De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 22:21.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 november 2022 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 21 november 2022 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder bij de Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest). |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Elke gemeenteraad dient de dotatie vast te stellen die aan de politiezone zal worden toegekend. Deze dotatie wordt opgenomen in het gemeentelijk budget en dient overeen te stemmen met het bedrag in de politiebegroting. Het aandeel van de gemeente Gavere bedraagt 25,78%.
Op 24 november 2022 stelde de politieraad haar begroting van 2023 vast. De gewone dotatie 2023 ten laste van de gemeente Gavere bedraagt € 1.535.783,95. De buitengewone dotatie 2023 ten laste van de gemeente Gavere bedraagt € 102.991,10. De buitengewone dotatie 2023 wordt door de politiezone pas afgerekend na opmaak van de jaarrekening 2023 begin boekjaar 2024. De buitengewone dotatie 2023 wordt dan ook gebudgetteerd in het gemeentelijk meerjarenplan op boekjaar 2024.
Art. 1: |
De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Politiezone Schelde-Leie voor het dienstjaar 2023 wordt vastgesteld op € 1.535.783,95 en opgenomen op beleidsitem 0400-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2023 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. |
Art. 2: |
De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Politiezone Schelde-Leie voor het dienstjaar 2023 wordt vastgesteld op het bedrag van € 102.991,10 en opgenomen op beleidsitem 0400-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2024 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. |
Art. 3: |
Bovenstaande kredieten zijn opgenomen in de derde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de gemeente Gavere. |
Art. 4: |
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, overeenkomstig artikel 71 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus, binnen de twintig dagen bezorgd aan de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen en voor goedkeuring aan de Federale directie politiezaken en wapens. Een eensluidend afschrift wordt eveneens bezorgd aan de voorzitter van het politiecollege met het oog op de kennisgeving aan de politieraad. |
In maart 2022 stapten alle Vlaamse bibliotheken over op een nieuw dienstenmodel waarin ook het IBL (InterBibliothecair Leenverkeer) werd geïntegreerd.
Leden kunnen al sinds jaar en dag materialen uit een andere bibliotheek aanvragen (IBL). Vroeger gebeurde dat via een formulier aan de balie of via e-mail. Sinds maart 2022 kunnen leden rechtstreeks een aanvraag plaatsen via de catalogus, zonder tussenkomst van de bibliotheek.
Met de invoering van het nieuwe aanvraagsysteem voor IBL werd ook het kostenmodel aangepast. Voor elk opgestuurd materiaal betaalt de bibliotheek € 8 aan de leverende bibliotheek (personeels- en verzendingskosten). Daar komt de kostprijs bij om het materiaal terug te zenden (tussen € 2 en € 7, afhankelijk van de omvang van het materiaal). Sinds de start in maart tot eind november 2022 werden 223 materialen aangevraagd door onze leners.
Zelf levert de bibliotheek ook materialen aan andere bibliotheken (principe van wederkerigheid). Voor elk materiaal dat wordt opgestuurd, ontvangen we € 8. We stuurden tot nu toe 96 materialen op.
De bedoeling is dat beide cijfers (aanvragen en leveringen) ongeveer in evenwicht zijn. Voor de meeste bibliotheken lukt dit ook. In Gavere worden er echter proportioneel meer aanvragen door de leners geplaatst.
Momenteel bedraagt de kostprijs voor de lener € 1. Door dit lage bedrag wordt er vaak gebruik gemaakt van de dienst, ook al is dat soms niet noodzakelijk. De website toont de lener immers ook de mogelijkheid om het materiaal zelf op te halen in een bibliotheek in een naburige gemeente. De inschrijving in een Oost-Vlaamse gemeente is gratis, het kost de lener in dat geval niets.
Voorlopig is er nog een subsidie van CultuurConnect die een deel van de IBL-kosten dekt.
Voor 2021 bedroeg de subsidie voor IBL-ondersteuning € 677.
CultuurConnect stelt zelf een richtprijs voor de lener voor tussen € 3 en € 5.
Gezien de discrepantie tussen de kostprijs voor de lener en de reële kostprijs van een IBL-aanvraag stelt de bibliotheek voor om de prijs voor een IBL-aanvraag te verhogen van € 1 naar € 3. Het is de bedoeling om in 2024 te komen tot gelijkaardige tarieven in alle bibliotheken in de regio.
De overige bepalingen van het gemeentelijke retributiereglement blijven behouden.
Art. 1: | Met ingang van 01 januari 2023 en voor een onbepaalde termijn wordt een retributie ingevoerd op dienstverleningen verricht door de gemeentelijke openbare bibliotheek. |
Art. 2: | Het bedrag van de retributie bedraagt:
|
Art. 3: | De retributie is hoofdelijk verschuldigd door diegene die van de dienstverlening gebruik maakt. Indien dit een minderjarig kind betreft, is de retributie hoofdelijk verschuldigd door beide ouders van het kind. |
Art. 4: | Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 5: | Het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 houdende de retributie voor de terugvordering van de kosten van de door de gemeentelijke openbare bibliotheek verrichtte diensten wordt opgeheven met ingang van 01 januari 2023. |
Art. 6: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst bibliotheek, de dienst administratieve organisatie, de dienst financiële organisatie en de financieel beheerder. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
De gemeente biedt kaartlezers te koop aan om het gebruik van de e-loketten op haar website te promoten. Deze kaartlezers zijn te koop aan de loketten van de dienst burgerzaken voor een prijs van 14 euro per stuk. Tijdens de coronapandemie werden de kaartlezers gratis aangeboden met een voorrang voor sociaal kwetsbare gezinnen.
Omwille van nieuwe digitale ontwikkelingen, zoals bv. 'Its me', en de beschikbaarheid van dergelijke kaartlezers aan toegankelijke prijzen via commerciële kanalen, stelt het bestuur voor om de kaartlezers niet langer te koop aan te bieden vanaf 1 januari 2023.
Het retributiereglement van 25 mei 2020 op de verkoop van kaartlezers kan bijgevolg worden opgeheven.
Op vandaag resteert nog slechts een kleine voorraad van 7 kaartlezers. Deze worden ingezet voor intern gebruik van de diensten.
Art. 1: | Met ingang van 1 januari 2023 wordt het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2020 houdende vaststellen van een retributie op de verkoop van kaartlezers opgeheven. |
Art. 2: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan dienst burgerzaken en de dienst financiële organisatie. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, 41 2e lid 3°, 249-256 en 259.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan dat bestaat uit drie onderdelen:
Het oorspronkelijk meerjarenplan wordt nu voor een derde keer in zijn globaliteit aangepast. Zowel de kredieten van het lopende boekjaar als deze van de toekomstige jaren zijn dus geactualiseerd. De termijn van het aangepast meerjarenplan blijft evenwel gelijk, nl. 2020-2025.
Bij het ontwerp van het aangepast meerjarenplan wordt aanvullende documentatie gevoegd met bijkomende achtergrondinformatie nuttig om dit meerjarenplan te beoordelen. Deze aanvullende documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het ontwerp van het meerjarenplan dat in bijlage bij dit besluit zit.
Het aangepast meerjarenplan 2020-2025 zoals gezien in bijlage is financieel in evenwicht en werd tijdig bezorgd aan de raadsleden.
De gemeente en het OCMW behouden hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling van hun geïntegreerd meerjarenplan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt. Als de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, niet goedkeurt, vervalt de vaststelling van het deel door de raad voor maatschappelijk welzijn en moet de procedure herhaald worden.
De besluitvorming verloopt dan ook het best als volgt:
Art. 1: |
De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente binnen de meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025 vast, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De gemeenteraad keurt het deel van het aangepast meerjarenplan 2020-2025 goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld in haar zitting van 19 december 2022. |
Art. 3: |
Het aangepast meerjarenplan 2020-2025 wordt onverwijld in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd. |
Art. 4: |
Dit besluit wordt bekend gemaakt volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur (publicatie lijst, besluit en inhoud op webtoepassing). De toezichthoudende overheid wordt in kennis gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2e lid 23°.
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies per boekjaar in een afzonderlijk besluit toe. Deze nominatieve subsidies worden niet toegekend op basis van een goedgekeurd subsidiereglement.
De nieuwe lijst van nominatieve subsidies 2022 zit in bijlage aan dit besluit. De benodigde kredieten zijn opgenomen in meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025.
Art. 1: |
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies voor boekjaar 2022 toe volgens het overzicht zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage aan dit besluit. Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag. Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde aanvrager. |
Art. 3: |
Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 houdende vaststelling van de nominatieve subsidies 2022. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijd. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2e lid 23°.
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies per boekjaar in een afzonderlijk besluit toe. Deze nominatieve subsidies worden niet toegekend op basis van een goedgekeurd subsidiereglement.
De projectsubsidies ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen die worden toegekend aan het vrij onderwijs werden recent berekend volgens de parameters die opgenomen zijn in het besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de toekenning van een projectsubsidie ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen.
De gemeente ontvangt voor het schooljaar 2021 - 2022 een totaal bedrag van € 3.430 aan projectsubsidies ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen. € 820 is voor de gemeente als organisator van noodopvang, € 2.610 is voor het vrije onderwijs.
Deze subsidies worden als volgt verdeeld:
Vervroeging kerstvakantie 20/12/2021 - 24/12/2021: € 3.430
Art. 1: |
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies voor boekjaar 2022 toe ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen tijdens de vervroegde kerstvakantie van 2021. Volgende onderwijsinstellingen ontvangen een toelage ten belope van:
|
Art. 2: |
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen per begunstigde, zoals opgenomen in artikel 1 van dit besluit. Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag. Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde aanvrager. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijd. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2e lid 23°.
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies per boekjaar in een afzonderlijk besluit toe. Deze nominatieve subsidies worden niet toegekend op basis van een goedgekeurd subsidiereglement.
De lijst van nominatieve subsidies 2023 zit in bijlage aan dit besluit.
De volledige lijst van alle toegestane werkings- en investeringssubsidies door de gemeente en het OCMW zit in bijlage bij het meerjarenplan 2020-2025. Deze lijst omvat eveneens de subsidies die toegekend worden op basis van een subsidiereglement, zowel voor de gemeente als het OCMW.
Art. 1: |
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies voor boekjaar 2023 toe volgens het overzicht zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage aan dit besluit. Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag. Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde aanvrager. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijd. |
Ieder schoolbestuur maakt voor elk van zijn scholen een schoolwerkplan dat ten minste volgende elementen bevat:
1° de omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten dat door het schoolbestuur voor de school wordt vastgelegd;
2° de organisatie van de school en voornamelijk de indeling in leerlingengroepen;
3° de wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd;
4° (...);
5° de wijze waarop de school via haar zorgbeleid, zoals bepaald in artikel 153septies, § 1, en haar gelijke onderwijskansenbeleid, zoals bepaald in artikel 153septies, § 2, werkt aan de optimale leer- en ontwikkelingskansen van al haar leerlingen.
Art. 1: | Het schoolwerkplan (deel 1) van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Kennis te nemen van schoolwerkplan (deel 2) van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV, zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 januari 2023 artikel 2 van het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2012 houdende onderwijs – gemeentelijke basisschool De Vierklaver – vaststellen schoolwerkplan. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de directie van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 304 §4.
Actie 317 'realisatie nieuwe sporthal' werd op 13 december 2021 gegund. De opdracht is intussen aangevat en de oplevering is voorzien in september 2023.
De straatnaam 'Sportdreef' is sterk ingeburgerd en past bij de toekomstige functie van de site. Om verwarring te voorkomen met de andere sporthallen (De Vierklaver en Overbeke) is naamgeving van het gebouw zelf aan te raden. De gemeenteraad is bevoegd voor deze naamgeving.
De gemeenteraad is tevens bevoegd voor het participatiebeleid. Een participatietraject is niet verplicht maar kan de betrokkenheid van de inwoners verhogen.
De letters van de naam van het sportcomplex worden op het gebouw geplaatst door de aannemer. De plaatsing van de letters is voorzien tegen april 2023.
Art. 1: |
Alle inwoners kunnen via het digitaal participatieplatform tot en met 31 januari 2023 naamvoorstellen indienen. |
Art. 2: |
§ 1. Het college van burgemeester en schepenen stelt een jury samen die de naamvoorstellen zal beoordelen. Het college van burgemeester en schepenen nodigt hiertoe uit:
Het college van burgemeester en schepenen kan medewerkers van het lokaal bestuur uitnodigen om met raadgevende stem deel te nemen aan de beraadslaging van de jury.
§ 2. De jury selecteert uit alle ingezonden naamvoorstellen minimaal 3 en maximaal 5 namen. § 3. Het college van burgemeester en schepen valideert de door de jury geselecteerde namen. |
Art. 3: |
Alle inwoners kunnen via het digitaal participatieplatform tot en met 9 maart 2023 hun stem uitbrengen op de geselecteerde namen. |
Art. 4: |
De geselecteerde namen en het resultaat van de stemming worden aan de gemeenteraad voorgelegd op 27 maart 2023. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissing. |
Art. 6: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan: de afdeling interne zaken (de dienst participatie en de dienst communicatie), de afdeling vrijetijd (de dienst sport) en de afdeling ruimte (dienst publieke ruimte). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Het lokaal bestuur doet voor diverse activiteiten beroep op vrijwilligers. In sommige gevallen is het ook wenselijk om deze vrijwilligers een vergoeding te geven.
De maximale vergoeding bedraagt € 24,79 per dag of € 991,57 per jaar. Deze maximumbedragen gelden per kalenderjaar en worden jaarlijks herzien overeenkomstig artikel 10 van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers. Voor 2022 gelden de volgende bedragen: € 36,84 per dag en € 1.473,37 per jaar.
De wijziging heeft betrekking op de volgende elementen:
Art. 1: | De vergoeding voor de recurrente activiteiten van vrijwilligers als volgt vast te stellen:
|
Art. 2: | De vergoeding voor de eenmalige activiteiten van vrijwilligers wordt door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld bij de aanduiding van de vrijwilliger(s). |
Art. 3: | De vrijwilligers kunnen per dag en per jaar geen vergoeding ontvangen die hoger is dan deze vermeld in overeenkomstig artikel 10 van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers. |
Art. 4: | Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de vrijwilligers aan te duiden en met hen een afsprakennota af te sluiten. |
Art. 5: | Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 januari 2023. Onderhavige beslissing vervangt met ingang van dezelfde datum het gemeenteraadsbesluit van 20 april 2020 houdende inzet van vrijwilligers - vaststellen vergoeding (vervangen gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2015). |
Art. 6: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling vrijetijd, de dienst administratieve organisatie en de dienst financiële organisatie. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 161.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur "komt het de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om een gezamenlijk organogram van de diensten van zowel de gemeente als het OCMW vast te stellen, elk binnen het eigen bevoegdheidsdomein. Het begrip “gezamenlijk” staat voor een identiek voorstel. Dat betekent dat er twee besluiten over eenzelfde voorstel zullen worden genomen".
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van het organogram.
Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 7 oktober 2022 en gaf een positief advies.
Het hoog overlegcomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 15 november 2022 en gaf een gunstig advies.
Het organogram werd op de volgende punten gewijzigd:
De personeelsformatie vermeldt het aantal betrekkingen per graad in voltijdse equivalenten en maakt een onderscheid tussen de statutaire betrekkingen en de contractuele betrekkingen.
Hoewel de besluiten van de Vlaamse regering met betrekking tot de minimale personeelsformatie van gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn onverkort gelden, heeft de decreetgever het begrip in het decreet lokaal bestuur niet hernomen wegens "niet (...) eigentijds en adequaat (...) voor de weergave van de reële personeelsbehoefte en voor het concrete personeelsbeheer". De decreetgever gaat evenwel uit van een vorm van personeelsplanning want hij meent dat "het organogram de vertaling is van het personeelsbehoefteplan dat onder meer het aantal betrekkingen per graad, een vermindering of vermeerdering van het aantal betrekkingen (de behoefte), het afschaffen en de omvorming van betrekkingen voor een welbepaalde dienst aangeeft. De concrete vaststelling van dit personeelsplan (PEP) is een beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie als vermeld in artikel 11, §1, 1°,van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel". De geldende personeelsformaties van gemeente en OCMW zijn gebaseerd op een globaal personeelsbehoeftenplan dat daarna telkens incrementeel wordt bijgestuurd, zodat ze verder als instrument van personeelsplanning kunnen aangewend worden. We gebruiken voortaan de term personeelsomkadering.
De personeelsomkadering werd op de volgende punten gewijzigd:
De financiële effecten werden berekend op basis van de gemiddelde loonkost (gemiddelde van de 1e weddeschaal-trap 6 en de 3e weddeschaal-trap 27).
De financiële effecten op het meerjarenplan kunnen als volgt samengevat worden:
Art. 1: |
Het organogram vast te stellen, zoals gezien in bijlage. In het organogram de functies aan te duiden waaraan het stemgerechtigd lidmaatschap van het managementteam verbonden is. Het gaat in concreto om de volgende functies:
De burgemeester, of de schepen door hem aangewezen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: |
De personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: |
De uitdovende personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: |
Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 januari 2023 en vervangt integraal:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: |
De nodige aanpassingen van de personeelskredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 6: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en aan alle diensten. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 186.
De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van de rechtspositieregeling.
Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 7 oktober 2022 en gaf een positief advies.
Het bijzonder onderhandelingscomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 15 november 2022 en sloot een protocol van akkoord af.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
De overige wijzigingen worden geduid in het ontwerp.
Art. 1: | De rechtspositieregeling vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Behoudens andersluidende bepalingen treedt de rechtspositieregeling in werking op 1 januari 2023. Onderhavige beslissing vervangt bij zijn inwerkingtreding het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 houdende rechtspositieregeling gemeentepersoneel - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021). |
Art. 3: | Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt op de gemeentelijke website. Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur gemeld aan de toezichthoudende overheid. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 creëerde mogelijkheden om bepaalde voordelen om te zetten in een theoretisch budget waarmee het personeel voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit kan kiezen.
Lokaal bestuur Gavere koos voor de mogelijkheid tot omzetting van de eindejaarstoelage. Deze mogelijkheid werd ingeschreven in artikel 231 van de lokale rechtspositieregeling.
De fietslease werd na het voeren van een overheidsopdracht gegund aan O2O, Farmanstraat 40 te 9000 Gent.
In overleg met O2O werd, op basis van het model van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur (ABB) een fietspolicy opgemaakt die beantwoordt aan de contractuele voorwaarden. Deze fietspolicy dient als bijlage toegevoegd te worden aan het arbeidsreglement.
Art. 1: |
De bijlage 'fietspolicy' aan het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op de dienst administratieve organisatie. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing treedt in werking op heden. |
Art. 4: | Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2022 om 23:20.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad