De voorzitter opent de zitting op 14/10/2024 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 9 september 2024 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 9 september 2024 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 23 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gaselwest op 19 november 2024 met de volgende agenda:
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 en 29 april 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: |
Denis Dierick, burgemeester, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere, te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 19 november 2024. |
Art. 2: |
Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadsvoorzitter, wonende te Hofkouterstraat 35, 9890 Gavere, te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 19 november 2024. |
Art. 3: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van Gaselwest op 19 november 2024:
|
Art. 4: |
De vertegenwoordiger van de gemeente Gavere die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Gaselwest op 19 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie) uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Westlede.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevrouw Peggy Demoor, schepen, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur.
De agenda van de algemene vergadering van 19 november 2024 bevat de volgende punten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede op 19 november 2024 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer kennis hiervan verrichten aan het secretariaat van Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi (via e-mail aan shirley.baeke@westlede.be). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVM en werd per aangetekend schrijven van 19 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM op 20 november 2024 met de volgende agenda
De heer Dieter De Mets en de heer Jean-Pierre Sprangers werden respectievelijk aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging IVM die plaatsvindt op 20 november 2024 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 12.769 stemmen. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van IVM ov, Sint-Laureinsesteenweg 29, 9900 Eeklo. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024.
Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en mevrouw Pascale Bottequin, gemeenteraadslid, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 26 november 2024 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Cfr. artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in aan de algemene vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024. |
Art. 3: |
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
|
Art. 4: |
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering. |
Art. 5: |
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 441.
Overeenkomstig artikel 441 van het decreet lokaal bestuur dient een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uit te brengen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en toelichting te verstrekken bij het beleid van de dienstverlenende vereniging.
Veneco leverde een verslag aan met als onderwerp 'Verslag over de uitoefening van het mandaat als bestuurder bij de intergemeentelijke vereniging Veneco'.
Raadslid Christine De Cooman werd in de zitting van 28 januari 2019 door de gemeenteraad voorgedragen als lid van de raad van bestuur en benoemd door de algemene vergadering in de buitengewone zitting van 28 maart 2019.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder van de dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 27 november 2024.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Christophe De Boever, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 27 november 2024 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024 worden goedgekeurd:
|
Art. 2: |
Burgemeester Denis Dierick, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024. |
Art. 3: |
Schepen Christophe De Boever, wonende te Baaigemstraat 364, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024. |
Art. 4: |
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Gavere, houder van 126 aandelen, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024 om 18.00 u in ‘Feestzaal Breughel’, Beerveldsebaan 32 – 9080 Lochristi, wordt het mandaat gegeven om:
|
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Farys ov op 29 november 2024.
Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd mevrouw Pascale Bottequin, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2024 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov van 29 november 2024. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov van 29 november 2024. |
Art. 3: |
De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Farys ov van 29 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
|
Art. 4: |
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 29 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Farys ov, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20241129BAV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Farys ov, Dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
De dotaties van de gemeenten voor de hulpverleningszone worden jaarlijks vastgelegd door de gemeenteraad op basis van een akkoord bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenten. Ingevolge de nieuwe gemeentelijke fusies en de toetreding van Laarne en Wetteren tot hulpverleningszone Centrum wijzigt de verdeelsleutel vanaf 2025. De bijdrage van de gemeente Gavere bedraagt voor het boekjaar 2025 0,754% van de te verdelen dotaties.
In functie van de ontwerpbegroting 2025 en door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel, dient de gemeente Gavere onderstaande dotaties te betalen voor 2025:
De begroting 2025 verwerkt het resultaat van de rekening 2024 van Hulpverleningszone Centrum. Een detail van de prognoses per economische rubriek van de ontvangsten en de uitgaven, zowel voor de gewone als de buitengewone dienst, zit in bijlage aan dit besluit.
Het totaal aan dotaties bedraagt voor 2025 € 483.412. De dotaties 2025 worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
De Financieel Directeur verleende op 18 september 2024 zijn visum voor de dotaties 2025 aan Hulpverleningszone Centrum.
Art. 1: |
De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2025 wordt vastgesteld op € 440.413 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2025. De bijdrage voor de pensioenen van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2019 wordt vastgesteld op € 2.950 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2025. |
Art. 2: |
De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2025 wordt vastgesteld op het bedrag van € 40.049 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2026. |
Art. 3: |
Bovenstaande kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing 2020-2026. |
Art. 4: |
Een eensluidend afschrift wordt bezorgd aan Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70 te 9000 Gent, en de toezichthoudende overheid t.a.v. Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1 te 9000 Gent. |
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 23 §1.
Het college van burgemeester en schepen sloot in 2019 een nieuw protocolakkoord af met de procureur des Konings.
De procureur des konings stelt de volgende wijzigingen voor:
winkeldiefstal: optrekken van de ondergrens van € 250 naar € 500.
Het college van burgemeester en schepenen keurde het nieuwe protocolakkoord goed op 7 oktober 2024. De gemeenteraad kan het protocolakkoord bekrachtigen.
Art. 1: | Het collegebesluit van 7 oktober 2024 houdende gemeentelijke administratieve sancties (GAS) - goedkeuren protocolakkoord betreffende inbreuken strafwetboek, te bekrachtigen |
Art. 2: | Het protocolakkoord bekend te maken op de gemeentelijke website. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 6 §3.
De provincieraad droeg op 11 september 2024 mevrouw Aline De Schepper, juridisch deskundige bij de Provincie Oost-Vlaanderen, voor als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
De provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties, nodigde de gemeente Gavere op 19 september 2024 uit om Aline De Schepper aan te wijzen als bijkomende sanctionerend ambtenaar belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar is noodzakelijk om de continuïteit van de werking te verzekeren en maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met een extra kracht.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar brengt geen bijkomende kosten met zich mee aangezien de gemeente betaalt per behandeld dossier
Art. 1: | Mevrouw Aline De Schepper wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS). |
Art. 2: | Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan:
|
Er werd op 8 mei 2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning met nummer OMV_2024067514 ingediend voor het verkavelen van gronden in 3 loten, met een beperkte wijziging van de rooilijn ter hoogte van de eigendom Tempelstraat 4 gelegen te Gavere - Asper, kadastraal gekend 6e afdeling, sectie A, nr. 876D.
Voorwerp van de aanvraag
De aanvrager heeft een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van een perceel grond in 3 bouwkavels.
De bouwplaats is gelegen in het woonlint langs de Tempelstraat in de dorpskern van de deelgemeente Asper. De bebouwingstypologie in de directe omgeving is heterogeen met overwegend vrijstaande en geschakelde woningen en een schoolcomplex.
Op vandaag is het terrein braakliggend. Op het aanpalend perceel links staat een vrijstaande woning met één bouwlaag en hellend dak. Op de aanpalende percelen rechts bevinden zich een horecazaak, tennispleinen, een tennishal en een bijgebouw. De horecazaak bestaat uit 1 bouwlaag (met zadeldak) en aanbouwen (plat/zadeldak). Aan de achterzijde paalt het perceel aan een waterloop.
Het voorziene project bestaat uit 1 bouwblok met geschakelde bebouwing. Het betreft een driewoonst met twee halfopen bebouwingen en één (in)gesloten bebouwing.
De ontworpen loten takken direct aan op de ‘Tempelstraat’, een gemeenteweg in asfalt. Met de aanvraag is er dus een beperkte uitbreiding van het openbaar domein, nl. een strookje grond evenwijdig met de voorzijde van het perceel en de bestaande wegenis Tempelstraat over een breedte van +/-30m en met een variërende diepte van max. +/- 60cm. Dit perceel grond heeft een oppervlakte van 12m². Met de beperkte uitbreiding wordt vooraan telkens min. 1,50m vrije zone (=OD) gecreëerd ten opzichte van de rand van de rijbaan.
Bij de aanvraag werd een rooilijnplan toegevoegd met aanduiding en vastlegging van de nieuwe rooilijn.
De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure (art. 13 uitvoeringsbesluit omgevingsvergunning). In het dossier wordt - via de geïntegreerde procedure - eveneens een wijziging van de rooilijn opgenomen om het openbaar domein aan de voorste grens iets te verruimen. De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak der wegen, de inhoudelijke beoordeling van de vergunningsaanvraag is een expliciete bevoegdheid van het CBS.
Zoneringsgegevens - planologische bestemming
De kavels zijn gelegen in woongebied volgens het gewestplan “Oudenaarde”, goedgekeurd bij K.B. van 24.02.1977 en latere wijzigingen.
De woongebieden zijn bestemd voor: “wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf, voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven, en dat deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving” (artikel 5, par.1.0 van het KB van 28.12.1972, betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen + omzendbrief dd. 08.07.1997 terzake).
De percelen zijn niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
De beoordeling van de verenigbaarheid met de bestemming en de voorschriften ligt bij het college van burgemeester en schepenen, voor wat betreft de zaak der wegen ligt de bevoegdheid bij de gemeenteraad.
Zaak der wegen
Overeenkomstig artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad is met uitsluiting van andere bestuursorganen of niveaus bevoegd, in aanvulling van het bovenvermelde algemeen toetsingskader, om :
De gemeenteraad spreekt zich uit over de (nieuwe) rooilijn in de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden. Bij het dossier werd een rooilijnplan gevoegd, die de geplande overdracht verduidelijkt en het lot OD duidelijk aflijnt.
Op vandaag is er geen goedgekeurd rooilijnplan voor het betrokken deel van de wegenis.
Adviezen
In het kader van de aanvraag werden onderstaande adviezen gevraagd:
Motivatie vanuit de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen (artikel 3).
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1. de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2. de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Bij elke beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstelling vermeld in artikel 3 van dit decreet.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes (artikel 4 decreet gemeentewegen):
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg
De voorziene verbreding van het openbaar domein kan gekaderd worden binnen het algemeen belang.
De aanvraag betreft een project voor het verkavelen van een braakliggend stuk grond voor 3 loten (geschakelde bebouwing). De omgeving is gekenmerkt door in hoofdzaak residentieel wonen. De bestaande wegenis Tempelstraat heeft een smal profiel. Met het voorstel van rooilijnplan wordt het openbaar domein beperkt verbreed ter hoogte van de eigendom en zal er steeds een bijkomende strook van 1,5m zijn ten opzichte van de rand van de rijbaan. Momenteel is dit op bepaalde punten smaller, wat beperkend is voor eventueel toekomstige wijzigingen in de bedding naast de rijweg. (o.a. inzake nutsleidingen, verhardingen,..)
Bovenlokaal of in de onmiddellijke omgeving (meso-schaal) heeft de aanvraag tot beperkte wijziging geen (negatieve) impact op de omliggende gemeentewegen, noch op de doorwaadbaarheid van voet- en wandelwegen of de connectie binnen een breder netwerk en verder ook niet op vervoersstromen van gemotoriseerd vervoer. Er zijn dus ook geen bestaande structuren die (negatief) worden geïmpacteerd door de beperkte uitbreiding.
De aanvraag heeft verder geen impact op derden gezien het een zeer beperkt strookje uitbreiding betreft. Ook voor aangrenzende percelen zijn er geen hinderaspecten of nadelige gevolgen.
Hieruit kan besloten worden dat de aanvraag niet strijdig is met de artikelen 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen.
Bijgevolg kan de gevraagde (beperkte) wijziging van de rooilijn gunstig worden geadviseerd.
Openbaar onderzoek
Het project werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het project valt immers onder het toepassingsgebied van de gewone vergunningsprocedure zoals vastgelegd in artikel 11 t.e.m. 14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het project, met geïntegreerde procedure inzake rooilijn volgens het decreet gemeentewegen, werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 25/06/2024 tot en met 24/07/2024.
Conform artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een besluit over de zaak van de wegen en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek
Er werden evenwel geen bezwaarschriften ingediend.
Art. 1: | De rooilijn zoals weergegeven op het bijgevoegd plan grondafstand van 08/05/2024 (plandatum), gewijzigd op 24/05/2024, opgemaakt door landmeetkantoor Decoster, Rijselstraat 124 te 8820 Torhout, wordt goedgekeurd. Dit rooilijnplan maakt integraal deel uit van dit besluit. Eventueel voormalig goedgekeurde rooilijnen komen te vervallen indien strijdig met voorliggende plannen. |
Art. 2: | De gemeenteraad gaat akkoord met de overname van de betrokken grond in het openbaar domein zoals aangegeven op het plan van grondafstand (lot OD - +/-12m²), het verkavelingsplan en het rooilijnplan. |
Art. 3: | De volgende lasten dienen opgenomen te worden inzake de zaak der wegen en de noodzakelijke aanpassingen rond het openbaar domein: De kosten die voortvloeien uit deze kosteloze grondafstand, met inbegrip van de aktekosten en de bijhorende leveringskosten, zijn volledig ten laste van de aanvrager. Het gemeentebestuur stelt de notaris aan. Deze over te dragen grondstrook moet door een aannemer aangesteld door de gemeente, op kosten van de aanvrager, aangelegd worden met groenaanleg (onverharde ruimte), met de volgende strikt noodzakelijke verhardingen en dit in duurzame materialen:
De aanvrager bezorgt zijn/haar facturatiegegevens binnen de 30 dagen na het definitief verkrijgen van de vergunning aan het gemeentebestuur per post (Markt 1 9890 Gavere) of per e-mail (grondgebiedszaken@gavere.be). |
Art. 4: | Afschrift van dit besluit met bijhorende stukken als bijlage bij de omgevingsvergunningsaanvraag te voegen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Met het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 werd het ontwerp voor het project "Dwars door Asper" goedgekeurd.
Voor een deel van de Steenweg werd door de gemeenteraad van Asper op 23 mei 1910 een rooilijnplan goedgekeurd, dat vervolgens bij Koninklijk Besluit werd goedgekeurd op 8 juli 1910. Deze rooilijn werd slechts gedeeltelijk gerealiseerd.
Met het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2024 keurde de gemeenteraad de akten voor de grondverwervingen goed.
Voor perceel gelegen Steenweg 73, kadastraal gekend als 6de afdeling, sectie B, nr. 223G is het noodzakelijk voor de werken om ook een erfdienstbaarheid te vestigen. Deze erfdienstbaarheid was voor de eigenaar onvoldoende duidelijk omschreven in de akte die voorlag op de gemeenteraad van 25 juni 2024. Hiervoor werd door notaris Hulsbosch een bijkomende akte opgemaakt.
De totale vergoeding voor het vestigen van de erfdienstbaarheid bedraagt € 3.600,00.
Art. 1: |
De ontwerpakte met betrekking tot het vestigen van een ondergrondse erfdienstbaarheid op een deel van een perceel grond gelegen 6de afdeling (Asper), Sectie B delen van perceel 223G met een totale oppervlakte van 24m² inname, zoals aangeduid op de grondinnameplannen van 16 november 2023 opgemaakt door studiebureau Lobelle, goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Het lokaal bestuur doet voor diverse activiteiten beroep op vrijwilligers. In sommige gevallen is het ook wenselijk om deze vrijwilligers een vergoeding te geven.
De maximale vergoeding bedraagt € 24,79 per dag of € 991,57 per jaar. Deze maximumbedragen gelden per kalenderjaar en worden jaarlijks herzien overeenkomstig artikel 10 van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers. Voor 2024 gelden de volgende bedragen: € 41,48 per dag en € 1.659,29 per jaar.
Een vrijwilliger kan op basis van artikel 10 van de wet van 3 juli 2005 een reële vergoeding voor verplaatsingskosten bekomen. Het bedrag van de kosten mag niet hoger zijn dan de bedragen vastgesteld overeenkomstig het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt.
Een combinatie van de forfaitaire kostenvergoeding met de terugbetaling van de reële verplaatsingskosten is mogelijk voor maximaal 2.000 kilometer per jaar per vrijwilliger. Het totaal uitgekeerd jaarlijks bedrag ter vergoeding van het gebruik van openbaar vervoer, het eigen voertuig of de fiets mag maximaal 2.000 maal de kilometervergoeding bedoeld in artikel 74 van het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt bedragen.
Wat betreft het gebruik van het eigen voertuig, worden deze reële verplaatsingskosten vastgesteld overeenkomstig artikel 74 van hetzelfde koninklijk besluit van 13 juli 2017. De reële vervoerskosten voor het gebruik van de fiets worden vastgesteld overeenkomstig artikel 76 van hetzelfde koninklijk besluit van 13 juli 2017.
Een reële verplaatsingsvergoeding is momenteel al mogelijk doch de wet van 3 juli 2005 laat ruimte om een lager bedrag toe te kennen dan voorzien op basis van het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt. Het is evenwel billijk om dezelfde bedragen te hanteren.
Art. 1: | De forfaitaire vergoeding voor de recurrente activiteiten van vrijwilligers als volgt vast te stellen:
|
Art. 2: | De forfaitaire vergoeding voor de eenmalige activiteiten van vrijwilligers wordt door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld bij de aanduiding van de vrijwilliger(s). |
Art. 3: | De vrijwilligers kunnen per dag en per jaar geen forfaitaire vergoeding ontvangen die hoger is dan deze vermeld in overeenkomstig artikel 10 van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers. |
Art. 4: | Een vrijwilliger kan een reële vergoeding krijgen voor verplaatsingskosten:
Een combinatie van de forfaitaire kostenvergoeding met de terugbetaling van de reële verplaatsingskosten is mogelijk voor maximaal 2.000 kilometer per jaar per vrijwilliger. Het totaal uitgekeerd jaarlijks bedrag ter vergoeding van het gebruik van openbaar vervoer, het eigen voertuig of de fiets mag maximaal 2.000 maal de kilometervergoeding bedoeld in artikel 74 van het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt bedragen.
|
Art. 5: | Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de vrijwilligers aan te duiden en met hen een afsprakennota af te sluiten. |
Art. 6: | Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 januari 2025. Onderhavige beslissing vervangt met ingang van dezelfde datum het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende inzet van vrijwilligers - vaststellen vergoeding (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 april 2020). |
Art. 7: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 14/10/2024 om 20:04.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad