Terug
Gepubliceerd op 23/05/2024

Besluit  Burgemeester

vr 17/05/2024 - 10:15

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer voor het afsluiten van de Gemeentehuisstraat bij het uitvoeren van snoeiwerken op 23 mei 2024

Aanwezig: Denis Dierick, Serge Ronsse
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288;
  • Nieuwe gemeentewet en in het bijzonder het artikel 119 en 135 § 2;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer;
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties - vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015), artikel 20;
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributiereglement voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
motivering

Er wordt toelating gevraagd voor het snoeien van bomen in de Kerkstraat 5, aan de kant van de Gemeentehuisstraat. Deze snoeiwerken zullen uitgevoerd worden op 23 mei 2024 tussen 9u en 15u. Om veiligheidsredenen, voor de weggebruikers, is het aangewezen om de rijweg hierbij af te sluiten voor alle verkeer. 

Deze aanvraag werd laattijdig ingediend en kan niet meer tijdig behandeld worden in een vergadering van het college van burgemeester en schepenen. Het past dat de burgemeester bij hoogdringendheid deze beslissing neemt en zijn beslissing daarna voorlegt aan het college van burgemeester en schepenen ter bekrachtiging.

besluit

Art. 1:

Op 23 mei 2024 van 8u tot 17u zal er een stilstaan- en parkeerverbod zijn op een 6-tal parkeerplaatsen in de Gemeentehuisstraat (rechtover huisnr. 6). Dit zal aangeduid worden met de nodige borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b). Deze borden zullen minstens 24u op voorhand door de gemeentelijke diensten geplaatst worden.

Art. 2:

Op 23 mei 2024 van 9u tot 15u zal de Gemeentehuisstraat ter hoogte van huisnr. 6 afgesloten worden voor alle verkeer. Dit zal aangeduid worden met de nodige werfbakens voorzien van een bord A31 en C3.

  • Ter hoogte van het kruispunt Kerkstraat/Gemeentehuisstraat zal dit aangeduid worden met de borden C3, UPV en F45.
  • Ter hoogte van het kruispunt Gemeentehuisstraat/Bossemstraat zal dit aangeduid worden met de borden C3, UPV en F45. Het éénrichtingsverkeer zal opgeheven worden, waarbij het bord C1 dient te worden afgedekt, het 2-richtingsverkeer zal aangeduid worden met het bord A39.

Art. 3:

Een lokale omleiding zal voorzien worden via de Kerkstraat, Gr. L. De Lichterveldestraat, Kasteelstraat en Bossemstraat. Dit zal aangegeven worden met de borden F41.

Art. 4:

De verkeerssignalisatie zal aangeleverd worden door de gemeentelijke diensten en dient door de aanvrager stipt geplaatst en nadien terug verwijderd worden.

Art. 5:

De aanvrager dient de bewoners schriftelijk en minstens 3 dagen op voorhand in kennis te stellen van deze werken en hinder. 

Art. 6:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 7:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt, volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287 en treedt in werking op heden.

Art. 8:

Onderhavig politiereglement ter bekrachtiging voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen.

Art. 9:

Afschrift van het politiereglement zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere
  • Brandweerzone Centrum
  • Dienst 112
  • Aanvrager