De voorzitter opent de zitting op 25/04/2022 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 31 maart 2022 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 31 maart 2022 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Zefier cvba op 9 juni 2022.
Op de gemeenteraad van 26 april 2021 werd de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadsvoorzitter, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Nathalie Vermassen, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Zefier cvba voor de volledige legislatuur.
De agenda van de jaarvergadering van 9 juni 2022 bevat de volgende punten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van Zefier cvba die zal behandeld worden op de algemene vergadering van 9 juni 2022 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die het vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Zefier cvba op 9 juni 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan Zefier cvba, per e-mail op info@zefier.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 14 juni 2022.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Christophe De Boever, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 14 juni 2022 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco op 14 juni 2022 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
Burgemeester Denis Dierick, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 9 december 2021. |
Art. 3: |
Schepen Christophe De Boever, wonende te Baaigemstraat 364, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 9 december 2021. |
Art. 4: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 5: |
Bedoelde vertegenwoordiger en/of plaatsvervanger te mandateren om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen en deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval van eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen. |
Art. 6: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van TMVS dv op 21 juni 2022.
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Paul Carion, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Op de gemeenteraad van 17 mei 2021 werd gemeenteraadslid Nathalie Vermassen aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2022 bevat de volgende agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Cfr. artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in aan de algemene vergadering van TMVS dv van 21 juni 2022. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Nathalie Vermassen, wonende te Arboretumstraat 55, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS dv van 21 juni 2022. |
Art. 3: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van TMVS dv die plaatsvindt op 21 juni 2022 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen: 1. Toetreding van deelnemers |
Art. 4: |
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVS dv, hetzij per post p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per e-mail op 20220621AVTMVS@farys.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 1 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 28 juni 2022 met de volgende agenda:
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 en 29 april 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Momenteel voorziet Gaselwest een fysieke bijeenkomst maar men kan niet inschatten in welke richting COVID-19 zal evolueren en wat de impact hiervan zal zijn op het effectief fysiek houden van de Algemene Vergadering. Afhankelijk van de evolutie van COVID-19, de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de federale regelgeving, voorziet Gaselwest toch ook in de mogelijkheid dat deze vergadering digitaal zou kunnen gehouden worden.
Art. 1: |
Denis Dierick, burgemeester, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere, te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022. |
Art. 2: |
Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadslid, wonende te Hofkouterstraat 35, 9890 Gavere, te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022. |
Art. 3: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022:
|
Art. 4: |
De vertegenwoordiger van de gemeente Gavere die zal deelnemen aan de fysieke of digitale algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §1 en §2.
Op 25 oktober 2021 adviseerde ons bestuur aan de minister van wonen het werkingsgebied van de woonmaatschappij vast te leggen met de gemeenten Aalter, De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Lievegem, Merelbeke, Melle, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte.
In het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 bevestigde de Vlaamse regering het voorstel van de gemeenteraad en legde het werkingsgebied van de woonmaatschappij vast met de gemeenten Aalter, De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Lievegem, Merelbeke, Melle, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte.
In de brief van 4 februari 2022 van de Vlaams minister van Wonen met betrekking tot het vastleggen van de onderlinge stemverdeling tussen de lokale besturen in de woonmaatschappij, vraagt de minister om advies van de lokale besturen met betrekking tot de wijze waarop de stemrechten in het werkingsgebied zullen worden verdeeld.
In het besluit van de gemeenteraad op 25 oktober 2021 werd ook het afsprakenkader goedgekeurd waarin onder meer de onderlinge stemverdeling tussen de lokale besturen in de woonmaatschappij werden vastgelegd:
“De regelgeving bepaalt dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50% + 1 van de stemrechten beschikken. Zo verankert de nieuwe regelgeving de gemeenten en steden in de lokale woonmaatschappij en erkent ze de regierol van de lokale besturen. Daarbij vraagt de Vlaamse regering aan de betrokken gemeenten om samen een voorstel van onderlinge stemverhouding te formuleren. De Vlaamse regering zal de concrete stemrechtverdeling vaststellen op het moment van de goedkeuring van de werkingsgebieden.
De betrokken gemeenten stellen voor om voor de onderlinge verdeling van de stemrechten van de publieke sector een eerder eenvoudig systeem te hanteren. Hierbij wordt rekening gehouden met het aantal sociale huurwoningen in de gemeenten en met het aantal huishoudens. Aan de eerste indicator (aantal sociale huurwoningen) wordt een gewicht van 50/100ste toegekend, aan de tweede (aantal huishoudens) een gewicht van 50/100ste.
Omdat de betrokken gemeenten de woonmaatschappij als een samenwerking van partners-gemeenten beschouwen wordt in deze onderlinge verdeling van stemrechten de correctie ingebouwd dat een gemeente of stad nooit minder dan 5% van de stemrechten van de publieke sector kan bekomen. In deze situatie wordt dit opgetrokken tot 5%.”
In het besluit van de Vlaamse regering van 20 december 2021 met betrekking tot de wijziging van verschillende besluiten over wonen, werd vastgelegd dat de stemverhouding dient vastgelegd te worden op basis van de verhouding van het aantal sociale huurwoningen in de gemeente en de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente. Tevens kan er ook met andere criteria vermeld in een advies van de gemeenteraad rekening worden gehouden.
Volgens Wonen Vlaanderen biedt het afsprakenkader, zoals goedgekeurd op 25 oktober 2021, ruimte voor interpretatie over de stemverdeling: de term 'publieke sector' dient best vervangen te worden door 'lokale besturen'. De publieke sector kan immers ook andere dan lokale overheden bevatten. Een nieuw advies over de stemverdeling is dus noodzakelijk.
Art. 1: | Aan de minister van Wonen te adviseren om de onderlinge verdeling van de stemrechten rekening te houden met onderstaande criteria en hun gewicht
Elk lokaal bestuur uit het werkingsgebied moet een minimum worden gegarandeerd van 5 % in de verdeling van de stemrechten die aan die 11 lokale besturen worden toegekend in de statuten van de te vormen woonmaatschappij. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikel 25/4.
De politiezone wenst, net als tijdens de Superprestige, een politiedrone uitgerust met video-fotocamera en infraroodcamera, in te zetten tijdens het BK Tijdrijden. De inzet van de politiedrone betekende een meerwaarde: vanuit de commandopost had de politie een goed zicht zowel op het parcours als op de verkeersafwikkeling.
Art. 1: | Aan de politiezone Schelde-Leie toestemming te verlenen tot het zichtbaar gebruik van mobiele camera’s ter ondersteuning van de politionele opdrachten tijdens het Belgisch Kampioenschap Tijdrijden. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Art. 3: | De politiezone Schelde-Leie staat in voor de bekendmaking overeenkomstig artikel 25/4 §4 3e lid van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad wenst de gemeentelijke belasting op economische activiteit 2021 (gedeeltelijk) te compenseren voor zelfstandigen en ondernemers te ondersteunen die die in de loop van 2021 verplicht gesloten werden ter bestrijding van de coronapandemie.
Analoog aan het gemeentelijk toelagereglement van vorig jaar blijft boekjaar 2019 behouden als vergelijkingsbasis. In 2019 was er immers nog geen nadelige impact van de coronapandemie waardoor 2019 als meest recent "normaal" werkingsjaar kan worden beschouwd.
Op basis van onderstaande parameters wordt voorgesteld om de eenmalige teruggave van de belasting op economische activiteit 2021 toe te kennen:
Om het effect van seizoenfluctuaties uit te schakelen, wordt het volledige jaar 2019 met het volledige jaar 2021 vergeleken.
Starters uit 2019 kunnen geen volledig boekjaar vergelijken met 2021 waardoor een eventuele omzetdaling in 2021 ten aanzien van 2019 voor hen moeilijker aantoonbaar is. Bijgevolg wordt voor hen gewerkt met de gemiddelde maandomzet per jaar.
Starters uit 2020 kunnen hun inkomsten niet vergelijken met 2019. Bijgevolg krijgt deze groep als extra steunmaatregel d'office de maximale toelage van 100% van de betaalde belasting op economische activiteit 2021 voor zover ze uiteraard ook tot de groep van ondernemers behoren die hun activiteiten tijdelijk verplicht hebben gesloten of verminderd ingevolge de genomen coronamaatregelen gedurende 2021. Deze starters hebben dan ook hun zaak opgestart in moeilijke omstandigheden.
Starters na 1 januari 2021 kregen geen aanslagbiljet 2021 voor het uitoefenen van hun economische activiteit en krijgen bijgevolg ook geen gedeeltelijke terugbetaling van die belasting. Zij komen pas voor het eerst voor de gemeentebelasting op het uitoefenen van een economische activiteit in aanmerking vanaf aanslagjaar 2022 vermits de toestand op 1 januari van het aanslagjaar bepalend is of men al dan niet wordt opgenomen in het kohier van dat betrokken aanslagjaar.
Alle zelfstandigen en ondernemers die een aanslag van de gemeentebelasting voor economische activiteit ontvingen voor het aanslagjaar 2021 worden na de goedkeuring van het toelagereglement door de gemeenteraad aangeschreven om hen te informeren over de mogelijkheid tot terugbetaling van de gemeentebelasting op economische activiteit 2021, de wijze waarop deze terugbetaling berekend wordt en hoe men de aanvraag kan indienen.
Aan de betrokken zelfstandigen en ondernemers wordt een digitaal formulier ter beschikking gesteld om hun terugbetaling online aan te vragen en te staven. Hetzelfde formulier wordt eveneens analoog uitgewerkt en als back-up ter beschikking gesteld voor zelfstandigen en ondernemers die geen mogelijkheid zouden hebben om het formulier online in te vullen.
De zelfstandigen en ondernemers krijgen ruim de tijd om hun aanvraag tot terugbetaling te staven en in te dienen. Het digitaal formulier wordt ter beschikking gesteld tot en met 31 mei 2022. Aansluitend worden alle aanvragen afgesloten en nagekeken zodat de terugbetalingen voorbereid kunnen worden en uiterlijk uitgevoerd voor de zomerperiode aan de betrokkenen.
De gedeeltelijke terugbetaling van de gemeentebelasting voor economische activiteit 2021 wordt als toelage via een reglement geregeld. Daartoe worden de nodige kredieten bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 ingeschreven op beleidsactie 379 'Ondersteuning lokale economie'.
De netto opbrengst van de gemeentebelasting op economische activiteit van aanslagjaar 2021 bedroeg € 272.720 (netto, na aftrok van ingewilligde bezwaarschriften). In 2021 ontving de gemeente 77 aanvragen voor de toelage 2021 ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie voor ondernemers en zelfstandigen, waarvan 72 aanvragen aanvaard werden. De gemeente keerde in juni 2021 een totale toelage van € 19.670 uit aan de betrokken ondernemers en zelfstandigen.
I. Algemene bepalingen |
|
Art. 1: |
De gemeente wil de lokale economie ondersteunen en voorziet daartoe in boekjaar 2022 een toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie die omzetverlies geleden hebben ingevolge de maatregelen ter bestrijding van de coronapandemie. |
Art. 2: |
De toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie is voorbehouden voor de zelfstandigen en ondernemingen die gevestigd zijn in Gavere zoals bepaald in het gemeenteraadsreglement van 18 november 2019 houdende vaststelling van de belasting op economische activiteit 2020-2025 en gemeenteraadsreglement van 18 november 2019 houdende vaststelling van de belasting op het uitbaten van nachtwinkels. |
Art. 3: | De toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie zal via de gemeentelijke website door de betrokken zelfstandigen en ondernemingen aangevraagd kunnen worden. |
II. Voorwaarden |
|
Art. 4: | Om in aanmerking te komen voor de toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie moet de betrokken zelfstandige of ondernemer kunnen aantonen dat hij of zij tot de groep van ondernemers behoort die hun activiteiten ingevolge de genomen coronamaatregelen gedurende 2021 tijdelijk verplicht heeft moeten sluiten of verminderen. Tegelijk dient de zelfstandige of ondernemer opgenomen te zijn in:
|
Art. 5: | Voor de toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie komen enkel die zelfstandigen en ondernemingen in aanmerking die een aanslagbiljet 2021 op de gemeentebelasting op economische activiteit of het uitbaten van een nachtwinkel ontvangen hebben én dit aanslagbiljet ook effectief betaald hebben of daaromtrent een actief afbetalingsplan of andere bijzondere betalingsmodaliteiten bekrachtigd door de financieel directeur hebben. |
Art. 6: | De teruggave dient door de zelfstandige of ondernemer aangevraagd te worden via het daartoe bestemde digitaal formulier dat ten laatste op de gemeentelijke website beschikbaar zal worden gesteld op 1 mei 2022 en online zal blijven tot en met 31 mei 2022. Alle betrokkenen ontvangen eerstdaags een schrijven met nadere duiding en een uitnodiging om dit formulier digitaal in te dienen of, indien dit voor hen onmogelijk zou zijn, een afspraak te maken met de dienst financiële organisatie om hun aanvraag op papier in te dienen. De aanvrager is verantwoordelijk voor het correct indienen van zijn of haar aanvraag van de toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie en het volledig en correct bijvoegen van de gevraagde verantwoordingsstukken (namelijk de ingediende btw-aangiften 2019 en 2021 in pdf-formaat). Laattijdig of onvolledig ingediende aanvragen komen niet in aanmerking voor de uitbetaling van de toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie. |
III. Berekening van de toelage |
|
Art. 7: | Het bedrag van de toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie wordt bepaald door de via de btw-aangifte bewezen omzet 2021 te vergelijken met de via de btw-aangifte bewezen omzet 2019:
Voor starters uit 2019 wordt gewerkt met de gemiddelde maandomzet per jaar. Starters uit 2020 ontvangen een gemeentelijke toelage gelijk aan het volledige bedrag van de door hen betaalde gemeentebelasting 2021 op economische activiteit of het uitbaten van een nachtwinkel indien zij tot de groep van ondernemers behoren die hun activiteiten tijdelijk verplicht hebben gesloten of verminderd ingevolge de genomen coronamaatregelen gedurende 2021. |
IV. Uitbetaling | |
Art. 8: | De dienst financiële organisatie sluit alle aanvragen af op 1 juni 2022, controleert de aanvragen en voert de betaling van de gemeentelijke toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie zo spoedig mogelijk uit op het opgegeven rekeningnummer van de betrokken zelfstandige of ondernemer. |
Art. 9: | Eventuele onterecht uitbetaalde toelagen worden teruggevorderd. |
V. Slotbepalingen | |
Art. 10: | Het bedrag van de gemeentelijke toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie wordt opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing 2020-2025 en gekoppeld aan beleidsactie 379 'Ondersteuning lokale economie', beleidsitem 0500-00 'Handel en middenstand' en algemene rekening 649250 'Toelagen aan zelfstandigen en ondernemers'. |
Art. 11: | Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 mei 2022 en vervalt per 31 december 2022. |
Art. 12: |
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het Bedrijvenplatform, het Handelscentrum Gavere, de afdeling interne zaken (dienst communicatie, dienst financiële organisatie en de financieel directeur). Onderhavig reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 186.
Het lokaal bestuur wil de pensioenkloof tussen het statutair en het contractueel personeel verkleinen en voorziet daarom in een 2e pensioenpijler voor het contractueel personeel. Het lokaal bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die, na bemiddeling van VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst met ingang van 1 januari 2022 opgezegd.
Het lokaal bestuur nu de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds de aansluiting bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (pensioenfonds). Na onderhandelingen met VVSG werd OFP Provant omgevormd tot OFP Prolocus (een instelling voor bedrijfsvoorziening met ondernemingsnummer 0.809.537.155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
De voordelen van een aansluiting bij en instelling voor bedrijfspensioenvoorziening zijn in vergelijking met een groepsverzekering:
Het aanbod van OFP Prolocus vereist geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat om gebruik te maken van een zogenaamde "steprate" (mogelijkheid om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen). Het lokaal bestuur wenst van deze mogelijkheid geen gebruik te maken.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen: "defined benefit" of vaste prestaties, "cash balance" en "defined contribution" of vaste bijdragen. De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft het lokaal bestuur een bepaalde bijdrage, uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon, te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement. De raad heeft op 7 september 2020 besloten om de pensioentoelage vanaf 1 januari 2021 voor alle personeelsleden naar 3,00 % te brengen.
Het lokaal bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet wordt behaald, zal het lokaal bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk moet voor de aangesloten het wettelijk minimumrendement behaald worden: 1,75 % voor actieve aangeslotenen en 0 % voor passieve aangeslotenen (i.e. aangeslotenen die het lokaal bestuur verlaten hebben en hun pensioenreserves bij OFP Prolocus hebben laten staan).
Het lokaal bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het lokaal bestuur voor financiering van latere bijdragen.
Het lokaal bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft een MIPS-groep (multi-employer pensioenstelsel) vormen. Binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeel. Binnen de MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit. De gemeente en het OCMW Gavere wensen samen een MIPS-groep te vormen.
De kosten voor de werking van OFP Prolocus worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op € 1000/jaar/werkgever en € 10/jaar/aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en personeelsleden anderzijds.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP Prolocus.
Art. 1: | Kennis te nemen van en in te stemmen met:
Kennis te nemen van:
|
Art. 2: | Met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus (afzonderlijk vermogen VVSG) en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de algemene vergadering te richten tot OFP Prolocus. |
Art. 3: | In te stemmen met de inning van de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus door de RSZ in naam en voor rekening van OFP Prolocus. |
Art. 4: | De pensioentoezegging bedraagt 3,00 % van het pensioengevend loon. |
Art. 5: | Gemeente Gavere (ondernemingsnummer 0207.451.326) en OCMW Gavere (ondernemingsnummer 0212.212.442) vormen samen een MIPS-groep. |
Art. 6: | Schepen Peter Declercq, wonende Steenberglos 8 te 9890 Gavere, aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering. Burgemeester Denis Dierick, wonende Muntekouter 3 te 9890 Gavere, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering. |
Art. 7: | De voorzitter en de algemeen directeur zullen de stukken namens het bestuur ondertekenen. |
Art. 8: | Bij de eerstvolgende aanpassingen de noodzakelijk kredieten te voorzien. |
Art. 9: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 25/04/2022 om 21:03.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad