Terug
Gepubliceerd op 09/09/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 08/09/2025 - 20:00

Aanpassingen aan het openbaar domein - vaststellen reglement

Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de gemeenteraad
Karel Hubau, burgemeester
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Christine De Cooman, Karolien De Smet, raadsleden
bevoegheid

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.

juridisch kader
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2005 houdende het gemeentelijke reglement - overwelven van openbare grachten.
  • Gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2005 houdende het gemeentelijke reglement m.b.t. het uitvoeren van infrastructuurwerken op het openbaar domein voor rekening van derden.
  • Gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 houdende retributie op ambtshalve en/of noodzakelijke tussenkomsten van de gemeentelijke technische diensten om een schadegeval te herstellen of om een geringe aanpassing uit te voeren aan het gemeentelijk openbaar domein.
motivering

Het openbaar domein omvat de voor iedereen toegankelijke ruimte, zoals wegen, pleinen, parken, voetpaden, rioleringen en aansluitingen. Deze ruimte moet veilig en toegankelijk blijven voor alle gebruikers.

Wanneer een aanpassing aan het openbaar domein noodzakelijk is in het kader van een privaat belang, moet deze correct en volgens de regels worden uitgevoerd, zodat de veiligheid en het algemeen gebruik gewaarborgd blijven.

De werkwijze en voorwaarden voor dergelijke aanpassingen zijn opgenomen in dit reglement.

Publieke stemming
Aanwezig: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, Serge Ronsse
Voorstanders: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Steven Notebaert, Tom Vandepitte
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

Art. 1:

Doel

De gemeente Gavere wil de veiligheid en het gebruik van het openbaar domein bewaken door te bepalen op welke wijze aanpassingen aan het openbaar domein voor privaat belang moeten worden uitgevoerd.

Art. 2:

Definities

  • Oprit:
    verharding tussen de rand van de rijweg en de rooilijn.
  • KLIP-aanvraag:
    Het Kabel en Leiding Informatieportaal (KLIP) laat toe automatisch de nodige plannen aan te vragen bij de beheerders van ondergrondse kabels en leidingen, voor de uitvoering van werken in de buurt van die leidingen.
    Iedereen die grondwerken uitvoert moet een planaanvraag via het KLIP uitvoeren om schade aan leidingen en kabels ten gevolge van graafwerken te vermijden. Het gebruik van KLIP is toegankelijk voor professionele planaanvragers, zoals aannemers, nutsbedrijven, opdrachtgevers en ook voor particulieren. De aanvrager moet zelf instaan voor het opvragen van de liggingsplannen van de nutsmaatschappijen en is bijgevolg zelf verantwoordelijk voor de eventuele aangebrachte schade aan nutsleidingen.
    De aanvraag kan gebeuren via https://klip.vlaanderen.be/public.
    Bij beschadigingen moeten onmiddellijk de respectievelijke maatschappijen verwittigd worden.
  • Standaardbestek 250: 
    document van de Vlaamse overheid met technische standaardeisen voor wegenbouw, riolering en groenaanleg.
  • Berm: 
    een strook grond langs een weg, sloot, dijk of spoorweg, vaak met gras begroeid, die fungeert als uitwijkstrook voor verkeer en ook een bufferzone vormt voor de naastgelegen weg of waterloop.
  • Baangracht: gracht langs een openbare weg die hemelwater opvangt en afvoert van de weg en aangrenzende percelen.

Art. 3:

Toepassingsgebied

§1. Het reglement geldt voor de gemeentewegen op het grondgebied van Gavere.

§2. Het reglement is niet van toepassing op gewestwegen. Voor gewestwegen zie https://wegenenverkeer.be/een-vergunning-aanvragen-hoe-en-wat.

Art. 4:

Voorwaarden voor het aanpassen van het openbaar domein

§1. Opritten

Het is toegelaten een oprit aan te leggen op het openbaar domein:

  1. De maximale totale breedte van de verharding voor het bereiken van de woonkavel bedraagt 5m.
  2. De maximale totale breedte van de verharding voor het bereiken van de kavel voor een zelfstandige of handelszaak bedraagt 7m. 
  3. Het perceel moet ter hoogte van de perceelsgrens worden afgesloten met een structurele niet-overrijdbare scheiding, zodat de oprit maximaal 5 m of 7m breed is.
  4. De inplanting van de oprit gebeurt volgens de vergunde toestand van de kavel.
  5. Opritten worden aangelegd
    * volgens de richtlijnen van het standaardbestek 250
    * in grijze waterpasserende betonklinkers (afmetingen 22/11/8 of 22/22/8) met open voeg op een legbed van kalksteen of porfier 2/4 dikte 3cm
    * met een fundering van waterdoorlatende magere beton dikte 20cm
    * opgevoegd met porfier 0,5/2
    * door een aannemer aangesteld door de gemeente. Een afwijking kan toegelaten worden indien de private oprit wordt aangelegd door een aannemer aangesteld door de aanvrager. Motivatie met referenties van de aannemer dient toegevoegd te worden aan de aanvraag. 
  6. De bestrating van de oprit dient opgesloten te worden met een boordsteen type ID 1 (10/30), voorzien van een stut in schraal beton. De boordsteen dient eveneens geplaatst te worden aan de rooilijn.
  7. Boordstenen worden verlaagd over de breedte van de oprit + 2 overgangsboordstenen
  8. De toegang dient aan te sluiten op de bestaande watergreppel, boordsteen of rand van de rijwegverharding
  9. Het eventueel verplaatsen van een kolk ter hoogte van de oprit dient opgenomen te worden in de aanvraag
  10. Indien een voetpad aanwezig is, dient de bestrating van de oprit hierop aan te sluiten. Het voetpad mag in geen geval worden onderbroken. Bij een voetpad in betontegel (30/30/+/-5) dienen deze bij de oprit vervangen te worden door waterpasserende betonstraatstenen over de breedte van de oprit.
    De helling van het voetpad mag maximum 4% bedragen.
  11. Indien een parkeerruimte aanwezig is, dient de bestrating van de oprit hierop aan te sluiten. Bij een parkeerruimte waarbij de bestrating in een ander materiaal of kleur is, dienen deze voor de oprit vervangen te worden door waterpasserende betonstraatstenen over de breedte van de oprit.
  12. Eventuele aanpassingen aan deksels of putjes zijn ten laste van de aanvrager
  13. Aanpassingen aan openbaar groen, signalisatie of straatmeubilair moeten mee opgenomen worden in de aanvraag en zullen volgens het retributiereglement tussenkomsten technische dienst worden behandeld (Retributie op ambtshalve en/of noodzakelijke tussenkomsten van de gemeentelijke technische diensten om een schadegeval te herstellen of om een geringe aanpassing uit te voeren aan het gemeentelijk openbaar domein).
  14. De resterende onverharde zone tussen de weg, fietspad of voetpad en de eigendomsgrens mag in geen geval verhard of aangeplant worden. Deze onverharde berm kan ingezaaid worden met gras of spontaan begroeien en wordt door de gemeente als berm onderhouden.

§2. Kabelgoten voor het laden van elektrische voertuigen  

Het is verboden om (laad)kabels over de openbare weg te plaatsen gezien dit de openbare veiligheid in gevaar kan brengen (zie reglement voor gemeentelijke administratieve sancties).
Wel is het toegelaten een kabelgoot aan te leggen in functie van het laden van elektrische voertuigen op het openbaar domein.

Voorwaarden:

  1. Enkel toegestaan wanneer de kabel (enkel) een voetpad kruist (geen fietspad of berm).
  2. De aanvrager is eigenaar van de woning; ingeval een huurder het pand bewoont en de aanvraag doet, moet het akkoord van de eigenaar worden toegevoegd.
  3. De parkeerplaats vóór de woning is openbaar domein en kan dus door iedereen gebruikt worden, de parkeerplaats kan nooit geprivatiseerd worden.
  4. De vrije doorgang tussen het voertuig met laadkabel en de gevel bedraagt minimum 1,2m.
  5. De kabelgoot moet voldoen aan volgende voorwaarden:
    * de werken moeten uitgevoerd worden cfr. standaardbestek 250
    * de werken worden uitgevoerd door een aannemer aangesteld door de gemeente Een afwijking kan toegelaten worden indien de private oprit op het perceel wordt aangelegd door een aannemer aangesteld door de aanvrager. Motivatie met referenties van de aannemer dient dienen toegevoegd te worden bij aan de aanvraag.
    * de kabelgoot moet van het type ‘trottoirtegel en kabelgoot’ zijn van bvb Stradus, EV-kabelgoottegels 30x15.
  6. De oplaadfunctie bevindt zich rechts van de wagen. Parkeren tegen de richting is niet toegelaten en er mogen geen uitstekende delen zijn naast de wagen zijn langs de straatzijde.
  7. De kabelgoot moet loodrecht op de gevel worden geplaatst.
  8. De elektrische installatie van de woning beschikt over een geldig keuringsbewijs
    * Elk mode 3 laadpunt dient beveiligd te worden tegen overstroom (automaat) alsook tegen onrechtstreekse aanraking (differentieel schakelaar, 30mA type B of type A + 6mA DC)
    * Beveiliging per laadpunt! In het geval van een laadpaal met 2 laadpunten, dient deze beveiliging toch per punt voorzien te worden
    * De gebruikte kabel is niet beschadigd en is CE gelabeld, en mag max. met een lengte van 10m over het openbaar domein lopen.
  9. De kabel mag enkel tijdens het laden op het openbaar domein aanwezig zijn en moet correct in de kabelgoot geplaatst worden, na het laden wordt hij volledig verwijderd van het openbaar domein.
  10. De aanvrager dient het bewijs te leveren dat hij permanent beschikt of zal beschikken over een elektrisch/hybride voertuig (in eigendom, via een contract van huurfinanciering, huurkoop of als bedrijfswagen). Volledig elektrische of hybride personenwagens komen in aanmerking.
  11. In het kader van werken of vaststelling dat de voorwaarden van het gebruik van de kabelgoot worden geschonden, kan de gemeente de kabelgoot opbreken en/of verwijderen.

§3. Verplaatsen van een verlichtingspaal

Het is toegelaten een verlichtingspaal te laten verplaatsen

  1. Er wordt een schriftelijke en gemotiveerde aanvraag tot verplaatsing ingediend bij de gemeente
  2. Er wordt een offerte opgevraagd bij Fluvius door de gemeente ten laste van de aanvrager.
  3. Kosten voortvloeiend uit de verplaatsing zijn ten laste van de aanvrager.

§4. Overwelven van een baangracht

Het is toegelaten een baangracht te overwelven:

  1. Enkel voor een strikt noodzakelijke toegang tot het perceel.
  2. Er is slechts één overwelving per kadastraal perceel toegelaten.
  3. De machtiging tot het overwelven van de baangracht houdt geen enkel recht in om de bedding van de overwelfde waterloop bij de private eigendom in te lijven.
  4. Voor overwelvingen van meer dan 5m is een omgevingsvergunning noodzakelijk. Deze dient opgemaakt en aangevraagd te worden door de aanvrager van de overwelving.
  5. De overwelving met voldoen aan volgende voorwaarden:
    * De werken moeten uitgevoerd worden cfr. standaardbestek 250
    * Met betonnen buizen BENOR - minimale diameter 40cm
    * De totale overwelving is beperkt tot een lengte van 5m, zijnde twee buizen van 2,5m (de afrekening is per volledige buis)
    * de inbuizing wordt opgesloten door 2 kopmuren
    * de werken worden uitgevoerd door een aannemer aangesteld door de gemeente.

§5. Bermen

Bermen die niet worden ingenomen door een oprit of inbuizing dienen altijd onverhard te blijven en onderhouden te worden als groene berm.

§6. Verwijderen van beplanting of constructies

Verwijderen van beplanting of constructies op het openbaar domein:

  1. het verwijderen van beplanting, signalisatie of straatmeubilair in eigendom van de gemeente moet bijkomend bij de aanvraag worden vermeld.
  2. het verplaatsen van nutskasten of installaties moet rechtstreeks bij de betreffende nutsmaatschappij worden aangevraagd.

§7. KLIP-aanvraag

Voor het uitvoeren van werken op het openbaar domein dient een KLIP-aanvraag te gebeuren: https://klip.vlaanderen.be/public

§8. Signalisatievergunning

Voor het uitvoeren van werken op het openbaar domein moet een signalisatievergunning worden aangevraagd bij de gemeente: https://www.gavere.be/burger/wegen-en-mobiliteit/inname-openbaar-domein

Art. 5:

Kostprijs

Alle kosten volgend uit de aanvraag voor het aanpassen van het openbaar domein zijn ten laste van de aanvrager.

  1. Werken uitgevoerd door de gemeentelijke technische dienst worden aangerekend op basis van de 'Retributie op ambtshalve en/of noodzakelijke tussenkomsten van de gemeentelijke technische diensten om een schadegeval te herstellen of om een geringe aanpassing uit te voeren aan het gemeentelijk openbaar domein': https://www.gavere.be/retributie-op-tussenkomsten-van-de-gemeentelijke-technische-diensten.
  2. De aannemer aangesteld door de gemeente, stelt een offerte op ter attentie van de aanvrager. De kosten voor de aanleg worden rechtstreeks aan de aannemer vergoed.

Art. 6:

Toelating of weigering van de aanvraag

De aanvrager zal binnen de 60 kalenderdagen een antwoord krijgen met betrekking tot zijn aanvraag.

Art. 7:

Slotbepalingen

Het reglement treedt in werking op 1 oktober 2025.

Art. 8:

Bekendmaking

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Art. 9:

Opheffing

Het gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2005 houdende het gemeentelijke reglement - overwelven van openbare grachten wordt opgeheven.

Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2005 houdende het gemeentelijke reglement m.b.t. het uitvoeren van infrastructuurwerken op het openbaar domein voor rekening van derden wordt opgeheven.