Terug
Gepubliceerd op 25/01/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 23/01/2023 - 20:00

Retributie op de afgifte van administratieve stukken, getuigschriften en andere stukken vanwege de dienst burgerzaken (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019)

Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegheid
  • Grondwet, artikel 173.
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41 2e lid 14°.
juridisch kader
  • Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
  • Consulair Wetboek van 21 december 2013, artikelen 50 tot en met 67.
  • Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019.
  • Koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.
  • Koninklijk besluit van 23 maart 1998 waarbij de retributietarieven worden vastgesteld voor de verrichtingen aangaande de rijbewijzen.
  • Koninklijk besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
  • Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de in het Koninklijk besluit van 23 maart 1998 gestipuleerde verrichtingen.
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarbij de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013.
  • Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten, artikel 2.
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende vaststellen van een retributie op de afgifte van administratieve stukken.
  • Gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende vaststellen van een retributie op de invorderingskosten van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve sancties.
motivering

Identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, verblijfsaanvragen, ... worden aangevraagd bij de dienst bevolking van de gemeente, maar worden niet door de gemeente zelf aangemaakt. De kaarten worden gemaakt door de FOD Binnenlandse Zaken en aan de gemeenten geleverd. De aanmaakkosten worden door de FOD gefactureerd aan de gemeenten. De gemeenten rekenen deze kost vervolgens door aan de burger en kunnen daarbij een kleine retributie vragen voor de afgifte van de kaarten.

De gemeenten zijn ertoe gemachtigd om in sommige gevallen paspoorten af te leveren. De consulaire heffing, de aanmaakprijs en de leveringsprijs worden bepaald door de FOD Buitenlandse Zaken. Gemeenten kunnen daarbij een kleine retributie vragen voor de afgifte van het document.

Artikel 61 en artikel 64 sexies van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bepalen de retributies die verschuldigd zijn voor de afgifte van de verschillende soorten rijbewijzen. De gemeente int die retributie voor rekening van de federale overheid. Gemeenten kunnen daarbij een kleine retributie vragen voor de afgifte van het rijbewijs.

De aankoopprijs van een trouwboekje stijgt van 17,28 euro per boekje (kostprijs 2018) naar 22,52 euro per boekje (raming 2023). De aankoopprijs uit 2018 werd in het retributiereglement van 18 november 2019 opgetrokken tot het retributietarief van 20 euro per boekje tot en met 2025. Dit, om eventuele toekomstige prijsstijgingen op te vangen. Op vandaag merken we dat de kostprijs van een trouwboekje aanzienlijk meer gestegen is dan verwacht. Bijgevolg wordt voorgesteld om het retributietarief te verhogen van 20 euro naar 25 euro per trouwboekje.

Op 1 januari worden jaarlijks de vergoedingen voor eID's en documenten geïndexeerd op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex. Daarbij is er een discrepantie tussen de nieuwe federale prijzen wat betreft de reispassen voor Belgen en vreemdelingen waarbij Belgen tot tien euro meer betalen afhankelijk van de gekozen procedure.

De geïndexeerde federale tarieven voor de aanmaak van reispassen bedragen vanaf 1 januari 2023:

Volwassenen gewone procedure Belg

74 euro

Volwassenen gewone procedure vreemdeling

70 euro

Volwassenen spoedprocedure Belg

260 euro

Volwassenen spoedprocedure vreemdeling

250 euro

Volwassenen superdringend Belg (in 4,5 uur af te halen in Brussel)

320 euro

Volwassenen superdringend vreemdeling

310 euro

Kinderen (≤ 12 jaar) gewone procedure Belg

35 euro

Kinderen (≤ 12 jaar) gewone procedure vreemdeling

41 euro

Kinderen spoedprocedure (≤ 12 jaar) Belg & vreemdeling

210 euro

Kinderen (≤ 12 jaar) superdringend Belg & vreemdeling

270 euro

Kinderen (≥ 12 jaar) gewone procedure Belg

44 euro

Kinderen (≥ 12 jaar) gewone procedure vreemdeling

50 euro

Kinderen (≥ 12 jaar) spoedprocedure Belg & vreemdeling

230 euro

Kinderen (≥ 12 jaar) superdringend Belg & vreemdeling

290 euro

Bij volwassenen betalen Belgen steeds meer dan vreemdelingen voor eenzelfde procedure bij de aanvraag van een reispas. Voor kinderen dienen Belgische ouders dan weer meer te betalen dan vreemdelingen bij de gewone aanmaakprocedure van een reispas. Enkel in geval van spoedprocedures voor kinderen zijn de federale tarieven gelijk.

Geregeld krijgt men op de dienst bevolking hieromtrent een opmerking.

Voorgesteld wordt om het retributiereglement van 18 november 2019 op de afgifte van administratieve stukken bij te sturen zodat de totale kostprijs (gemeentelijke retributie + federaal tarief) voor een reispas bij iedere procedure dezelfde is voor Belgen en vreemdelingen, zowel bij volwassenen als bij kinderen. Dit kan door de gemeentelijke retributie met het betrokken verschil te verhogen voor Belgische kinderen en voor meerderjarige vreemdelingen.

Ingeval weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.

Publieke stemming
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit
Art. 1:

Met ingang van 24 januari 2023 en dit voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken, getuigschriften en andere stukken vanwege de dienst burgerzaken.

Art. 2: Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
  1. afgifte van een elektronische Kids-ID: gratis.
  2. afgifte van de elektronische identiteitskaart:
    • afgifte nieuwe identiteitskaart via een gewone procedure: € 5;
    • afgifte nieuwe identiteitskaart via een spoedprocedure: € 9;
    • afgifte nieuwe identiteitskaart via een extreme spoedprocedure: € 10.
  3. afgifte van een trouwboekje: € 25.
  4. afgifte van elektronische rijbewijzen:
    • afgifte van een rijbewijs of duplicaat of omwisseling oud rijbewijs: € 5;
    • afgifte van een voorlopig rijbewijs van 18 of 36 maand: € 3;
    • afgifte van een internationaal rijbewijs: € 2,50.
    • Deze regeling is niet van toepassing voor vernieuwing rijbewijs om medisch redenen voor personen met een fysieke of geestelijke beperking.
  5. afgifte van reispassen:
    • afgifte van een reispas via een gewone procedure:
      • € 9 voor volwassen Belgen,
      • € 6 voor Belgische kinderen,
      • € 13 voor volwassen vreemdelingen
      • gratis voor vreemdelingen jonger dan 18 jaar;
    • afgifte van een reispas via een spoedprocedure procedure:
      • € 20 voor volwassen Belgen,
      • € 30 voor volwassen vreemdelingen,
      • € 20 voor alle kinderen tussen 12 en 18 jaar;
      • gratis voor alle kinderen tot en met de leeftijd van 12 jaar.
  6. afgifte, vernieuwing, verlenging of vervanging van attesten immatriculatie en elektronische identiteitskaarten voor vreemdelingen:
    • attesten immatriculatie: € 2;
    • afgifte van nieuwe vreemdelingenkaart: € 5;
    • vernieuwing vreemdelingenkaart: € 5;
    • vervanging ingevolge wijziging statuut: € 5;
    • vervanging ingevolge verlies, diefstal of beschadiging: € 5;
    • afgifte nieuwe vreemdelingenkaart in geval een spoedprocedure: € 9;
    • afgifte nieuwe vreemdelingenkaart in geval een extreme spoedprocedure: € 10.
Art. 3: De retributie is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
Art. 4: Zijn van de retributie vrijgesteld:
  • de stukken die kosteloos moeten worden afgeleverd krachtens een wet, decreet of reglement;
  • de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.
Art. 5: De retributie wordt betaald uiterlijk op het moment van de afgifte van het administratief stuk. De betrokkene ontvangt steeds een betalingsbewijs.
Art. 6: Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.
Art. 7:

Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende vaststellen van een retributie op de afgifte van administratieve stukken wordt opgeheven met ingang van 24 januari 2023.

Art. 8:

Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst burgerlijke stand, de dienst bevolking en de dienst financiële organisatie.

Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur.

De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.