Terug
Gepubliceerd op 20/11/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 14/10/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 14/10/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 9 september 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 9 september 2024 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 9 september 2024 goed te keuren.

    • Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest) ov - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger, kennisname agenda algemene vergadering 19 november 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 432 alinea 3.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest) ov - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering, voordragen kandidaat-lid regionaal bestuurscomité (RBC) Oost, voordragen kandidaat-lid raad van bestuur en kennisname agenda algemene vergadering 25 maart 2019.
      • Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 houdende Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest) ov - aanduiden vertegenwoordiger algemene vergadering.
      • Statuten van Gaselwest, artikel 24.
      • Oproeping van Gaselwest van 23 september 2024 om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 19 november 2024.
      motivering

      Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 23 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gaselwest op 19 november 2024 met de volgende agenda:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
      2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
      3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
      4. Statutaire benoemingen.
      5. Statutaire mededelingen.

      Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 en 29 april 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

      Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Denis Dierick, burgemeester, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere, te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 19 november 2024.

      Art. 2:

      Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadsvoorzitter, wonende te Hofkouterstraat 35, 9890 Gavere, te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 19 november 2024.

      Art. 3:

      Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van Gaselwest op 19 november 2024:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
      2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
      3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
      4. Statutaire benoemingen.
      5. Statutaire mededelingen.

      Art. 4:

      De vertegenwoordiger van de gemeente Gavere die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Gaselwest op 19 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.

      Art. 5:

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie) uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede - kennisname agenda algemene vergadering 19 november 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede - afvaardigen vertegenwoordigers algemene vergadering en voordragen leden raad van bestuur.
      • Statuten van Westlede.
      • Uitnodiging (e-mail) van Westlede van 12 september 2024 om deel te nemen aan de algemene vergadering van 19 november 2024 met bijlagen en stavingsstukken.
      motivering

      De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Westlede.

      Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevrouw Peggy Demoor, schepen, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur.

      De agenda van de algemene vergadering van 19 november 2024 bevat de volgende punten:

      1. Goedkeuring verslag van de  Algemene Vergadering van 11/06/2024
      2. Activiteiten en strategie 2025
      3. Begroting 2025
      4. Varia

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede op 19 november 2024 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die dit vereisen:

      1. Goedkeuring verslag van de  Algemene Vergadering van 11/06/2024
      2. Activiteiten en strategie 2025
      3. Begroting 2025
      4. Varia

      Art. 2:

      De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

      Art. 3:

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer kennis hiervan verrichten aan het secretariaat van Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi (via e-mail aan shirley.baeke@westlede.be).
    • Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM) ov - kennisname agenda algemene vergadering 20 november 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende IVM - afvaardigen vertegenwoordigers algemene vergadering en leden raad van bestuur.
      • Gecoördineerde statuten van IVM, artikel 28.
      • Aangetekend schrijven van IVM van 19 september 2024 betreffende algemene vergadering IVM van 20 november 2024.
      motivering

      Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVM en werd per aangetekend schrijven van 19 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM op 20 november 2024 met de volgende agenda

      1. Activiteiten en strategieën voor volgend boekjaar (2025) - bespreking.
      2. Begroting IVM 2025 - goedkeuring.

      De heer Dieter De Mets en de heer Jean-Pierre Sprangers werden respectievelijk aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging IVM die plaatsvindt op 20 november 2024 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:

      1. Activiteiten en strategieën voor volgend boekjaar (2025) - bespreking.
      2. Begroting IVM 2025 - goedkeuring.

      Art. 2:

      De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

      De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 12.769 stemmen.

      Art. 3:

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van IVM ov, Sint-Laureinsesteenweg 29, 9900 Eeklo.
    • Creat Services dv - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger, kennisname agenda algemene vergadering van 26 november 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2022 houdende TMVS dv - aanduiden vertegenwoordiger, plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering (vervangen gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2021).
      • Statuten van Creat Services dv.
      • Oproeping van Creat Services dv van 5 september 2024 om deel te nemen aan de algemene vergadering van 26 november 2024 met bijhorende bijlagen en stavingsstukken.
      motivering

      De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024.

      Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en mevrouw Pascale Bottequin, gemeenteraadslid, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

      De agenda van de algemene vergadering van 26 november 2024 bevat de volgende agendapunten:

      1. Wijziging van vermogen
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      5. Actualisering presentievergoeding
      6. Statutaire benoemingen
      7. Varia

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.

      Cfr. artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in aan de algemene vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024.

      Art. 2:

      Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024.

      Art. 3:

      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging van vermogen
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      5. Actualisering presentievergoeding
      6. Statutaire benoemingen
      7. Varia

      Art. 4:

      De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

      Art. 5:

      Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:

      • hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
      • hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20241126BAV@farys.be.
    • Dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) - kennisname verslag van de bestuurder

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 441.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) - afvaardigen vertegenwoordigers algemene vergadering, lid raad van bestuur, leden kredietcommissie commissie Vlaamse Energiewoning en leden Vervoerregioraad.
      • Verslag van de bestuurder.
      motivering

      Overeenkomstig artikel 441 van het decreet lokaal bestuur dient een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uit te brengen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en toelichting te verstrekken bij het beleid van de dienstverlenende vereniging.

      Veneco leverde een verslag aan met als onderwerp 'Verslag over de uitoefening van het mandaat als bestuurder bij de intergemeentelijke vereniging Veneco'.

      Raadslid Christine De Cooman werd in de zitting van 28 januari 2019 door de gemeenteraad voorgedragen als lid van de raad van bestuur en benoemd door de algemene vergadering in de buitengewone zitting van 28 maart 2019.

      besluit

      Art. 1:

      Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder van de dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco).

    • Dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger en kennisname agenda algemene vergadering 27 november 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34, 41 2e lid 4° en 436.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende afvaardigen vertegenwoordigers algemene vergadering, lid raad van bestuur, leden kredietcommissie Vlaamse Energiewoning en leden Vervoerregioraad.
      • Gecoördineerde statuten van Veneco, artikel 33 §5.
      • Uitnodiging van Veneco van 19 september 2024 om deel te nemen aan de algemene vergadering van 27 november 2024 met bijhorende bijlagen en stavingsstukken.
      motivering

      De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 27 november 2024.

      Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Christophe De Boever, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

      De agenda van de algemene vergadering van 27 november 2024 bevat de volgende agendapunten:

      1. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 13 juni 2024
      2. Werkprogramma en begroting 2025
      3. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024 worden goedgekeurd:

      1. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 13 juni 2024
      2. Werkprogramma en begroting 2025
      3. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

      Art. 2:

      Burgemeester Denis Dierick, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024.

      Art. 3:

      Schepen Christophe De Boever, wonende te Baaigemstraat 364, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024.

      Art. 4:

      Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Gavere, houder van 126 aandelen, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024 om 18.00 u in ‘Feestzaal Breughel’, Beerveldsebaan 32 – 9080 Lochristi, wordt het mandaat gegeven om:

      • Er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de algemene vergadering uit te voeren.
      • Deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 27 november 2024 geplande algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering te realiseren.”

      Art. 5:

      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
    • Farys - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger, kennisname agenda algemene vergadering van 29 november 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4° en 427.
      • Statuten van Farys ov.
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2022 houdende Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (TMVW ov) - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering (vervangen gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2021).
      • Oproeping van 17 september 2024 om deel te nemen aan de algemene vergadering van Farys ov op 29 november 2024.
      motivering

      De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Farys ov op 29 november 2024.

      Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd mevrouw Pascale Bottequin, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

      De agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2024 bevat de volgende agendapunten:

      1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
      2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
      4. Begroting 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB )
      5. Actualisering presentievergoeding
      6. Statutaire benoemingen
      7. Varia

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov van 29 november 2024.

      Art. 2:

      Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov van 29 november 2024.

      Art. 3:

      De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Farys ov van 29 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
      2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
      4. Begroting 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB )
      5. Actualisering presentievergoeding
      6. Statutaire benoemingen
      7. Varia

      Art. 4:

      De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 29 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.

      Art. 5:

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Farys ov, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20241129BAV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Farys ov, Dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent.

    • Hulpverleningszone Centrum - vaststellen gemeentelijke dotaties 2025

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, in het bijzonder de artikelen 67 en 68.
      juridisch kader
      • Koninklijk besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
      • Besluit van het zonecollege van 25 september 2024 houdende de goedkeuring van de ontwerpbegroting 2025.
      • Gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2018 betreffende goedkeuring van de zonale verdeelsleutel van de Hulpverleningszone Centrum.
      motivering

      De dotaties van de gemeenten voor de hulpverleningszone worden jaarlijks vastgelegd door de gemeenteraad op basis van een akkoord bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenten. Ingevolge de nieuwe gemeentelijke fusies en de toetreding van Laarne en Wetteren tot hulpverleningszone Centrum wijzigt de verdeelsleutel vanaf 2025. De bijdrage van de gemeente Gavere bedraagt voor het boekjaar 2025 0,754% van de te verdelen dotaties.

      In functie van de ontwerpbegroting 2025 en door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel, dient de gemeente Gavere onderstaande dotaties te betalen voor 2025:

      • voor exploitatie: € 440.413,
      • voor investeringen: € 40.049, en,
      • bijdrage voor de pensioenen: € 2.950.

      De begroting 2025 verwerkt het resultaat van de rekening 2024 van Hulpverleningszone Centrum. Een detail van de prognoses per economische rubriek van de ontvangsten en de uitgaven, zowel voor de gewone als de buitengewone dienst, zit in bijlage aan dit besluit.

       Het totaal aan dotaties bedraagt voor 2025 € 483.412. De dotaties 2025 worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

      De Financieel Directeur verleende op 18 september 2024 zijn visum voor de dotaties 2025 aan Hulpverleningszone Centrum.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2025 wordt vastgesteld op € 440.413 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2025.

      De bijdrage voor de pensioenen van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2019 wordt vastgesteld op € 2.950 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2025.

      Art. 2:

      De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2025 wordt vastgesteld op het bedrag van € 40.049 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2026.

      Art. 3:

      Bovenstaande kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing 2020-2026.

      Art. 4:

      Een eensluidend afschrift wordt bezorgd aan Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70 te 9000 Gent, en de toezichthoudende overheid t.a.v. Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1 te 9000 Gent.

       

    • Gemeentelijke administratieve sancties (GAS) - bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken strafwetboek

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 23 §1.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
      • Omzendbrief COL 1/2006 van het college van procureurs-generaal inzake het strafrechtelijk beleid.
      • Omzendbrief OBOV2014019 van het parket van de procureur des konings Oost-Vlaanderen.
      • Collegebesluit van 7 oktober 2024 houdende gemeentelijke administratieve sancties (GAS) - goedkeuren protocolakkoord betreffende inbreuken strafwetboek.
      • E-mail procureur des konings van 25 september 2024.
      motivering

      Het college van burgemeester en schepen sloot in 2019 een nieuw protocolakkoord af met de procureur des Konings.

      De procureur des konings stelt de volgende wijzigingen voor:

      • winkeldiefstal: optrekken van de ondergrens van € 250 naar € 500.

      Het college van burgemeester en schepenen keurde het nieuwe protocolakkoord goed op 7 oktober 2024. De gemeenteraad kan het protocolakkoord bekrachtigen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Het collegebesluit van 7 oktober 2024 houdende gemeentelijke administratieve sancties (GAS) - goedkeuren protocolakkoord betreffende inbreuken strafwetboek, te bekrachtigen
      Art. 2: Het protocolakkoord bekend te maken op de gemeentelijke website.
      Art. 3:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:

      • de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie)
      • de procureur des konings (directiesecretariaatparketovl@just.fgov.be)
      • de politiezone Schelde-Leie.
    • Gemeentelijke administratieve sancties (GAS) - aanwijzen bijkomende sanctionerend ambtenaar

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 6 §3.

      juridisch kader
      • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
      • Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
      • Provincieraadsbesluit van 11 september 2024.
      • E-mail van POLIS van 19 september 2024.
      motivering

      De provincieraad droeg op 11 september 2024 mevrouw Aline De Schepper, juridisch deskundige bij de Provincie Oost-Vlaanderen, voor als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).

      De provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties, nodigde de gemeente Gavere op 19 september 2024 uit om Aline De Schepper aan te wijzen als bijkomende sanctionerend ambtenaar belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.

      De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar is noodzakelijk om de continuïteit van de werking te verzekeren en maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met een extra kracht.

      De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar brengt geen bijkomende kosten met zich mee aangezien de gemeente betaalt per behandeld dossier

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1:

      Mevrouw Aline De Schepper wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).

      Art. 2:

      Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan:

      • het Provinciebestuur Oost-Vlaanderen - departement POLIS - dienst Beleid en Ondersteuning - Cel Administratieve Sancties (polis@oost-vlaanderen.be)
      • de voorzitter van het politiecollege
      • de procureur des konings te Gent.
    • Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden in 3 loten, met beperkte wijziging van de rooilijn, ter hoogte van de eigendom Tempelstraat 4 gelegen te Gavere - Asper, Tempelstraat, kadastraal gekend 6e afdeling, sectie A, nrs 876D - goedkeuren zaak der wegen en rooilijnplan

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 31 §1.
      • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 47.
      juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
      • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 15, 31 en 32.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
      motivering

      Er werd op 8 mei 2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning met nummer OMV_2024067514 ingediend voor het verkavelen van gronden in 3 loten, met een beperkte wijziging van de rooilijn ter hoogte van de eigendom Tempelstraat 4 gelegen te Gavere - Asper, kadastraal gekend 6e afdeling, sectie A, nr. 876D.

      Voorwerp van de aanvraag

      De aanvrager heeft een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van een perceel grond in 3 bouwkavels.

      De bouwplaats is gelegen in het woonlint langs de Tempelstraat in de dorpskern van de deelgemeente Asper. De bebouwingstypologie in de directe omgeving is heterogeen met overwegend vrijstaande en geschakelde woningen en een schoolcomplex.

      Op vandaag is het terrein braakliggend. Op het aanpalend perceel links staat een vrijstaande woning met één bouwlaag en hellend dak. Op de aanpalende percelen rechts bevinden zich een horecazaak, tennispleinen, een tennishal en een bijgebouw. De horecazaak bestaat uit 1 bouwlaag (met zadeldak) en aanbouwen (plat/zadeldak). Aan de achterzijde paalt het perceel aan een waterloop.

      Het voorziene project bestaat uit 1 bouwblok met geschakelde bebouwing. Het betreft een driewoonst met twee halfopen bebouwingen en één (in)gesloten bebouwing.

      De ontworpen loten takken direct aan op de ‘Tempelstraat’, een gemeenteweg in asfalt. Met de aanvraag is er dus een beperkte uitbreiding van het openbaar domein, nl. een strookje grond evenwijdig met de voorzijde van het perceel en de bestaande wegenis Tempelstraat over een breedte van +/-30m en met een variërende diepte van max. +/- 60cm. Dit perceel grond heeft een oppervlakte van 12m². Met de beperkte uitbreiding wordt vooraan telkens min. 1,50m vrije zone (=OD) gecreëerd ten opzichte van de rand van de rijbaan.

      Bij de aanvraag werd een rooilijnplan toegevoegd met aanduiding en vastlegging van de nieuwe rooilijn.

      De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure (art. 13 uitvoeringsbesluit omgevingsvergunning). In het dossier wordt - via de geïntegreerde procedure - eveneens een wijziging van de rooilijn opgenomen om het openbaar domein aan de voorste grens iets te verruimen. De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak der wegen, de inhoudelijke beoordeling van de vergunningsaanvraag is een expliciete bevoegdheid van het CBS.

      Zoneringsgegevens - planologische bestemming

      De kavels zijn gelegen in woongebied volgens het gewestplan “Oudenaarde”, goedgekeurd bij K.B. van 24.02.1977 en latere wijzigingen.

      De woongebieden zijn bestemd voor: “wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf, voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven, en dat deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving” (artikel 5, par.1.0 van het KB van 28.12.1972, betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen + omzendbrief dd. 08.07.1997 terzake).

      De percelen zijn niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

      De beoordeling van de verenigbaarheid met de bestemming en de voorschriften ligt bij het college van burgemeester en schepenen, voor wat betreft de zaak der wegen ligt de bevoegdheid bij de gemeenteraad.

      Zaak der wegen

      Overeenkomstig artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
      De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

      De gemeenteraad is met uitsluiting van andere bestuursorganen of niveaus bevoegd, in aanvulling van het bovenvermelde algemeen toetsingskader, om :

      • te oordelen over de aanleg van nieuwe wegen, de tracéwijziging en de verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke wegen en moet het onvoorwaardelijk doen;
      • in dat oordeel niet alleen een aangepaste infrastructuur binnen de verkaveling zelf te betrekken, met nutsvoorzieningen zoals bv. wegen en de eigenlijke uitrusting ervan met o.m. asverschuivingen, verkeersdrempels e.d. , voet- en fietspaden, aanplantingen, elektriciteit, gas, waterleiding, telefoon, tv-distributie, riolering en afwatering, maar eveneens een in die beoordeling aangepaste verkeerssituatie in de omgeving betrekt met, zo noodzakelijk, bijkomende aangepaste verkeersreglementen en gemeenschapsinfrastructuur;
      • kwesties als groenbehoud, verkeersinfrastructuur, verkeersveiligheid, riool- en afvalvoorzieningen, elektriciteitsnetwerken, maatschappelijke infrastructuur enz. in rekening te nemen met betrekking tot de zaak van de wegen.

      De gemeenteraad spreekt zich uit over de (nieuwe) rooilijn in de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden. Bij het dossier werd een rooilijnplan gevoegd, die de geplande overdracht verduidelijkt en het lot OD duidelijk aflijnt.

      Op vandaag is er geen goedgekeurd rooilijnplan voor het betrokken deel van de wegenis.

      Adviezen

      In het kader van de aanvraag werden onderstaande adviezen gevraagd:

      • PROXIMUS bracht op 22 juli 2024 een gunstig advies uit;
      • FLUVIUS bracht op 2 september 2024 een gunstig advies uit;
      • WYRE bracht op 27 juni 2024 een gunstig advies uit;
      • FARYS bracht op 17 juli 2024 gunstig advies uit;
      • Provincie OVL-dienst waterbeleid bracht op 25 juli 2024 een gunstig advies uit.

      Motivatie vanuit de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen

      Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen (artikel 3).

      Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
      1. de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
      2. de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
      Bij elke beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstelling vermeld in artikel 3 van dit decreet.

      Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes (artikel 4 decreet gemeentewegen):
      1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
      2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
      3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
      4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
      5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg

      De voorziene verbreding van het openbaar domein kan gekaderd worden binnen het algemeen belang.

      De aanvraag betreft een project voor het verkavelen van een braakliggend stuk grond voor 3 loten (geschakelde bebouwing).  De omgeving is gekenmerkt door in hoofdzaak residentieel wonen. De bestaande wegenis Tempelstraat heeft een smal profiel. Met het voorstel van rooilijnplan wordt het openbaar domein beperkt verbreed ter hoogte van de eigendom en zal er steeds een bijkomende strook van 1,5m zijn ten opzichte van de rand van de rijbaan. Momenteel is dit op bepaalde punten smaller, wat beperkend is voor eventueel toekomstige wijzigingen in de bedding naast de rijweg. (o.a. inzake nutsleidingen, verhardingen,..)

      Bovenlokaal of in de onmiddellijke omgeving (meso-schaal) heeft de aanvraag tot beperkte wijziging geen (negatieve) impact op de omliggende gemeentewegen, noch op de doorwaadbaarheid van voet- en wandelwegen of de connectie binnen een breder netwerk en verder ook niet op vervoersstromen van gemotoriseerd vervoer. Er zijn dus ook geen bestaande structuren die (negatief) worden geïmpacteerd door de beperkte uitbreiding.

      De aanvraag heeft verder geen impact op derden gezien het een zeer beperkt strookje uitbreiding betreft. Ook voor aangrenzende percelen zijn er geen hinderaspecten of nadelige gevolgen.

      Hieruit kan besloten worden dat de aanvraag niet strijdig is met de artikelen 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen.

      Bijgevolg kan de gevraagde (beperkte) wijziging van de rooilijn gunstig worden geadviseerd.

      Openbaar onderzoek

      Het project werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het project valt immers onder het toepassingsgebied van de gewone vergunningsprocedure zoals vastgelegd in artikel 11 t.e.m. 14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

      Het project, met geïntegreerde procedure inzake rooilijn volgens het decreet gemeentewegen, werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 25/06/2024 tot en met 24/07/2024.

      Conform artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een besluit over de zaak van de wegen en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek

      Er werden evenwel geen bezwaarschriften ingediend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1:

      De rooilijn zoals weergegeven op het bijgevoegd plan grondafstand van 08/05/2024 (plandatum), gewijzigd op 24/05/2024, opgemaakt door landmeetkantoor Decoster, Rijselstraat 124 te 8820 Torhout, wordt goedgekeurd. Dit rooilijnplan maakt integraal deel uit van dit besluit.

      Eventueel voormalig goedgekeurde rooilijnen komen te vervallen indien strijdig met voorliggende plannen.

      Art. 2:

      De gemeenteraad gaat akkoord met de overname van de betrokken grond in het openbaar domein zoals aangegeven op het plan van grondafstand (lot OD - +/-12m²), het verkavelingsplan en het rooilijnplan.

      Art. 3:

      De volgende lasten dienen opgenomen te worden inzake de zaak der wegen en de noodzakelijke aanpassingen rond het openbaar domein:

      De kosten die voortvloeien uit deze kosteloze grondafstand, met inbegrip van de aktekosten en de bijhorende leveringskosten, zijn volledig ten laste van de aanvrager. Het gemeentebestuur stelt de notaris aan.

      Deze over te dragen grondstrook moet door een aannemer aangesteld door de gemeente, op kosten van de aanvrager, aangelegd worden met groenaanleg (onverharde ruimte), met de volgende strikt noodzakelijke verhardingen en dit in duurzame materialen:

      • De verharding (oprit) vanaf de straatborduur tot de loten in functie van de toegang.
      • Afboording van de rooilijn met een boordsteen.
      • De eventuele aanpassing en afwerking tussen de huidige rand van de rijweg en de boordsteen die de nieuwe rooilijn vormt.

      De aanvrager bezorgt zijn/haar facturatiegegevens binnen de 30 dagen na het definitief verkrijgen van de vergunning aan het gemeentebestuur per post (Markt 1 9890 Gavere) of per e-mail (grondgebiedszaken@gavere.be). 

      Art. 4: Afschrift van dit besluit met bijhorende stukken als bijlage bij de omgevingsvergunningsaanvraag te voegen.
    • Dwars door Asper - erfdienstbaarheid - goedkeuren ontwerpakte

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 296.
      • Rooilijnplan goedgekeurd door de gemeenteraad van Asper op 23 mei 1910 en goedgekeurd bij Koninklijk Besluit op 8 juli 1910.
      • Collegebesluit van 24 augustus 2020 houdende studieopdracht "Dwars door Asper" - goedkeuren gunningsvoorstel.
      • Gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende goedkeuren ontwerp, lastvoorwaarden, raming en gunningswijze voor het project "Dwars door Asper".
      • Schattingsverslagen opgemaakt door landmeter Steven Thomas.
      • Gemeenteraadsbesluit van 12 februari 2024 houdende Dwars door Asper - grondinnameplannen - goedkeuren.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2024 houdende Dwars door Asper - grondverwervingen - goedkeuren ontwerpakte.
      • Ontwerpakte opgemaakt door notaris Hulsbosch Elisa, notaris met standplaats te De Pinte.
      motivering

      Met het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 werd het ontwerp voor het project "Dwars door Asper" goedgekeurd.

      Voor een deel van de Steenweg werd door de gemeenteraad van Asper op 23 mei 1910 een rooilijnplan goedgekeurd, dat vervolgens bij Koninklijk Besluit werd goedgekeurd op 8 juli 1910. Deze rooilijn werd slechts gedeeltelijk gerealiseerd.

      Met het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2024 keurde de gemeenteraad de akten voor de grondverwervingen goed.

      Voor perceel gelegen Steenweg 73, kadastraal gekend als 6de afdeling, sectie B, nr. 223G is het noodzakelijk voor de werken om ook een erfdienstbaarheid te vestigen. Deze erfdienstbaarheid was voor de eigenaar onvoldoende duidelijk omschreven in de akte die voorlag op de gemeenteraad van 25 juni 2024. Hiervoor werd door notaris Hulsbosch een bijkomende akte opgemaakt.

      De totale vergoeding voor het vestigen van de erfdienstbaarheid bedraagt € 3.600,00.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De ontwerpakte met betrekking tot het vestigen van een ondergrondse erfdienstbaarheid op een deel van een perceel grond gelegen 6de afdeling (Asper), Sectie B delen van perceel 223G met een totale oppervlakte van 24m² inname, zoals aangeduid op de grondinnameplannen van 16 november 2023 opgemaakt door studiebureau Lobelle, goed te keuren, zoals gezien in bijlage. 
      De vergoeding voor het vestigen van de erfdienstbaarheid bedraagt € 3.600,00.

      Art. 2:

      De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen.

      Art. 3:

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing.

      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan

      • notaris Hulsbosch
      • de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie)
      • de afdeling Ruimte.
    • Inzet van vrijwilligers - vaststellen vergoeding (vervangen gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.

      juridisch kader
      • Wet van 3 juli 2005 over de rechten van vrijwilligers, artikel 10.
      • Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende inzet van vrijwilligers - vaststellen vergoeding (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 april 2020).
      motivering

      Het lokaal bestuur doet voor diverse activiteiten beroep op vrijwilligers. In sommige gevallen is het ook wenselijk om deze vrijwilligers een vergoeding te geven.
      De maximale vergoeding bedraagt € 24,79 per dag of € 991,57 per jaar. Deze maximumbedragen gelden per kalenderjaar en worden jaarlijks herzien overeenkomstig artikel 10 van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers. Voor 2024 gelden de volgende bedragen: € 41,48 per dag en € 1.659,29 per jaar.

      Een vrijwilliger kan op basis van artikel 10 van de wet van 3 juli 2005 een reële vergoeding voor verplaatsingskosten bekomen.  Het bedrag van de kosten mag niet hoger zijn dan de bedragen vastgesteld overeenkomstig het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt.
      Een combinatie van de forfaitaire kostenvergoeding met de terugbetaling van de reële verplaatsingskosten is mogelijk voor maximaal 2.000 kilometer per jaar per vrijwilliger. Het totaal uitgekeerd jaarlijks bedrag ter vergoeding van het gebruik van openbaar vervoer, het eigen voertuig of de fiets mag maximaal 2.000 maal de kilometervergoeding bedoeld in artikel 74 van het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt bedragen.
      Wat betreft het gebruik van het eigen voertuig, worden deze reële verplaatsingskosten vastgesteld overeenkomstig artikel 74 van hetzelfde koninklijk besluit van 13 juli 2017. De reële vervoerskosten voor het gebruik van de fiets worden vastgesteld overeenkomstig artikel 76 van hetzelfde koninklijk besluit van 13 juli 2017.

      Een reële verplaatsingsvergoeding is momenteel al mogelijk doch de wet van 3 juli 2005 laat ruimte om een lager bedrag toe te kennen dan voorzien op basis van het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt. Het is evenwel billijk om dezelfde bedragen te hanteren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De forfaitaire vergoeding voor de recurrente activiteiten van vrijwilligers als volgt vast te stellen:
      • 100 % van de maximale dagvergoeding:
        • per dag voor de begeleiding van de speelpleinwerking.
        • per halve dag voor de begeleiding van de buitenschoolse kinderopvang.
        • per halve dag voor de naschoolse opvang in de gemeentelijke basisscholen op woensdag.
        • per dagdeel van 4 uur voor het toeristisch onthaal in de 'De Poort'.
      • 35 % van de maximale dagvergoeding:
        • per eenheid van maximaal 75 minuten voor de naschoolse opvang in de gemeentelijke basisscholen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
      • 25 % van de maximale dagvergoeding:
        • per eenheid van maximaal 60 minuten voor de voorschoolse opvang in de gemeentelijke basisscholen.
      • 15% van de maximale dagvergoeding:
        • per eenheid van maximaal 60 minuten voor de ondersteuningsactiviteiten van de bibliotheek.
        • per eenheid van maximaal 60 minuten voor de ondersteuningsactiviteiten van het Huis van het Kind.
      Art. 2:

      De forfaitaire vergoeding voor de eenmalige activiteiten van vrijwilligers wordt door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld bij de aanduiding van de vrijwilliger(s).

      Art. 3:

      De vrijwilligers kunnen per dag en per jaar geen forfaitaire vergoeding ontvangen die hoger is dan deze vermeld in overeenkomstig artikel 10 van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers.

      Art. 4:

      Een vrijwilliger kan een reële vergoeding krijgen voor verplaatsingskosten:

      • wat betreft het gebruik van het eigen voertuig, worden deze reële verplaatsingskosten vastgesteld overeenkomstig artikel 74 van het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt.
      • wat betreft het gebruik van de fiets, worden deze reële verplaatsingskosten vastgesteld overeenkomstig artikel 76 van het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt.
      Een combinatie van de forfaitaire kostenvergoeding met de terugbetaling van de reële verplaatsingskosten is mogelijk voor maximaal 2.000 kilometer per jaar per vrijwilliger. Het totaal uitgekeerd jaarlijks bedrag ter vergoeding van het gebruik van openbaar vervoer, het eigen voertuig of de fiets mag maximaal 2.000 maal de kilometervergoeding bedoeld in artikel 74 van het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt bedragen.
      Art. 5: Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de vrijwilligers aan te duiden en met hen een afsprakennota af te sluiten.
      Art. 6:

      Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 januari 2025.

      Onderhavige beslissing vervangt met ingang van dezelfde datum het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende inzet van vrijwilligers - vaststellen vergoeding (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 april 2020).

      Art. 7:

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

      • de afdeling Beleving, 
      • de dienst Administratieve Organisatie en 
      • de dienst Financiële Organisatie.
    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de gemeenteraad en kennisname verslagen en einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29.
      • Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 houdende participatie - vaststellen reglement, artikel 38.
      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.

      De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 14/10/2024 om 20:04.

Namens Gemeenteraad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad