Terug
Gepubliceerd op 25/01/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 22:21.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 21 november 2022

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 november 2022 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 21 november 2022 goed te keuren.

    • Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest) ov - kennisname verslag van de bestuurder

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 441.
      • Halfjaarlijks verslag najaar 2022 van de Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest).
      motivering

      Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

      besluit

      Art. 1:

      Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder bij de Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest).

      Art. 2:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie).

    • Politiezone Schelde-Leie - vaststellen gemeentelijke dotaties 2023

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68.
      juridisch kader
      • Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op  twee niveaus en in het bijzonder op artikel 39, artikel 40 derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid.
      • Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie en in het bijzonder op artikel 9.
      • Koninklijk besluit van 7 april 2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone.
      • Omzendbrief BA/2001/13 van 7 september 2001 betreffende de nieuwe politie, eengemeentezones en meergemeentenzones : administratief toezicht, specifiek toezicht en gewoon toezicht.
      • Omzendbrief PLP 29 van 7 januari 1993 betreffende de begroting van de politiezone en gemeentelijke dotaties aan de politiezone.
      • Beslissing van de politieraad van 24 november 2022 houdende de vaststelling van de begroting van de politiezone Schelde-Leie 2023.
      motivering

      Elke gemeenteraad dient de dotatie vast te stellen die aan de politiezone zal worden toegekend. Deze dotatie wordt opgenomen in het gemeentelijk budget en dient overeen te stemmen met het bedrag in de politiebegroting. Het aandeel van de gemeente Gavere bedraagt 25,78%.

      Op 24 november 2022 stelde de politieraad haar begroting van 2023 vast. De gewone dotatie 2023 ten laste van de gemeente Gavere bedraagt € 1.535.783,95. De buitengewone dotatie 2023 ten laste van de gemeente Gavere bedraagt € 102.991,10. De buitengewone dotatie 2023 wordt door de politiezone pas afgerekend na opmaak van de jaarrekening 2023 begin boekjaar 2024. De buitengewone dotatie 2023 wordt dan ook gebudgetteerd in het gemeentelijk meerjarenplan op boekjaar 2024.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Politiezone Schelde-Leie voor het dienstjaar 2023 wordt vastgesteld op € 1.535.783,95 en opgenomen op beleidsitem 0400-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2023 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025.

      Art. 2:

      De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Politiezone Schelde-Leie voor het dienstjaar 2023 wordt vastgesteld op het bedrag van € 102.991,10 en opgenomen op beleidsitem 0400-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2024 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025.

      Art. 3:

      Bovenstaande kredieten zijn opgenomen in de derde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de gemeente Gavere.

      Art. 4:

      Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, overeenkomstig artikel 71 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus, binnen de twintig dagen bezorgd aan de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen en voor goedkeuring aan de Federale directie politiezaken en wapens.

      Een eensluidend afschrift wordt eveneens bezorgd aan de voorzitter van het politiecollege met het oog op de kennisgeving aan de politieraad.

    • Retributie voor de terugvordering van de kosten van de door de gemeentelijke openbare bibliotheek verrichtte diensten – vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Grondwet, artikel 173.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41 2e lid 14°.
      juridisch kader
      • Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019.
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
      • Gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende vaststellen van een retributie op de invorderingskosten van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve sancties.
      • Gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 houdende de retributie voor de terugvordering van de kosten van de door de gemeentelijke openbare bibliotheek verrichtte diensten – vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017).
      motivering

      In maart 2022 stapten alle Vlaamse bibliotheken over op een nieuw dienstenmodel waarin ook het IBL (InterBibliothecair Leenverkeer) werd geïntegreerd.

      Leden kunnen al sinds jaar en dag materialen uit een andere bibliotheek aanvragen (IBL). Vroeger gebeurde dat via een formulier aan de balie of via e-mail. Sinds maart 2022 kunnen leden rechtstreeks een aanvraag plaatsen via de catalogus, zonder tussenkomst van de bibliotheek.

      Met de invoering van het nieuwe aanvraagsysteem voor IBL werd ook het kostenmodel aangepast. Voor elk opgestuurd materiaal betaalt de bibliotheek € 8 aan de leverende bibliotheek (personeels- en verzendingskosten). Daar komt de kostprijs bij om het materiaal terug te zenden (tussen € 2 en € 7, afhankelijk van de omvang van het materiaal). Sinds de start in maart tot eind november 2022 werden 223 materialen aangevraagd door onze leners.

      Zelf levert de bibliotheek ook materialen aan andere bibliotheken (principe van wederkerigheid). Voor elk materiaal dat wordt opgestuurd, ontvangen we € 8. We stuurden tot nu toe 96 materialen op.

      De bedoeling is dat beide cijfers (aanvragen en leveringen) ongeveer in evenwicht zijn. Voor de meeste bibliotheken lukt dit ook. In Gavere worden er echter proportioneel meer aanvragen door de leners geplaatst.

      Momenteel bedraagt de kostprijs voor de lener € 1. Door dit lage bedrag wordt er vaak gebruik gemaakt van de dienst, ook al is dat soms niet noodzakelijk. De website toont de lener immers ook de mogelijkheid om het materiaal zelf op te halen in een bibliotheek in een naburige gemeente. De inschrijving in een Oost-Vlaamse gemeente is gratis, het kost de lener in dat geval niets.

      Voorlopig is er nog een subsidie van CultuurConnect die een deel van de IBL-kosten dekt.

      Voor 2021 bedroeg de subsidie voor IBL-ondersteuning € 677.

      CultuurConnect stelt zelf een richtprijs voor de lener voor tussen € 3 en € 5.

      Gezien de discrepantie tussen de kostprijs voor de lener en de reële kostprijs van een IBL-aanvraag stelt de bibliotheek voor om de prijs voor een IBL-aanvraag te verhogen van € 1 naar € 3. Het is de bedoeling om in 2024 te komen tot gelijkaardige tarieven in alle bibliotheken in de regio.

      De overige bepalingen van het gemeentelijke retributiereglement blijven behouden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1:

      Met ingang van 01 januari 2023 en voor een onbepaalde termijn wordt een retributie ingevoerd op dienstverleningen verricht door de gemeentelijke openbare bibliotheek.

      Art. 2:

      Het bedrag van de retributie bedraagt:

      • reservering van materialen: € 0,50 per stuk.
      • aanvragen van materiaal via InterBibliothecair Leenverkeer (IBL): € 3,00.
      • maningsgeld gedrukte materialen en AVM: € 1,00 per week.
      • duplicaat bibliotheekkaart: € 2,50.
      • fotokopie, zwart-wit – A4: € 0,15 per kopie.
      • fotokopie, zwart-wit – A3: € 0,25 per kopie.
      • fotokopie, kleur – A4: € 0,75 per kopie.
      • fotokopie, kleur – A3: € 1,25 per kopie.
      • prints van internet: € 0,25 per afdruk.
      • verzenden van een niet-aangetekende aanmaningsbrief: € 0,75.
      • verzenden van een aangetekende aanmaningsbrief: € 8,00.
      • verkoop van een herbruikbare bibliotheektas: € 1,50.
      • maken van een 3d-print: € 0,15 per gram.  
      Art. 3:

      De retributie is hoofdelijk verschuldigd door diegene die van de dienstverlening gebruik maakt. Indien dit een minderjarig kind betreft, is de retributie hoofdelijk verschuldigd door beide ouders van het kind. 

      Art. 4: Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.
      Art. 5:

      Het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 houdende de retributie voor de terugvordering van de kosten van de door de gemeentelijke openbare bibliotheek verrichtte diensten wordt opgeheven met ingang van 01 januari 2023.

      Art. 6:

      Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst bibliotheek, de dienst administratieve organisatie, de dienst financiële organisatie en de financieel beheerder.

      Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur.

      De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
    • Retributie op de verkoop van kaartlezers - opheffing retributiereglement

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Grondwet, artikel 173.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41 2e lid 14°.
      juridisch kader
      • Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019.
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2020 houdende vaststellen van een retributie op de verkoop van kaartlezers.
      • Collegebesluit van 15 juni 2020 houdende retributie op de verkoop van kaartlezers - vaststellen tarief.
      motivering

      De gemeente biedt kaartlezers te koop aan om het gebruik van de e-loketten op haar website te promoten. Deze kaartlezers zijn te koop aan de loketten van de dienst burgerzaken voor een prijs van 14 euro per stuk. Tijdens de coronapandemie werden de kaartlezers gratis aangeboden met een voorrang voor sociaal kwetsbare gezinnen.

      Omwille van nieuwe digitale ontwikkelingen, zoals bv. 'Its me', en de beschikbaarheid van dergelijke kaartlezers aan toegankelijke prijzen via commerciële kanalen, stelt het bestuur voor om de kaartlezers niet langer te koop aan te bieden vanaf 1 januari 2023.

      Het retributiereglement van 25 mei 2020 op de verkoop van kaartlezers kan bijgevolg worden opgeheven.

      Op vandaag resteert nog slechts een kleine voorraad van 7 kaartlezers. Deze worden ingezet voor intern gebruik van de diensten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1:

      Met ingang van 1 januari 2023 wordt het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2020 houdende vaststellen van een retributie op de verkoop van kaartlezers opgeheven.

      Art. 2:

      Afschrift van dit besluit te bezorgen aan dienst burgerzaken en de dienst financiële organisatie.

      Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur.

      De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
    • Meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 - vaststellen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, 41 2e lid 3°, 249-256 en 259.

      juridisch kader
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
      • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
      • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende vaststellen van het meerjarenplan 2020-2025.
      • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 houdende vaststellen van meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025.
      • Gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 houdende vaststellen van meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025.
      • Gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 houdende vaststellen van de jaarrekening 2021.
      • OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022 houdende meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 - vaststellen.
      • Collegebesluit van 14 maart 2022 houdende vaststellen van de verschuiving van ramingen MJPV-2022_2025-2.
      • Collegebesluit van 9 mei 2022 houdende vaststellen van de verschuiving van ramingen MJPV-2022_2025-4.
      • Collegebesluit van 29 augustus 2022 houdende vaststellen van de verschuiving van ramingen MJPV-2021_2025-9.
      motivering

      De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan dat bestaat uit drie onderdelen:

      1. de strategische nota: in de strategische nota van het meerjarenplan worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven,
      2. de financiële nota: in de financiële nota van het meerjarenplan wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd,
      3. de toelichting: deze bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.

      Het oorspronkelijk meerjarenplan wordt nu voor een derde keer in zijn globaliteit aangepast. Zowel de kredieten van het lopende boekjaar als deze van de toekomstige jaren zijn dus geactualiseerd. De termijn van het aangepast meerjarenplan blijft evenwel gelijk, nl. 2020-2025.

      Bij het ontwerp van het aangepast meerjarenplan wordt aanvullende documentatie gevoegd met bijkomende achtergrondinformatie nuttig om dit meerjarenplan te beoordelen. Deze aanvullende documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het ontwerp van het meerjarenplan dat in bijlage bij dit besluit zit.

      Het aangepast meerjarenplan 2020-2025 zoals gezien in bijlage is financieel in evenwicht en werd tijdig bezorgd aan de raadsleden.

      De gemeente en het OCMW behouden hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling van hun geïntegreerd meerjarenplan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

      De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt. Als de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, niet goedkeurt, vervalt de vaststelling van het deel door de raad voor maatschappelijk welzijn en moet de procedure herhaald worden.

      De besluitvorming verloopt dan ook het best als volgt:

      • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast,
      • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast,
      • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Tegenstanders: Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Sara De Mulder
      Resultaat: Met 12 stemmen voor, 10 stemmen tegen
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente binnen de meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025 vast, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2:

      De gemeenteraad keurt het deel van het aangepast meerjarenplan 2020-2025 goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld in haar zitting van 19 december 2022.

      Art. 3:

      Het aangepast meerjarenplan 2020-2025 wordt onverwijld in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd.

      Art. 4:

      Dit besluit wordt bekend gemaakt volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur (publicatie lijst, besluit en inhoud op webtoepassing).

      De toezichthoudende overheid wordt in kennis gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.

    • Nominatieve subsidies 2022 - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2e lid 23°.

      juridisch kader
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
      • Gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 houdende vaststelling van de nominatieve subsidies 2022.
      • Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 - vaststellen.
      motivering

      De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies per boekjaar in een afzonderlijk besluit toe. Deze nominatieve subsidies worden niet toegekend op basis van een goedgekeurd subsidiereglement.

      De nieuwe lijst van nominatieve subsidies 2022 zit in bijlage aan dit besluit. De benodigde kredieten zijn opgenomen in meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 2 niet gestemd
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies voor boekjaar 2022 toe volgens het overzicht zoals gezien in bijlage.

      Art. 2:

      De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage aan dit besluit.

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag.

      Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde aanvrager.

      Art. 3:

      Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 houdende vaststelling van de nominatieve subsidies 2022.

      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijd.

    • Nominatieve subsidies aan het vrij onderwijs voor de organisatie van noodopvang tijdens het schooljaar 2021-2022 - vaststellen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2e lid 23°.

      juridisch kader
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de toekenning van een projectsubsidie ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen.
      • Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 - vaststellen.
      • Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende nominatieve subsidies 2022 - vaststellen  (vervangen gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021).
      motivering

      De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies per boekjaar in een afzonderlijk besluit toe. Deze nominatieve subsidies worden niet toegekend op basis van een goedgekeurd subsidiereglement.

      De projectsubsidies ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen die worden toegekend aan het vrij onderwijs werden recent berekend volgens de parameters die opgenomen zijn in het besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de toekenning van een projectsubsidie ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen.

      De gemeente ontvangt voor het schooljaar 2021 - 2022 een totaal bedrag van € 3.430 aan projectsubsidies ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen. € 820 is voor de gemeente als organisator van noodopvang, € 2.610 is voor het vrije onderwijs.

      Deze subsidies worden als volgt verdeeld:

      Vervroeging kerstvakantie 20/12/2021 - 24/12/2021: € 3.430

      • VBS De Kolibrie Asper: € 620
      • VBS Dol-Fijn Dikkelvenne: € 840
      • VBS De Vliegenier Semmerzake: € 1.150
      • GBS De Vierklaver: € 820
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 2 niet gestemd
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies voor boekjaar 2022 toe ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen tijdens de vervroegde kerstvakantie van 2021.

      Volgende onderwijsinstellingen ontvangen een toelage ten belope van:

      • VBS De Kolibrie Asper: € 620;
      • VBS Dol-Fijn Dikkelvenne: € 840;
      • VBS De Vliegenier Semmerzake: € 1.150.

      Art. 2:

      De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen per begunstigde, zoals opgenomen in artikel 1 van dit besluit.

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag.

      Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde aanvrager.

      Art. 3:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijd.

    • Nominatieve subsidies 2023 - vaststellen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2e lid 23°.

      juridisch kader
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
      • Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 - vaststellen.
      motivering

      De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies per boekjaar in een afzonderlijk besluit toe. Deze nominatieve subsidies worden niet toegekend op basis van een goedgekeurd subsidiereglement.

      De lijst van nominatieve subsidies 2023 zit in bijlage aan dit besluit.

      De volledige lijst van alle toegestane werkings- en investeringssubsidies door de gemeente en het OCMW zit in bijlage bij het meerjarenplan 2020-2025. Deze lijst omvat eveneens de subsidies die toegekend worden op basis van een subsidiereglement, zowel voor de gemeente als het OCMW.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 2 niet gestemd
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies voor boekjaar 2023 toe volgens het overzicht zoals gezien in bijlage.

      Art. 2:

      De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage aan dit besluit.

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag.

      Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde aanvrager.

      Art. 3:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijd.

    • Gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV - schoolwerkplan - vaststellen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
      • Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs, artikel 7.
      juridisch kader
      • Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs, artikel 47 en 62.
      • Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21.
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2012 houdende onderwijs – gemeentelijke basisschool De Vierklaver – vaststellen schoolwerkplan, artikel 2.
      • Protocol van akkoord van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 10 november 2022.
      • Advies van de schoolraad van 24 november 2022.
      motivering

      Ieder schoolbestuur maakt voor elk van zijn scholen een schoolwerkplan dat ten minste volgende elementen bevat:
      1° de omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten dat door het schoolbestuur voor de school wordt vastgelegd;
      2° de organisatie van de school en voornamelijk de indeling in leerlingengroepen;
      3° de wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd;
      4° (...);
      5° de wijze waarop de school via haar zorgbeleid, zoals bepaald in artikel 153septies, § 1, en haar gelijke onderwijskansenbeleid, zoals bepaald in artikel 153septies, § 2, werkt aan de optimale leer- en ontwikkelingskansen van al haar leerlingen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 niet gestemd
      besluit
      Art. 1: Het schoolwerkplan (deel 1) van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV vast te stellen, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2: Kennis te nemen van schoolwerkplan (deel 2) van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV, zoals gezien in bijlage.
      Art. 3: Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 januari 2023 artikel 2 van het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2012 houdende onderwijs – gemeentelijke basisschool De Vierklaver – vaststellen schoolwerkplan.
      Art. 4: Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de directie van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV.
    • Participatie - realisatie nieuwe sporthal - vaststellen procesverloop naamgeving

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 304 §4. 

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
      • Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 vaststellen.
      • Actie 317 'Realisatie nieuwe sporthal' van het meerjarenplan 2020-2025.
      motivering

      Actie 317 'realisatie nieuwe sporthal' werd op 13 december 2021 gegund. De opdracht is intussen aangevat en de oplevering is voorzien in september 2023.

      De straatnaam 'Sportdreef' is sterk ingeburgerd en past bij de toekomstige functie van de site. Om verwarring te voorkomen met de andere sporthallen (De Vierklaver en Overbeke) is naamgeving van het gebouw zelf aan te raden. De gemeenteraad is bevoegd voor deze naamgeving.

      De gemeenteraad is tevens bevoegd voor het participatiebeleid. Een participatietraject is niet verplicht maar kan de betrokkenheid van de inwoners verhogen.

      De letters van de naam van het sportcomplex worden op het gebouw geplaatst door de aannemer. De plaatsing van de letters is voorzien tegen april 2023.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Alle inwoners kunnen via het digitaal participatieplatform tot en met 31 januari 2023 naamvoorstellen indienen. 

      Art. 2:

      § 1. Het college van burgemeester en schepenen stelt een jury samen die de naamvoorstellen zal beoordelen.

      Het college van burgemeester en schepenen nodigt hiertoe uit:

      • 1 vertegenwoordiger van de adviesraad voor sport
      • 1 vertegenwoordiger van de adviesraad voor jeugd
      • 1 vertegenwoordiger van de adviesraad voor cultuur
      • 1 vertegenwoordiger van de adviesraad voor toerisme en erfgoed
      • 1 vertegenwoordiger per gemeenteraadsfractie
      Het college van burgemeester en schepenen kan medewerkers van het lokaal bestuur uitnodigen om met raadgevende stem deel te nemen aan de beraadslaging van de jury.

      § 2. De jury selecteert uit alle ingezonden naamvoorstellen minimaal 3 en maximaal 5 namen.

      § 3. Het college van burgemeester en schepen valideert de door de jury geselecteerde namen.

      Art. 3:

      Alle inwoners kunnen via het digitaal participatieplatform tot en met 9 maart 2023 hun stem uitbrengen op de geselecteerde namen.

      Art. 4:

      De geselecteerde namen en het resultaat van de stemming worden aan de gemeenteraad voorgelegd op 27 maart 2023.

      Art. 5:

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissing.

      Art. 6:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan: de afdeling interne zaken (de dienst participatie en de dienst communicatie), de afdeling vrijetijd (de dienst sport) en de afdeling ruimte (dienst publieke ruimte).

    • Inzet van vrijwilligers - vaststellen vergoeding (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 april 2020)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.

      juridisch kader
      • Wet van 3 juli 2005 over de rechten van vrijwilligers, artikel 10.
      • Gemeenteraadsbesluit van 20 april 2020 houdende inzet van vrijwilligers - vaststellen vergoeding (vervangen gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2015).
      motivering

      Het lokaal bestuur doet voor diverse activiteiten beroep op vrijwilligers. In sommige gevallen is het ook wenselijk om deze vrijwilligers een vergoeding te geven.
      De maximale vergoeding bedraagt € 24,79 per dag of € 991,57 per jaar. Deze maximumbedragen gelden per kalenderjaar en worden jaarlijks herzien overeenkomstig artikel 10 van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers. Voor 2022 gelden de volgende bedragen: € 36,84 per dag en € 1.473,37 per jaar.

      De wijziging heeft betrekking op de volgende elementen:

      1. Het besluit voorziet in een forfaitaire vergoeding voor recurrente activiteiten als vrijwilliger in de naschoolse opvang van de gemeentelijke basisscholen. Er wordt echter ook meer en meer beroep gedaan op vrijwilligers in de voorschoolse opvang. Voor deze recurrente activiteit werd nog geen forfaitaire vergoeding bepaald. De prestaties worden geleverd in eenheden van maximaal 60 minuten. De vergoeding staat best in verhouding tot de vergoeding die werd bepaald voor de naschoolse opvang.
      2. Het besluit voorziet in een forfaitaire vergoeding voor recurrente activiteiten als vrijwilliger in de bibliotheek. 60 % van de maximale dagvergoeding werd voorzien per dagdeel van 4 uur voor de ondersteuningsactiviteiten van de bibliotheek. Een dagdeel is echter niet voor alle vrijwilligers haalbaar, waardoor wordt gekozen voor eenzelfde vergoeding, maar per gepresteerde eenheid. De prestaties worden geleverd in eenheden van 60 minuten. 
      3. Het besluit voorziet niet in een forfaitaire vergoeding voor recurrente activiteiten als vrijwilliger van Huis van het Kind. Er wordt gekozen voor dezelfde vergoeding als de vrijwilligers in de bibliotheek, zijnde 15% van de maximale dagvergoeding per eenheid. De prestaties worden geleverd in eenheden van 60 minuten. 
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De vergoeding voor de recurrente activiteiten van vrijwilligers als volgt vast te stellen:
      • 100 % van de maximale dagvergoeding:
        • per dag voor de begeleiding van de speelpleinwerking.
        • per halve dag voor de begeleiding van de buitenschoolse kinderopvang.
        • per halve dag voor de naschoolse opvang in de gemeentelijke basisscholen op woensdag.
        • per dagdeel van 4 uur voor het toeristisch onthaal in de 'De Poort'.
      • 35 % van de maximale dagvergoeding:
        • per eenheid van maximaal 75 minuten voor de naschoolse opvang in de gemeentelijke basisscholen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
      • 25 % van de maximale dagvergoeding:
        • per eenheid van maximaal 60 minuten voor de voorschoolse opvang in de gemeentelijke basisscholen.
      • 15% van de maximale dagvergoeding:
        • per eenheid van maximaal 60 minuten voor de ondersteuningsactiviteiten van de bibliotheek.
        • per eenheid van maximaal 60 minuten voor de ondersteuningsactiviteiten van het Huis van het Kind.
      Art. 2:

      De vergoeding voor de eenmalige activiteiten van vrijwilligers wordt door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld bij de aanduiding van de vrijwilliger(s).

      Art. 3:

      De vrijwilligers kunnen per dag en per jaar geen vergoeding ontvangen die hoger is dan deze vermeld in overeenkomstig artikel 10 van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers.

      Art. 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de vrijwilligers aan te duiden en met hen een afsprakennota af te sluiten.
      Art. 5:

      Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 januari 2023.

      Onderhavige beslissing vervangt met ingang van dezelfde datum het gemeenteraadsbesluit van 20 april 2020 houdende inzet van vrijwilligers - vaststellen vergoeding (vervangen gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2015).

      Art. 6: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling vrijetijd, de dienst administratieve organisatie en de dienst financiële organisatie.
    • Organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 161.

      juridisch kader
      • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel, artikel 2.
      • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 60 §3.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 171 en 183.
      • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, personen die deelnemen aan de vakbondsactiviteit, artikel 6.
      • Koninklijk besluit van 29 augustus 1985 tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2 §1 1° van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel, artikel 3 8°.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 3 tot en met 7.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 3 tot en met 7.
      • Omzendbrief BA 97/10 van 21 mei 1997 betreffende het toepassingsgebied van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel en van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van die wet.
      • Gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 22 februari 20210).
      • OCMW-raadsbesluit van 12 september 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 22 februari 2021).
      • Collegebesluit van 10 oktober 2022 houdende personeel - delen van IT-personeel met de gemeente Zwalm - principebesluit.
      • Collegebesluit van de gemeente Zwalm van 13 oktober 2022 houdende personeel - delen van een IT-coördinator met de gemeente Zwalm - princiepsbeslissing.
      • Advies van het managementteam van 7 oktober 2022.
      • Verslag en advies van het hoog overlegcomité van 15 november 2022.
      motivering

      De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur "komt het de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om een gezamenlijk organogram van de diensten van zowel de gemeente als het OCMW vast te stellen, elk binnen het eigen bevoegdheidsdomein. Het begrip “gezamenlijk” staat voor een identiek voorstel. Dat betekent dat er twee besluiten over eenzelfde voorstel zullen worden genomen".

      Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

      De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van het organogram.

      Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 7 oktober 2022 en gaf een positief advies.

      Het hoog overlegcomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 15 november 2022 en gaf een gunstig advies.

      Het organogram werd op de volgende punten gewijzigd:

      • de opname van een ICT-coördinator B4-B5.

      De personeelsformatie vermeldt het aantal betrekkingen per graad in voltijdse equivalenten en maakt een onderscheid tussen de statutaire betrekkingen en de contractuele betrekkingen.

      Hoewel de besluiten van de Vlaamse regering met betrekking tot de minimale personeelsformatie van gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn onverkort gelden, heeft de decreetgever het begrip in het decreet lokaal bestuur niet hernomen wegens "niet (...) eigentijds en adequaat (...) voor de weergave van de reële personeelsbehoefte en voor het concrete personeelsbeheer". De decreetgever gaat evenwel uit van een vorm van personeelsplanning want hij meent dat "het organogram de vertaling is van het personeelsbehoefteplan dat onder meer het aantal betrekkingen per graad, een vermindering of vermeerdering van het aantal betrekkingen (de behoefte), het afschaffen en de omvorming van betrekkingen voor een welbepaalde dienst aangeeft. De concrete vaststelling van dit personeelsplan (PEP) is een beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie als vermeld in artikel 11, §1, 1°,van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel". De geldende personeelsformaties van gemeente en OCMW zijn gebaseerd op een globaal personeelsbehoeftenplan dat daarna telkens incrementeel wordt bijgestuurd, zodat ze verder als instrument van personeelsplanning kunnen aangewend worden. We gebruiken voortaan de term personeelsomkadering.

      De personeelsomkadering werd op de volgende punten gewijzigd:

      • de opname van een ICT-coördinator die op basis van een samenwerkingsovereenkomst gedeeld zal worden met de gemeente Zwalm.
        De ICT-coördinator zal de prestaties leveren die nu via outsourcing geleverd worden door CipalSchaubroeck. De beschikbaarheid neemt toe van 1 dag per week naar 2,5 dagen per week.
      • de schrapping van de betrekkingen verbonden aan de dienstenchequeonderneming.

      De financiële effecten werden berekend op basis van de gemiddelde loonkost (gemiddelde van de 1e weddeschaal-trap 6 en de 3e weddeschaal-trap 27).

      De financiële effecten op het meerjarenplan kunnen als volgt samengevat worden:

      • De gemiddelde loonkost per jaar voor de ICT-coördinator bedraagt ca. € 76.000, daarvan wordt de helft terugbetaald door Zwalm. De outsourcing kost op heden € 34.765,24 incl. btw voor 45 dagen/jaar. T.a.v. de gemiddelde loonkost kan de gemeente Gavere een positief gunstig effect verwachten van ca. € 3.000.
      • De financiële effecten van de stopzetting van de dienstenchequeonderneming werden reeds in het meerjarenplan opgenomen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Het organogram vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

      In het organogram de functies aan te duiden waaraan het stemgerechtigd lidmaatschap van het managementteam verbonden is.

      Het gaat in concreto om de volgende functies:

      • de algemeen directeur;
      • de financieel directeur;
      • het afdelingshoofd vrije tijd;
      • het afdelingshoofd mens;
      • het afdelingshoofd ruimte;
      • de deskundige administratieve organisatie.

      De burgemeester, of de schepen door hem aangewezen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam.

      Art. 2:

      De personeelsomkadering als volgt vast te stellen:

      VTE

      Interne zaken

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Algemeen directeur

      AD0210

      Stat

       

      1.00

      Financieel directeur

      FD0210

      Stat

       

      1.00

      Deskundige administratieve organisatie

      Av

      Stat

       

      1.00

      Businesspartner financiën

      Av

      Cont

       

      1.00

      ICT-coördinator

      Bx

      Cont

      0.50 te delen met Zwalm via samenwerkingsovereenkomst, zoals gezien in bijlage

      2.00

      Deskundige financiële organisatie

      Bv

      Stat

       

      1.00

      Deskundige ICT

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Deskundige communicatie

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Deskundige participatie

      Bv

      Cont

      1.00 VTE Sociale Maribel

      1.00

      Deskundige HR

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Hoofdadministratief medewerker financiën

      Cx

      Cont

       

      1.00

      Administratief medewerker HR

      Cv

      Cont

       

      2.00

      Administratief medewerker secretariaat-onthaal

      Cv

      Stat

       

      1.00

      Administratief medewerker financiële organisatie

      Cv

      Stat

       
               

      VTE

      Ruimte

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking
      1.00 Afdelingshoofd ruimte Ax Stat  
      1.00 Teamleider omgeving (OA) Av Stat  
      1.00 Deskundige ruimtelijke ordening (OA) Bv Stat  
      1.00 Deskundige infrastructuur Av Stat  
      1.00 Deskundige milieu (OA) Bv Stat  
      1.00 Deskundige klimaat en duurzaamheid Bv Cont geblokkeerd tot einde samenwerkingsovereenkomst Veneco
      1.00 Deskundige patrimonium Bv Cont geblokkeerd tot einde terbeschikkingstelling OCMW
      1.00 Deskundige technische dienst Bv Cont  
      1.00 Hoofdadministratief medewerker omgeving Cx Cont  
      1.00 Hoofdadministratief medewerker publieke ruimte Cx Cont  
      1.00 Administratief medewerker omgeving Cv Cont  
      1.00 Administratief medewerker publieke ruimte Cv Cont  
      1.00 Teamcoach construct Dx Cont geblokkeerd door de betrekking teamcoach construct Cv in statutair verband
      1.00 Teamcoach eco Dx Cont  
      1.00 Teamcoach support Dx Cont  
      0.80 Teamcoach poetsdienst Dx Cont  
      15.00 Technisch medewerker technische dienst Dv Cont  
      2.00 Technisch medewerker recyclagepark Dv Cont  
      16.00 Technisch assistent technische dienst Ev Cont  
      3.90 Technisch assistent poetsvrouw Ev Cont

      Detaillering:

      • 2.13 VTE - administratief centrum
      • 1.06 VTE - bibliotheek
      • 0.46 VTE - ontmoetingscentrum
      • 0.12 VTE - wijkpost politie
      • 0.13 VTE - magazijn

      9.35

      Technisch assistent poetshulp Ev Cont
      1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking technisch assistent Ev in statutair verband
               

      VTE

      Mens

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Afdelingshoofd mens

      Av

      Cont

       

      4.80

      Maatschappelijk werker sociaal huis

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Coördinator sociaal beleid en zorg

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Teamleider burgerzaken

      Bx

      Cont

       

      1.00

      Deskundige burgerzaken

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Administratief medewerker sociaal huis

      Cv

      Cont

       

      2.50

      Administratief medewerker burgerzaken

      Cv

      Stat

       
       

       

       

       

       

      VTE

      Onthaalgezinnen

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.25

      Deskundige onthaalgezinnen

      Bv

      Cont

       

      0.50

      Administratief medewerker onthaalgezinnen

      Cv

      Cont

       
               

      VTE

      Huis van het Kind

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      0.25

      Coördinator Huis van het Kind

      Bv

      Cont

      0.25 VTE Sociale Maribel

               

      VTE

      Vrije tijd Niveau
      Rang
      Cont/
      Stat
      Opmerking
      1.00 Afdelingshoofd vrije tijd Bx Stat  
      1.00 Hoofdbibliothecaris Bx Stat  
      1.00 Deskundige cultuur en toerisme Bv Cont  
      1.69 Deskundige sport Bv Cont 1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking deskundige sport Bv in statutair verband
      1.00 Deskundige jeugd Bv Cont  
      1.00 Bibliothecaris Bv Cont  
      2.00 Administratief medewerker vrije tijd Cv Cont 1.00 VTE Sociale Maribel
      3.00 Bibliotheekmedewerker Cv Cont  
      3.00 Sportmedewerker Dv Cont Beschikbaar vanaf 01/07/2023.
               
      VTE Onderwijs Niveau
      Rang
      Cont/
      Stat
      Opmerking

      2.79

      Assistent voor- en naschoolse opvang Ev

      Cont

      Detaillering:

      • 0.94 VTE - GBS Asper
      • 0.94 VTE - GBS Gavere
      • 0.53 VTE - GBS Baaigem
      • 0.40 VTE - GBS Vurste

      geen prestaties in juli en augustus

               

       

      Art. 3:

      De uitdovende personeelsomkadering als volgt vast te stellen:

      VTE

      Interne zaken

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Boekhouder

      Bv

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige financiële organisatie. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

      1.00

      Administratief hoofdmedewerker

      Cx

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige ICT. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

               

      VTE

      Ruimte

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Deskundige milieu

      Bx

      Stat

       

      1.00

      Teamcoach construct

      Cv

      Stat

       

      1.00

      Technisch assistent poetshulp

      Ev

      Stat

       
               

      VTE

      Mens

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Afdelingshoofd mens

      Av

      Stat

       

      1.00

      Afdelingshoofd sociaal huis

      Bx

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige patrimonium. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

               

      VTE

      Vrije tijd

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Deskundige sport

      Bv

      Stat

       
               

       

      Art. 4:

      Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 januari 2023 en vervangt integraal:

      • het gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021);
      • het OCMW-raadsbesluit van 12 september 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 22 februari 2021).

      Art. 5:

      De nodige aanpassingen van de personeelskredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

      Art. 6:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en aan alle diensten.

    • Rechtspositieregeling gemeentepersoneel - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 186.

      juridisch kader
      • Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
      • Koninklijk besluit van 23 december 2021 tot wijziging van een aantal bepalingen betreffende artikel 17 van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders.
      • RSZ-instructies 2022/2.
      • Gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 houdende rechtspositieregeling gemeentepersoneel - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021).
      • Gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021).
      • Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022).
      • Verslag van het managementteam van 7 oktober 2022.
      • Verslag en protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 15 november 2022.
      motivering

      De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van de rechtspositieregeling.

      Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 7 oktober 2022 en gaf een positief advies.

      Het bijzonder onderhandelingscomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 15 november 2022 en sloot een protocol van akkoord af.

      De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:

      • de uitsluiting van verenigingswerkers zoals bedoeld in artikel 17 van het koninklijk besluit van 28 november 1969, gewijzigd door het koninklijk besluit van 23 december 2021
      • de wijziging en de invoering van functiebenamingen met bijhorende diploma-, aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden, ingevolgde de aanpassing van de formatie vastgesteld op 12 september 2022 en 19 december 2022
      • de aanpassingen van de verbonden salarisschalen en functionele loopbanen, ingevolgde de aanpassing van de formatie vastgesteld op 12 september 2022 en 19 december 2002
      • de schrapping van de beperking (in niveau) van de graden die voor graadverandering in aanmerking komen
      • de schrapping van de beperking (in meerekenbare jaren) op de relevante beroepservaring in de privésector of als zelfstandige
      • de aanpassing van de terbeschikkingstelling van werkmiddelen of gebruik van persoonlijke werkmiddelen aan de RSZ-instructies 2022/2

      De overige wijzigingen worden geduid in het ontwerp.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De rechtspositieregeling vast te stellen, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2:

      Behoudens andersluidende bepalingen treedt de rechtspositieregeling in werking op 1 januari 2023.

      Onderhavige beslissing vervangt bij zijn inwerkingtreding het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 houdende rechtspositieregeling gemeentepersoneel - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021).

      Art. 3:

      Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt op de gemeentelijke website.

      Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur gemeld aan de toezichthoudende overheid.

      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie).

    • Arbeidsreglement - vaststellen bijlage fietspolicy

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.

      juridisch kader
      • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
      • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 19bis.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies
      • Gemeenteraadsbesluit van 31 maart 2022 houdende vaststellen arbeidsreglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 10 september 2018). 
      • Lokale rechtspositieregeling, artikel 231.
      • Collegebesluit van 5 september 2022 houdende personeel - individueel leasen van fietsen door personeelsleden - gunnen.
      • Verslag en akkoord van het bijzonder onderhandelingscomité van 15 november 2022.
      motivering

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 creëerde mogelijkheden om bepaalde voordelen om te zetten in een theoretisch budget waarmee het personeel voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit kan kiezen.

      Lokaal bestuur Gavere koos voor de mogelijkheid tot omzetting van de eindejaarstoelage. Deze mogelijkheid werd ingeschreven in artikel 231 van de lokale rechtspositieregeling.

      De fietslease werd na het voeren van een overheidsopdracht gegund aan O2O, Farmanstraat 40 te 9000 Gent.

      In overleg met O2O werd, op basis van het model van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur (ABB) een fietspolicy opgemaakt die beantwoordt aan de contractuele voorwaarden. Deze fietspolicy dient als bijlage toegevoegd te worden aan het arbeidsreglement.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De bijlage 'fietspolicy' aan het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2: Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op de dienst administratieve organisatie.
      Art. 3:

      Onderhavige beslissing treedt in werking op heden.

      Art. 4:

      Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

      • de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie)
      • toezicht op de Sociale Wetten – directie Gent.
    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de gemeenteraad en kennisname verslagen en einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29.
      • Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 houdende participatie - vaststellen reglement, artikel 38.
      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.

      De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2022 om 23:20.

Namens Gemeenteraad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad