De voorzitter opent de zitting op 21/06/2021 om 20:15.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 17 mei 2021 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 17 mei 2021 goed te keuren. |
De dotaties van de gemeenten voor de hulpverleningszone worden jaarlijks vastgelegd door de gemeenteraad op basis van een akkoord bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenten. De bijdrage van de gemeente Gavere bedraagt voor het jaar 2021 0,82% van de te verdelen dotaties.
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 23 oktober 2020 zoals wettelijk voorgeschreven de begroting voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd. Voor de gemeente Gavere waren de in de begroting 2021 opgenomen dotaties als volgt:
De oorspronkelijke begroting 2021 wordt nu voor een eerste keer bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie keurde het zonecollege van de Hulpverleningszone Centrum op 26 mei 2021 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2021 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van 2020. Het volledige begrotingsresultaat (in totaal 3,4 miljoen euro) wordt in deze begrotingswijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat (m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2020). Het aandeel van de gemeente Gavere in het begrotingsresultaat 2020 bedraagt € 28.499,12. Dit ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staan bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie.
Een andere belangrijke aanpassing heeft betrekking op de federale dotaties. Deze dotaties zijn sterk gestegen: de federale dotaties voor de zone liggen 1,57 miljoen euro hoger dan voorzien in de oorspronkelijke begroting. De extra federale dotaties voor Hulpverleningszone Centrum kaderen in een algemene stijging over een periode van vier jaar van de federale middelen voor de hulpverleningszones.
De personeelskredieten werden ook herschikt en naar beneden bijgestuurd. In belangrijk mate is dit een gevolg van de aanpassing van de personeelsuitgaven aan de verwachte invulling van de personeelsbehoeften voor het jaar 2021. Tegelijk wordt ook de eerder opgenomen loonindexatie uit de begroting 2021 gehaald.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties opgenomen in de begrotingswijziging voor het jaar 2021 kunnen dalen.
In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging 2021 en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel, dient de gemeente Gavere onderstaande dotaties te betalen voor boekjaar 2021:
Het totaal aan dotaties bedraagt voor 2021 € 404.555,60 (inclusief de bijdrage voor de pensioenen). Vergeleken met de oorspronkelijke begroting 2021 (zie hoger) betekent dit een daling voor Gavere van € 20.937,09.
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2021 door de zoneraad is gepland op 23 juni 2021. Deze gewijzigde dotaties 2021 worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2021 definitief te kunnen goedkeuren. Een afschrift van deze beslissing wordt daarom overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Een visum voor de bijgestelde dotaties 2021 aan Hulpverleningszone Centrum is niet vereist vermits de begrotingswijziging 2021 van Hulpverleningszone Centrum resulteert in een daling van de gemeentelijke dotaties 2021 en dus geen bijkomende uitgavenstroom met zich meebrengt.
Art. 1: |
De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2021 wordt vastgesteld op € 364.104,71 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. De bijdrage voor de pensioenen van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2021 wordt vastgesteld op € 1.442,33 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. |
Art. 2: |
De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2021 wordt vastgesteld op het bedrag van € 39.008,56 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. |
Art. 3: |
Bovenstaande kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing 2020-2025. |
Art. 4: |
Een eensluidend afschrift wordt bezorgd aan Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70 te 9000 Gent, en de toezichthoudende overheid t.a.v. Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente Gavere toegetreden tot de Hulpverleningszone Centrum die vanaf dat ogenblik werd opgericht als hulpverleningszone met rechtspersoonlijkheid.
Overeenkomstig artikel 215, §1 en volgende van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid “worden de kazernes en de andere onroerende goederen, hierin begrepen de goederen onroerend door bestemming, die eigendom zijn van de gemeente, en die noodzakelijk zijn voor het onderbrengen van het administratief en operationeel personeel [van de brandweer] overgedragen aan de zones of ter beschikking gesteld onder de voorwaarden bepaald door de Koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad.” In uitvoering hiervan en bij wijze van overgangsfase werd op 21 december 2014 een bruikleenovereenkomst afgesloten met de Hulpverleningszone Centrum, ingaande op 1 januari 2015 om van rechtswege te eindigen na het verstrijken van 3 jaar, waarbij de kazerne en de parkeerzone, gelegen te 9890 Gavere, Brandweerstraat tijdelijk in gebruik werd gegeven aan de Hulpverleningszone Centrum in afwachting van het uitwerken van een lange termijn scenario voor deze kazerne. Voormelde bruikleenovereenkomst werd, bij overeenkomst van 15 december 2017, verlengd tot en met 30 juni 2018.
De overdracht dient bij authentieke akte te gebeuren, waardoor er voorafgaandelijk opmetingen en oriënterende bodemonderzoeken noodzakelijk waren. De ontwerpakte voorziet in een recht van opstal voor de hulpverleningszone van 39 jaar, eindigend op 31 december 2057. Daarnaast wordt op beide percelen een recht van doorgang gevestigd zodat de hulpverleningszone toegang heeft tot de openbare weg.
De gemeenteraad keurde de ontwerpakte voor het recht van opstal goed maar de akte raakte niet tijdig verleden waar de geldigheid van het oriënterend bodemonderzoek (OBO) verviel. De gemeente was daarom genoodzaakt om het OBO deels te hernemen. De kost hiervan wordt doorgerekend aan de hulpverleningszone.
Het OBO diende uitgebreid te worden met een nieuwe parameter nl. PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen gebruikt in blusschuimen) wegens het gebruik als brandweeroefenterrein op bepaalde stukken van het kadastraal perceel. Tijdens het initiële OBO bleek al een overschrijding voor deze PFAS maar diende dit niet gerapporteerd te worden aan OVAM aangezien de parameter nog niet verplicht op te nemen was. Het oriënterend bodemonderzoek werd goedgekeurd door OVAM op 26 oktober 2020; een beschrijvend bodemonderzoek is bijgevolg niet noodzakelijk. De akte inzake recht van opstal kan hierdoor definitief verleden worden.
Art. 1: | De ontwerpakte voor het vestigen van een recht van opstal en een recht van doorgang ten behoeve van de Hulpverleningszone Centrum op de percelen Gavere, 1e afdeling, sectie A, nrs. 47L2 en 55X goed te keuren, zoals gezien in bijlage. De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen tot ondertekening van de akte namens de gemeente Gavere. |
Art. 2: | Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende hulpverleningszone Centrum - goedkeuren ontwerpakte recht van opstal brandweerkazerne. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie), de afdeling grondgebiedszaken, de Hulpverleningszone Centrum en notaris Tomme. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 15 maart 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 28 juni 2021 met de volgende agenda:
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 en 29 april 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gebaseerd op de modaliteiten bepaald vanuit het Agentschap Binnenlands Bestuur, en de beslissing van de raad van bestuur van 15 maart 2021 zal de algemene vergadering van Gaselwest op digitale wijze gehouden worden.
Art. 1: |
Denis Dierick, burgemeester, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere, te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 28 juni 2021. |
Art. 2: |
Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadslid, wonende te Hofkouterstraat 35, 9890 Gavere, te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 28 juni 2021. |
Art. 3: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 28 juni 2021:
|
Art. 4: |
De vertegenwoordiger van de gemeente Gavere die zal deelnemen aan de fysieke of digitale algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 28 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Oproeping van Gemeentelijke Holding nv in vereffening van 21 mei 2021 om deel te nemen aan de algemene vergadering van 30 juni 2021.
Gemeente Gavere wordt uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
De agenda van de algemene vergadering van 30 juni 2021 bevat de volgende punten:
Omwille van de veiligheidsredenen zal de algemene vergadering niet fysiek plaatsvinden maar uitsluitend via videoconferentie.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van Gemeentelijke Holding nv in vereffening die zal behandeld worden op de algemene vergadering van 30 juni 2021 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die het vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening op 30 juni 2021 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan Gemeentelijke Holding nv in vereffening, Kunstlaan 56 B4C, 1000 Brussel, uitsluitend per e-mailadres avgh@quinz.be. |
Cultuurregio Leie Schelde is een intergemeentelijke projectvereniging die tot doel heeft door intergemeentelijk overleg en samenwerking tussen diverse actoren, meerwaarden te realiseren op vlak van cultuur en erfgoed in de regio.
Volgens de statuten dient de raad van bestuur jaarlijks de jaarrekeningen, samen met activiteitenverslag en het verslag van de accountant, aan de gemeenteraden voor te leggen.
De raad van bestuur keurde de rekening goed in de zitting van 16 maart 2021.
Begin juni vond er een controle plaats op de jaarrekening met betrekking tot de werkingssubsidie voor bovenlokaal cultuurbeleid.
Om te voldoen aan de opmerkingen van de administratieve dienst van Vlaanderen is er nog een interne verschuiving gebeurd tussen 2 boekhoudkundige posten.
Cultuurregio Leie Schelde bezorgde op 14 juni 2021 aanvullende stavingsstukken betreffende deze interne verschuiving (intern stuk boekhouding, ondertekend verslag van revisor, interne balans en resultaat na aanpassing).
Art. 1: |
De jaarrekening 2020 van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde, inclusief activiteitenverslag en het verslag van de accountant, goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde, Tolpoortstraat 79, 9800 Deinze en aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
In het kader van de opdracht “Aankoop tractor met maaiunit + verplichte overname oude combinatie” werd een bestek met nr. 2021-223 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 206.611,57 excl. btw of € 250.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2025, op budgetcode GBB-TD/0119-03/240400.
Momenteel is bovenstaand krediet opgenomen in boekjaar 2025 van het meerjarenplan 2020-2025. Volgens de voorziene regels in het organisatiebeheersingssysteem m.b.t. de verschuiving van ramingen kan dit krediet worden verschoven naar exact dezelfde sleutel op boekjaar 2021 i.p.v. 2025.
Art. 1: |
Het bestek met nr. 2021-223 en de raming voor de opdracht “Aankoop tractor met maaiunit + verplichte overname oude combinatie”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 206.611,57 excl. btw of € 250.000,00 incl. 21% btw. |
Art. 2: |
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. |
Art. 3: |
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau. |
Art. 4: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2025 op budgetcode GBB-TD/0119-03/240400 en wordt verschoven naar exact dezelfde kredietsleutel op boekjaar 2021. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41
In het kader van de opdracht “Kerk Gavere - plaatsen van ladderhaken” werd een bestek met nr. BD-04-AP-154-ACT-340 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op € 49.803,00 excl. btw of € 60.261,63 incl. 21% btw (€ 10.458,63 btw medecontractant).
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 12 april 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Onderstaande ondernemers werden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 4 mei 2021 om 11.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 1 september 2021.
Er werden 2 offertes ontvangen:
Op 4 mei 2021 het verslag van nazicht van de offertes opgesteld.
Er wordt voorgesteld om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Vanquaille BVBA, Molenstraat 43 te 9890 Gavere, tegen het nagerekende offertebedrag van € 28.652,00 excl. btw of € 34.668,92 incl. 21% btw (€ 6.016,92 btw medecontractant) mits het verkrijgen van een visum.
De kerkraad van Gavere heeft op 12 mei 2021 beslist om het gemeentebestuur te machtigen deze opdracht in haar plaats te gunnen.
Deze uitgave is voorzien als investeringstoelage aan de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere in boekjaar 2021 van het meerjarenplan 2020-2025 op ACT-275/0790-04/664300.
De financieel directeur verleende een voorwaardelijk visum.
Art. 1: |
Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 4 mei 2021. |
Art. 2: |
Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing. |
Art. 3: |
De opdracht “Kerk Gavere - plaatsen van ladderhaken” wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Vanquaille BVBA, Molenstraat 43 te 9890 Gavere, tegen het nagerekende offertebedrag van € 28.652,00 excl. btw of € 34.668,92 incl. 21% btw (€ 6.016,92 btw medecontractant). |
Art. 4: |
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. BD-04-AP-154-ACT-340. |
Art. 5: |
De investeringsuitgave wordt geregistreerd in boekjaar 2021 en gekoppeld aan het krediet op beleidsactie 275, beleidsitem 0790-04 en algemene rekening 221007 van het investeringsbudget. Hiertoe wordt € 34.668,92 verschoven van AR 664300 'Toegestane investeringssubsidies' naar AR 221007 'Gebouwen - gemeenschapsgoederen - Activa in aanbouw'. |
De Vlaamse overheid wil, vanuit het streven naar een duurzame ruimtelijke ontwikkeling, het bijkomend ruimtebeslag doen afnemen en zoveel mogelijk de open ruimte vrijwaren.
Ons bestuur heeft in het meerjarenplan 2020-2025 invulling gegeven aan het streven naar een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in beleidsdoelstelling 1, actieplan 126 (behoud van open ruimte en ontwikkeling van groene longen), actie 356 (visie op woonuitbreidingsgebieden) en actieplan 129 (duurzame en kwaliteitsvolle invulling van het ruimtelijk beleid), actie 264 (evaluatie/bijsturing ruimtelijke plannen).
In Gavere zijn er nog circa 58 ha aan onbebouwde gronden bestemd als woonuitbreidingsgebied. Er moeten dus strategische keuzes voor deze onbebouwde woonuitbreidingsgebieden worden gemaakt.
In het kader van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Gavere (2006) werd reeds beslist om enkele woonuitbreidingsgebieden niet te ontwikkelen en te behouden als open ruimte.
Recent werd door Veneco een nieuw onderzoek verricht naar de woonbehoeften en de woonuitbreidingsgebieden (zie hoofdstuk 5 bijgevoegde toelichtingsnota bij het RUP herbestemming woonuitbreidingsgebieden). De conclusie van dit onderzoek is dat het bestaande juridisch bestemde aanbod van onbebouwde gronden in woongebieden voldoende is om de woningbehoefte tot 2035 te kunnen opvangen.
Door de opmaak van het RUP wil het gemeentebestuur de open ruimte die het landelijk karakter van Gavere mee bepaalt, vrijwaren en beschermen. Dit is noodzakelijk om ook naar de toekomst toe een duurzaam en kwaliteitsvol ruimtelijk beleid uit te zetten.
Via de verschillende deelplannen in dit RUP worden de slecht gelegen en overbodige woonuitbreidingsgebieden herbestemd in het voordeel van de open ruimte. Het RUP bestaat uit volgende 6 deelplannen:
De conclusie om deze 6 woonuitbreidingsgebieden te herbestemmen in het voordeel van de open ruimte (gemengd openruimtegebied) is gebaseerd op een afwegingskader met multi-criteria-analyse (zie hoofdstuk 6 bijgevoegde toelichtingsnota).
In het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan werden ook enkele woonuitbreidingsgebieden behouden als reserve voor de langere termijn (prioritair rond Asper-station). Deze (delen van) woonuitbreidingsgebieden worden niet opgenomen als deelplannen in dit RUP. De gemeente zal zich pas in de toekomst uitspreken over deze (delen van) woonuitbreidingsgebieden (bij de opmaak van een nieuw ruimtelijk beleidsplan of een beleidsmatig gewenste ontwikkeling). In afwachting behouden deze (delen van) woonuitbreidingsgebieden hun gewestplanbestemming.
De procesaanpak van het RUP is gebaseerd op de procedure zoals voorzien in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), artikels 2.2.18 t.e.m.2.2.25 en bestaat uit vijf fasen:
De startnota werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 6 juli 2020. Er werd over deze startnota een publieke raadpleging georganiseerd vanaf 7 september 2020 t.e.m. 5 november 2020, met een participatiemoment in het gemeentelijk ontmoetingscentrum "Racing" op 17 september 2020. Er werd over deze startnota advies gevraagd aan het departement omgeving van de Vlaamse overheid, de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (gecoro) en de adviserende instanties van de Vlaamse overheid en de provincie Oost-Vlaanderen.
De resultaten van de publieke raadpleging en adviesronde over de startnota zijn terug te vinden in bijgevoegde procesnota (hoofdstuk 7).
Er werd een scopingnota opgemaakt die werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 25 januari 2021.
Er werd ontheffing van de plan-MER plicht bekomen door het departement omgeving, afdeling gebiedsontwikkeling, omgevingsplanning en -projecten, dienst milieueffectrapportage op 16 februari 2021 en de ontheffing werd herbevestigd op 12 mei 2021.
Op basis van de "ruimtelijk veiligheidsrapport-toets (RVR-toets)" werd door het departement omgeving (Team Externe Veiligheid) op 18 februari 2021 beslist dat er geen ruimtelijk veiligheidsrapport dient opgemaakt te worden.
Na de scopingnota werd het voorontwerp-RUP opgemaakt en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 22 maart 2021.
Er werd over het voorontwerp-RUP advies gevraagd aan de gecoro en de andere bevoegde instanties en deze adviezen werden besproken in de plenaire vergadering van 22 april 2021.
De conclusies van de plenaire vergadering zijn weergegeven in de procesnota (hoofdstuk 9).
Voorliggend ontwerp-RUP werd t.o.v. het voorontwerp-RUP, en op basis van de uitgebrachte adviezen, gewijzigd als volgt:
Art. 1: |
Het ontwerp-ruimtelijk uitvoeringsplan "Herbestemming woonuitbreidingsgebieden", omvattende
|
Art. 2: |
Het college van burgemeester te gelasten met de organisatie van het openbaar onderzoek en de adviesvraag over dit ontwerp-RUP. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de ontwerper van het RUP (Veneco) en de afdeling grondgebiedszaken. |
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 21
Op 29 maart 2021 werd het grafisch plan tot opheffing van de gemeenteweg gelegen tussen Pontweg en Legen Heirweg (buurtweg 30) voorlopig vastgesteld.
Een openbaar onderzoek werd georganiseerd gedurende 30 dagen, meer bepaald van 2 april 2021 tot 3 mei 2021.
Het openbaar onderzoek werd op de vereiste manier aan het publiek en aan de belanghebbenden bekendgemaakt; er werden geen bezwaren ingediend.
De Deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen gaf geen formeel advies , maar de provinciale dienst Mobiliteit bracht wel een gunstig advies uit.
De gemeenteraad kan het grafisch plan van de voorgestelde opheffing van de gemeenteweg definitief vaststellen. Dit grafisch plan wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website, aangeplakt aan het gemeentehuis, en aangeplakt ter plaatse (aan het begin- en eindpunt van het op te heffen wegdeel).
Art. 1: |
Het grafisch plan van de voorgestelde opheffing van gemeenteweg nr. 30 definitief vast te stellen, zoals aangeduid op bijgevoegd plan van 15 juni 2020 opgemaakt door landmeter-expert Sybille Declercq |
Art. 2: |
Tegen dit besluit kan beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ontvangen op 10 februari 2021, voor het verkavelen van een grond gelegen te Vurste, Oude Pastorijstraat, 3e afdeling, sectie A, nr. 231C.
Het ontwerp voorziet 2 loten voor het oprichten eengezinswoningen, type open bebouwing.
De loten hebben een oppervlakte van 823m² (lot 1) en 862m² (lot 2).
Het voornoemd perceel is volgens de planologische voorzieningen van het gewestplan Oudenaarde, goedgekeurd bij KB van 14/09/1977, gelegen is in een woongebied met landelijk karakter waarvoor art. 5.1.1 en 5.1.2.2. van het KB van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de gewestplannen van toepassing is.
Woongebieden zijn bestemd voor: ”wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf, voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven, en dat deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. De woongebieden met landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven".
De aanvraag voor een omgevingsvergunning betreft het verkavelen van een grond bestemd voor wonen, zodat dit in overeenstemming is met voornoemde bepalingen.
Het is noodzakelijk de voorliggende weg, voetweg 30 – Oude Pastorijstraat, uit te breiden tot een breedte van 4m over een lengte van 26,51m.
Het uit te breiden openbaar domein heeft een oppervlakte van ca. 29m² en omvat wegenis en nutsleidingen.
Het bijgevoegd wegenisdossier bestaat uit plannen, een fotoreportage, beschrijvende nota’s en een meetstaat/kostenraming.
De uitbreiding van de weg (29m²) wordt voorzien van een verharding in kasseien op een onderlaag van 20cm drainerend schraal beton, voorzien van een fundering in steenslag (20cm).
Voor onderhavige aanvraag is een uitbreiding van het elektriciteits-, water-, O.V.- en I.C.S.-net noodzakelijk, die dient uitgevoerd te worden ten laste van de verkavelaar.
Farys bracht op 21 april 2021 een voorwaardelijk gunstig advies uit.
De brandweer bracht op 3 mei 2021 een voorwaardelijk gunstig advies uit.
De deskundige infrastructuur bracht op 22 april 2021 volgend advies uit:
"Geen opmerkingen op de opbouw. De verharding dient te worden voorzien in betonstraatstenen (220x110x10), te leggen in elleboogverband. Kasseien worden niet toegelaten.".
Conform artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een besluit over de zaak van de wegen en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag werd bekendgemaakt en aan een openbaar onderzoek onderworpen van 30 maart 2021 tot 28 april 2021. Er werden geen bezwaren ontvangen.
De gemeenteraad dient een gemotiveerde beslissing te nemen met betrekking tot de zaak van de wegen en het rooilijnplan.
Art. 1: | Het rooilijnplan goed te keuren, zoals weergegeven op het plan in bijlage. |
Art. 2: | Het ontwerp voor de wegenis van de verkaveling t.h.v. de Oude Pastorijstraat goed te keuren, zoals gezien in bijlage, onder de volgende voorwaarden en lasten: Voorwaarden:
|
Art. 3: | Afschrift van dit besluit met bijhorende stukken als bijlage bij de omgevingsvergunningsaanvraag te voegen. |
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, artikel 5.
De gemeenteraad stelde de straatnamen voor 9 trage wegen voorlopig vast op 26 april 2021.
Het onderzoek de commodo et incommodo liep van 6 mei 2021 tot 6 juni 2021.
Het onderzoek de commodo et incommodo leverde één opmerking op betreffende de voorgestelde naamgeving voor de trage "Zesweg". De betrokkene stelt voor om deze trage weg "Boomke" of "Zeswegen" te noemen.
Beoordeling:
Het onderzoek de commodo et incommodo leverde verder geen bezwaar op.
Nr. | Ligging trage weg | Voorgestelde naam |
1 | Trage weg tussen St Rochuswegel en Boentweg | Geriefbospad |
2 | Trage Weg Onderstraat – Molenstraat – Warandeklim | Amanduspad |
3 | Trage Weg tussen Molenstraat - Warandeklim | 't Getouw |
4 | Trage Weg tussen Wilgenstraat en Bossemstraat | Ham |
5 | Trage Weg tussen Toekomststraat en Lindestraat | Zesweg |
6 | Trage Weg tussen Broekstraat en Trapstraat | Kantwegel |
7 | Trage Weg tussen Gentweg en Leenstraat | Rietje's pad |
8 | Trage Weg tussen Bukkestraat en Wassenkerkhofstraat | Klein Buksken |
9 | Trage Weg tussen Prosper Heysestraat en Bernstraat | Geuzenboslos |
Art. 1: | De straatnamen voor de negen trage wegen als volgt definitief vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling vrijetijdszaken, de afdeling grondgebiedszaken en de dienst communicatie. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de gemeentelijke adviesraden voor cultuur en voor toerisme en erfgoed. |
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, artikel 5.
De gemeentelijke adviesraden voor cultuur en voor toerisme en erfgoed stellen in volgorde van voorkeur en meerderheid van stemmen volgende namen voor:
Het college van burgemeester en schepenen volgt dit advies maar stelt in de plaats van Egmontstraat Egmontpark voor, aangezien er op de locatie van deze straat een park zal worden aangelegd.
Gavere mag sinds de 16de eeuw de titel van prinsdom (*) voeren dankzij Lamoraal van Egmont. Ondanks dat deze titel slechts een symbolische betekenis heeft, wil Gavere met deze naamgeving verwijzen naar deze voor Vlaanderen en onze regio belangrijke historische figuur.
(*) Egmont, heer van Zottegem en gouverneur van Vlaanderen erfde deze titel van “Prins van Gavere” (verleend door Keizer Karel V) van zijn moeder Françoise van Luxemburg bij zijn huwelijk met Sabina van Beieren in 1544.
Art. 1: | De straatnaam voor het bouwproject gelegen in de Onderstraat 11-19 als volgt voorlopig vast te stellen: Egmontpark. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het houden van een onderzoek de commodo en incommodo. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling vrijetijdszaken, de afdeling grondgebiedszaken en de dienst communicatie. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de gemeentelijke adviesraden voor cultuur en voor toerisme en erfgoed. |
De onderhandelingen over de aankoop zijn nog niet afgerond.
Art. 1: |
Onderhavig agendapunt te verdagen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 3°, 249, 260, 261 en 262.
De Vlaamse Regering keurde op 30 maart 2018 het besluit over de beleids- en beheerscyclus definitief goed. Dit besluit geeft uitvoering aan de aangepaste regels over de beleids- en beheerscyclus die zijn opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en vertaalt een aantal verbetervoorstellen uit de evaluatie van BBC. Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels geeft op zijn beurt uitvoering aan het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.
De jaarrekening 2020 van het lokaal bestuur van Gavere wordt ter vaststelling voorgelegd. Deze rekening met bijhorende documentatie werd opgemaakt door de financieel directeur en bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en aanvullende documentatie bij de jaarrekening.
Het boekjaar 2020 sluit af met een beschikbaar budgettair resultaat van € 9.722.517, een autofinancieringsmarge van € 3.391.760 en een overschot op de staat van opbrengsten en kosten van € 2.358.308.
Overeenkomstig artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur zorgt de gemeente ervoor dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. Voor 2020 bedroeg het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst aan het OCMW € 601.284,09. Deze bijdrage is berekend op basis van de autofinancieringsmarge 2020 van het OCMW als aparte budgettaire entiteit.
Het ontwerp van dit beleidsrapport werd tijdig en op zijn minst veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd. De financieel directeur maakte de jaarrekening 2020, inclusief toelichting, over aan de raadsleden op 4 juni 2021.
Art. 1: | De jaarrekening 2020, zoals gezien in bijlage, wordt vastgesteld. |
Art. 2: | Het deel van de jaarrekening 2020 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 21 juni 2021 wordt goedgekeurd. |
Art. 3: | De volgende resultaten worden goedgekeurd: Financiële toestand jaarrekening 2020:
Balans:
Staat van opbrengsten en kosten:
|
Art. 4: | De tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW door de gemeente bedroeg in 2020 € 601.284,09. Deze tussenkomst is berekend op basis van de autofinancieringsmarge 2020 van het OCMW zoals verduidelijkt in de toelichting bij de jaarrekening 2020. |
Art. 5: | Dit besluit te hechten aan het beleidsrapport van de jaarrekening 2020. |
Art. 6: | De jaarrekening 2020 wordt neergelegd op dienst financiële organisatie van het administratief centrum waar iedereen er kennis van kan nemen. De jaarrekening 2020 wordt integraal gepubliceerd op de gemeentelijke website. |
Art. 7: | De jaarrekening 2020 en bijhorende bijlagen zal binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan de Provinciegouverneur en aan het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven digitale vorm. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 7°, 171, 177 en 219.
Collegebesluit van 14 juni 2021 houdende managementrapport 2021-1 - kennisname rapportering.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks vóór 30 juni aan de gemeenteraad en aan het college van burgemeester en schepenen over de organisatiebeheersing. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad en aan het college van burgemeester en schepenen over:
In dit managementrapport is qua financiële thema's voorlopig enkel de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole opgenomen. In een tweede managementrapport 2021 komen de overige financiële thema's aan bod. Wat betreft de rapportering van de financiële risico's wordt verwezen naar de beleidsrapporten van het meerjarenplan 2020-2025 en de jaarrekening 2020.
De financieel directeur dient die rapportering tevens over te maken aan de algemeen directeur.
De algemeen en financieel directeur opteren ervoor om de rapportering in een geïntegreerd rapport, dat de structuur van het organisatiebeheersingssysteem volgt, aan te bieden.
Art. 1: | Kennis te nemen van het managementrapport 2021-1, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Kennis te nemen van de rapportering over de organisatiebeheersing, zoals vermeld in het managementrapport 2021-1, gezien in bijlage. |
Art. 3: | Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem goed te keuren, zoals vermeld in het managementrapport 2021-1, gezien in bijlage. |
Art. 4: | Kennis te nemen van de rapportering over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, zoals vermeld in het managementrapport 2021-1, gezien in bijlage. |
De aanstellende overheid stelt steeds een selectiecommissie samen voor aanwervings-, bevorderingsprocedures en procedures voor interne en externe personeelsmobiliteit. Er wordt een vergoeding toegekend aan de externe commissieleden voor de tijd die besteed wordt aan het opstellen en het verbeteren van de selectieproeven en het deelnemen aan voorbereidende vergaderingen, selectieonderdelen en deliberaties.
De huidige vergoedingen zijn achterhaald om kwalitatieve externe commissieleden aan te trekken. Hun expertise komt echter de professionalisering van onze dienstverlening ten goede. Het is wenselijk om het reglement te actualiseren en te vereenvoudigen.
Er wordt voorgesteld om één uurloontarief te hanteren ongeacht het niveau van de functie waarvoor de selectie wordt georganiseerd of ongeacht de selectie wordt georganiseerd op een weekdag of in het weekend.
De vergoeding wordt bij voorkeur afgestemd met de salarisschaal van niveau A, met het oog op de courante profielen van de commissieleden. De vergoeding bedraagt bijgevolg niet-geïndexeerd 20 euro per uur en stemt bij benadering overeen met een vergoeding berekend op basis van de actuele gemiddelde loonkost van een personeelslid op niveau A (34,40 euro per uur).
De toepasselijke index is de spilindex 138.01 (niet-geïndexeerde vergoeding van 20 euro x verhogingscoëfficiënt 1,7410 = geïndexeerde vergoeding van 34,82 euro op heden).
De verplaatsingskosten van zowel externe als interne leden van de selectiecommissie worden op dezelfde manier vergoed overeenkomstig de tarieven van toepassing voor de dienstverplaatsingen.
Deze vergoedingen liggen in de lijn met de benchmark van andere steden en gemeenten.
Het organiseren van selectieprocedures in eigen beheer blijft met deze tarieven goedkoper dan de uitbesteding ervan aan selectie- en recruteringsbureaus.
Het budget voor de vergoedingen voor de selectiecommissies is voorzien op de jaarbudgetrekening 2021/ACT-326/0112-00/613200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 1: |
De leden van de selectiecommissies (en eventuele deskundigen) voor aanwervings- en bevorderingsprocedures en procedures van interne en externe mobiliteit ontvangen een vergoeding van 20 euro per uur, niet-geïndexeerd. |
Art. 2: |
Het in artikel 1 vermelde bedrag is gekoppeld aan spilindex 138.01 en volgen de evolutie van het indexcijfer voor de lonen en wedden van het gemeentepersoneel. |
Art. 3: |
De leden van een selectiecommissie (en eventuele deskundigen) maken een overzicht op van de geleverde prestaties uitgedrukt in uren. De vergoeding vermeld in artikel 1 is verschuldigd voor de tijd besteed aan:
|
Art. 4: |
Personeelsleden eigen aan het bestuur hebben geen recht op een vergoeding, maar genieten compensatieverlof op basis van de bestaande regeling voor overuren, voor zover deze ondersteuning van de selectiecommissies buiten de gewone werkuren valt. |
Art. 5: |
De leden van de selectiecommissies (en eventuele deskundigen) hebben recht op de terugbetaling van hun verplaatsingskosten overeenkomstig de regeling die geldt voor het personeel van het gemeentebestuur. De personeelsleden van het gemeentebestuur die deel uitmaken van de selectiecommissie hebben enkel recht op de terugbetaling van hun verplaatsingskosten als die verplaatsingen niet samenvallen met verplaatsingen in het kader van het woon-werkverkeer. |
Art. 6: |
Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 juli 2021 en vervangt met ingang van dezelfde datum het gemeenteraadsbesluit van 8 oktober 2001 houdende vergoeding leden examencommissies. |
Art. 7: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst financiële en dienst administratieve organisatie). |
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37.
Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Meer specifieke afspraken worden, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de afsprakennota.
Het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de afsprakennota) is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: | Het schoolreglement (inclusief afsprakennota) vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de afsprakennota wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2020 houdende gemeentelijke basisschool De Vierklaver - vaststellen schoolreglement (inclusief afsprakennota) (vervangen gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019). |
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: |
Het arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver, zijnde De Vierklaver A en De Vierklaver BGV, vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van het arbeidsreglement wordt tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de personeelsleden. |
Art. 3: | Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op het schoolsecretariaat. |
Art. 4: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 september 2021 het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 houdende Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - vaststellen arbeidsreglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019). |
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
De schoolraad bepaalt zelf zijn werking in een huishoudelijk reglement, dat minimaal volgende elementen moet bevatten:
Dit huishoudelijk reglement wordt opgesteld in consensus. Als dit niet lukt, wordt erover beslist bij meerderheid van stemmen.
De hernieuwde schoolraad diende uiterlijk op 1 juni 2021 het huishoudelijk reglement, zoals bedoeld in artikel 23 van het voornoemd decreet van 2 april 2004, ter kennisname voor te leggen aan de gemeenteraad
Art. 1: |
Kennis te nemen van het huishoudelijk reglement van de schoolraad van de Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de directie van de Gemeentelijke basisscholen De Vierklaver. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A en in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver B/G/V vond de telling voor de organisatie van het schooljaar 2021-2022 plaats op 1 februari 2021.
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het kleuteronderwijs:
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het lager onderwijs:
Er is een tekort is van 8 lestijden om het 3e en 5e leerjaar voltijds te kunnen opsplitsen en het 2e halftijds te kunnen opsplitsen.
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV kunnen in het kleuteronderwijs:
Er is een tekort van 8 lestijden bij de kleuters om 2 combiklassen te kunnen inrichten, 1 combiklas halftijds te ontdubbelen en in alle klassen turnen te kunnen geven.
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV in het lager onderwijs kunnen:
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver vestiging Baaigem zijn 12 lestijden tekort om 3 graadsklassen op te richten en de eerste graad voltijds te ontdubbelen en de derde graad halftijds te ontdubbelen en in iedere graadsklas turnen te kunnen geven. In de vestiging Vurste zijn 8 lestijden tekort om 3 graadsklassen in te richten en in iedere graadsklas lichamelijke opvoeding te geven. In de vestiging Gavere zijn 10 lestijden tekort om het eerste leerjaar volledig te ontdubbelen.
In de 4 scholen zijn verschillende leerlingen met zorgnoden. Er is nood aan 12 lestijden zorg om deze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.
Indien er geen digisprong is hebben de Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver nood aan 11/36e voor de ICT-coördinator om in de 4 scholen ICT ondersteuning te geven.
Met ingang van 1 september 2021 is er een tekort van:
In het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 18 mei 2021 werd een consensus bereikt door de aanwezige leden voor de aanvraag van:
ten laste van het schoolbestuur met ingang van 1 september 2021.
Art. 1: | Het lestijdenpakket lager onderwijs voor het schooljaar 2021-2022 goed te keuren. |
Art. 2: | De aanvraag van: met ingang van 1 september 2021:
ten laste van het schoolbestuur goed te keuren. |
Art. 3: | De aanvraag van 12 lestijden voor zorg, te presteren in het kleuter- of lager onderwijs, ten laste van het schoolbestuur goed te keuren. |
Art. 4 | De aanvraag van 11/36e ICT ondersteuning indien er geen digisprong is, te presteren in de 4 scholen, ten laste van het schoolbestuur goed te keuren. |
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (administratieve en financiële organisatie) en de schooldirectie. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Om de exponentiële verspreiding van het coronavirus tegen te gaan werd bij ministerieel besluit van 18 oktober 2020 onder andere beslist om alle drankgelegenheden verplicht te sluiten tot 19 november 2020. Ook geldt sinds 14 oktober 2020 volgens de protocollen bepaald in het ministerieel besluit van 9 juni 2020 de code oranje waardoor binnensporten in de sportzalen niet meer zijn toegelaten. Bij ministerieel besluit van 28 oktober 2020 en latere wijzigingen werd voorzien in de sluiting van de culturele, feestelijke, sportieve, recreatieve en evenementensector.
De heropening vanaf 9 juni 2021 is echter niet interessant voor de uitbater van de cafetaria in Asper, omdat indoor competities zoals mini-voetbal en volleybal pas hervatten op 1 september 2021. De uitbater vraagt daarom een verlenging van de vrijgestelde huur tot en met augustus 2021 vermits hij de cafetaria pas vanaf 1 september rendabel kan openen.
De maandelijkse vergoeding voor de uitbating van de cafetaria in de sportzaal te Asper bedroeg in 2020 € 859,31 (exclusief btw).
Bij faling van de uitbaters komt een deel van het beheer van de sporthal voor onbepaalde duur in het gedrang. Om dit te vermijden is het dan ook wenselijk en billijk om aan de vraag tegemoet te komen.
Art. 1: | De concessie op het uitbaten van de cafetaria sporthal Asper blijft niet verschuldigd door de concessienemer tot en met 31 augustus 2021. |
Art. 2: | Onderhavige beslissing treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 9 juni 2021. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie), de concessienemer Brouwerij De Brabandere nv en de uitbater Steve Vanden Neste. |
De kermisuitbaters werden reeds hard getroffen door de coronacrisis. Hoewel de kermissen sinds 9 juni 2021 opnieuw kunnen doorgaan, lijkt een tegemoetkoming aan de aanwezige kermisuitbaters billijk. Deze tegemoetkoming kan bestaan in een éénmalige vrijstelling van de belasting 2021.
De huidige belastingtarieven op een standplaats voor het uitvoeren van kermisactiviteiten op de openbare kermissen bedragen:
Voorgesteld wordt om de kermisuitbaters éénmalig vrij te stellen van het standgeld tijdens de beide openbare kermissen in Gavere in 2021 zoals bepaald in artikel 4 §1 van het belastingreglement van 18 november 2019.
Daarnaast wordt tegelijk voorgesteld om alle kermisuitbaters in 2021 geen vergoeding aan te rekenen voor het elektriciteitsverbruik tijdens openbare kermissen zoals bepaald in artikel 4 §2 van het belastingreglement van 18 november 2019.
Art. 1: | Voor het aanslagjaar 2021 staat de gemeente Gavere een volledige vrijstelling toe op de belasting op het innemen van een standplaats voor het uitvoeren van kermisactiviteiten op de openbare kermissen en voor het gebruik van de aanwezige elektriciteitskast, zoals respectievelijk bepaald in artikel 4 §1 en artikel 4 § 2 van het belastingreglement van 18 november 2019 op het innemen van een standplaats voor het uitvoeren van kermisactiviteiten op de openbare kermissen. |
Art. 2: | Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan alle betrokken kermisuitbaters. |
In het kader van de lokale bron- en contactopsporing sloot de gemeente Gavere een samenwerkingsovereenkomst af voor optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing en quarantainecoaching). Tegenover het engagement van de gemeente plaatste de Vlaamse overheid een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand en dit aanvankelijk voor een maximum van 5 maanden (te rekenen vanaf 1 november).
De Vlaams overheid verlengde aanvankelijk de maatregelen voor de periode van 1 april tot en met 30 juni 2021. Op 7 mei 2021 paste de Vlaamse overheid echter de periode aan zodat die loopt tot 31 augustus 2021. De gemeenteraad dient een expliciete beslissing te nemen met betrekking tot zijn engagement voor optie 1. Er is een nieuw addendum vereist, dat bij hoogdringendheid door het college van burgemeester en schepenen kan goedgekeurd worden.
Art. 1: | Het collegebesluit van 17 mei 2021 houdende coronamaatregelen - lokale bronopsporing en contactonderzoek - goedkeuren addendum samenwerkingsovereenkomst te bekrachtigen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Gavere durft/ N-VA wil hierbij de uitdrukkelijke vraag richten aan de gemeenteraad tussen te komen in de onkosten van de restafvalverwerking voor inwoners van Gavere die te maken hebben met een chronische incontinentie problematiek, met een permanente stomaproblematiek of die thuis een nierdialyse ondergaan
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht een reglement voor te bereiden met betrekking tot een jaarlijkse tussenkomst voor inwoners die te kampen hebben met chronische incontinentie, permanente stomaproblematiek of thuis nierdialyse ondergaan. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 21/06/2021 om 22:51.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Dieter De Mets
voorzitter van de gemeenteraad