Terug
Gepubliceerd op 24/02/2021

Notulen  OCMW-raad

ma 25/01/2021 - 20:00 G.O. Racing
Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de OCMW-raad
Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, leden van het vast bureau
Hugo Leroy, Karel Hubau, Paul Carion, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting om 20:00.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 14 december 2020

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, leden van het vast bureau
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Paul Carion, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Paul Carion, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Paul Carion, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de eerste en tweede zitting van de OCMW-raad van 14 december 2020 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de eerste en tweede zitting van de OCMW-raad van 14 december 2020 goed te keuren.

    • Schuldhulpverlening, leefloon, participatie en sociale activering - kennisname rapportering 2020

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, leden van het vast bureau
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Paul Carion, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.

      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 24 juni 2019 houdende vaststellen van de beleidsnota budget- en schuldhulpverlening.

      motivering

      Schuldhulpverlening Sociaal Huis:

      In het kader van de opvolging van de beleidsnota budget- en schuldhulpverlening 2019 vastgesteld door de OCMW-raad van 24/06/2019, rapporteren we over het werkingsjaar 2020.

      1. Budgetbeheer:

        Budgetbeheer is een vorm van hulpverlening waarbij het beheer van de gelden van de cliënt/het gezin geheel of gedeeltelijk overgelaten wordt aan de maatschappelijk werker (MW). De MW beheert, in samenspraak met de cliënt, tijdelijk de financiën. De cliënt beschikt niet meer volledig over het eigen inkomen. De verantwoordelijkheid over de financiën is gedeeld: de eindverantwoordelijkheid blijft bij de cliënt maar het is de taak van de MW om de betalingen uit te voeren.

        Aantal dossiers januari 2020: 33
        Nieuw opgestarte dossier 2020: 14
        Afgesloten dossiers 2020: 9
        Aantal dossiers december 2020: 38

      2. Collectieve schuldenregeling:

        De collectieve schuldenregeling biedt mensen met een overmatige schuldenlast de kans om na een aantal jaren opnieuw schuldenvrij te worden. Dit gebeurt via een gerechtelijke procedure. De collectieve schuldenregeling probeert de belangen van de cliënt en van de schuldeisers in evenwicht te brengen.

        Aantal dossiers 2020: 26


      Overzicht leefloondossiers 2020:

      Hieronder kan u een overzicht vinden van de evolutie het aantal leefloondossiers van de gemeente Gavere voor het jaar 2020. Hierbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen cliënten die recht hebben op een volledig leefloon en cliënten die dit krijgen als aanvulling bij hun andere inkomsten omdat ze niet aan het minimumbedrag van het leefloon in hun categorie komen.

      Gedurende 2020 werd het bedrag van het leefloon aangepast.

       

      Bedrag tot 1/03/2020

      Bedrag vanaf 1/3/2020

      Categorie 1

      Samenwonende persoon

      € 619,15

      € 639,27

      Categorie 2

      Alleenstaande persoon

      € 928,73

      € 958,91

      Categorie 3

      Persoon die samenwoont met een gezin te zijnen laste

      €1.254,82

      € 1.295,91

       

      Aantal dossiers januari 2020: 33

      • Leefloon: 25
      • Aanvullend leefloon: 8
      • Aantal toekenningen in 2020: 37
      • Aantal stopzettingen in 2020: 26

      Aantal dossiers leefloon december 2020: 44

      • Leefloon: 31
      • Aanvullend leefloon: 13


      Cultuursubsidies:

      Maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van het OCMW. Dit is een jaarlijks terugkerende subsidie. Door de laattijdige aanstelling van de nieuwe regering werd deze premie in 2 schijven toegekend, waarvan de laatste op 10 december 2020 (POD MI - federaal).

      Bedrag: € 4.256 te besteden tot 31/12/2020.

      Bedrag gespendeerd: er werd € 1.938,64 gebruikt in 10 dossiers en er werd voor € 1.300 speelgoedbonnen (ter waarde van elk € 25) voor alle kinderen (52) van de cliënten (24) aankocht. In het totaal: € 3.238,64.

      besluit
      Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering over de schuldhulpverlening gedurende 2020.
      Art. 2: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering over de leefloondossiers gedurende 2020.
      Art. 3: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering gedurende 2020.
    • Coronamaatregelen - kennisname rapportering besteding COVID-subsidies 2020

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, leden van het vast bureau
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Paul Carion, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.

      motivering

      Subsidies in het kader van Covid-19 Sociaal Huis:

      1. “Covid-19” (POD MI -federaal)

      Bedrag: € 31.239 (+ € 5.432 voor werkingsmiddelen en/of personeelskost) totaal: € 33.955 te besteden tot 31/12/2021.

      Te gebruiken voor mensen die ten gevolge van COVID-19 ernstige nadelen ondervinden, in volgende domeinen:
      1. Verlenen van hulp voor huisvesting (€ 4.686,43)
      2. Verlenen van hulp voor energieverbruik (€ 3.069,75)
      3. Verlenen van hulp voor digitale ondersteuning (€ 2.214,97)
      4. Verlenen van psychosociale hulp
      5. Verlenen van hulp op gebied van gezondheid (€ 238,08)
      6. Verlenen van hulp bij onbetaalde facturen als gevolg van een beperking van de middelen (€ 193,00)
      7. Lenigen van andere levensnoodzakelijke behoeften
      8. Verlenen van hulp in het kader van de strijd tegen kinderarmoede (€ 310,00)

      Bedrag reeds gespendeerd: € 10.712,23 (+ € 2.716 werkingsmiddelen voor de aankoop van beschermingsmateriaal voor de maatschappelijk werkers, o.a. handgel).

       

      2. Subsidie voor voedselhulp (POD MI - federaal)

      Bedrag: € 3.264 te besteden tot 30/06/2021.

      Te gebruiken voor de aankoop van voedingsbonnen, voedselpakketten, ...

      Bedrag reeds gespendeerd: € 1.600 gebruikt voor de aankoop van voedselbonnen. Hiervan werd voor € 1.180 uitgedeeld aan 20 cliënten. € 420 werd gebruikt om aan de voedselpakketten eind november verse groeten en fruit toe te voegen.

       

      3. Subsidie voor armoedebestrijding (Vlaamse Overheid)

      Bedrag: € 16.567,57 te besteden tot 31/12/2021.

      Te gebruiken voor het bestrijden van armoede binnen de gemeente ten gevolge van de Covid-19 pandemie. 

      Bedrag reeds gespendeerd: € 847,60. Er werd in 2020 wel € 6.000 vastgelegd van dit budget voor het project rond de jongeren in de publieke ruimte. Dit budget zal in 2021 ook aangewend worden om de 3 verdelingen van de voedselpakketten verder te blijven aanvullen met verse producten.

       

      4. Subsidie consumptiebudget voor kwetsbare gezinnen (Vlaamse Overheid)

      Bedrag: € 17.480 te besteden tot 31/12/2021.

      Te gebruiken voor de aankoop van consumptiebonnen voor kwetsbare doelgroepen. Tijdens de OCMW-raad van 16 november werd het reglement goedgekeurd.

       

      5. Verhoogde tussenkomst aan OCMW voor leefloon (POD MI - Federaal)

      Bedrag: toelage van 15% van het subsidiebedrag van het leefloon voor aanvragen ingediend tussen 01/06/2020 en 31/12/2020. (Deze maatregel werd verlengd tot 31 maart 2021.)

      Het OCMW dient niets te ondernemen. De POD zal uitrekenen hetgeen verschuldigd is aan elk OCMW.

       

      6. Subsidie voor tijdelijke premie aan gerechtigden op leefloon of equivalent leefloon (POD MI-Federaal)

      Bedrag: 50 €/maand en per gerechtigde gedurende de maanden juli t.e.m. december 2020. (Deze maatregel werd intussen verlengd tot 31 maart 2021.)

      Bedrag reeds gespendeerd: € 11.000, dit wordt integraal terugbetaald door de POD MI.

       

      besluit
      Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de besteding van de COVID-19-subsidies gedurende 2020.
    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, leden van het vast bureau
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Paul Carion, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29.

      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, leden van het vast bureau
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Paul Carion, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).

      motivering

      De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting om 21:00.

Namens OCMW-raad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Dieter De Mets
voorzitter van de OCMW-raad