De voorzitter opent de zitting op 24/10/2022 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 12 september 2022 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 12 september 2022 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder bij de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM ov). |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van TMVS dv op 13 december 2022.
Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en mevrouw Pascale Bottequin, gemeenteraadslid, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 13 december 2022 bevat de volgende agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Cfr. artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in aan de algemene vergadering van TMVS dv van 13 december 2022. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS dv van 13 december 2022. |
Art. 3: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van TMVS dv die plaatsvindt op 13 december 2022 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen: 1. Toetreding van deelnemers |
Art. 4: |
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13 december 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVS dv,
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van TMVW ov op 16 december 2022.
Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd mevrouw Pascale Bottequin, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 16 december 2022 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov van 16 december 2022. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov van 16 december 2022. |
Art. 3: |
De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten (inclusief de statutenwijziging) op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 16 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
|
Art. 4: |
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 16 december 2022, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVW ov, hetzij per post p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per e-mail op 20221216BAVTMVW@farys.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 20 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 20 december 2022 met de volgende agenda:
Voor de raadsleden van de Gaselwest-gemeenten werd op 20 september 2022 een toelichtingsvergadering georganiseerd.
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadslid, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering. Op de gemeenteraad van 29 april 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Gaselwest wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Gelet op het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Gaselwest doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De stad/gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De stad/gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De stad/gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de stad/gemeente aanbelangt. De beslissing van de stad/gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van stedelijk/gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de stad/gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als stad/gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de stad/gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de stad/gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Gaselwest heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 12 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.
1. DOSSIER TRAMONTANA
De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Gaselwest besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Gaselwest ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Gaselwest in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt een onderscheid gemaakt tussen een deelnemer die reeds aangesloten was voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (heeft recht op vergoeding voor de specifieke en de algemene inbreng) en een deelnemer die dat op heden nog niet is (heeft recht op vergoeding voor de algemene inbreng). Voor de vergoeding van de algemene inbreng zal gevraagd worden om hetzij één aandeel Ak te onderschrijven (voor gemeenten die nog niet aangesloten zijn voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken) hetzij één aandeel Ae dat omgezet zal worden in één aandeel Aek te onderschrijven (voor de gemeente die op heden aangesloten is voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij een andere Opdrachthoudende vereniging van de Fluvius-groep). Het winstsaldo wordt verdeeld op basis van het aantal EAN’s elektriciteit.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN
De wijzigingen met betrekking tot de structuurwijzigingen werden in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers.
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Gaselwest in zitting van 12 september 2022:
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsing door overneming en de fusie door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing en het fusievoorstel.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsing en fusievoorstel binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsing en fusie zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier structuurwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 en betreffen in het bijzonder:
3. OVERIGE WIJZIGINGEN
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
Het betreft meer bepaald:
Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente De Haan van Gaselwest naar Imewo.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente De Haan een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente De Haan de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door Gaselwest (met naamswijziging in ‘Fluvius West’) – ontwerpstatuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West.
Fusievoorstel
De Opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en Fluvius West staan samen in voor een aantal nutsvoorzieningen vnl. in West- en Oost-Vlaanderen en voor een aantal gemeenten in de rand rond Brussel (Vlaams-Brabant) en in de Kempen. Gaselwest is distributienetbeheerder voor elektriciteit en/of gas voor 53 gemeenten die zich situeren in de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Fluvius West is distributienetbeheerder voor elektriciteit voor 14 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen en voor gas voor 10 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen. Fluvius West staat daarnaast in voor de kabelactiviteit in 33 gemeenten in West-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant en voor de activiteit riolering in 20 gemeenten uit de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen. Het is de bedoeling de gemeentelijke participaties in deze sectoren te bundelen door de twee voornoemde verenigingen te fusioneren.
Gelet op de verplichting van het Energiedecreet (artikel 4.1.1) om tegen 1 januari 2023 als distributienetbeheerder te beschikken over een aaneensluitend geografisch afgebakend gebied (verplichting in hoofde van de Opdrachthoudende verenigingen/distributienetbeheerders) en de verplichting om als gemeente dezelfde distributienetbeheerder te hebben voor de activiteiten elektriciteit en aardgas (verplichting in hoofde van de gemeenten), vormt deze bepaling in het Energiedecreet aldus de basis voor ‘verplichte’ gebiedsuitwisselingen. Het Energiedecreet bepaalt in artikel 4.1.1 tevens dat de distributienetbeheerders moeten voldoen aan een minimumomvang van 200.000 aangesloten afnemers.
Het voorgestelde fusieproject kadert onder meer in de wens van de Vlaamse Regering tot vereenvoudiging van de organisatie van het distributienetbeheer. In de eerste plaats moet een grotere transparantie ten goede komen van de klanten. Tevens wordt een vermindering van het aantal bestuursmandaten nagestreefd.
Het is de bedoeling dat de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West in de toekomst fungeert als één ‘multi-utility’-entiteit, waarin samen met het distributienetbeheer van elektriciteit en gas ook de schaal- en synergievoordelen voor de activiteiten openbare elektronische-communicatienetwerken, riolering en warmte maximaal worden geoptimaliseerd. De fusie van de twee entiteiten zal het uniform werken en de mogelijkheden om nog efficiënter te werken en te organiseren, met alle voordelen van dien, bevorderen doordat er zowel op het terrein als bij de centrale diensten zal kunnen worden gewerkt in één homogeen lokaal geografisch aaneengesloten exploitatiegebied.
Er dient aangestipt dat de voorgenomen fusie door overneming op geen enkele manier afbreuk doet aan de betrokkenheid van elke individuele stad/gemeente bij het lokaal beheer van de huidige activiteiten en de verankering van de operationele werking.
Het gehele vermogen van Fluvius West zal – na de partiële splitsingen van de gemeenten Jabbeke en Vosselaar – ingevolge een ontbinding zonder vereffening overgaan op Gaselwest, en dit vanaf 1 januari 2025. Op het ogenblik van de realisatie van de voorgenomen fusie zal Fluvius West van rechtswege ophouden te bestaan.
De opschortende voorwaarden inzake de fusie door overneming zijn opgenomen in het fusievoorstel.
Ontwerp statuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West
De ontwerpstatuten van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West hernemen de elementen die doorgevoerd zijn in voornoemde tussentijdse statutenwijzigingen en voegen er met ingang van 1 januari 2025 de wijzigingen aan toe ingevolge de structuurwijzigingen zoals hierboven toegelicht onder het punt 2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN.
AANWIJZING FLUVIUS WEST ALS DISTRIBUTIENETBEHEERDER
Door de geplande fusie door overneming van Fluvius West door Gaselwest ontstaat één nieuwe distributienetbeheerder elektriciteit en gas.
Overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet wijst de reguleringsinstantie voor elk distributienet de netbeheerder aan. Indien het distributienet in kwestie geheel of gedeeltelijk eigendom is van een gemeente of van een groep van gemeenten, gebeurt die aanwijzing op voorstel van deze gemeente of groep van gemeenten. Volgens artikel 4.1.4 van het Energiedecreet eindigt de aanwijzing van de bij de fusie betrokken distributienetbeheerders van rechtswege en moet een nieuwe distributienetbeheerder door de VREG worden aangewezen.
In het vooruitzicht van de geplande fusie van Fluvius West en Gaselwest tot ‘Fluvius West’ op 1 januari 2025 hebben de Raden van Bestuur van Fluvius West en Gaselwest respectievelijk in zitting van 5 september 2022 en 12 september 2022 hun goedkeuring gehecht aan het voorstel tot de aanwijzing van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West als distributienetbeheerder voor elektriciteit en gas voor het volledige grondgebied waarop beide distributienetbeheerders op 1 januari 2025 actief zullen zijn. Zij hebben beslist dit voorstel ter bekrachtiging door de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten te agenderen op hun respectievelijke buitengewone algemene vergaderingen van 12 en 20 december 2022.
De VREG zal geïnformeerd worden over het standpunt dat de buitengewone algemene vergadering heeft ingenomen.
Art. 1: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 20 december 2022:
|
Art. 2: | Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat impliceert dat de stad/gemeente geacht wordt aangesloten te zijn bij Gaselwest voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Door deze goedkeuring verricht de stad/gemeente haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten. Deze uitbreiding van de aansluiting van de stad/gemeente tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Gaselwest zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering. De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van 25 euro. Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag). |
Art. 3: | Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten. |
Art. 4: | Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde naamswijziging. Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de hiermee verband houdende partiële splitsing en fusie en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet. |
Art. 5: | Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp. Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de wijziging in artikel 30 punt 4b en de bijlage 2 die van toepassing blijven tot en met 31 december 2022. |
Art. 6: | Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest / Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente De Haan. De algemene vergadering in buitengewone zitting van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden. |
Art. 7: |
|
Art. 8: | De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad. |
Art. 9: | Denis Dierick, burgemeester, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere, te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 20 december 2022. |
Art. 10: | Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadsvoorzitter, wonende te Hofkouterstraat 35, 9890 Gavere, te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 20 december 2022. |
Art. 11: |
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 20 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 8 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing. |
Art. 12: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
De dotaties van de gemeenten voor de hulpverleningszone worden jaarlijks vastgelegd door de gemeenteraad op basis van een akkoord bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenten. De bijdrage van de gemeente Gavere bedraagt voor het 2023 0,80% van de te verdelen dotaties.
In functie van de ontwerpbegroting 2023 en door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel, dient de gemeente Gavere onderstaande dotaties te betalen voor 2023:
De begroting 2023 verwerkt het resultaat van de rekening 2022 van Hulpverleningszone Centrum. Een detail van de prognoses per economische rubriek van de ontvangsten en de uitgaven, zowel voor de gewone als de buitengewone dienst, zit in bijlage aan dit besluit.
De personeelskost van 2023 is gebaseerd op de voorspellingen van het Federaal Planbureau in de maand juni 2022. Rekening houdend met het proces van de begrotingsopmaak door de hulpverleningszone was de voorspelling van juni 2022 het meest geschikt qua timing. Ten opzichte van het financieel meerjarenplan stijgt de personeelskost voor 2023 met 8,24%.
Het totaal aan dotaties bedraagt voor 2023 € 455.556,94. De dotaties 2023 worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
De financieel directeur verleende op 30 augustus 2022 zijn visum voor de dotaties aan Hulpverleningszone Centrum.
De definitieve goedkeuring van de begroting door de zoneraad is ingepland op woensdag 26 oktober 2022.
Art. 1: |
De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2023 wordt vastgesteld op € 418.183 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2023. De bijdrage voor de pensioenen van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2023 wordt vastgesteld op € 1.356,94 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2023. |
Art. 2: |
De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2023 wordt vastgesteld op het bedrag van € 36.017 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2024. |
Art. 3: |
Bovenstaande kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
Art. 4: |
Een eensluidend afschrift wordt bezorgd aan Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70 te 9000 Gent, en de toezichthoudende overheid t.a.v. Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 43, 48 en 50.
Het centraal kerkbestuur dient de meerjarenplanwijzigingen van de kerkfabrieken gecoördineerd in bij de gemeente nadat het advies van het erkend representatief orgaan werd ontvangen.
De meerjarenplanwijziging werd bij de gemeente ingediend op 2 september 2022. Het advies van het bisdom werd digitaal ontvangen op 26 september 2022.
De gemeente dient zich over de meerjarenplanwijziging uit te spreken binnen een termijn van 100 dagen na ontvangst van het advies van het bisdom. Deze termijn verstrijkt op 4 januari 2023.
In deze meerjarenplanwijziging wordt een investeringstoelage gevraagd voor herstellingswerken en schilderwerken aan de kerk zoals opgenomen in het meerjarenplan van 2021. Deze werken werden niet uitgevoerd in 2021 en daarom worden de kredieten overgedragen naar 2022.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt volgens het meerjarenplan van kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake € 20.270,48. De gemeentelijke exploitatietoelage in de voorliggende meerjarenplanwijziging 2022 is ongewijzigd en blijft bijgevolg binnen het bedrag van het goedgekeurd meerjarenplan.
De gebudgetteerde gemeentelijke investeringstoelage bedraagt volgens het meerjarenplan van kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake € 0. De gemeentelijke investeringstoelage in de meerjarenplanwijziging 3 2020-2025 stijgt met € 35.000 in 2022 door een overzetting van kredieten uit boekjaar 2021.
Art. 1: | De meerjarenplanwijziging 3 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het bisdom Gent, de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake en het centraal kerkbestuur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 48 en 50.
Het centraal kerkbestuur dient de budgetten van de kerkfabrieken gecoördineerd in bij de gemeente nadat het advies van het erkend representatief orgaan werd ontvangen. De gemeente beschikt over een termijn van 50 dagen om zich uit te spreken over de ingediende budgetwijziging. Met betrekking tot de budgetwijziging 1 2022 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake vangt deze termijn aan op 28 september 2022 en eindigt op 17 november 2022.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt volgens het meerjarenplan van kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake € 20.270,48. De gemeentelijke exploitatietoelage in de voorliggende budgetwijziging 2022/1 wijzigt niet en blijft bijgevolg binnen het bedrag van het goedgekeurd meerjarenplan.
De gebudgetteerde gemeentelijke investeringstoelage bedraagt volgens het meerjarenplan van kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake € 35.000. De gemeentelijke investeringstoelage in deze budgetwijziging 1 2022 stijgt tot € 35.000 voor herstellingswerken en schilderwerken aan de kerk die voorzien waren in het budget 2021 en die worden doorgeschoven naar 2022. De investeringstoelage blijft binnen het bedrag van het goedgekeurd meerjarenplan.
Art. 1: | Kennis te nemen van budgetwijziging 1 2022 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het bisdom Gent, de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake en het centraal kerkbestuur. |
In het kader van de opdracht "Heraanleg Markt en voortuin gemeentehuis" werd door studiebureau Sweco een onderzoek uitgevoerd m.b.t. het invoeren van een parkeerbeleid in het kerngebied van Gavere. Deze studie resulteerde in een concept op maat van Gavere, waarbij niet wordt gekozen voor betalend parkeren, maar wel voor het invoeren van een blauwe zone (1 uur op de Markt, 2 uur in het kerngebied rond de Markt), gecombineerd met ultrakort parkeren (shop & go - 30 minuten):
Dit parkeerconcept zorgt voor een voldoende parkeerrotatie i.f.v. de aanwezige handelszaken. Parkeerrotatie zorgt immers voor een meervoudig gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen en dus meer mogelijkheden voor bezoekers. Bewonersparkeren wordt toegelaten in de blauwe zone 2 uur en op de randparkings.
Als flankerende maatregelen wordt o.a. voorzien in parkeergeleiding en handhaving. Een streng handhavingsbeleid is noodzakelijk om de beoogde rotatie slaagkansen te geven.
Een handhavingsbeleid gaat gepaard met het goedkeuren van een politiereglement (bevoegdheid college van burgemeester en schepenen) en een retributiereglement.
De controle op het naleven van het retributiereglement kan niet opgedragen worden aan de politie. De gemeente heeft hierbij de keuze om deze controle in eigen beheer uit te voeren, dan wel beroep te doen op een private partner via een concessieovereenkomst.
Art. 1: |
De retributie op het parkeren van auto’s op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg gaat in vanaf 1 januari 2023 en geldt voor onbepaalde duur. |
Art. 2: | Dit retributiereglement heeft betrekking op het parkeren van auto’s op plaatsen waar parkeren toegelaten is in de blauwe zone of waar een blauwe zone-reglementering van toepassing is. Onder openbare weg verstaat men de wegen en hun trottoirs of nabijgelegen bermen die eigendom zijn van de gemeentelijke, provinciale of gewestelijke overheden. Onder met een openbare weg gelijkgestelde plaatsen verstaat men de parkeerplaatsen gelegen op de openbare weg, zoals vermeld in artikel 4, § 2, van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten. |
Art. 3: |
Het parkeren van auto’s op plaatsen waar parkeren toegelaten is in de blauwe zone of waar een blauwe zone-reglementering van toepassing is, is gratis voor de maximale duur zoals voorzien in het politiereglement en zoals aangegeven op de verkeersborden. Het bedrag van de retributie bedraagt: een forfaitair bedrag van 25,00 euro per dag voor elke periode die langer is dan deze die gratis is. De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig van de parkeerschijf, of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, overeenkomstig artikel 27.1.1 van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 gewijzigd op 9 januari 2007. Op de parkeerplaatsen die zijn uitgerust met sensoren, wordt de parkeertijd vastgesteld uit de gegevens ontvangen van deze detectoren. Deze registratie vervangt de controle van de parkeerschijf. |
Art. 4: | Deze reglementering is niet van toepassing in de blauwe zone 2u voor de bewoners die een officiële bewonerskaart bekomen hebben overeenkomstig het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart (cf. bijlage aan dit retributiereglement betreffende regeling bewonerskaarten). |
Art. 5: | Een retributie volgens art. 3 wordt gevestigd op de parkeerplaatsen waarvan de parkeerduur beperkt is tot maximum 30 minuten (Shop&Go parkeerplaatsen). Een gemeentelijke parkeerkaart – zoals de bewonerskaart - of een parkeerkaart voor personen met een handicap zijn niet geldig op deze parkeerplaatsen. Met een bewonerskaart of een parkeerkaart voor personen met een handicap kan ook maximum 30 minuten geparkeerd worden. Deze parkeerplaatsen waarvan de parkeerduur beperkt is tot maximum 30 minuten zijn ter plaatse aangeduid met aangepaste signalisatie. |
Art. 6: | Een retributie volgens art. 3 wordt gevestigd op de parkeerplaatsen waarvan de parkeerduur beperkt is tot maximum 1 uur (Kort parkeren 1uur). Een bewonerskaart of een parkeerkaart voor personen met een handicap zijn niet geldig op deze parkeerplaatsen. Met een bewonerskaart of een parkeerkaart voor personen met een handicap kan ook maximum 1 uur geparkeerd worden. Deze parkeerplaatsen waarvan de parkeerduur beperkt is tot maximum 1 uur zijn ter plaatse aangeduid met aangepaste signalisatie. |
Art. 7: | Een retributie volgens art. 3 wordt gevestigd op de parkeerplaatsen waarvan de parkeerduur beperkt is tot maximum 2 uur (blauwe zone). Een bewonerskaart of een parkeerkaart voor personen met een handicap zijn geldig op deze parkeerplaatsen. |
Art. 8: | De parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen mogen enkel ingenomen worden door elektrische voertuigen voor de duur van het opladen van het voertuig met een maximumduur van 2 uur. De opdrachtnemer/concessiehouder zal nagaan of het voertuig aan het opladen is door te controleren of de stekker in het stopcontact zit. Indien de stekker niet in het stopcontact zit of de voorbehouden parkeerplaats door een niet-elektrisch voertuig wordt ingenomen, is de retributie verschuldigd zoals vastgesteld in dit reglement. |
Art. 9: | Als de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit van het voertuig is geplaatst, of als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, of in geval de gebruiker de pijl niet op het streepje plaatst dat volgt op het tijdstip van aankomst, of indien de gebruiker de aanduidingen wijzigt zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten, wordt de gebruiker steeds geacht te kiezen voor de betaling van het in artikel 3 bedoelde forfaitaire tarief. Bij toepassing van het hierboven vermelde forfait, zal de aangestelde van de gemeente een uitnodiging om de retributie te betalen aan de voorruit van het voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig aanbrengen. De retributie moet betaald worden overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het ticket. |
Art. 10: | Zijn vrijgesteld voor het betalen van een retributie:
|
Art. 11: | Parkeerkaarten § 1. Bewonerskaart Inwoners van de gemeente die voldoen aan de voorwaarden inzake residentieel parkeren, zoals vastgelegd in het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart, kunnen één bewonerskaart per wooneenheid bekomen met onbeperkte geldigheidsduur (cf. bijlage aan dit retributiereglement betreffende regeling bewonerskaarten). § 2. Tijdelijke bewonerskaart Personen kunnen een tijdelijke bewonerskaart bekomen op vertoon van een bewijs van aanvraag tot domiciliewijziging, afgeleverd door de dienst Burgerzaken (cf. bijlage aan dit retributiereglement betreffende regeling bewonerskaarten). Er kan maximaal één tijdelijke bewonerskaart worden afgeleverd per domicilieadres. De tijdelijke bewonerskaart is geldig voor de duur van drie maanden, aanvang nemend op de datum van aanvraag. De tijdelijke bewonerskaart is één maal verlengbaar voor de duur van drie maanden § 3. Parkeerkaart personeel lokaal bestuur Gavere Personeelsleden van het lokaal bestuur Gavere kunnen een parkeerkaart aanvragen. Deze kaart is enkel geldig op de voorziene parkeerplaatsen. |
Art. 12: | Bewonerskaarten worden schriftelijk aangevraagd bij de gemeente. Voor de bewoners gelden volgende voorwaarden om een bewonerskaart te kunnen aanvragen:
Hiervoor gelden de volgende modaliteiten:
|
Art. 13: | Vernietiging, verlies of diefstal van de bewonerskaart. Een bijkomende retributie van € 25 is verschuldigd voor het uitreiken van een duplicaat in geval van vernietiging, verlies of diefstal van de bewonerskaart. Deze retributie is verschuldigd door de aanvrager. Indien de kaart beschadigd of onleesbaar geworden is, kan de kaart kosteloos worden vervangen en dient de beschadigde/onleesbare kaart ingeleverd te worden. |
Art. 14: | Vastgesteld misbruik van de bewonerskaart. Er wordt een retributie verschuldigd van € 25 indien misbruik van de kaart wordt vastgesteld. De gebruiker van een motorvoertuig die beschikt over een bewonerskaart wordt steeds geacht te kiezen voor de betaling van dit tarief indien de uitgereikte bewonerskaart:
|
Art. 15: | De retributie is hoofdelijk verschuldigd door de titularis van de nummerplaat. De retributie is verschuldigd zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de tijd die toegelaten is zoals voorzien in het politiereglement en zoals aangegeven op de verkeersborden of zodra vastgesteld wordt dat er misbruik wordt gemaakt van de bewonerskaart. De retributie is betaalbaar door overschrijving op de rekening van de gemeente of aangestelde opdrachtnemer/concessiehouder. |
Art. 16: | Bij gebrek aan betaling van de retributie binnen de voorgeschreven termijn, wordt de éérste herinnering gratis verzonden door de beheerder van de gegunde parkeerplaatsen. |
Art. 17: | Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 18: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst infrastructuur, de dienst administratieve organisatie, de dienst financiële organisatie en de financieel directeur. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41.
In het kader van de heraanleg van de Markt wordt een parkeerbeleid ingevoerd in het kerngebied van Gavere, meer bepaald het toepassen van een blauwe zone 2u (in het kerngebied rond de Markt) gecombineerd met kort parkeren (1u op de Markt en Warandeklim) en ultrakort parkeren (Shop & Go - 30min).
Als flankerende maatregelen wordt o.a. voorzien in parkeergeleiding en handhaving. Een streng handhavingsbeleid is noodzakelijk om de beoogde rotatie slaagkansen te geven.
Een handhavingsbeleid gaat gepaard met het goedkeuren van een politiereglement (bevoegdheid college van burgemeester en schepenen) en een retributiereglement.
De gemeenteraad heeft op 24 oktober 2022 een retributiereglement vastgesteld.
De controle op het naleven van het retributiereglement kan niet opgedragen worden aan de politie. De gemeente heeft hierbij de keuze om deze controle in eigen beheer uit te voeren, dan wel beroep te doen op een private partner via een concessieovereenkomst.
De concessie zal worden toegewezen door een procedure sui generis met voorafgaande bekendmaking overeenkomstig artikel 89§1.4° en §5 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
De concessie valt immers niet onder de toepassing van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, noch de richtlijn 2014/23/EU van het Europees Parlement en de raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van concessieovereenkomsten (drempel van 5,350 miljoen euro niet wordt bereikt), doch wordt met respect voor de gelijke mededinging en het beginsel van behoorlijk bestuur de concessie aan een transparante marktbevraging onderworpen.
De gemeenteraad dient hiervoor de toewijzingscriteria en de ontwerp-concessieovereenkomst goed te keuren en de procedure op te starten.
Art. 1: |
De opdracht "Controle en toezicht op het gemeentelijk parkeerbeleid - concessie" op te starten en hiervoor de de procedure sui generis met voorafgaande bekendmaking toe te passen. |
Art. 2: |
De toewijsleidraad met nr. BD01-AP-131-ACT-269-2022 voor de opdracht “Controle en toezicht op het gemeentelijk parkeerbeleid - concessie” wordt goedgekeurd, zoals gezien in bijlage. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Het OCMW is eigenaar van de woningen Dorpstraat 20 en Dorpstraat 22 te Semmerzake. Het OCMW zal deze woningen verkopen.
Voor deze woningen bevindt zich een strook grond die de facto is ingericht als openbaar domein (voetpad), doch die zich buiten het geldende rooilijnplan bevindt. Het is niet wenselijk om deze strook te verkopen, zodat het openbaar karakter ervan bestendigd kan worden. De raad voor maatschappelijk welzijn besloot om de strook grond kosteloos af te staan aan de gemeente.
Er is een prekadastratie verkregen voor lot 1 van het opmetingsplan: Gavere, 2e afdeling, sectie A, nr. 799/G. Het nieuwe kadastraal perceel zal een oppervlakte hebben van 29 m².
Art. 1: |
De ontwerpakte (verkoopsvoorwaarden) met betrekking tot
goed te keuren, zoals gezien in bijlage.
|
Art. 2: |
De gronden worden geaffecteerd aan het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Art. 3: |
De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 4: |
De FOD Financiën in te lichten over de opname van de percelen in het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Het kadastraal perceel Gavere, 6e afdeling, sectie A, nr. 213/A is gelegen in de Legen Heirweg en langs de waterloop OS 239 (Oliekotbeek). De gemeente is eigenaar van de waterloop en van het restperceel in de oksel van het voornoemde kadastraal perceel. De waterloop en het restperceel behoren tot het openbaar domein: ze werden samen met wegenis van het bedrijventerrein door Veneco overgedragen aan de gemeente. De gemeenteraad besloot tot de desaffectatie en de onderhandse verkoop van het restperceel.
Het kadastraal perceel Gavere, 6e afdeling, sectie A, nr. 213/A is eigendom van Elia en werd gedeeltelijk verkocht aan een ondernemer, met het oog op de bouw en vestiging van een bedrijf. Het bedrijf mag om veiligheidsredenen evenwel niet ontsluiten over het perceel van Elia. Er is bijgevolg enkel een ontsluiting mogelijk over de gronden langs de waterloop OS 239. De betrokken ondernemer wenst daarom de gronden aan te kopen van de gemeente.
Er is een geldig en recent schattingsverslag dat de waarde van het perceel bepaalt op € 30,00/m². Volgens het opmetingsplan bedraagt de oppervlakte 1.655 m². De minimale verkoopprijs bedraagt aldus € 49.650.
Er is een prekadastratie verkregen voor lot 1 van het opmetingsplan: Gavere, 6e afdeling, sectie A, nr. 1245/A.
Art. 1: |
De ontwerpakte voor de verkoop van perceel, lot 1 in blauw afgebeeld op het opmetingsplan van 8 juni 2022 en geprekadastreerd als Gavere, 6e afdeling, sectie A, nr. 1245/A, goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De voorzitter en de algemeen directeur zullen de akte namens de gemeente Gavere ondertekenen. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling ruimte. |
Het Wijk-Werken is de opvolger van de vroegere PWA’s. De projectvereniging ‘Wijk-Werken Leie en Schelde’ werd opgericht per 1 januari 2018 met als deelnemende besturen Merelbeke (maatschappelijke zetel), Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem en Zulte.
In de statuten van de projectvereniging is voorzien dat, naast het Wijk-Werken, ook andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen binnen de vereniging kunnen georganiseerd worden. Zo werd in 2019 beslist dat de projectvereniging de regierol sociale economie op zich kan nemen.
Vanuit Vlaanderen werd ook de mogelijkheid geboden om in te zetten op Digibanken. Hiervoor werd een werkgroep samengesteld met het oog op het onderzoeken van de noden en knelpunten op vlak van e-inclusie.
Deze oproep vertrekt vanuit volgende doelstellingen:
Deze oproep bestaat uit meerdere indieningsronden, verdeeld in 2 fasen.
De projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde diende een aanvraag in als promotor samen met de partners voor fase 1 van het project.
Op 6 juli 2022 gaf het departement Werk en Sociale Economie gunstig advies op deze projectbeslissing en werd de uitwerking verder op punt gesteld. Dit resulteerde in een samenwerkingsstrategie, overeenkomst, planning en begroting die verder vorm moet geven aan dit project.
De verdere uitwerking zorgde voor een concreet project waarbij ingezet zal worden op drie specifieke doelstellingen:
Het project richt zich in eerste instantie naar alle burgers maar legt de focus op volgende kansengroepen:
De volledige uitwerking is beschreven in de samenwerkingsovereenkomst (Bijlage 1) en bijhorende samenwerkingsstrategie (Bijlage 2).
Naast de lokale besturen uit het werkingsgebied van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde maken volgende partners deel uit van de samenwerking:
- Het verstrekken van hun regulier opleidingsaanbod;
- Het informeren van werkzoekenden die baat hebben bij het aanbod van de digibanken en klanten gaan toeleiden;
- In overleg met de betrokken Partners mee zoeken naar een passende en efficiënte manier om het aanbod van Digistroom transparant te maken voor een uitgebreid netwerk aan partners: GTB, werkgevers, onderwijspartners, vakbonden, mutualiteiten, welzijnsorganisaties, etc. ;
- Informatie en expertisedeling.
- Intake en inschatting van de digitale vaardigheden van de doelgroep;
- Lokaal cursusaanbod voor kortgeschoolde volwassenen (starten met computer, starten met je smartphone, computer en informatie, computer en communicatie, creatief op de computer, internet voor elke dag, veilig op computer en internet, starten met je tablet, veilig online betalen, mijn administratie online, etc);
- Informatie en expertisedeling over opleidingsnoden van de doelgroepen.
- Zorgt voor toeleiding van de doelgroep naar het project (outreachend);
- Voorziet een opleidingsaanbod gericht op het activeren van werkzoekenden (Werken met Mijn VDAB, It’s me, etc.). Dit aanbod is reeds verankerd binnen hun reguliere werking.
- Hulp aan huis;
- Ondersteuning tijdens de openingsuren van de Digiclubs;
- Uitbouw en ondersteuning van het ‘’Digihulp portaal’’ voor toeleiders (aanbod en rapportering).
- Communicatiecampagnes op te zetten en bedrijven te sensibiliseren om hun hardware in te leveren aan het project
- De communicatiecampagnes aan te leveren aan andere bedrijvenzones in de regio om zo het werkingsgebied te vergroten;
- Samenwerking met VTI Deinze opzetten om de aangeleverde toestellen te refurbishen tot bruikbare toestellen voor het project;
- Samen met de promotor acties en communicaties opzetten om de doelgroep maximaal te bereiken.
Het opzetten van het project Digistroom kan zal uiteindelijk leiden tot een sterkere e-inclusiebeleid in de regio met digitaal vaardige burgers. Het project dient 1000 individuen te bereiken over de looptijd van 2 jaar (1 januari 2023- 31 december 2024).
Een totale begroting is terug te vinden in Bijlage 3. Kosten kunnen gedragen worden vanuit de subsidie. Er is geen weerslag voorzien op de lokale besturen.
Art. 1: | De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst Digistroom tussen projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde, de deelnemende lokale besturen en het lokaal bestuur van Gavere goed, zoals gezien als bijlage en engageert zich tot deelname aan het verdere verloop van het traject. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde, de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en de dienst financiële organisatie), de sociale dienst en de bibliotheek. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Voor de veiligheid van de spelende kinderen in de recente verkaveling Jolleveld, het sterk aangewezen is om de vrij brede én diepe gracht uit veiligheidsoverwegingen oordeelkundig af te schermen.
Overwegende:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het college met name dat men de situatie ter plaatse zal inschatten of een fysieke barrière tussen het water en de rijbaan wenselijk en mogelijk is. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 25/10/2022 om 08:20.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad