Terug
Gepubliceerd op 16/04/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 14/04/2025 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer bij het uitvoeren van werken in de Landdijk in de periode van 22 april tot en met 25 april 2025

Aanwezig: Karel Hubau, burgemeester-voorzitter
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Valerie Ingelrelst, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
  • Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019).
motivering

Firma Vanden Buverie uit Desselgem vraagt toelating voor het plaatsen van een rioolbuis over de volledige breedte van de rijweg in de Landdijk net voorbij huisnr. 19. Hierbij is het aangewezen om de rijweg tijdens de werken af te sluiten voor doorgaand verkeer. Deze werken zullen max. 2 werkdagen duren in de periode van 22 april tot en met 25 april 2025. De woningen in Jolleveld en Landdijk blijven steeds bereikbaar via Steenweg. Het past hierbij de nodige verkeersveilige maatregelen te treffen. 

besluit

Art. 1:

In de periode van 22 april tot en met 25 april 2025 zal Landdijk, net voorbij huisnr. 19 voor max. 2 werkdagen, afgesloten worden voor doorgaand verkeer. De werkzone zal afgebakend worden met de nodige werfhekkens voorzien van oranje knipperlichten en borden A31 en C3. Momenteel is er in Landdijk tussen Tragelstraat en Jolleveld éénrichtingsverkeer van toepassing, alle woningen blijven bereikbaar via Steenweg. Ter hoogte van het kruispunt Landdijk/Tragelstraat zal dit aangeduid worden met een vooraankondigingsbord en borden A31, C3, UPV en F45.

Art. 2:

Een lokale omleiding wordt voorzien via Tragelstraat, Hulstraat en Ommegangstraat, aangeduid met de nodige borden F41.

Art. 3:

De signalisatie zal stipt door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de werken en nadien terug verwijderd worden.

Art. 4:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 5:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 6:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.