Terug
Gepubliceerd op 15/09/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 13/09/2021 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer bij het organiseren van een strapdag in de Tempelstraat aan gemeentelijke basisschool De Vierklaver op 23 september 2021

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Declercq, eerste schepen
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet en in het bijzonder artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015).
motivering

Gemeentelijke basisschool De Vierklaver vraagt toelating voor het organiseren van een strapdag in de Tempelstraat, aan de achterkant van de school. Dit zou doorgaan op 23 september 2021 van 8u45 tot 15u30. Het is aangewezen hierbij verkeersveilige maatregelen te treffen.

besluit

Art. 1:

Op 23 september 2021 van 8u45 tot 15u30 zal de Tempelstraat vanaf het kruispunt met de Veldstaat tot Tempelstraat 12A afgesloten worden voor alle verkeer. Door het afsluiten van een gedeelte van de rijweg, krijgt deze rijweg een doodlopend karakter. Dit zal aangegeven worden met de nodige bakens, borden C3, UPV, F45 en oranje knipperlichten.

Art. 2:

Op 23 september 2021 van 8u45 tot 15u30 zal in de Tempelstraat vanaf huisnr. 12A tot en met huisnr. 30 het éénrichtingsverkeer worden opgeheven en verkeer in beide richtingen toegelaten worden. Dit zal aangegeven worden met het bord A39. De borden C1 en F19 (van het éénrichtingsverkeer) zullen afgekleefd worden.

Art. 3:

Op 23 september 2021 van 8u45 tot 15u30 zal er in de Tempelstraat van huisnr. 2 tot en met huisnr. 30 een stilstaan- en parkeerverbod geplaatst worden aan beide kanten van de rijweg. Dit zal aangegeven worden met de borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b).

Art. 4:

De signalisatie, het stilstaan- en parkeerverbod zal door de gemeentelijke diensten stipt geplaatst worden en nadien verwijderd worden. De andere signalisatie zal door de gemeentelijke diensten aangeleverd worden en dient door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de activiteit en nadien terug verwijderd worden.

Art. 5:

De aanvrager dient de bewoners van de Tempelstraat schriftelijk en minstens 5 dagen voor aanvang van de activiteit van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 6:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 7:

Deze verordening treedt in werking de dag zelf dat ze wordt bekendgemaakt volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287.

Art. 8:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan :

  • Lokale politie Gavere
  • Brandweerzone Centrum, dienst 100
  • provinciale GAS-ambtenaar
  • De aanvrager.