De voorzitter opent de zitting op 18/12/2023 om 20:58.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 november 2023 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 20 november 2023 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde (Werken Leie en Schelde) werd door 10 lokale besturen (intussen zijn dit 9 lokale besturen gezien de fusie Deinze – Nevele) opgericht op 1 januari 2018, met als opdracht de lokale samenwerking tussen besturen onderling en andere betrokken partners, die als doelstelling hebben het stimuleren van het tewerkstellings- en activeringsbeleid, te bevorderen. De projectvereniging wil ondermeer streven naar de uitvoering van projecten die de tewerkstellingsgraad van kwetsbare groepen in het werkingsgebied verhogen alsook naar een gedragen beleidsvisie.
Dit kan onder meer door:
De huidige werkingstermijn van projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde verloopt op 31 december 2023. De 9 aangesloten lokale besturen dienen bijgevolg voor 31 december 2023 te beslissen om vanaf 2024 verder als samenwerkingsverband te blijven inzetten op wijk-werken, sociale economie en werk en andere initiatieven die het tewerkstellings- en activeringsbeleid verbeteren.
Naast deze verlenging dienen gelet de inwerkingtreding van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen tevens voor 31 december 2023 enkele noodzakelijke wijzigingen aan de statuten genomen te worden.
De voorliggende statuten bevatten volgende wijzigingen:
Daarnaast werden op basis van het Decreet Lokaal Bestuur en op vraag van de Raad van Bestuur van 9 november 2023 van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde nog volgende wijzigingen aangebracht:
Art. 1: | De gemeenteraad verklaart zich akkoord tot een verlenging van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie & Schelde voor de termijn van 6 jaar (van 1 januari 2024 t.e.m. 31 december 2029). |
Art. 2: | De gemeenteraad keurt de statutenwijziging goed, zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 6 §3.
De provincieraad droeg op 15 november 2023 de heer Piet Van Caenegem, licentiaat in de rechten, juridisch deskundige bij de Cel Administratieve Sancties van de Provincie Oost-Vlaanderen, voor als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
De provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties, nodigde de gemeente Gavere op 4 december 2023 uit om Piet Van Caenegem aan te wijzen als bijkomende sanctionerend ambtenaar belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar is noodzakelijk om de continuïteit van de werking te verzekeren en maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met een extra kracht.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar brengt geen bijkomende kosten met zich mee aangezien de gemeente betaalt per behandeld dossier
Art. 1: | De heer Piet Van Caenegem wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS). |
Art. 2: | Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan:
|
Elke gemeenteraad dient de dotatie vast te stellen die aan de politiezone zal worden toegekend. Deze dotatie wordt opgenomen in het gemeentelijk budget en dient overeen te stemmen met het bedrag in de politiebegroting. Het aandeel van de gemeente Gavere bedraagt 25,78%.
Op 23 november 2023 stelde de politieraad haar begroting van 2024 vast. De gewone dotatie 2024 ten laste van de gemeente Gavere bedraagt € 1.535.783,95. De buitengewone dotatie 2024 ten laste van de gemeente Gavere bedraagt € 99.575,25. De buitengewone dotatie 2024 wordt door de politiezone pas afgerekend na opmaak van de jaarrekening 2024 begin boekjaar 2025. De buitengewone dotatie 2024 wordt dan ook gebudgetteerd in het gemeentelijk meerjarenplan op boekjaar 2025.
Art. 1: |
De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Politiezone Schelde-Leie voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld op € 1.535.783,95 en opgenomen op beleidsitem 0400-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2024 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026. |
Art. 2: |
De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Politiezone Schelde-Leie voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld op het bedrag van € 99.575,25 en opgenomen op beleidsitem 0400-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2025 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026. |
Art. 3: |
Bovenstaande kredieten worden opgenomen in meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2026 van de gemeente Gavere. |
Art. 4: |
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, overeenkomstig artikel 71 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus, binnen de twintig dagen bezorgd aan de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen en voor goedkeuring aan de Federale directie politiezaken en wapens. Een eensluidend afschrift wordt eveneens bezorgd aan de voorzitter van het politiecollege met het oog op de kennisgeving aan de politieraad. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, 41 2e lid 3°, 249-256 en 259.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan dat bestaat uit drie onderdelen:
Het meerjarenplan wordt in zijn globaliteit aangepast. Hierbij worden de beginkredieten van 2024 vastgesteld, de kredieten van de jaren 2023 en 2025 worden gewijzigd, de kredieten van boekjaar 2026 worden toegevoegd en de kredieten van 2022 worden overschreven met de cijfers uit de laatst vastgestelde jaarrekening. De termijn van het aangepast meerjarenplan is 2020-2026.
Bij het ontwerp van het aangepast meerjarenplan wordt aanvullende documentatie gevoegd met bijkomende achtergrondinformatie nuttig om dit meerjarenplan te beoordelen. Deze aanvullende documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het ontwerp van het meerjarenplan dat in bijlage bij dit besluit zit.
Het aangepast meerjarenplan 2020-2026 zoals gezien in bijlage is financieel in evenwicht en werd tijdig bezorgd aan de raadsleden.
De gemeente en het OCMW behouden hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling van hun geïntegreerd meerjarenplan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt. Als de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, niet goedkeurt, vervalt de vaststelling van het deel door de raad voor maatschappelijk welzijn en moet de procedure herhaald worden.
De besluitvorming verloopt dan ook het best als volgt:
Art. 1: |
De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente binnen de meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2026 vast, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De gemeenteraad keurt het deel van het aangepast meerjarenplan 2020-2026 goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld in haar zitting van 18 december 2023. |
Art. 3: |
Het aangepast meerjarenplan 2020-2026 wordt onverwijld in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd. |
Art. 4: |
Dit besluit wordt bekend gemaakt volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur (publicatie lijst, besluit en inhoud op webtoepassing). De toezichthoudende overheid wordt in kennis gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Deelname aan vrijetijdsactiviteiten is een recht voor iedereen. In dat kader ontwikkelde publiq vzw in opdracht van de Vlaamse regering een 'Vlaamse Vrijetijdspas', de UiTPAS. Een participatiebevorderend project voor iedereen, met specifieke aandacht voor mensen in armoede, in samenwerking met steden en gemeenten uit Vlaanderen en Brussel.
UiTPAS is een spaar- en voordelenprogramma voor iedereen, waarmee pashouders punten kunnen sparen bij deelname aan vrijetijdsactiviteiten en omruilen tegen voordelen. Bovendien wordt de pas gebruikt als financiële reductiekaart voor mensen in armoede en personen die met andere participatiedrempels te maken krijgen.
De overeenkomst afgesloten tussen publiq vzw, de deelnemende gemeenten en de Cultuurregio Leie Schelde bepaalt de voorwaarden waaronder de kaartsysteembeheerder (KSB) gebruik kan maken van het UiTPAS-programma en de ondersteuning door publiq bij de implementatie en de operationele fase.
De overeenkomst bestaat uit een basisovereenkomst, en diverse bijlagen:
Art. 1: |
De opdracht voor het ondersteunen bij de implementatie en tijdens de operationele fase van het UiTPAS-programma wordt toegewezen aan publiq vzw, Henegouwenkaai 41-43, 1080 Sint-Jans-Molenbeek met ondernemingsnummer 0475.250.609. |
Art. 2: |
De basisovereenkomst met publiq vzw, Henegouwenkaai 41-43, 1080 Sint-Jans-Molenbeek met ondernemingsnummer 0475.250.609, goed te keuren, zoals gezien in bijlage, met inbegrip van:
|
Art. 3: |
De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde duur. |
Art. 4: |
Beëindiging van de overeenkomst dient met een aangetekend schrijven te geschieden mits naleving van een opzegtermijn van negentig kalenderdagen. |
Art. 5: |
De voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd tot het ondertekenen van deze overeenkomst namens de gemeente. |
Art. 6: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2e lid 2°.
Deelname aan vrijetijdsactiviteiten is een recht voor iedereen. In dat kader ontwikkelde publiq vzw in opdracht van de Vlaamse regering een 'Vlaamse Vrijetijdspas', de UiTPAS. Een participatiebevorderend project voor iedereen, met specifieke aandacht voor mensen in armoede, in samenwerking met steden en gemeenten uit Vlaanderen en Brussel.
UiTPAS is een spaar- en voordelenprogramma voor iedereen, waarmee pashouders punten kunnen sparen bij deelname aan vrijetijdsactiviteiten en omruilen tegen voordelen. Bovendien wordt de pas gebruikt als financiële reductiekaart voor mensen in armoede en personen die met andere participatiedrempels te maken krijgen.
UiTPAS Leie Schelde maakt deel uit van dit overkoepelende initiatief. Specifieke voorwaarden en bepalingen verschillen per deelnemende UiTPAS-regio. Het regionaal kader bepaalt de voorwaarden die van toepassing zijn op UiTPAS Leie Schelde.
Art. 1: | De gemeenteraad keurt het regionaal kader UiTPAS Leie Schelde goed, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het regionaal kader UiTPAS Leie Schelde treedt in werking op 1 januari 2024. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Deelname aan vrijetijdsactiviteiten is een recht voor iedereen. In dat kader ontwikkelde publiq vzw in opdracht van de Vlaamse regering een 'Vlaamse Vrijetijdspas', de UiTPAS. Een participatiebevorderend project voor iedereen, met specifieke aandacht voor mensen in armoede, in samenwerking met steden en gemeenten uit Vlaanderen en Brussel.
UiTPAS is een spaar- en voordelenprogramma voor iedereen, waarmee pashouders punten kunnen sparen bij deelname aan vrijetijdsactiviteiten en omruilen tegen voordelen. Bovendien wordt de pas gebruikt als financiële reductiekaart voor mensen in armoede en personen die met andere participatiedrempels te maken krijgen.
De UiTPAS zal aan onderstaande tarieven verkocht worden:
Ingeval weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Art. 1: | Met ingang van 1 januari 2024 en voor onbepaalde duur wordt een retributie geheven op het verkopen van UiTPAS. |
Art. 2: | Het bedrag van de retributie op het verkopen van UiTPAS wordt als volgt vastgesteld:
|
Art. 3: | De retributie is verschuldigd door de inwoner die een UiTPAS wenst te kopen. |
Art. 4: | De retributie wordt contant of elektronisch betaald bij ontvangst van de UiTPAS. |
Art. 5: | Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 6: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en artikel 41 2e lid 23°.
Houders van een UiTPAS kunnen punten sparen bij elke organisator die de UiTPAS accepteert, ongeacht de stad, gemeente of regio waar hun UiTPAS werd uitgegeven. Een omruilvoordeel wordt standaard aangeboden aan pashouders uit elke UiTPAS-regio.
De gemeenten binnen de UiTPAS-regio Leie Schelde engageren zich om omruilvoordelen te verschaffen en hier middelen voor te voorzien.
De omruilvoordelen kunnen zich situeren op verschillende vlakken:
Om vlotter te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden en tendensen is het aangewezen dat de gemeenteraad het bepalen van de omruilvoordelen en de daaraan gekoppelde punten delegeert aan het college van burgemeester en schepenen, mits het in acht nemen van bovenstaande richtlijnen.
Art. 1: | De omruilvoordelen worden door het college van burgemeester en schepenen bepaald. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen houdt zich daarbij aan volgende richtlijnen:
|
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Sinds 1 januari 2020 maakt Gavere deel uit van het IGS Cultuurregio Leie Schelde.
De Cultuurregio Leie Schelde ontvangt werkingsmiddelen ter ondersteuning van de bovenlokale bibliotheekwerking.
De bibliotheken uit de regio kennen een lange geschiedenis van samenwerking op het vlak van kennisuitwisseling, publieksactiviteiten en promotie. Om de werking te professionaliseren en de dienstverlening te verbeteren willen de bibliotheken deze samenwerking verder uitbouwen in de vorm van een regiobib.
Wat is een regiobib?
Voordelen voor de lener:
Voordelen voor de bibliotheken:
De eerste voorwaarde voor de opstart van een regiobib is een ééngemaakt leenreglement. Dit is een vereiste voor de technische uitrol in WISE, het bibliotheeksysteem dat alle Vlaamse bibliotheken gebruiken. Het schepenoverleg van de Cultuurregio Leie Schelde ging op 12 oktober 2023 akkoord over het ééngemaakt leenreglement, dat grondig werd voorbereid door alle bibliothecarissen.
Bijkomend ging men akkoord met het opzetten van een intern regiotransport dat het mogelijk maakt voor de lener om in eender welke bibliotheek van de samenwerking materialen uit te lenen, terug te brengen en te reserveren.
De noodzakelijke aanpassingen aan de bibliotheeksoftware Wise om dergelijke regiowerking mogelijk te maken, zal gebeuren door Cultuurconnect vzw. Concreet betekent dit een inkanteling van de deelnemende bibliotheken naar een 'groep 3b'.
De kosten voor de opstart en de werking van de regiobib worden gedragen door het IGS Cultuurregio Leie Schelde. De praktische uitwerking en de opvolging gebeurt door de bibliothecarissen.
Het onderschrijven van een Regiobib Leie Schelde houdt in dat alle gemeenten:
Art. 1: | Principieel akkoord te gaan met de deelname aan de Regiobib Leie Schelde met één gemeenschappelijk bibliotheekreglement en intern regiotransport. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en aan de bibliotheek. |
Grondwet, artikel 173.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41 2e lid 14°.
Voor het betalen van de sportkampen wordt momenteel gewerkt met facturatie achteraf, op basis van aanwezigheid.
De diensten stellen vast dat het aantal laattijdige annulaties, minder dan een week voorafgaand aan het kamp, sterk toeneemt. Het geldende retributiereglement voorziet enkel in de mogelijkheid om in dergelijke gevallen over te gaan tot het alsnog factureren van de helft van de kampbijdrage. Bij dergelijke laattijdige annulatie is het echter meestal niet meer mogelijk om kinderen die op de wachtlijst staan, nog te laten deelnemen omdat zij veelal reeds een ander kamp geboekt hebben of andere opvangmogelijkheid gevonden hebben.
De softwaretoepassing Recreatex staat toe om kampen te betalen op het moment van inschrijving. In dat geval gebeurt de betaling door de ouder die het kind inschrijft.
Het terugbetalen van een reeds betaald kamp, vergt enkele administratieve handelingen en daarom is het wenselijk een administratieve kost aan te rekenen hiervoor.
Uitzonderingen hierop dienen mogelijk te zijn, bijvoorbeeld in geval van afwezigheid om medische redenen of andere gevallen van duidelijke overmacht (bv. sterfgeval...).
Ingeval weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Art. 1: | Met ingang van 1 januari 2024 en dit voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op de deelname aan een sportkamp. |
Art. 2: | De retributie is verschuldigd door de ouder die het kind inschrijft. |
Art. 3: | Het bedrag van de retributie wordt door het college van burgemeester en schepenen bepaald. Het college van burgemeester en schepenen dient daarbij als verkoopprijs de kostende prijs voor de organisatie van het sportkamp te rekenen dewelke samengesteld is uit de contractuele kostprijs van externe lesgevers, de toegangsgelden gekoppeld aan externe activiteiten (vb. zwemmen, binnenspeeltuin,…), eventuele versnaperingen en gadgets en de kostprijs van eventueel extern busvervoer. Deze kostprijs mag enkel voor niet-inwoners van de gemeente Gavere vermeerderd worden met een toeslag ten belope van maximaal 30 %. |
Art. 4: | De kostprijs wordt verminderd met 80% voor houders van een UiTPAS met kansentarief. |
Art. 5: | Bij annulatie van de deelname aan een sportkamp is een administratieve kost verschuldigd van € 20. |
Art. 6: | §1. Annuleren mits administratieve kost is enkel mogelijk voor de volledige periode van het kamp. |
Art. 7: | Annuleren zonder administratieve kost is enkel mogelijk:
|
Art. 8 | De retributie wordt betaald bij inschrijving. |
Art. 9: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan
|
Art. 10: | Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2014 houdende vaststellen van een retributie op de deelname aan sportkampen. |
Art. 11: | Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Het conformiteitsattest is een officiële verklaring dat de woning voldoet aan de opgelegde veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen zoals voorzien in de Vlaamse Codex Wonen.
Het conformiteitsattest is in principe 10 jaar geldig vanaf de afgifte ervan en wordt door de burgemeester en in sommige gevallen door Wonen-Vlaanderen afgeleverd.
Deze termijn kan door de gemeenteraad worden beperkt.
Met de komst van het Vlaams Woninghuurdecreet kreeg het conformiteitsattest reeds een belangrijke rol toebedeeld. Het conformiteitsattest geeft daarbij zowel de huurder als de verhuurder een houvast over de basiskwaliteit van de woning bij aanvang van een verhuring.
Op 1 januari 2021 trad ook het Optimalisatiedecreet in werking. Dit decreet wijzigt fundamenteel een aantal zaken binnen woningkwaliteitsbewaking, die nu geïntegreerd zijn in Boek 3 van de Vlaamse Codex wonen.
Zo wordt er in de technische verslagen gewerkt met categorieën i.p.v. punten.
Een woning is daarbij conform bij afwezigheid van een gebrek in categorie II of categorie III.
Gebreken in categorie I zijn kleine gebreken die de levensomstandigheden negatief beïnvloeden of die potentieel kunnen uitgroeien tot ernstige gebreken.
Gebreken van categorie II zijn ernstige gebreken die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden maar geen direct gevaar vormen voor hun veiligheid of gezondheid, waardoor de woning niet in aanmerking zou komen voor bewoning.
Gebreken van categorie III zijn ernstige gebreken die mensonwaardige levensomstandigheden veroorzaken of die een direct gevaar vormen voor de veiligheid en/of gezondheid van de bewoners, waardoor de woning niet in aanmerking komt voor bewoning. In sommige situaties is het aangewezen om de geldigheidsduur van het conformiteitsattest te beperken, ook al zijn er geen gebreken in categorie II of III.
Door de geldigheidsduur van het conformiteitsattest te beperken is verdere opvolging van een woning mogelijk.
Die opvolging is gewenst bij:
Het beperken van de geldigheidsduur van het conformiteitsattest werd op het woonoverleg van 20 september 2023 besproken en positief geadviseerd.
Art. 1: | De geldigheid van het conformiteitsattest wordt beperkt tot 5 jaar indien:
|
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. |
Art. 3: | Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3.
Verwaarloosde woningen en gebouwen zorgen op diverse manieren voor overlast. Verwaarlozing is veelal een voorbode van verdere verkrotting en onbewoonbaarheid. Langdurige verwaarlozing zal dan ook meer lasten voor de lokale overheid met zich meebrengen onder de vorm van grotere politionele inzet, bestrijden van sluikstorten, overlast,…
Verwaarlozing zorgt daarnaast voor de verloedering van de leef- en woonomgeving en heeft een negatieve impact op het beschikbare patrimonium in de gemeente.
Verwaarlozing vormt ook één van de meest hinderlijke elementen in het straatbeeld van een handels- en of dorpskern en omliggende straten. Het beïnvloedt op negatieve wijze de aantrekkelijkheid van een gemeente doordat een desolate indruk wordt gecreëerd. Verwaarlozing bij gebouwen veroorzaakt bovendien een sneeuwbaleffect waardoor de handelsfunctie in bepaalde buurten verzwakt. Verwaarloosde gebouwen hebben hierdoor een nog grotere negatieve impact op de aantrekkelijkheid van de gemeente (o.a. door het wegblijven van bezoekers, door de afwezigheid van personeel in verwaarloosde kantoorgebouwen) dan verwaarloosde woningen.
De gemeente opteert dan ook om voornoemde redenen om een verwaarlozingsregister op te maken en te beheren . Het reglement kwam tot stand in overleg met de gemeenten van de interlokale vereniging Wonen Leie & Schelde.
Het reglement verwaarlozing werd op het woonoverleg van 20 september 2023 besproken en positief geadviseerd.
Begripsomschrijvingen |
|
Art. 1: | Voor de toepassing van dit reglement gelden onder meer de begripsomschrijvingen van het artikel 1.3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. In dit reglement wordt verstaan onder:
|
Hoofdstuk 1: Registratie van verwaarloosde woningen en gebouwen |
|
Verwaarlozingsregister |
|
Art. 2: | §1. De administratie houdt een register bij van verwaarloosde woningen en gebouwen §3. Een woning die ongeschikt-en onbewoonbaar is verklaard overeenkomstig de bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, kan opgenomen worden op het verwaarlozingsregister. §4. Een woning die opgenomen is in het leegstandsregister overeenkomstig de bepalingen in het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende de opmaak en het beheer van het leegstandsregister, kan opgenomen worden op het verwaarlozingsregister. |
Registratie van verwaarloosde woningen en gebouwen |
|
Art. 3: | §1 De ambtenaren van het ILV Wonen Leie & Schelde zijn door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd voor de opsporing, registratie en schrapping van verwaarloosde woningen of gebouwen. Hierna genoemd de administratie. Deze door het college van burgemeester en schepenen aangewezen personeelsleden bezitten de onderzoeks-, controle- en vaststellingsbevoegdheden, vermeld in artikel 6 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. §2. Een gebouw, ongeacht of het dienst doet als woning, wordt beschouwd als verwaarloosd, wanneer het ernstige zichtbare en storende gebreken of tekenen van verval vertoont aan buitenmuren, voegwerk, schoorstenen, dakbedekking, dakgebinte, buitenschrijnwerk, kroonlijst of dakgoten. Dit geldt in het bijzonder wanneer bij hoofd- en/of bijgebouw(en): §3. Een verwaarloosde woning of gebouw wordt opgenomen in het verwaarlozingsregister aan de hand van een genummerde administratieve akte waaraan minstens één foto wordt toegevoegd. De administratieve akte bevat een technisch verslag (gevoegd als bijlage bij dit besluit) met een opsomming van alle gebreken die aanleiding gaven tot de opname in het verwaarlozingsregister. §4. De datum van de vaststelling is de datum van de administratieve akte, en geldt eveneens als opnamedatum in het verwaarlozingsregister. |
Kennisgeving van registratie |
|
Art. 4: | §1. Alle zakelijk gerechtigden worden met een beveiligde zending in kennis gesteld van de beslissing tot opname in het verwaarlozingsregister. De kennisgeving bevat:
§2. De beveiligde zending wordt gericht aan de woonplaats van de zakelijk gerechtigde. Is de woonplaats niet gekend, dan wordt de beveiligde zending gericht aan zijn verblijfplaats. Is de verblijfplaats niet gekend dan vindt de betekening plaats aan het adres van de woning of het gebouw waarop de administratieve akte betrekking heeft. |
Beroep tegen de registratie |
|
Art. 5: | §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand de derde werkdag na deze van de betekening van het schrijven, vermeld in artikel 4, kan een zakelijk gerechtigde bij de beroepsinstantie beroep aantekenen tegen de beslissing tot opname in het verwaarlozingsregister. Het beroep wordt per beveiligde zending betekend. Het beroepschrift moet, op straffe van onontvankelijkheid, volgende gegevens bevatten:
Als datum van het beroepschrift wordt de datum van de beveiligde zending gehanteerd. Als het beroepschrift ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de zakelijk gerechtigde, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat. §2. Zolang de indieningstermijn van dertig dagen niet verstreken is, kan een vervangend beroepschrift ingediend worden, waarbij het eerdere beroepschrift als ingetrokken wordt beschouwd. §3. Aan de indiener van een beroepschrift wordt een ontvangstbevestiging verstuurd met een beveiligde zending. §4. Het beroepschrift is alleen onontvankelijk:
§5. Als het beroepschrift onontvankelijk is, deelt de beroepsinstantie dit onverwijld mee aan de indiener. Het indienen van een aangepast of nieuw beroep is mogelijk zolang de beroepstermijn van §1 niet verstreken is. §6. De beroepsinstantie onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften. Het beroep wordt geacht ongegrond te zijn als de toegang tot een gebouw of een woning geweigerd of verhinderd wordt voor een feitenonderzoek. §7. De beroepsinstantie doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat op de derde werkdag na betekening van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending betekend. §8. Als de beslissing tot opname in het verwaarlozingsregister niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de zakelijk gerechtigde onontvankelijk of ongegrond verklaard wordt, neemt de administratie het gebouw of de woning in het verwaarlozingsregister op vanaf de administratieve akte van de verwaarlozing. |
Hoofdstuk 2: Schrapping woningen en gebouwen uit het verwaarlozingsregister |
|
Schrapping uit het verwaarlozingsregister |
|
Art. 6: | §1. Een woning of gebouw wordt uit het verwaarlozingsregister geschrapt als een zakelijk gerechtigde bewijst dat de woning of het gebouw geen indicaties van verwaarlozing meer vertoont die bij quotering in het model van technisch verslag, vermeld in artikel 3, 15 punten of meer zouden opleveren. §2. Voor de schrapping uit het verwaarlozingsregister richt de zakelijk gerechtigde een gemotiveerd verzoek aan de administratie via beveiligde zending.
Als datum van het verzoek wordt de datum van de beveiligde verzending gehanteerd. De administratie onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het verwaarlozingsregister en neemt een beslissing binnen een termijn 90 dagen na de ontvangst van het verzoek. De administratie brengt de verzoeker op de hoogte van haar beslissing met een beveiligde zending. §3. De datum van schrapping is de datum van de betekening van de aanvraag tot schrapping uit het verwaarlozingsregister. |
Beroep tegen weigering tot schrapping |
|
Art. 7: | §1. Tegen de weigering tot schrapping uit het verwaarlozingsregister, vermeld in artikel 6, kan een zakelijk gerechtigde beroep aantekenen bij het college van burgemeester en schepenen. §2. Het beroepschrift voldoet aan volgende voorwaarden om ontvankelijk te zijn:
§3. Als het beroepschrift ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de zakelijk gerechtigde, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat. §4. Aan de indiener van een beroepschrift wordt een ontvangstbevestiging verstuurd met een beveiligde zending. §5. De beroepsinstantie onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften. Het beroep wordt geacht ongegrond te zijn als de toegang tot een gebouw of een woning geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. §6. De beroepsinstantie doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat op de derde werkdag na betekening van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending betekend. §7. Als de beslissing tot opname in het verwaarlozingsregister niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de zakelijk gerechtigde onontvankelijk of ongegrond verklaard wordt, neemt de administratie het gebouw of de woning in het verwaarlozingsregister op vanaf de administratieve akte van de verwaarlozing. |
Slotbepalingen |
|
Art. 8: | Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. |
Art. 9: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 161.
De microstructuur van het lokaal bestuur Gavere werd in 2 fasen onderworpen aan een analyse. In de eerste fase kwamen de dienst burgerzaken, de afdeling ruimte, de dienst financiële organisatie en de dienst onthaalgezinnen aan bod. In de tweede fase kwamen het sociaal huis, het Huis van het Kind, de afdeling vrijetijd en de dienst administratieve organisatie aan bod. De analyse van deze tweede fase resulteerde in drie rapporten: 1° voor vrijetijd en opgroeien; 2° voor administratieve organisatie; en 3° voor sociaal huis. De belangrijkste conclusies uit deze rapporten werden toegelicht tijdens de gemeenteraadscommissie algemeen beleid van 12 december 2023. De rapporten geven aanleiding tot een nieuwe aanpassing van het organogram en de personeelsomkadering.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur "komt het de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om een gezamenlijk organogram van de diensten van zowel de gemeente als het OCMW vast te stellen, elk binnen het eigen bevoegdheidsdomein. Het begrip “gezamenlijk” staat voor een identiek voorstel. Dat betekent dat er twee besluiten over eenzelfde voorstel zullen worden genomen".
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van het organogram.
Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 17 november 2023 en gaf een positief advies.
Het hoog overlegcomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 28 november 2023 en gaf een gunstig advies.
Het organogram werd op de volgende punten gewijzigd:
Voor de inhoudelijke motivatie van deze wijzigingen wordt verwezen naar de rapporten van Probis 'as is' en 'to be' van de diensten vrije tijd en opgroeien, administratieve organisatie en sociaal huis.
De personeelsformatie vermeldt het aantal betrekkingen per graad in voltijdse equivalenten en maakt een onderscheid tussen de statutaire betrekkingen en de contractuele betrekkingen.
De decreetgever heeft het begrip 'personeelsformatie' in het decreet lokaal bestuur niet hernomen wegens "niet (...) eigentijds en adequaat (...) voor de weergave van de reële personeelsbehoefte en voor het concrete personeelsbeheer". De decreetgever gaat evenwel uit van een vorm van personeelsplanning want hij meent dat "het organogram de vertaling is van het personeelsbehoefteplan dat onder meer het aantal betrekkingen per graad, een vermindering of vermeerdering van het aantal betrekkingen (de behoefte), het afschaffen en de omvorming van betrekkingen voor een welbepaalde dienst aangeeft. De concrete vaststelling van dit personeelsplan (PEP) is een beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie als vermeld in artikel 11, §1, 1°,van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel". De geldende personeelsformaties van gemeente en OCMW zijn gebaseerd op een globaal personeelsbehoeftenplan dat daarna telkens incrementeel wordt bijgestuurd, zodat ze verder als instrument van personeelsplanning kunnen aangewend worden. We gebruiken voortaan de term personeelsomkadering.
De personeelsomkadering werd op de volgende punten gewijzigd:
Voor de inhoudelijke motivatie van deze wijzigingen wordt verwezen naar de rapporten van Probis 'as is' en 'to be' van de diensten vrije tijd en opgroeien, administratieve organisatie en sociaal huis.
De financiële effecten werden berekend op basis van de gemiddelde loonkost (gemiddelde van de 1e weddeschaal-trap 6 en de 3e weddeschaal-trap 27).
De financiële effecten op het meerjarenplan kunnen als volgt samengevat worden:
Art. 1: |
Het organogram vast te stellen, zoals gezien in bijlage. In het organogram de functies aan te duiden waaraan het stemgerechtigd lidmaatschap van het managementteam verbonden is. Het gaat in concreto om de volgende functies:
De burgemeester, of de schepen door hem aangewezen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: |
De personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: |
De uitdovende personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: |
Onderhavige beslissing treedt in werking op heden en vervangt integraal:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: |
De nodige aanpassingen van de personeelskredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 6: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en aan alle diensten. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 18/12/2023 om 21:40.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad