Terug
Gepubliceerd op 16/04/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 14/04/2025 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer bij het uitvoeren van nutswerken in de Kloosterstraat 6 op 25 april 2025

Aanwezig: Karel Hubau, burgemeester-voorzitter
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Valerie Ingelrelst, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
  • Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019).
motivering

Aannemer Unirent bv uit Lokeren vraagt, in opdracht van Wyre, toelating om herstellingswerken aan het glasvezelnetwerk uit te voeren in de Kloosterstraat 6. Deze werken zullen uitgevoerd worden op 25 april 2025. Bij het uitvoeren van deze werken zal er geen doorgaand verkeer mogelijk zijn, het past hierbij de nodige verkeersveilige maatregelen te treffen. 

besluit

Art. 1:

Op 25 april 2025, tussen 7u en 17u, zal de Kloosterstraat ter hoogte van huisnr. 6 afgesloten worden voor doorgaand verkeer. Dit zal aangeduid worden met de nodige werfbakens voorzien van de borden A31 en C3. Op de hoek Kloosterstraat/Onderstraat zal dit aangeduid worden met de borden A31, C3, UPV en F45. Het éénrichtingsverkeer zal tijdelijk worden opgeheven. Dit zal aangeduid worden met een bord A39 en het bord F19 dient te worden afgedekt.  

Art. 2:

Op 25 april 2025 van 7u tot 17u zal er een stilstaan- en parkeerverbod zijn op de 3 laatste parkeervakken van de parkeerstrook in de Kloosterstraat. Dit zal aangeduid worden met de nodige borden E3 met onderbord type V en type X(b).

Deze borden dienen minstens 24u op voorhand geplaatst te worden en er dient een fotoreportage met datumherkenning opgemaakt te worden.
Deze reportage moet volgende bevatten:

  • kentekenplaten van de voertuigen die op dat moment geparkeerd zijn 
  • een overzicht van de opstelling van de tijdelijke parkeerverbodsborden
Deze fotoreportage moet minstens 24u voor de start van het parkeerverbod worden bezorgd aan de politiediensten via het e-mailadres: pz.scheldeleie.wijk@police.belgium.eu

Art. 3:

De signalisatie zal stipt door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de werken en nadien terug verwijderd worden.

Art. 4:

De aanvrager dient de bewoners van de Kloosterstraat, alsook het woonzorgcentrum, schriftelijk en minstens 3 dagen voor aanvang van de werken van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 5:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 6:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 7:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.