De voorzitter opent de zitting op 13/12/2021 om 21:43.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 november 2021 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 22 november 2021 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 13.
Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Als dit gemeenteraadslid de voorzitter is dient het ontslag meegedeeld worden aan de vervanger van de voorzitter, overeenkomstig artikel 7 §5 2e lid van het decreet lokaal bestuur. Het ontslag is definitief zodra de vervangend voorzitter van de gemeenteraad, in casu burgemeester Denis Dierick, de kennisgeving ontvangt. De voorzitter blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd.
Het ontslag houdt van rechtswege het ontslag van voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
De heer Dieter De Mets deelde zijn ontslag als voorzitter schriftelijk mee aan de vervangend voorzitter van de gemeenteraad op 1 december 2021. De vervangend voorzitter van de gemeenteraad heeft op dezelfde datum kennis genomen van het ontslag, waardoor het ontslag definitief geworden is.
Art. 1: | Kennis te nemen van het ontslag van de heer Dieter De Mets als voorzitter van de gemeenteraad, met ingang van 1 januari 2022. De voorzitter blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken en aan de heer Dieter De Mets. De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 7.
De akte van voordracht van kandidaat-voorzitter op naam van de heer Jean-Pierre Sprangers werd op 3 december 2021 overhandigd aan de algemeen directeur.
De algemeen directeur overhandigt de akte van voordracht na het openen van de zitting aan de heer Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad stelt vast dat de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter ondertekend is door meer dan de helft van de gemeenteraadsleden en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen. De voorzitter van de gemeenteraad bevestigt bijgevolg de ontvankelijkheid van de akte van voordracht.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat de voorgedragen kandidaat aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet.
De voorgedragen kandidaat heeft de eed afgelegd als gemeenteraadslid. Er dient geen eed meer afgelegd te worden als voorzitter van de gemeenteraad.
De akte van voordracht maakt geen melding van de einddatum van het mandaat. Er is dus geen opvolger aangeduid.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van kandidaat-voorzitter. |
Art. 2: |
De voorgedragen kandidaat-voorzitter, de heer Jean-Pierre Sprangers, als voorzitter van de gemeenteraad verkozen te verklaren met ingang van 1 januari 2022. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de voorzitter van de gemeenteraad en de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
De heer Jean-Pierre Sprangers werd verkozen tot voorzitter van de gemeenteraad en is fractieleider voor de fractie voor Open Vld - VOG. Open Vld - VOG wenst een nieuwe fractieleider aan te duiden.
De aanduiding van een fractieleider gebeurt op basis van de schriftelijke voordrachten ingediend door de fractie gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De volgende voordracht werd ontvangen voor Open Vld - VOG: Roland De Bosscher.
Art. 1: | Kennis te nemen van de aanduiding van de fractieleider voor Open Vld - VOG: Roland De Bosscher. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De mandaten in de commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld.
Elke fractie wijst de mandaten toe door middel van een schriftelijke voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Om ontvankelijk te zijn moet de voordracht minstens ondertekend zijn door de meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-lid deel van uitmaakt.
De mandaten zijn als volgt verdeeld:
Gemeenteraadslid Tanja Eeckhout is ontslagnemend. De fractie Open Vld-VOG wenst het mandaat van Tanja Eeckhout toe te wijzen aan Dieter De Mets.
Art. 1: | In de gemeenteraadscommissie "algemeen beleid" de volgende stemgerechtigde leden aan te duiden:
|
Art. 2: | In de gemeenteraadscommissie "algemeen beleid" de volgende raadgevende leden aan te duiden:
|
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 januari 2022 het gemeenteraadsbesluit van 9 september 2019 houdende samenstellen gemeenteraadscommissie "algemeen beleid" (vervangen gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 201.
De mandaten in de commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld.
Elke fractie wijst de mandaten toe door middel van een schriftelijke voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Om ontvankelijk te zijn moet de voordracht minstens ondertekend zijn door de meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-lid deel van uitmaakt.
De mandaten zijn als volgt verdeeld:
Gemeenteraadslid Tanja Eeckhout is ontslagnemend. De fractie Open Vld-VOG wenst het mandaat van Tanja Eeckhout toe te wijzen aan Roland De Bosscher.
Art. 1: | In de tuchtcommissie zoals bedoeld in artikel 201 van het decreet lokaal bestuur de volgende stemgerechtigde leden aan te duiden:
|
Art. 2: | In de tuchtcommissie zoals bedoeld in artikel 201 van het decreet lokaal bestuur de volgende raadgevende leden aan te duiden:
|
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 januari 2022 het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 houdende samenstellen tuchtcommissie. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 201.
De mandaten in de commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld.
Elke fractie wijst de mandaten toe door middel van een schriftelijke voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Om ontvankelijk te zijn moet de voordracht minstens ondertekend zijn door de meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-lid deel van uitmaakt.
De mandaten zijn als volgt verdeeld:
Gemeenteraadslid Tanja Eeckhout is ontslagnemend. De fractie Open Vld-VOG wenst het mandaat van Tanja Eeckhout toe te wijzen aan Dieter De Mets.
Art. 1: | In de deontologische commissie de volgende stemgerechtigde leden aan te duiden:
|
Art. 2: | In de deontologische commissie de volgende raadgevende leden aan te duiden:
|
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 januari 2022 het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 houdende samenstellen deontologische commissie. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 441.
Overeenkomstig artikel 441 van het decreet lokaal bestuur dient een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uit te brengen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en toelichting te verstrekken bij het beleid van de dienstverlenende vereniging.
Veneco leverde een verslag aan met als onderwerp 'Werkprogramma 2022'.
Raadslid Christine De Cooman werd in de zitting van 28 januari 2019 door de gemeenteraad voorgedragen als lid van de raad van bestuur en benoemd door de algemene vergadering in de buitengewone zitting van 28 maart 2019.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder van de dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco). |
Elke gemeenteraad dient de dotatie vast te stellen die aan de politiezone zal worden toegekend. Deze dotatie wordt opgenomen in het gemeentelijk meerjarenplan en dient overeen te stemmen met het bedrag in de politiebegroting. Het aandeel van de gemeente Gavere bedraagt 25,78%.
Op 25 november 2021 stelde de politieraad haar begroting van 2022 vast. De gewone dotatie 2022 ten laste van de gemeente Gavere bedraagt € 1.323.961,00.
De buitengewone dotatie 2022 ten laste van de gemeente Gavere bedraagt € 47.693,00. De buitengewone dotatie 2022 wordt door de politiezone pas afgerekend na opmaak van de jaarrekening 2022 begin boekjaar 2023. De buitengewone dotatie 2022 wordt dan ook gebudgetteerd in het gemeentelijk meerjarenplan op boekjaar 2023.
Voor de inrichting van de nieuwe politiekazerne voorziet de politiezone echter een éénmalig hoger investeringskrediet van € 639.450. Deze extra investering wordt over de vier gemeenten verdeeld volgens de gekende verdeelsleutel die toegepast wordt op de gewone toelage en de jaarlijkse buitengewone toelage. De bijkomende investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan politiezone Schelde-Leie voor het inrichten van de nieuwe politiekazerne wordt vastgesteld op het bedrag van € 164.850,21 en opgenomen op beleidsitem 0400-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2022 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025.
Art. 1: |
De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan politiezone Schelde-Leie voor het dienstjaar 2022 wordt vastgesteld op € 1.323.961,00 en opgenomen op beleidsitem 0400-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2022 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. |
Art. 2: |
De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan politiezone Schelde-Leie voor het dienstjaar 2022 wordt vastgesteld op het bedrag van € 47.693,00 en opgenomen op beleidsitem 0400-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2023 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. |
Art. 3: |
De éénmalig bijkomende investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan politiezone Schelde-Leie voor het inrichten van de nieuwe politiekazerne wordt vastgesteld op het bedrag van € 164.850,21 en opgenomen op beleidsitem 0400-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2022 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. |
Art. 4: |
Bovenstaande kredieten worden opgenomen in het aangepast meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Gavere. |
Art. 5: |
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, overeenkomstig artikel 71 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus, binnen de twintig dagen bezorgd aan de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen en voor goedkeuring aan de Federale directie politiezaken en wapens. Een eensluidend afschrift wordt eveneens bezorgd aan de voorzitter van het politiecollege met het oog op de kennisgeving aan de politieraad. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, 41 2e lid 3°, 249-256 en 259.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan dat bestaat uit drie onderdelen:
Het meerjarenplan 2020-2025 wordt voor een tweede keer in zijn globaliteit aangepast. Zowel de kredieten van het lopende boekjaar als deze van de toekomstige jaren worden geactualiseerd. De termijn van het aangepast meerjarenplan blijft evenwel gelijk, nl. 2020-2025.
Bij het ontwerp van het aangepast meerjarenplan wordt aanvullende documentatie gevoegd nuttig om dit beleidsdocument te beoordelen. Deze aanvullende documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het ontwerp van de tweede meerjarenplanaanpassing.
Het aangepast meerjarenplan 2020-2025 zoals gezien in bijlage is financieel in evenwicht en werd tijdig bezorgd aan de raadsleden.
De gemeente en het OCMW behouden hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling van hun geïntegreerd meerjarenplan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan of de meerjarenplanaanpassing vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan of de meerjarenplanaanpassing dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan of de meerjarenplanaanpassing definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen draagt van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt. Als de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan of de meerjarenplanaanpassing dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, niet goedkeurt, vervalt de vaststelling van het deel door de raad voor maatschappelijk welzijn en moet de procedure herhaald worden.
De besluitvorming verloopt dan ook het best als volgt:
Art. 1: |
De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente binnen de meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 vast, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De gemeenteraad keurt het deel van het aangepast meerjarenplan 2020-2025 goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld in haar zitting van 13 december 2021. |
Art. 3: |
Het aangepast meerjarenplan 2020-2025 wordt onverwijld in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd. |
Art. 4: |
Dit besluit wordt bekend gemaakt volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur (publicatie lijst, besluit en inhoud op webtoepassing). De toezichthoudende overheid wordt in kennis gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2e lid 23°.
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies per boekjaar in een afzonderlijk besluit toe. Deze nominatieve subsidies worden niet toegekend op basis van een goedgekeurd subsidiereglement.
De nieuwe lijst van nominatieve subsidies 2021 zit in bijlage aan dit besluit.
De wijzigingen ten aanzien van het overzicht van 14 december 2020 zijn gearceerd en opgenomen in meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025.
Art. 1: |
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies voor boekjaar 2021 toe volgens het overzicht zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage aan dit besluit. Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag. Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde aanvrager. |
Art. 3: |
Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 houdende vaststelling van de nominatieve subsidies 2021. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijdszaken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2e lid 23°.
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies per boekjaar in een afzonderlijk besluit toe. Deze nominatieve subsidies worden niet toegekend op basis van een goedgekeurd subsidiereglement.
De lijst van nominatieve subsidies 2022 zit in bijlage aan dit besluit.
De volledige lijst van alle toegestane werkings- en investeringssubsidies door de gemeente en het OCMW zit in bijlage bij het meerjarenplan 2020-2025. Deze lijst omvat eveneens de subsidies die toegekend worden op basis van een subsidiereglement, zowel voor de gemeente als het OCMW.
Art. 1: |
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies voor boekjaar 2022 toe volgens het overzicht zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage aan dit besluit. Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag. Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde aanvrager. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijdszaken. |
Op het grondgebied van de gemeente Gavere bevinden zich nachtwinkels. De activiteiten van nachtwinkels verschillen fundamenteel van deze van de gewone kleinhandel: de openingsuren situeren zich grotendeels tijdens de nachtrust van de meeste omwonenden, ook wordt een enigszins ander publiek aangetrokken. Dergelijke situatie kan leiden tot grotere inspanningen vanwege de gemeente wat betreft de inzet van de lokale politie voor de handhaving van de openbare rust en de verkeersveiligheid en de inzet van de gemeentediensten die instaan voor de openbare reinheid.
Lokale besturen kunnen een belasting inzetten om een zeker gedrag of een zekere situatie aan te moedigen of te ontmoedigen. Onder andere het opgelegde tarief kan daartoe bijdragen. Het tarief dat bijvoorbeeld aan nachtwinkels opgelegd wordt, mag echter niet in die mate disproportioneel zijn dat de belasting een prohibitief karakter krijgt. Met betrekking tot het gemeentelijk belastingreglement van 18 november 2019 op het uitbaten van nachtwinkels deelde de Vlaamse administratie mee dat een te hoge openingsbelasting niet meer van deze tijd is vermits nachtwinkels wel degelijk maatschappelijk gewenst zijn.
In het belastingreglement van 18 november 2019 op het uitbaten van nachtwinkels is een tarief opgenomen van € 6.000 als openingsbelasting. Het tarief van deze openingsbelasting is het viervoud van de jaarlijkse belasting die ingaat in het jaar volgend op het jaar van inkohiering van de openingsbelasting. Aangewezen lijkt om het tarief van de openingsbelasting bij te sturen naar € 3.000 i.p.v. € 6.000 waardoor de opening van een nieuwe nachtwinkel nog steeds dubbel zo zwaar belast wordt als de jaarlijkse uitbating ervan.
Bovendien interpreteert het betrokken belastingreglement van 18 november 2019 een 'nieuwe nachtwinkel' onder meer ruim als "elke wijziging van uitbating of elke overname van een nachtwinkel door een andere uitbater". Voorgesteld wordt om het reglement inhoudelijk bij te sturen zodat een overname van een bestaande nachtwinkel door een nieuwe uitbater niet meer belast zal worden als een nieuwe nachtwinkel die geopend wordt. Voor het openen van een bijkomende nachtwinkel blijft de openingsbelasting dan wel van toepassing, weliswaar aan een verminderd tarief ten opzichte van het belastingreglement van 18 november 2019 op het uitbaten van nachtwinkels.
Art. 1: | Voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt een belasting geheven op het uitbaten van nachtwinkels op het grondgebied van de gemeente Gavere. |
Art. 2: | Onder nachtwinkel moet worden verstaan elke winkel waarbij:
|
Art. 3: | Het bedrag van de belasting is bepaald als volgt:
|
Art. 4: | De openingsbelasting en de jaarlijkse belasting zijn ondeelbaar. Zij zijn verschuldigd voor het hele aanslagjaar, welke ook de aanvang- of de stopzettingsdatum van de economische activiteit of de wijziging van uitbating tijdens het aanslagjaar is. Er wordt geen enkele korting of teruggave van de belasting gedaan, om welke reden dan ook. |
Art. 5: | De belasting is solidair en ondeelbaar verschuldigd door de eigenaar van de handelszaak, de uitbater ervan en de eigenaar van het pand waar de nachtwinkel is gevestigd. |
Art. 6: | De eigenaar van de handelszaak, de uitbater ervan en de eigenaar van het pand zijn ertoe gehouden voorafgaandelijk aan elke economische activiteit hiervan aangifte te doen bij het gemeentebestuur. Deze aangifteplicht geldt voor elke wijziging van belastbare gegevens en voor elke stopzetting. De nodige bewijsstukken dienen worden bijgevoegd. Teneinde de belasting te heffen, stuurt het gemeentebestuur naar alle nachtwinkels in uitbating een aangifteformulier dat binnen de door het gemeentebestuur vastgestelde periode behoorlijk dient te worden ingevuld, ondertekend en teruggestuurd op volgend adres: dienst financiële organisatie, Markt 1, 9890 Gavere of financien@gavere.be. Het aangifteformulier dat het gemeentebestuur ter beschikking stelt, kan gedownload worden via de website van de gemeente of op eenvoudig verzoek toegestuurd worden. |
Art. 7: | Bij gebrek aan aangifte binnen de in de in artikel 6 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd. |
Art. 8: | Elke wijziging of stopzetting van een economische activiteit dient onder verantwoordelijkheid van de belastingplichtige onmiddellijk te worden gemeld aan de dienst financiële organisatie, Markt 1, 9890 Gavere of via financien@gavere.be. |
Art. 9: | De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 10: | De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet. |
Art. 11: | De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan. |
Art. 12: | De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen. |
Art. 13: | De verordening van 18 november 2019 betreffende het uitbaten van nachtwinkels wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2022. |
Art. 14: | Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2022 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. |
Door de heraanleg van de Markt kan het wekelijks marktgebeuren niet op een veilige manier georganiseerd worden. Met de betrokken marktkramers werd op 22 november 2021 afgesproken om de wekelijkse maandagvoormiddagmarkt in de Sportdreef te organiseren. De marktkramers vragen om flankerende maatregelen, o.a. om een aanpassing van de retributie voor abonnees.
Het bestuur wenst in te gaan op de verzoeken van de marktkramers.
Het tarief voor een abonnement op een wekelijkse standplaats bedraagt momenteel 1 euro per lopende meter gevellengte van de ingenomen standplaats met een minimum van 8 euro per standplaats. Voorgesteld wordt om dit tarief te halveren tijdens de duur van de verplaatsing van de wekelijkse maandagvoormiddagmarkt naar de Sportdreef.
De huidige tarieven voor een standplaats voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen blijven ongewijzigd.
Ingeval weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Art. 1: | Met ingang van 1 januari 2022 en dit voor een onbepaalde termijn wordt een retributie geheven op abonnement op een wekelijkse standplaats voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de openbare markten, het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen. |
Art. 2: | Het bedrag van de retributie bedraagt:
|
Art. 3: | De retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen of, in voorkomend geval, door de vertegenwoordiger(s) van de rechtspersonen die met handels- of beroepsdoeleinden die een abonnement hebben op een standplaats op het openbaar domein, op de openbare markt, op een plaats grenzend aan het openbaar domein of op een commerciële parkeerplaats binnen het grondgebied van de gemeente Gavere |
Art. 4: | Voor het gebruik van de elektriciteitskast op marktdagen zijn volgende tarieven verschuldigd:
|
Art. 5: | De retributie wordt betaald na ontvangst van een factuur. |
Art. 6: | Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 7: | Het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 houdende vaststellen van een retributie op een abonnement op een wekelijkse standplaats voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de openbare markten, het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen wordt opgeheven met ingang van 01 januari 2022. |
Art. 8: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst cultuur, de dienst administratieve organisatie, de dienst financiële organisatie. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
Lokale overheden spelen een belangrijke rol bij het afremmen van de gevolgen van de klimaatverandering. Een groot deel van de uitstoot is immers afkomstig van lokale activiteiten zoals de huishoudens en het transport. Het is dan ook evident dat het lokaal bestuur een voortrekkersrol en voorbeeldfunctie op zich neemt in dit verhaal.
Tijdens 2020-2021 werd een volledig traject afgelegd, met verschillende participatiemomenten per onderwerp om zo tot een duurzaam klimaatactieplan op maat van de gemeente te komen.
Het klimaatactieplan is geen statisch gegeven tot 2030, maar vraagt regelmatige aftoetsing, evaluatie en bijsturing van de maatregelen om tot resultaten te komen.
Het klimaatactieplan is voornamelijk een engagement om de klimaatgedachte in het beleid te implementeren en de klimaattoets uit te voeren bij de uitvoering van het meerjarenplan en in de dagelijkse werking.
Het kader is uitgezet, nu volgt de invulling ervan. Om meer slagkracht te hebben, is de gemeente eveneens aangesloten bij het ondersteuningsproject van Veneco inzake energie en klimaat en kunnen andere opportuniteiten aangewend worden om de klimaatgedachte in de praktijk om te zetten.
Art. 1: | Het klimaatactieplan met bijhorende migitatie-actietabel tot 2030 vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het klimaatactieplan over te maken aan het rapportageplatform 'My Convenant' van het burgemeestersconvenant. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
De gemeente Gavere sloot in 2019 een samenwerkingsovereenkomst af met De Lijn voor de aanleg van een busknooppunt op het mobipunt, intussen Hoppinpunt genoemd. In deze overeenkomst werd afgesproken dat de zakelijke rechten middels een afzonderlijke overeenkomst geregeld zouden worden.
De Lijn stelt een erfpachtovereenkomst voor op de percelen die ingenomen worden door het busknooppunt. Het gaat om delen van de huidige kadastrale percelen:
met een totale oppervlakte van 1845 m².
De gemeente verwerft een accessoir opstalrecht in functie van de halte-infrastructuur, die eigendom is van de gemeente.
Art. 1: |
De overeenkomst houdende vestiging van erfpacht tussen de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn en de gemeente Gavere goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen de overeenkomst namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 186.
De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van de rechtspositieregeling.
Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 23 september 2021 en gaf een positief advies.
Het bijzonder onderhandelingscomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 8 oktober 2021 en sloot een protocol van akkoord af.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
De overige wijzigingen worden geduid in het ontwerp.
Art. 1: | De rechtspositieregeling vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Behoudens andersluidende bepalingen treedt de rechtspositieregeling in werking op 1 januari 2022. Onderhavige beslissing vervangt bij zijn inwerkingtreding het gemeenteraadsbesluit van 19 oktober 2020 houdende rechtspositieregeling gemeentepersoneel - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019). |
Art. 3: | Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt op de gemeentelijke website. Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur gemeld aan de toezichthoudende overheid. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 13/12/2021 om 23:58.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Dieter De Mets
voorzitter van de gemeenteraad