De voorzitter opent de zitting om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de OCMW-raad van 25 januari 2021 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de OCMW-raad van 25 januari 2021 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 161.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur "komt het de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om een gezamenlijk organogram van de diensten van zowel de gemeente als het OCMW vast te stellen, elk binnen het eigen bevoegdheidsdomein. Het begrip “gezamenlijk” staat voor een identiek voorstel. Dat betekent dat er twee besluiten over eenzelfde voorstel zullen worden genomen".
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van het organogram.
Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 17 december 2020 en gaf een positief advies.
Het hoog overlegcomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 3 februari 2021 en gaf een gunstig advies.
Het organogram werd op de volgende punten gewijzigd:
De personeelsformatie vermeldt het aantal betrekkingen per graad in voltijdse equivalenten en maakt een onderscheid tussen de statutaire betrekkingen en de contractuele betrekkingen.
Hoewel de besluiten van de Vlaamse regering met betrekking tot de minimale personeelsformatie van gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn onverkort gelden, heeft de decreetgever het begrip in het decreet lokaal bestuur niet hernomen wegens "niet (...) eigentijds en adequaat (...) voor de weergave van de reële personeelsbehoefte en voor het concrete personeelsbeheer". De decreetgever gaat evenwel uit van een vorm van personeelsplanning want hij meent dat "het organogram de vertaling is van het personeelsbehoefteplan dat onder meer het aantal betrekkingen per graad, een vermindering of vermeerdering van het aantal betrekkingen (de behoefte), het afschaffen en de omvorming van betrekkingen voor een welbepaalde dienst aangeeft. De concrete vaststelling van dit personeelsplan (PEP) is een beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie als vermeld in artikel 11, §1, 1°,van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel". De geldende personeelsformaties van gemeente en OCMW zijn gebaseerd op een globaal personeelsbehoeftenplan dat daarna telkens incrementeel wordt bijgestuurd, zodat ze verder als instrument van personeelsplanning kunnen aangewend worden. We gebruiken voortaan de term personeelsomkadering.
De personeelsomkadering werd op de volgende punten gewijzigd:
Bijzondere motivering met betrekking tot de stopzetting van de dienstenchequeonderneming
Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn beschikte vroeger over een poetsdienst die ingezet werd bij kwetsbare doelgroepen. Om de dienst betaalbaar te houden diende het OCMW in 2004 een aanvraag in tot erkenning van een dienstenchequeonderneming ‘DCO Hulp aan huis”. De erkenning werd bekomen op 17 mei 2004, met erkenningsnummer 01374. Het grootste deel van het personeel van de reguliere poetsdienst werd toen overgedragen naar de DCO.
Het OCMW heeft de DCO aanvankelijk niet georganiseerd als “instelling” waardoor de normale loon- en arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn op het DCO-personeel, en de DCO op korte termijn verlieslatend werd.
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020* |
|
Uitgaven |
€ 493.411,91 |
€ 436.627,65 |
€ 449.164,93 |
€ 424.171,64 |
€ 424.811,81 |
€ 318.148,50 |
Inkomsten |
€ 375.592,60 |
€ 331.768,92 |
€ 351.374,32 |
€ 327.977,03 |
€ 322.673,63 |
€ 197.257,71 |
Saldo |
-€ 117.819,13 |
-€ 104.858,73 |
-€ 97.790,61 |
-€ 96.194,61 |
-€ 102.138,18 |
-€ 120.890,79 |
* raming (het boekjaar is nog niet afgesloten) |
Opeenvolgende maatregelen (invoering van een administratieve kost, organisatie als “instelling’ voor nieuw aangeworven personeelsleden) hebben het tij in onvoldoende mate kunnen keren. Daarenboven bedient het OCMW, door het verbod op discriminatie binnen de DCO-sector, onvoldoende personen die behoren tot de kwetsbare doelgroepen (zoals afgebakend bij OCMW-raadsbesluit). De grootteorde van het verlies is in dit licht niet te verantwoorden.
Het klantenbestand van de DCO evolueerde als volgt:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Totaal actieve klanten op 31/12 | 125 | 111 | 107 | 56 |
Klanten op wachtlijst op 31/12 | 26 | 2 |
Sinds de oprichting van de poetsdienst/DCO door het OCMW zijn meer en meer andere dienstenchequeondernemingen actief geworden op het grondgebied van de gemeente. Bij het OCMW zijn minstens 10 ondernemingen bekend die diensten aanbieden met dienstencheques. De marktsituatie is sinds de oprichting van de DCO door het OCMW in die mate veranderd dat het aandeel van het OCMW in het dienstenaanbod minimaal geworden is. Het OCMW voelt dan ook niet langer de nood en de behoefte om verder diensten aan te bieden door middel van dienstencheques. Het bestaande OCMW-aanbod kan opgevangen worden door andere dienstverleners en zal gegarandeerd worden door middel van een overeenkomst met een derde partij tot overname van de activiteiten, de klanten en het personeel.
Art. 1: |
Het organogram vast te stellen, zoals gezien in bijlage. In het organogram de functies aan te duiden waaraan het stemgerechtigd lidmaatschap van het managementteam verbonden is. Het gaat in concrete om de volgende functies:
De burgemeester, of de schepen door hem aangewezen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: |
De personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: |
De uitdovende personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: |
Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 maart 2021 en vervangt integraal:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: |
De nodige aanpassingen van de personeelskredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 6: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en aan alle diensten. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29.
OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).
De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting om 21:00.
Namens OCMW-raad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Dieter De Mets
voorzitter van de OCMW-raad