Terug
Gepubliceerd op 24/05/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/04/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 24/04/2023 om 20:00.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 27 maart 2023

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 maart 2023 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 27 maart 2023 goed te keuren.

    • Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek - goedkeuren jaarrekening en jaarverslag 2022

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 393.
      • Overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek, artikel 13, 15 en 16.
      juridisch kader
      • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 392 tot en met 395.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger beheerscomité en vertegenwoordiger technische commissie.
      • Gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2019 houdende Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek - goedkeuren jaarrekening en jaarverslag 2018 en goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst.
      • Verslag van de algemene vergadering van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek van 14 maart 2023.
      motivering

      De jaarrekening wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. Samen met de jaarrekening wordt aan de gemeenten een jaarverslag ter beschikking gesteld en ter goedkeuring voorgelegd. De jaarlijkse evaluatie van de interlokale vereniging gebeurt ter gelegenheid van de bespreking van het jaarverslag.

      De jaarrekening 2022 werd als volgt goedgekeurd door de algemene vergadering van de Burensportdienst Leiestreek op 14 maart 2023:

      • beginsaldo: € 28.997,95
      • uitgaven 2022: € 16.931,40
      • inkomsten 2022: € 13.135,00
      • eindsaldo: € 25.201.55
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De jaarrekening 2022 en het bijhorende jaarverslag van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goed te keuren, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek.

    • Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede - kennisname agenda buitengewone algemene vergadering 30 mei 2023 (vervangen gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede - afvaardigen vertegenwoordigers algemene vergadering en voordragen leden raad van bestuur.
      • Statuten van Westlede.
      • Uitnodiging (e-mail) van Westlede van 23 februari 2023 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 30 mei 2023 met bijlagen en stavingsstukken.
      • Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 houdende intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede - kennisname agenda buitengewone algemene vergadering 30 mei 2023 en goedkeuren statutenwijziging.
      • Uitnodiging (e-mail) van Westlede van 3 april 2023 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 30 mei 2023 met bijlagen en stavingsstukken.
      motivering

      De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de buitengewone algemene vergadering van Westlede.

      Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevrouw Peggy Demoor, schepen, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur.

      De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 30 mei 2023 bevat de volgende punten:

      1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 10/01/2023
      2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022
      3. Verslag commissaris-revisor
      4. Goedkeuring werkingsverslag 2022
      5. Goedkeuring remuneratieverslag 2022
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor
      7. Varia

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier. 

      De gemeenteraad sprak zich reeds op 27 maart 2023 uit over de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 30 mei 2023. IGS Westlede annuleerde evenwel de agendapunten en vroeg om deze als nietig te beschouwen. Op 3 april 2023 stuurde IGS Westlede een nieuwe agenda voor de zitting van 30 mei 2023.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van de agenda die zal behandeld worden op de buitengewone algemene vergadering van Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede op 30 mei 2023 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die dit vereisen:

      1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 10/01/2023
      2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022
      3. Verslag commissaris-revisor
      4. Goedkeuring werkingsverslag 2022
      5. Goedkeuring remuneratieverslag 2022
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor
      7. Varia

      Art. 2:

      De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

      Art. 3:

      Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 houdende intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede - kennisname agenda buitengewone algemene vergadering 30 mei 2023 en goedkeuren statutenwijziging.

      Art. 4:

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer kennis hiervan verrichten aan het secretariaat van Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi (via e-mail aan 30052023avwl@westlede.be).
    • Dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger en kennisname agenda algemene vergadering 8 juni 2023

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34, 41 2e lid 4° en 436.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende afvaardigen vertegenwoordigers algemene vergadering, lid raad van bestuur, leden kredietcommissie Vlaamse Energiewoning en leden Vervoerregioraad.
      • Gecoördineerde statuten van Veneco, artikel 33 §5.
      • Uitnodiging van Veneco van 30 maart 2023 om deel te nemen aan de algemene vergadering van 8 juni 2023 met bijhorende bijlagen en stavingsstukken.
      motivering

      De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 8 juni 2023.

      Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Christophe De Boever, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

      De agenda van de algemene vergadering van 8 juni 2023 bevat de volgende agendapunten:

      1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
      2. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 08-12-2022
      3. Jaarverslag 2022 Raad van Bestuur
      4. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat
      5. Verslag van de commissaris
      6. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en verwerking van het resultaat
      7. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
      8. Verlenen van kwijting aan de commissaris
      9. Aanstellen commissaris
      10. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen 

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco op 8 juni 2023 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:

      1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
      2. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 08-12-2022
      3. Jaarverslag 2022 Raad van Bestuur
      4. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat
      5. Verslag van de commissaris
      6. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en verwerking van het resultaat
      7. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
      8. Verlenen van kwijting aan de commissaris
      9. Aanstellen commissaris
      10. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen 

      Art. 2:

      Burgemeester Denis Dierick, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 juni 2023.

      Art. 3:

      Schepen Christophe De Boever, wonende te Baaigemstraat 364, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 juni 2023.

      Art. 4:

      De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

      Art. 5:

      Bedoelde vertegenwoordiger en/of plaatsvervanger  te mandateren om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen en deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval van eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen.

      Art. 6:

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
    • Zefier cvba - kennisname agenda algemene vergadering 8 juni 2023

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.

      juridisch kader
      • Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.
      • Statuten van Zefier cvba, artikel 26, 27 en 28.
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2022 houdende aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Zefier cvba (vervangen gemeenteraadsbesluit van 26 april 2021).
      • Uitnodiging van 14 maart 2023 tot de jaarvergadering van Zefier cvba op 9 juni 2022 met bijlagen en stavingsstukken.
      motivering

      De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Zefier cvba op 8 juni 2023.

      Op de gemeenteraad van 23 mei 20221 werd de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadsvoorzitter, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Pascale Bottequin, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Zefier cvba voor de volledige legislatuur.

      De agenda van de jaarvergadering van 8 juni 2023 bevat de volgende punten:

      1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
      2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;
      3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
      4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van Zefier cvba die zal behandeld worden op de algemene vergadering van 8 juni 2023 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die het vereisen:

      1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
      2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;
      3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
      4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

      Art. 2:

      De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Zefier cvba op 8 juni 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

      Art. 3:

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan Zefier cvba, per e-mail op info@zefier.be.

    • Privatieve ingebruikname van het openbaar domein voor het plaatsen van terrassen - vaststellen politieverordening

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41 2e lid 2°.
      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
      • Gemeenteraadsbesluit van 18 april 2011 houdende de goedkeuring van de politieverordening houdende veiligheidsmaatregelen op het gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgassen en/of elektriciteit.
      • Gemeenteraadsbesluit van 18 april 2011 houdende de goedkeuring van de politieverordening houdende veiligheidsmaatregelen op het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem.
      • Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015 houdende de goedkeuring van de politieverordening ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s bij publieke evenementen van tijdelijke aard.
      • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties (GAS) - vaststellen reglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015), artikel 30 en 91 tot en met 93.
      motivering

      De gemeente Gavere beschikt niet over een duidelijk reglement waarbinnen het privatief uitbaten van een terras op het openbaar domein wordt geregeld.

      Om redenen van veiligheid en goede ruimtelijke ordening is het wenselijk om hiervoor een politieverordening vast te stellen.

      In het ontwerp voor de heraanleg van de Markt zijn uniforme terrasschermen voorzien die door de gemeente zullen geplaatst worden. Het is wenselijk om te streven naar een kwaliteitsvol en uniform straatbeeld over de volledige Markt en de kernzone rond de Markt.

      Dit streven naar uniformiteit is enkel zinvol in een (deel)gebied waar er diverse terrassen voorkomen. Bijgevolg is het niet noodzakelijk om dezelfde regels over het hele grondgebied toe te passen.

      Om die reden voorziet het reglement in 3 verschillende deelgebieden namelijk de Markt, het kerngebied Gavere en de rest van het grondgebied.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Onthouders: Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Sara De Mulder
      Resultaat: Met 12 stemmen voor, 11 onthoudingen
      besluit
       

      Definities

      Art. 1:

      • Aanvrager: de uitbater van de horeca-inrichting
      • Evenemententerras: de tijdelijke uitbreiding van een vergund terras of een tijdelijk terras dat wordt uitgestald op het openbaar domein met het oog op een evenement en slechts voor de duur van dat evenement.
      • Gesloten terras: een terras met een constructie waar conform de rookwetgeving niet kan gerookt worden. Het gaat om terrassen die niet langs minstens 1 zijde volledig open zijn.
      • Halfopen terras: een terras met een constructie waarbij minstens 1 zijde (deels) wordt afgesloten met terrasschermen.
      • Horeca-inrichting: een handelszaak met een reglementaire verbruikszaal waarbij de hoofdactiviteit bestaat uit de verkoop van voeding en drank om ter plaatse te consumeren (broodjeszaak, ijssalon, tearoom, restaurant, café, …) We rekenen hier, in het kader van dit reglement, ook de voedingszaken bij die over een verbruikszaal willen beschikken.
      • Jaarterras: een tijdelijke inname van het openbaar domein en dit vanaf van 1 januari tot en met 31 december van een kalenderjaar.
      • Obstakelvrije doorgang: de vrije doorgang die gemeten wordt vanaf de boordsteen, de grens van de openbare weg of vanaf iedere mogelijke hindernis op het trottoir (parkeermeter, boom, verlichtingspaal, fietsrek, ...) tot aan de dichtste rand van de terrasconstructie.
      • Open terras: een terras zonder constructie (bv. terrasschermen) dat enkel benut wordt voor het plaatsen van meubilair.
      • Openbaar domein: de openbare weg inclusief voet- en fietspaden en parkeerruimte, al dan niet afgebakend, en de groene ruimten, wandelplaatsen, parken, pleinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de openbare weg die openstaan voor het verkeer van personen.
      • Seizoenterras: een tijdelijke inname van het openbaar domein en dit van 15 maart tot en met 15 november van elk jaar.
      • Terras: een tijdelijke inname (voor de duur van de vergunning) van het openbaar domein aansluitend aan/liggend voor de voor- of zijgevel van de horeca-inrichting.
      • Terraselementen: de inrichting van de toegestane terrasoppervlakte met voorwerpen zoals terrasmeubilair, parasols, luifels of zonneschermen, windschermen en verwarmingselementen
      • Terrasscherm: een verticale constructie, wand of plantenbak die een terras afbakent en die bescherming biedt tegen wind, lawaai en/ of passerend verkeer.
      • Voorgevel: de voorgevel is de buitenmuur van een gebouw, het van buitenaf zichtbare deel van de muur waar de hoofdingang tot de horecazaak zich bevindt.
      • Zijgevel: de zijgevel is de buitenmuur aan de zijkant van een gebouw. Het van buitenaf zichtbare deel van de muur waar de hoofdingang tot de horeca-inrichting zich niet bevindt.
      • Zomerterras: een tijdelijke inname van het openbaar domein en dit van 1 juni tot en met 1 oktober van elk jaar.
      • Zonnescherm en luifel: een uitgespannen, uitklapbaar of oprolbaar zeil of constructie tot bescherming en die bevestigd is aan een gevel.
       

      Toepassingsgebied en algemene bepalingen

      Art. 2:

      §1. Dit reglement is van toepassing op het tijdelijk privaat in gebruik nemen van het openbaar domein met het oog op het uitbaten van een terras op het grondgebied van Gavere.

      §2. Er wordt binnen het toepassingsgebied van dit reglement gestreefd naar veiligheid en een kwaliteitsvol en uniform straatbeeld.

      §3. De terrasvergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van andere vergunningen of machtigingen (op vlak van ruimtelijke ordening, drankvergunning, milieuvergunning, …).

      §4. Dit reglement is niet van toepassing op een evenemententerras (zie artikel 1 definities). De toelating voor dergelijk terras zit reeds vervat in de toelating voor het eerder aangevraagde evenement en vereist geen aparte terrasvergunning.

       

      De vergunning

      Art. 3:

      §1. De vergunning

      Om een terras op openbaar domein te mogen plaatsen is er een voorafgaandelijke schriftelijke toestemming nodig van het college van burgemeester en schepenen.

      §2. Kenmerken van de vergunning

      • De vergunning is plaats- en persoonsgebonden (exploitant van de horecazaak) en is niet overdraagbaar aan derden.
      • Voor iedere wijziging of vervanging van het terras moet opnieuw een schriftelijke toelating verkregen worden van het college van burgemeester en schepenen.
      • De vergunning voor een jaarterras wordt afgeleverd voor onbepaalde duur.
      • De vergunning voor een seizoen- of zomerterras dient jaarlijks opnieuw aangevraagd te worden.
      • Een terrasvergunning vervalt:
        • Op het moment dat de exploitatie van de inrichting voor een periode langer dan één jaar feitelijk is onderbroken, behoudens aantoonbare medische reden (indien jaarterras).
        • Indien de betrokken exploitant niet beschikt over geldige ondernemers- en/of vestigingsgegevens.
        • Bij wijziging van de exploitant/uitbater van de inrichting.
        • Bij elke wijziging van terrasinrichting ten opzichte van de afgeleverde terrasvergunning.
        • Bij functiewijziging van de horeca-inrichting.
        • Bij einde van de uitbating van de horeca-inrichting.
      • De vergunning is precair, wat betekent dat ze altijd kan worden herroepen, gewijzigd of geschorst om redenen waarover het college oordeelt, zonder dat de vergunninghouder ten aanzien van het college van burgemeester en schepenen enig recht op schadeloosstelling of vergoeding kan laten gelden, noch dat enige erfdienstbaarheid of andere zakelijke rechten of voorrechten hieruit kunnen voortvloeien. Zeker in geval van onvoorziene omstandigheden, zoals wegenwerken of werken aan de nutsleidingen tijdens de toegestane periode van de terrasconstructie, dient de vergunninghouder op het eerste schriftelijk verzoek van het college van burgemeester en schepenen de aangebrachte constructies onmiddellijk te verwijderen (hij of zij kan hierbij geen schadeclaims stellen ten laste van het gemeentebestuur). Indien de vergunninghouder dit niet doet, zal er aan de gemeentediensten het bevel gegeven worden om dit te doen. Alle kosten vallen ten laste van de overtreder.
      • Een jaarterras mag als terras blijvend opgesteld staan, het hele jaar door. Een seizoen- of zomerterras dient na de aangevraagde periode volledig te worden verwijderd door de vergunninghouder.
      • Bij stopzetting van de activiteiten of verval van de terrasvergunning dient de terrasconstructie onmiddellijk verwijderd te worden en dient het openbaar domein hersteld te worden in toestand zoals deze was voor de ingebruikname door de terrasconstructie.

      §3. De aanvraag

      Elke aanvraag om een terras op te stellen is gericht aan het college van burgemeester en schepenen.

      Het aanvraagdossier is samengesteld uit:

      • Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier.
      • Een grondplan waarop de afmetingen en de oppervlakte van het terras, de breedte van het trottoir en alle eventuele obstakels in de omgeving van een terras zoals bijvoorbeeld bomen, verkeers- of verlichtingspalen, hydranten, straatkolken, … zijn vermeld. Ook de doorgangen naar opritten, evacuatieroutes, brandweerwegen of garages dienen op het grondplan aangeduid te worden met aanduiding van de obstakelvrije doorgang.
      • Twee duidelijke kleurenfoto’s van de plaats waar het terras zou worden opgesteld.
      • Eventueel kleurenfoto’s of documentatie van het terrasmeubilair alsook een omschrijving van het materiaal.
      • Aangeven of men kiest voor een zonnescherm, parasols of windschermen en deze beschrijven.
      • Aangeven of men kiest voor verwarmingselementen en omschrijven welk type men zal plaatsen.
      • Aangeven of men een soort luifel of andere overkapping voorziet en deze beschrijven.

      De behandelingstermijn voor een aanvraag vangt aan op de dag dat de aanvraag volledig is bevonden door de behandelende dienst.

      In het kader van de behandeling van de aanvraag wordt er advies ingewonnen bij de bevoegde diensten (politie, brandweer,…) vooraleer de aanvraag ter goedkeuring voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen.
      De vernoemde diensten krijgen 30 kalenderdagen de tijd om advies te verlenen.

      Indien er toelating wordt verleend, wordt er tevens een plaatsbeschrijving opgemaakt van de voorziene terraslocatie op het gedeelte openbaar domein.

      §4. De aanvraagtermijn

      Iedere aanvraag moet minstens 60 kalenderdagen voor de geplande ingebruikname ingediend worden zodat, indien nodig, tijdig adviezen bij andere instanties kunnen opgevraagd worden.

       

      Inrichting horecaterrassen

      Art. 4:

      4.1 Algemene principes

      4.1.1. De openbare veiligheid

      §1. De terrasconstructie mag nooit de vrije doorgang voor hulpdiensten hinderen. Hulpdiensten vereisen steeds een vrije doorgang van 4 meter.

      Concreet betekent dit dat de inname van het openbaar domein:

      • Een vlotte en veilige benadering van ziekenwagens en brandweerwagens moet toelaten en bovendien de opstelplaatsen voor de brandweer altijd moeten vrijgehouden worden.
      • Geen enkele invloed mag hebben op de evacuatie van de in de omgeving liggende gebouwen en deze evacuatie niet verhindert.
      • In geen enkele omstandigheid de werking van de brandweer kan verhinderen of bemoeilijken.
      • Niet van die aard zijn dat ze de toegang tot straten of doorgangen naar openbare gebieden verhinderen.

      §2. De bereikbaarheid of gebruik van voorzieningen van openbaar nut zoals hydranten, straatkolken, verlichtingsmasten… moet steeds mogelijk blijven. Indien deze voorzieningen zich in of rondom de aangevraagde locatie bevinden, dienen deze te worden aangegeven op het inplantingsplan.

      §3. Een vrije doorgang is in principe minstens 1,5 meter breed, behoudens afwijking toegestaan of opgelegd (indien breder) door het college van burgemeester en schepenen, en moet steeds verzekerd zijn voor voetgangers. Evenzeer moet de volledige breedte van zebrapaden van de rand van de weg tot aan het voetpad verzekerd zijn.

      Iedere toegang naar bovengelegen woongelegenheden of kantoorruimtes moet over de volle lengte vrij blijven en dit met een breedte van het toegangsportaal en minimum 1,5m. Ook de toegang tot garages en opritten naar garages moeten vrij blijven.

      De uitbater ziet erop toe dat de obstakelvrije doorgang op het voetpad niet wordt ingenomen door (brom)fietsen en andere obstakels.

      §4. Bij evenementen, markten en dergelijke waarbij de inrichting van terrassen de goede orde, organisatie en veiligheid kunnen verhinderen, dient het geplaatste terras op het eerste verzoek tijdelijk weggenomen te worden.

      §5. Het terras mag de zichtbaarheid van de rijweg of de oversteekplaatsen voor fietsers/voetgangers niet belemmeren en ook geen afbreuk doen aan de evacuatiemogelijkheden van de horeca-inrichting zelf (aantal uitgangen, evacuatiebreedte)

      §6. Alle terraselementen moeten binnen de toegelaten en vergunde terrasoppervlakte worden opgesteld.
      Het is verboden om andere dan demonteerbare materialen
      te gebruiken (behoudens de vaste windschermen geplaatst door de gemeente)
      . De constructie moet steeds op een eenvoudige wijze kunnen worden verwijderd.

      4.1.2. De openbare orde

      §1. De vergunninghouder bewaakt het geluidsvolume in zijn horecazaak overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake, zodat de openbare rust in de omgeving van het terras bewaard wordt. Ingeval de openbare rust toch verstoord wordt, kunnen de bevoegde instanties verbaliserend optreden.

      §2. De vergunninghouder bewaakt ook de netheid van zijn terras alsook de omgeving en zal daarom alle eventuele afval en materialen die tot overlast zorgen, verwijderen van het terras, op het wegdek of het trottoir alsook de onmiddellijke omgeving van het terras.

      §3. De terrasconstructies hebben een minimale impact op de openbare orde en veiligheid alsook op de ruimtelijke kwaliteiten van het openbaar domein.

      §4. De aanvraag voor het plaatsen van een terras betreft een ligging voorliggend en palend aan de voorgevel en/of de zijgevel van het pand van de horecazaak. De aanvrager voegt een plan bij zijn aanvraag over de zone die hij wenst aan te vragen.

      Het college van burgemeester en schepenen zal bij het beoordelen van de aanvraag rekening houden met de openbare veiligheid, het straatbeeld, de goede ruimtelijke ordening en de beschikbare parkeercapaciteit.

      §5. Indien er veranderingen of uitbreidingen zijn gebeurd aan de elektrische installatie of de veiligheidsinrichting, dan moet er een nieuw keuringsattest worden voorgelegd, na controle door een externe dienst voor elektrische controle.

      §6. Tijdens de sluitingsuren moet al het los uitgezet materiaal op een ordelijke manier teruggeplaatst worden.

      4.2. Specifieke principes

      4.2.1 Terrassen gelegen op Markt: enkel jaarterrassen zijn toegelaten onder volgende voorwaarden:

      Terrasmeubilair:

      • Het terrasmeubilair moet bestand zijn tegen weersinvloeden en geschikt zijn voor publiek gebruik.
      • De gebruikte kleuren moeten een eenheid vormen (per horeca-inrichting) en passen in de omgeving en bij het pand.

       Parasols / Zonneschermen / Luifels:

      • Reclame is toegelaten op het neerhangend deel.
      • Binnen de terraszone worden gelijke parasols in vorm, materiaal en kleur gebruikt.
      • De parasols, zonneschermen of luifels hebben een uniforme kleur en enkel de kleuren zwart/antraciet of beige zijn toegestaan.
      • De parasols, zonneschermen of luifels mogen in open stand nooit verder reiken dan de vergunde ruimte van het terras.
      • Ze moeten voldoende windbestendig verankerd zijn (geen verankering in de ondergrond).

      Windschermen / Terrasschermen:

      • Windschermen / terrasschermen worden geplaatst door de gemeente volgens de vergunde oppervlakte van het terras. Evenwijdig met de straat voor de vergunde lengte (rekening houdend met de bereikbaarheid van aanpalende garages/opritten).
      • Loodrecht op de straat zodat een minimale doorgang op het voetpad van 1,5m wordt gegarandeerd.

      4.2.2 Terrassen gelegen binnen kerngebied Gavere (Onderstraat, Scheldestraat, Kasteeldreef, Molenstraat (tot Onderstraat), Nieuwstraat): enkel jaarterrassen zijn toegelaten onder volgende voorwaarden

      Terrasmeubilair:

      • idem 4.2.1.

      Parasols / Zonneschermen / Luifels:

      • idem 4.2.1.

      Windschermen / Terrasschermen:

      • Bestaande terrassen op 1/4/2023:
        • Deze schermen mogen behouden blijven mits een overgangsperiode tot 1/4/2025.
      • Nieuwe aanvragen vanaf 1/4/2023:
        • idem 4.2.1.

      4.2.3 Terrassen gelegen op grondgebied Gavere met uitzondering van Markt en Kerngebied Gavere: jaar-, seizoen- en zomerterrassen zijn toegelaten onder volgende voorwaarden

       Terrasmeubilair:

      • Het terrasmeubilair moet bestand zijn tegen weersinvloeden en geschikt zijn voor publiek gebruik.
      • De gebruikte kleuren moeten een eenheid vormen (per horeca-inrichting) en passen in de omgeving en bij het pand.

       Parasols / Zonneschermen / Luifels:

      • Reclame is toegelaten op het neerhangend deel.
      • Binnen de terraszone worden gelijke parasols in vorm, materiaal en kleur gebruikt.
      • De parasols, zonneschermen of luifels mogen in open stand nooit verder reiken dan de vergunde ruimte van het terras.
      • Ze moeten voldoende windbestendig verankerd zijn (geen verankering in de ondergrond).

       Windschermen / Terrasschermen:

      • Zijn verplicht indien de veiligheid langs de openbare weg dit noodzakelijk maakt
      • Windschermen zijn neutraal (zonder reclame), maar tegelijkertijd voldoende robuust.
      • Het scherm mag de zichtbaarheid op de rijbaan niet belemmeren en moet boven de 110 cm doorkijkbaar zijn.
      • De verschillende elementen van het terrasscherm moeten aan elkaar en aan de grond bevestigd worden zodat zij een stevig geheel vormen.

      4.2.4  Algemene voorschriften, voor alle terrassen gelegen op het grondgebied

      Verwarmingselementen

      Plaatsingsvoorschriften voor terrasverwarmers:

      • De plaatsing van terrasverwarmers mag de evacuatie niet bemoeilijken.
      • Terrasverwarmers boven de evacuatiedeuren zijn verboden.
      • Vloeibare energiebronnen, genre petroliumkachels zijn niet toegestaan.
      • Het voorzien van terrasverwarmers moet vermeld worden in de vergunningsaanvraag voor het bekomen van een terras op openbaar domein
      • De terrasverwarmers moeten gekeurd zijn.

      Verlichtingselementen

      Het plaatsen van verlichtingselementen op de terrassen kan worden toegelaten op voorwaarde dat het verlichtingsniveau laag gehouden wordt en geconcentreerd is op de terraszone zelf (dit om lichtpollutie tegen te gaan).

      Zijn steeds van toepassing:

      • politieverordening van 18 april 2011 houdende veiligheidsmaatregelen op het gebruik van occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgassen en/of elektriciteit.
      • politieverordening van18 april 2011 houdende veiligheidsmaatregelen op het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem.
      • politieverordening van 21 december 2015 ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s bij publieke evenementen van tijdelijke aard.

       4.2.5. Als terrasinrichting is niet toegestaan:

      • Het aanbrengen van vaste markeringen op de onderliggende verharding.
      • Vuurmanden, vuurschalen en kachels.
      • Losliggende kabels of andere nutsvoorzieningen op of over de openbare weg/voetpad.
      • Het plaatsen van een tent/overkapping op het bestaand terras zonder afzonderlijke toelating door het college van burgemeester en schepenen.
      • Installaties voor het bereiden van eten of schenken van dranken zonder afzonderlijke toelating door het college van burgemeester en schepenen.
      • Muziekinstallaties zonder afzonderlijke toelating van het college van burgemeester en schepenen (als evenement).
       

      Aansprakelijkheid

      Art. 5:

      §1. Het verlenen van een terrasvergunning legt geen enkele verplichting, noch aansprakelijkheid bij de gemeente in verband met het behoeden van de op het openbaar domein geplaatste voorwerpen.

      §2. Schade aan de elementen van de terrasconstructie door externe omstandigheden of door de weersomstandigheden zijn ten laste van de vergunninghouder.

      §3. De gemeente is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen op deze terrasconstructies: de horeca-uitbater dient in te staan voor de veiligheid op de terrasconstructie.

      §4. De  vergunninghouder blijft verantwoordelijk voor alle schade en ongevallen aan derden of aan het openbaar domein, die het gevolg zouden zijn van het plaatsen van een terras, stand of uitstalling en moet zich hiervoor laten verzekeren en het bewijs hiervan voorleggen aan het bestuur.

      §5. De vergunninghouder staat als een verantwoordelijk persoon in voor degelijk onderhoud van het openbaar domein dat door de terrasconstructie wordt ingenomen. Indien beschadigingen worden vastgesteld aan het openbaar domein, zullen de herstellingen gebeuren door of in opdracht van de gemeente en op kosten van de vergunninghouder. Indien de vergunninghouder weet heeft van beschadigingen aan het openbaar domein moet hij deze onmiddellijk melden aan het gemeentebestuur.

      §6 De vergunninghouder blijft steeds verantwoordelijk voor een correcte plaatsing en onderhoud van de vergunde terrasconstructie.
      Indien hij/zij niet aan deze verplichting voldoet kan het gemeentebestuur overgaan tot ontruiming van het terras.
      De kosten hiervan komen ten laste van de vergunninghouder.

       

      Sancties

      Art. 6:

      §1. Bij niet naleving van de vergunningsvoorwaarden ontvangt de overtreder, behoudens in geval van hoogdringendheíd, een schriftelijke waarschuwing. Na een termijn van 14 dagen kan het college van burgemeester en schepenen de vergunning schorsen en bij volharding intrekken.

      §2. Bij de schorsing van de vergunning is de overtreder gehouden op zijn of haar kosten de opstellingen waarvoor hem een vergunning werd verleend onmiddellijk te verwijderen voor de duur van de schorsing.

      §3. Bij de intrekking van de vergunning is de overtreder gehouden op zijn of haar kosten de opstellingen waarvoor hem of haar een vergunning werd verleend onmiddellijk en definitief te verwijderen. Bij verzuim zullen deze ambtshalve worden verwijderd op kosten van de overtreder.

      §4. Het college van burgemeester en schepenen kan in het geval van het wederrechtelijk in gebruik nemen van het openbaar domein bij gebrek aan een machtiging, het terras onmiddellijk doen verwijderen op kosten van de overtreder.

      §5. Het weggenomen materiaal wordt door de gemeente bijgehouden voor een periode van maximaal zes maanden.
      Het materiaal wordt teruggegeven in de staat waarin het zich bevindt, zonder dat de gemeente aansprakelijk kan worden gesteld voor eventuele beschadigingen.
      Na bovenvermelde periode kan de gemeente te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp. Ingeval van verkoop moet de gemeente de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden houden.

      §6. Ongeacht alle andere mogelijke sancties worden de overtredingen van de bepalingen van dit politiereglement bestraft met de maatregelen zoals bepaald in het gemeentelijk reglement met betrekking tot de administratieve sancties:

      • een administratieve geldboete waarbij het maximum bij reglement is vastgelegd;
      • de administratieve schorsing van de door de gemeente verleende terrasvergunning;
      • de administratieve intrekking van de door de gemeente verleende terrasvergunning;
      • de tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van het terras.

      §7. Behoudens het voorgaande kan de burgemeester altijd de nodige maatregelen nemen om redenen van openbare orde, veiligheid en gezondheid.

      §8. Terrassen die na de overgangsperiode niet aan dit reglement zijn aangepast, moeten verwijderd worden.

      lndien de terrassen niet tijdig verwijderd worden, zal het college van burgemeester en schepenen aan de gemeentediensten de opdracht geven om tot ontruiming over te gaan. Alle kosten vallen ten laste van de overtreder.

       

      Overgangsperiode

       Art. 7:

      Na goedkeuring van onderhavig reglement door de gemeenteraad kan de uitbater van een bestaande horeca-inrichting met terras het terras behouden, maar moet hij zijn bestaande terrasvergunning wel hernieuwen. De uitbater krijgt hiervoor tijd tot en met 1 juli 2023. Het huidige terrasmeubilair kan tot en met 31 december 2023 op het openbaar domein blijven staan. Hernieuwingen van terrasvergunningen moeten ingediend zijn voor 1 juli 2023.

      Vanaf 1 januari 2024 moet elk terras voldoen aan de bepalingen van dit reglement (met uitzondering van bestaande terrassen in het kerngebied van Gavere met betrekking tot windschermen).

      Nieuwe horeca-uitbaters die starten na het in voege gaan van dit reglement moeten onmiddellijk voldoen aan de bepalingen van onderhavig reglement.

        Bekendmaking en inwerkingtreding
      Art. 8:

      Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking vanaf de vijfde dag na bekendmaking.

    • Privatieve ingebruikname van het openbaar domein voor het plaatsen van terrassen - vaststellen retributiereglement

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Grondwet, artikel 173.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41 2e lid 14°.
      juridisch kader
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
      • Gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende vaststellen van een retributie op de invorderingskosten van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve sancties.
      • Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende de belasting op de standplaatsen voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de openbare markten, het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen.
      • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 houdende de retributie voor een abonnement op een wekelijkse standplaats voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de openbare markten, het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2018).
      • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 houdende de retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
      • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 houdende privatieve ingebruikname van het openbaar domein voor het plaatsen van terrassen - vaststellen politieverordening.
      motivering

      De gemeente heeft reeds een retributiereglement voor de inname van openbaar domein, een retributie voor een abonnement op een wekelijkse standplaats voor het uitvoeren van ambulante activiteiten en een belasting op de standplaatsen voor het uitvoeren van ambulante activiteiten.

      Hierdoor lijkt het billijk om eveneens voor de inname van het openbaar domein voor de privatieve uitbating van terrassen een vergoeding in de vorm van een retributie te vragen.

      Ingeval van weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Onthouders: Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Sara De Mulder
      Resultaat: Met 12 stemmen voor, 11 onthoudingen
      besluit

      Art. 1:

      Er wordt vanaf 01 januari 2024 tot en met 31 december 2025 een gemeentelijke retributie gevestigd die verschuldigd is voor de privatieve ingebruikname van het openbaar domein voor het plaatsen van terrassen.
      Met 'openbaar domein' wordt bedoeld de openbare weg inclusief voet- en fietspaden en parkeerruimte, al dan niet afgebakend, en de groene ruimten, wandelplaatsen, parken, pleinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de openbare weg die openstaan voor het verkeer van personen.

      Art. 2:

      De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het gemeentelijk openbaar domein in gebruik neemt. De natuurlijke of rechtspersoon voor wiens rekening het openbaar domein in gebruik wordt genomen is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.

      Art. 3:

      Dit reglement handelt louter over het vestigen van een retributie voor inname van de openbare ruimte. Het betalen van de retributie op de inname van de openbare ruimte houdt geen toestemming in om de openbare ruimte privatief te gebruiken. Deze inname is pas toegelaten na het toekennen van een toestemming door de bevoegde instanties.

      Art. 4:

      De verschillende vergoedingen worden gecumuleerd bij het type aanvraag conform onderstaande tabel:

      Jaarterras

      Seizoensterras (15/03-15/11)

      Zomerterras (01/06-30/09)

      0,20 euro/m²/week of 10,40 euro/m²/jaar


      0,20€/m²/week of 7 euro/m²/seizoen


      0,20 euro/m²/week of 3,60 euro/m²/zomer



      Bij een verlenging van zomerterras naar seizoensterras wordt de volledige periode van het seizoensterras aangerekend.

       

      Art. 5:

      De ingediende aanvraag zal door de gemeentelijke diensten van de afdeling ruimte getoetst worden aan de vergunning voor de aanvraag van het betrokken terras.

      Art. 6:

      Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.

      Art. 7:

      Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur.
      De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.

    • Aanleg fietspad Ten Edestraat - goedkeuren definitieve vaststelling rooilijnplan

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41
      • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 17
      juridisch kader
      • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
      • Gemeenteraadsbesluit van 9 september 2019 houdende goedkeuring aanpassing lokaal functioneel fietsroutenetwerk.
      • Besluit van de deputatie Oost-Vlaanderen van 17 oktober 2019 houdende vaststelling van het lokaal functioneel fietsroutenetwerk van de gemeente Gavere.
      • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende goedkeuren van het meerjarenplan 2020-2025 (en latere aanpassingen), BD01-AP-131-ACT 270 (fietsvriendelijke gemeente).
      • Collegebesluit van 26 oktober 2020 betreffende de gunning van de studieopdracht voor de aanleg van een fietspad langsheen de Ten Edestraat aan Studiebureau Lobelle bvba, Gistelse Steenweg 712 te 8200 Brugge.
      • Collegebesluit van 23 augustus 2021 houdende gunnen van de opdracht voor de opmaak van een schattingsverslag voor de onteigeningen i.f.v. de aanleg van het fietspad langs de Ten Edestraat aan beëdigd landmeter-expert Stefan Renaer, Steenweg 93, bus C, 9570 Sint-Maria-Lierde.
      • Vademecum fietsvoorzieningen.
      • Advies van de overlegstructuur verkeer en mobiliteit van 23 juni 2021 en 28 maart 2022.
      • Verslag projectstuurgroep (PSG) van 12 juli 2022.
      • Unieke verantwoordingsnota van 9 augustus 2022.
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2023 houdende de voorlopige vaststelling van het ontwerp en het rooilijnplan.
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2023 houdende het voorlopig besluit tot onteigening.
      • Proces-verbaal van het openbaar onderzoek.
      motivering

      Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet de aanleg van een fietspad langs de Ten Edestraat (BD01-AP-131-ACT 270).
      De actie wordt omschreven als volgt: "Het lokaal bestuur moedigt fietsverkeer aan en neemt maatregelen om de gemeente fietsvriendelijk te maken".
      Dit omvat onder meer: (...) de aanleg van een fietspad langs de Ten Edestraat (deel tussen de Eeckhoutstraat en de Opperweg).

      Studiebureau Lobelle werd aangesteld als ontwerper en werkte diverse scenario's uit, o.a.:

      1. Aanliggende fietspaden
      2. Vrijliggend fietspad (open gebied) + aanliggende fietspaden in bebouwde zone
      3. Vrijliggend fietspad (open gebied) + afbuiging naar Boentweg (variant zonder bomen)
      4. Vrijliggend fietspad (open gebied) + afbuiging naar Boentweg (variant met bomen)

      De overlegstructuur voor verkeer en mobiliteit gaf bij een bespreking op 23 juni 2021 de voorkeur aan het scenario van een vrijliggend fietspad met afbuiging naar de Boentweg.

      Van dit scenario werden dan nog enkele bijkomende varianten uitgewerkt door het studiebureau.

      In functie van de subsidies (LFF) werd dit voorstel overgemaakt aan het provinciebestuur, waarbij volgende opmerkingen werden ontvangen:

      • afbuiging richting Boentweg zal z’n doel voorbijschieten; de fietser neemt steeds de kortste weg en zal de Ten Edestraat volledig volgen. De provincie zal het deel naar de Boentweg niet subsidiëren.
      • het fietspad moet min 3m zijn i.p.v. 2,5m.

      Het provinciebestuur oordeelde bijgevolg dat scenario 2 is aangewezen.

      De overlegstructuur voor verkeer en mobiliteit sloot zich tijdens de bespreking op 28 maart 2022 aan bij het voorstel van het provinciebestuur om scenario 2 (vrijliggend fietspad in het open gebied en aanliggende fietspaden in de bebouwde zone) verder uit te werken.

      Op 12 juli 2022 werd het ontwerp (scenario 2) besproken met de projectstuurgroep.
      Op basis van de conclusies van de projectstuurgroepvergadering werd de unieke verantwoordingsnota gefinaliseerd en overgemaakt aan de projectstuurgroep op 06 oktober 2022. Er werden hierop geen opmerkingen ontvangen.

      Het ontwerp voor de aanleg van het fietspad langs de Ten Edestraat werd nogmaals besproken in de vergadering van de overlegstructuur verkeer en mobiliteit op 30 november 2022. Er werden geen opmerkingen geformuleerd.

      Het ontwerp voor de aanleg van het fietspad langs de Ten Edestraat werd toegelicht aan de betrokken bewoners van de Ten Edestraat op 12 december 2022. Er werden geen opmerkingen geformuleerd die een aanpassing van het ontwerp vereisen.

      Voor de realisatie van voormeld ontwerp is een wijziging (lees "verbreden") van een deel van de gemeenteweg "Ten Edestraat" noodzakelijk, zoals voorzien op het ontwerp-rooilijnplan.

      Het voornemen tot het wijzigen van de gemeenteweg geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en werd aan deze artikels getoetst.

      Artikel 3 van het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt het volgende:

      ‘Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

      Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

      1. de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

      2. de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.’

      De toetsing aan artikel 3 houdt in dat de voorgestelde maatregel beoogt om een veilige fietsverbinding aan te leggen tussen de Opperweg en de Eeckhoutstraat, waarbij het gekozen scenario beantwoordt aan de meest logische en veilige inrichting, zoals blijkt uit het verslag van de projectstuurgroepvergadering van 12 juli 2022 en de bijhorende unieke verantwoordingsnota.

      Artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt het volgende:

      ‘Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

      1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

      2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

      3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

      4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

      5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.’

      In het kader van artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, werd rekening gehouden met de vooropgestelde principes, en kan de wijziging (verbreding) als volgt worden gemotiveerd:

      1. Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang:

      Het project omvat de aanleg van een veilige fietsverbinding langsheen de Ten Edestraat in de deelgemeente Semmerzake. De aanleg van dit fietspad heeft als doel de missing link weg te werken tussen het fietspad langs de Opperweg en het fietspad langs de Eeckhoutstraat. In dit project wordt het nieuwe fietspad in het buitengebied aangelegd als tweerichtingsfietspad, in het tussengebied als twee eenrichtingsfietspaden. Er wordt gezorgd voor een veilige aansluiting ter hoogte van de Eeckhoutstraat en de Opperweg.
      De beoogde verbreding van de gemeenteweg is nodig i.f.v. de aanleg van het tweerichtingsfietspad en de aanleg van een nieuwe gracht.
      Er wordt maximaal ingezet op buffering en infiltratie van hemelwater via open systemen. De voorkeur gaat bijgevolg uit naar nieuwe grachten om hemelwater te bufferen en te infiltreren.
      Conclusie: de verbreding van de gemeenteweg en de hiermee gepaard gaande in te nemen gronden zijn bestemd voor de aanleg van een buffergracht en fietspad zodat de wijziging van het gemeentelijk wegennet ten dienste staat van het algemeen belang.

      2. Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd:

      De wijziging kadert binnen de doelstelling om een veilige fietsverbinding aan te leggen langsheen de Ten Edestraat.
      In dit project wordt het nieuwe fietspad in het buitengebied aangelegd als tweerichtingsfietspad, in het tussengebied als twee eenrichtingsfietspaden, omdat dit het meest logische en veilige scenario is.
      De beoogde verbreding van de gemeenteweg is nodig i.f.v. de aanleg van het tweerichtingsfietspad en de aanleg van een nieuwe gracht.

      3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:

      De wijziging van de gemeenteweg komt de verkeersveiligheid ten goede, zowel voor het gemotoriseerd verkeer als de fietser.
      Het nieuwe fietspad wordt in het buitengebied volledig gescheiden van de rijweg aangelegd als tweerichtingsfietspad, in het tussengebied als twee aanliggende eenrichtingsfietspaden. Er wordt gezorgd voor een veilige aansluiting ter hoogte van de Eeckhoutstraat en de Opperweg.
      Tussen de aanliggende fietspaden en de erfontsluitingen is er nog een veilige afstand met variabele breedte van 1,04m tot 1,40m.

      4. Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:

      De wijziging van de gemeenteweg heeft geen impact op het weggennet van naburige gemeenten.

      5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen:

      Het project "aanleg fietspaden langs de Ten Edestraat" is een duurzame ruimtelijke ontwikkeling welke kadert in de beleidsdoelstelling "Gavere, een aantrekkelijke landelijke gemeente" en meer bepaald in het actieplan "Leefbare en veilige mobiliteit".
      Door deze wijziging van de gemeenteweg, zal de breedte van de gemeenteweg aangepast worden in de mate dat deze zowel door de huidige als door de toekomstige generatie kan gebruikt worden, zonder de verdere ontwikkeling van het gebied in het gedrang te brengen.

      Met andere woorden is de wijziging van de gemeenteweg, inclusief de geplande wegeniswerken, een toekomstgerichte handeling die het wegenbeleid van de gemeente Gavere ten goede komt en geen afbreuk doet aan toekomstige ontwikkelingen van het gebied. Er worden immers door de wijziging geen andere projecten (bouwprojecten of verbindingen) in het gedrang gebracht.

      In dit kader lijkt het de gemeente Gavere aangewezen en noodzakelijk om de gemeenteweg "Ten Edestraat" te wijzigen met het oog op de geplande wegenwerken, conform de procedure zoals bepaald in het decreet houdende de gemeentewegen.

      De gemeenteraad stelde het ontwerp van rooilijnplan tot wijziging van de gemeenteweg "Ten Edestraat" voorlopig vast op 23 januari 2023.

      Het openbaar onderzoek vond in overeenstemming met art. 17 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, plaats van 15 februari 2023 tot en met 15 maart 2023.

      Uit het proces-verbaal met betrekking tot de sluiting van het openbaar onderzoek blijkt dat er geen bezwaren werden ingediend.

      Op 14 februari 2023 werd overeenkomstig artikel 17 § 2.6° van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen een adviesvraag gericht aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Deze instantie verleende geen advies binnen de gestelde termijn zodat aan de adviesvereiste mag worden voorbijgegaan.

      Op 13 februari 2023 werd overeenkomstig artikel 17 § 2.6° van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen een adviesvraag gericht aan de Deputatie van de Provincie Oost-Vlaanderen. Deze instantie verleende geen advies binnen de gestelde termijn, maar vanuit de dienst mobiliteit van de Provincie werd volgend advies gegeven:

      De conclusie van de provinciale dienst Mobiliteit luidt als volgt :

        1. Het algemeen belang van de gemeenteweggebruikers wordt niet geschonden. De gedeeltelijk verbrede Ten Edestraat blijft als functionele verbinding behouden.
        2. Het rooilijnplan en de noodzakelijke grondinnemingen, die nodig zijn om een fietsvriendelijke, verkeersveilige fietsverbinding aan te leggen, werden afdoende gemotiveerd.
        3. De verkeersveiligheid van de fietsers wordt bevorderd.
        4. De Ten Edestraat is niet gemeenteoverschrijdend.
        5. De actuele verbindingsfunctie van de gemeenteweg wordt behouden en de behoeften van de toekomstige generaties worden gevrijwaard.

      Suggestie :

      Het is aangewezen de toestand van voetweg 18 (trage weg 13b volgens het tragewegenplan Semmerzake) tussen de Ten Edestraat en buurtweg 17 (trage weg 13a) te onderzoeken. De adviesnota bij het tragewegenplan vermeldt immers : “Onderzoeken of het stuk tussen de Ten Edestraat en 13a (buurtweg 17) kan heropend worden.”

      Er wordt bijgevolg vastgesteld dat de provinciale dienst mobiliteit oordeelt dat de verplaatsing duidelijk en grondig werd gemotiveerd met in acht name van de artikelen 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

      Gezien er tijdens de periode van het openbaar onderzoek en de adviesvraag geen bezwaren en geen ongunstige adviezen werden ontvangen, wenst de gemeenteraad geen aanpassingen te doen aan het dossier.

      De suggestie van de dienst mobiliteit van de Provincie wordt bij de verdere uitrol van het trage wegenplan meegenomen.

      In dit kader lijkt het de gemeente Gavere aangewezen om de rooilijn van de Ten Edestraat te wijzigen met het oog op de geplande wegenwerken, conform de procedure zoals bepaald in het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

      Volgens het decreet stelt de gemeenteraad het ontwerp van rooilijnplan definitief vast.

      Dit ontwerp van rooilijnplan bevat tevens een berekening van de waardevermindering in het kader van artikel 28 van het decreet houdende de gemeentewegen en de onteigeningsvergoeding.  Gelet op de samenlopende procedure tussen het rooilijnplan en het onteigeningsplan conform artikel 31 van het Vlaams Onteigeningsdecreet wordt een globaal bedrag voorgesteld in het bijgevoegd schattingsverslag van beëdigd landmeter-expert Stefan Renaer, waarin zowel de minwaardevergoeding als de onteigeningsvergoeding vervat zitten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Jef Vermaere, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Onthouders: Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 9 onthoudingen
      besluit

      Art. 1:

      Het rooilijnplan tot wijziging van de Ten Edestraat definitief vast te stellen.

      Art. 2:

      Akkoord te gaan met de voorgestelde vergoeding voor waardevermindering zoals bepaald door de heer Stefan Renaer, beëdigd landmeter-expert.

      Art. 3:

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig art. 18 en 19 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de (gewijzigde) gemeenteweg, overeenkomstig de artikelen 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

      Art. 4:

      Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 18 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

      Art. 5:

      Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk via het loket voor lokale besturen bezorgd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en met een beveiligde zending aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.

      Art. 6:

      Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een schorsend administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

    • Aanleg fietspad Ten Edestraat - definitief besluit tot onteigening

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.

      juridisch kader
      • Decreet betreffende onteigening voor algemeen nut (het Vlaams onteigeningsdecreet) van 24 februari 2017.
      • Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 en latere wijzigingen.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
      • Gemeenteraadsbesluit van 09 september 2019 houdende goedkeuring aanpassing lokaal functioneel fietsroutenetwerk.
      • Besluit van de deputatie Oost-Vlaanderen van 17 oktober 2019 houdende vaststelling van het lokaal functioneel fietsroutenetwerk van de gemeente Gavere.
      • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende goedkeuren van het meerjarenplan 2020-2025 (en latere aanpassingen), BD01-AP-131-ACT 270 (fietsvriendelijke gemeente).
      • Collegebesluit van 26 oktober 2020 betreffende de gunning van de studieopdracht voor aanleg van een fietspad langsheen de Ten Edestraat aan Studiebureau Lobelle bvba, Gistelse Steenweg 712 te 8200 Brugge.
      • Collegebesluit van 23 augustus 2021 houdende gunnen van de opdracht voor de opmaak van een schattingsverslag voor de onteigeningen i.f.v. de aanleg van het fietspad langs de Ten Edestraat aan beëdigd landmeter-expert Stefan Renaer, Steenweg 93, bus C, 9570 Sint-Maria-Lierde.
      • Vademecum fietsvoorzieningen.
      • Advies van de overlegstructuur voor verkeer en mobiliteit van 23 juni 2021 en 28 maart 2022.
      • Verslag projectstuurgroep (PSG) van 12 juli 2022.
      • Unieke verantwoordingsnota van 9 augustus 2022.
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2023 houdende aanleg fietspad Ten Edestraat - principieel goedkeuren ontwerp en voorlopig vaststellen rooilijnplan.
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2023 houdende aanleg fietspad Ten Edestraat -  voorlopig besluit tot onteigening.
      • Collegebesluit van 6 februari 2023 houdende Fietspad Ten Edestraat - inlijving private percelen bij openbaar domein - aanstellen notaris.
      • Proces-verbaal van het openbaar onderzoek.
      motivering

      1. Aanleiding en context

      1.1 Feitelijke context

      Bij besluit van 23 januari 2023 van de gemeenteraad van Gavere werd het rooilijnplan "Ten Edestraat" met nummer WW2082 (LOB) voorlopig vastgesteld.
      Dit rooilijnplan beoogt de gedeeltelijke wijziging, door de verbreding ervan, van de op het grondgebied van de gemeente Gavere bestaande gemeenteweg "Ten Edestraat".
      Deze verbreding van de bestaande gemeenteweg geschiedt met het oog op de aanleg, het beheer en het onderhoud van volgende publieke infrastructuur: de aanleg van een fietspad en een gracht voor buffering en infiltratie van hemelwater.

      Voor de realisatie van het rooilijnplan en voor de daarmee beoogde aanleg, beheer en onderhoud van de publieke infrastructuur dient de gemeente Gavere over te gaan tot verwerving van de door het rooilijnplan getroffen (delen van) onroerende goederen.

      1.2 Te onteigenen onroerende goederen

      De te onteigenen onroerende goederen zijn aangeduid op het bij dit besluit gevoegd onteigeningsplan (innemingen 1 t.e.m. 18), waarvoor de gemeenteraad op 23 januari 2023 een voorlopig onteigeningsbesluit heeft genomen.
      Met de eigenaars van deze onroerende goederen werden onderhandelingen gevoerd worden over de minnelijke aankoop van hun onroerend goed.

      1.3 Onteigenende instantie

      De te onteigenen onroerende goederen zijn gelegen op het grondgebied van de gemeente Gavere.
      Bijgevolg is de onteigenende overheid de gemeente Gavere, ingeschreven in de kruispuntbank der ondernemingen onder het nummer 0207.451.326, met zetel te 9890 Gavere, Markt 1.

      2. Rechtsgrond voor de onteigening

      Op grond van art. 6, 1° en art. 7, 3e alinea van het decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut zijn gemeenten bevoegd om tot onteigening over te gaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake de gemeentelijke aangelegenheden.

      Op grond van art. 7, 4e alinea van voormeld decreet moeten gemeenten, waar decretaal of wettelijk een specifieke rechtsgrond voor onteigening wordt bepaald, echter op grond van die rechtsgrond tot onteigening overgaan.

      De te onteigenen onroerende goederen maken het voorwerp uit van het rooilijnplan "Ten Edestraat" bestaande uit plan met nummer WW2082 (LOB), voorlopig goedgekeurd bij besluit van 23 januari 2023 van de gemeenteraad van Gavere.

      Art. 2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen definieert de rooilijn als de huidige of de toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan.

      Op grond van art. 27 van voormeld decreet kan elke verwerving van onroerende goederen vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van gemeentewegen en voor de realisatie van de rooilijnplannen door onteigening tot stand worden gebracht, conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.

      3. Argumentatie

      3.1 Onteigeningsdoel van algemeen nut

      Het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Gavere voorziet de aanleg van een fietspad langs de Ten Edestraat (BD01-AP-131-ACT 270).
      De actie wordt omschreven als volgt: "Het lokaal bestuur moedigt fietsverkeer aan en neemt maatregelen om de gemeente fietsvriendelijker te maken".

      Het project omvat de aanleg van een veilige fietsverbinding langsheen de Ten Edestraat in de deelgemeente Semmerzake.
      De aanleg van dit fietspad heeft als doel de missing link weg te werken tussen het fietspad langs de Opperweg en het fietspad langs de Eeckhoutstraat.
      In dit project wordt het nieuwe fietspad in het buitengebied aangelegd als tweerichtingsfietspad, in het tussengebied als twee eenrichtingsfietspaden.
      Er wordt gezorgd voor een veilige aansluiting ter hoogte van de Eeckhoutstraat en de Opperweg.
      De beoogde verbreding van de gemeenteweg is nodig i.f.v. de aanleg van het tweerichtingsfietspad en de aanleg van een nieuwe gracht.
      Er wordt maximaal ingezet op buffering en infiltratie van hemelwater via open systemen. De voorkeur gaat bijgevolg uit naar nieuwe grachten om hemelwater te bufferen en te infiltreren.

      Voor de aanleg van deze publieke infrastructuur enerzijds en voor het beheer en onderhoud ervan anderzijds is een wijziging door verbreding van de bestaande Ten Edestraat noodzakelijk. Om die verbreding mogelijk te maken, heeft de gemeente een rooilijnplan "Ten Edestraat" opgemaakt. De rooilijn betreft immers de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan.

      Op grond van art. 27 van het Gemeentewegendecreet kan elke verwerving van onroerende goederen vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van gemeentewegen en voor de realisatie van de rooilijnplannen door onteigening tot stand worden gebracht, conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.

      (1) De aanleg, het beheer en het onderhoud van de hierboven vermelde publieke infrastructuur in de Ten Edestraat,
      (2) de realisatie van het met het oog op die publieke infrastructuur opgemaakte rooilijnplan "Ten Edestraat" en
      (3) de ter realisatie van die infrastructuur en dat rooilijnplan beoogde onteigeningen, zijn van algemeen nut.

      Dit laatste vloeit ook voort uit art. 4.4.7, §2 jo. art. 5.6.7, §3 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
      Volgens art. 4.4.7, §2 VCRO mag in een vergunning voor handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben, worden afgeweken van stedenbouwkundige voorschriften.
      Op grond van het Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening zijn handelingen van algemeen belang:

      • de aanleg, wijziging of uitbreiding van openbare fiets-, ruiter- en wandelpaden, en andere paden voor de zwakke weggebruiker;
      • de aanleg, wijziging of uitbreiding van ondergrondse leidingen die voor het openbaar net bedoeld zijn, en voorzieningen voor het verzamelen en afvoeren van hemel-, oppervlakte- en afvalwater en de bijbehorende kleinschalige infrastructuur, zoals controlepunten, pomp- en overslagstations;
      • werfzones en tijdelijke (grond)stockages met het oog op de uitvoering van deze handelingen;

      Volgens art. 5.6.7, §3 VCRO gelden de mogelijkheden om af te wijken van stedenbouwkundige voorschriften op grond van art. 4.4.7, §2 VCRO onder dezelfde voorwaarden ten aanzien van de instanties en organen die adviseren of beslissen over een onteigeningsplan.

      3.2 Onteigeningsnoodzaak

      De beoogde onteigening dient het algemeen nut. Daarnaast is het ook noodzakelijk dat (a) hoger vermeld onteigeningsdoel effectief verwezenlijkt wordt, (b) dat dit onteigeningsdoel gerealiseerd wordt middels onteigening en (c) dat het onteigeningsdoel verwezenlijkt wordt op de te onteigenen onroerende goederen. 

      3.2.1 Noodzaak van het doel van de onteigening

      De realisatie van het rooilijnplan "Ten Edestraat" van de gemeente Gavere is noodzakelijk.

      Deze noodzaak vloeit in de eerste plaats voort uit art. 26, §1 van het Gemeentewegendecreet. Volgens dit artikel heeft de vastlegging van een gemeenteweg tot gevolg dat op de gemeente de rechtsplicht rust om over te gaan tot de realisatie, de vrijwaring en het beheer van de gemeenteweg.

      Ten tweede is de realisatie van de rooilijn noodzakelijk omwille van de aard van de eraan gekoppelde publieke infrastructuur.
      De aanleg van aan- of vrijliggende fietspaden betekent een verbetering ten opzichte van de bestaande toestand ter plaatse.
      De vernieuwing van deze infrastructuur komt de verkeersveiligheid van alle en vooral de zwakke weggebruikers dan ook ten goede.

      Ten derde is de realisatie van de rooilijn ook noodzakelijk omwille van de specifieke configuratie van de eraan gekoppelde publieke infrastructuur.
      Het fietspad moet aan welbepaalde afmetingen voldoen op grond van de relevante wetgeving en het Vademecum Fietsvoorzieningen.
      Ten gevolge van de veiligheidszone en het nieuwe fietspad moet tenslotte de bestaande gracht verlegd worden. Deze gracht moet zelf ook aan bepaalde voorwaarden voldoen conform de bepalingen van het Besluit van 5 juli 2013 de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

      Tenslotte is de realisatie van de rooilijn noodzakelijk om voldoende ruimte te creëren voor de aanleg van de infrastructuur en om ook in de toekomst te allen tijde het beheer en het onderhoud  ervan te verzekeren.

      3.2.2 Noodzaak van de onteigening als middel

      Voor de realisatie van het rooilijnplan "Ten Edestraat" op het grondgebied van de gemeente Gavere is het noodzakelijk dat gebruik gemaakt wordt van het instrument van de onteigening.

      Art. 26 van het decreet houdende de gemeentewegen stelt als algemene regel de verwerving voorop van de onroerende goederen vereist voor de realisatie van een gemeenteweg. Voor wat betreft de wijziging van een gemeenteweg bestaat in hoofde van de gemeente een wettelijke mogelijkheid om tot verwerving over te gaan in het kader van de realisatieplicht welke op de gemeente rust.

      Artikel 27 van het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt immers dat elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van gemeentewegen en de realisatie van de rooilijnplannen, door onteigening kan tot stand worden gebracht.

      In de mate dat de verwerving niet minnelijk kan bereikt worden, is de onteigening het enige overblijvende alternatief.

      Daarnaast is het voor infrastructuurwerken zoals openbare verkeerswerken in het algemeen belang vereist dat de overheid, in dit geval de gemeente, deze zelf ontwikkelt.

      Volgende zaken moeten immers absoluut vermeden worden:

      • een versnipperde eigendomsstructuur;
      • een lappendeken aan verantwoordelijkheden inzake onderhoud en herstel, wat zou leiden tot een groter risico op juridische conflicten;
      • een gebrek aan globale inrichting en een overkoepelend beheer en onderhoud;
      • problemen naar toegankelijkheid, het beschikbaar houden ten aanzien van andere gebruikers en bijvoorbeeld het voorzien van aanvullende reglementen van wegbeheer;

      Het aanleggen, beheren en onderhouden van gemeentewegeninfrastructuur behoort tot de basistaken van de gemeente en vereist een coherent en doelmatig beheer en beleid, ook naar eventuele aansprakelijkheden en verantwoordelijkheden toe.

      Van de infrastructuur moet onder alle omstandigheden een veilig en doelmatig gebruik kunnen gemaakt worden. Dit kan enkel indien de gemeente kan instaan voor de realisatie ervan. Een zo eenduidig mogelijke grondpositie waarborgt de publieke beheerstaken, onder meer naar onderhoud, verlenen van vergunningen, advisering in het kader van omgevingsvergunningen, toestaan van afwijkingen van de rooilijn, aansprakelijkheden, etc.

      Ook in het licht van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (“RSV”) is de ontwikkeling van weginfrastructuurwerken door de gemeente vereist. Zo stelt het RSV voor wegeninfrastructuur voorop dat er een duidelijke en geïntegreerde visie op de verschillende vervoerswijzen moet zijn, waarvoor een algemene consensus tussen betrokken partners noodzakelijk is.

      Het is overigens om al deze redenen dat alle weginfrastructuur en de daarmee onlosmakelijk samenhangende ingrepen in art. 24, §3 van het Onteigeningsdecreet uitdrukkelijk zijn uitgesloten van het recht om een verzoek tot zelfrealisatie in te dienen.

      3.2.3 Noodzaak van het voorwerp van de onteigening

      De realisatie van het rooilijnplan en van de daaraan gekoppelde publieke weginfrastructuur in de Ten Edestraat betreft een uitgestrekt en aaneengesloten totaalproject.

      Na de verbreding en aanleg moet ook het beheer en onderhoud van het geheel gewaarborgd blijven.

      De ontwikkeling enerzijds en het beheer en onderhoud anderzijds van het geheel brengt met zich dat alle aan de bestaande gemeenteweg grenzende onroerende goederen gedeeltelijk in eigendom moeten verworven worden, ten belope van de breedte die is vastgelegd in het rooilijnplan "Ten Edestraat" met nummer WW2082 (LOB).

      3.3 Minnelijke onderhandelingstermijn

      Op grond van art. 10, §1 en art. 15, 2e alinea van het decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut onderneemt de onteigenende instantie binnen een minnelijke onderhandelingstermijn een aantoonbare poging om via onderhandelingen de te onteigenen onroerende goederen minnelijk te verwerven. 

      De minnelijke onderhandelingstermijn moet vermeld worden in het voorlopig onteigeningsbesluit en duurt maximaal één jaar.
      Er kan in redelijkheid geoordeeld worden dat een relatief korte termijn moet volstaan om definitief uit te maken of een minnelijk akkoord al dan niet kan bereikt worden.

      De minnelijke onderhandelingstermijn werd dan ook in het voorlopig onteigeningsbesluit bepaald op drie maanden vanaf de kennisgeving vermeld in art. 15 van het Onteigeningsdecreet. Na het verstrijken van deze termijn kan de eigenaar niet langer vereisen van de gemeente dat er nog verder onderhandeld wordt. Omgekeerd belet echter niets dat de gemeente na deze termijn de onderhandelingen alsnog vrijwillig zou voortzetten.

      Tijdens de minnelijke onderhandelingstermijn hebben alle eigenaars en pachters zich akkoord verklaard en werden de verkoopsbeloften opgemaakt.

      Met het collegebesluit van 6 februari 2023 werden Geassocieerde notarissen Hulsbosch, Rijckbosch & Hulsbosch, Keistraat 113 te 9840 De Pinte, aangesteld met het oog op het opstellen van de ontwerpaktes voor de aankoop van deze private percelen. Deze aktes zullen ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

      3.4 Openbaar onderzoek

      Er werd een openbaar onderzoek gehouden conform artikel 17-23 van het decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut en artikel 10-13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.

      Het openbaar onderzoek liep van 15 februari 2023 tot en met 15 maart 2023.

      Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend, noch werd er een verzoek tot zelfrealisatie ingediend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Jef Vermaere, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Onthouders: Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 9 onthoudingen
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van sluiting van het openbaar onderzoek dat heeft plaatsgevonden van 15 februari 2023 tot en met 15 maart 2023 waaruit blijkt dat er geen standpunten, opmerkingen of bezwaren zijn ingediend.

      Art. 2: 

      De gemeenteraad neemt een definitief onteigeningsbesluit voor de realisatie van het dubbelrichtingsfietspad langsheen de Ten Edestraat, overeenkomstig het onteigeningsplan en de grondinnemingstabel (inclusief bijlagen), zoals gezien in bijlage.

      Art. 3: 

      De gemeenteraad belast de gemeentelijke diensten om op basis van bovenstaande grondslagen, overwegingen en motivering het voorwerp van onteigening te verwerven hetzij via minnelijke onderhandelingen, hetzij via de opstart van de gerechtelijke fase van de onteigening wanneer blijkt dat minnelijke verwerving niet mogelijk is
    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de gemeenteraad en kennisname verslagen en einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29.
      • Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 houdende participatie - vaststellen reglement, artikel 38.
      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.

      De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2023 om 21:12.

Namens Gemeenteraad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad