De voorzitter opent de zitting op 27/02/2023 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2023 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2023 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, 41 2e lid 4° en 23°.
Het financieel plan van de woonmaatschappij is een belangrijk onderdeel van het erkenningsdossier. Op heden levert ons lokaal bestuur een werkingsbijdrage aan het sociaal verhuurkantoor ten bedrage van 0,50 euro per inwoner. In de brief van 4 januari 2023 stelt Volkshaard de vraag aan de lokale besturen of zij verder op deze bijdrage kunnen rekenen na de inkanteling van het sociaal verhuurkantoor in de woonmaatschappij.
Na overleg met de lokale besturen die deel uitmaken van de ILV Wonen Leie & Schelde werd afgesproken dat de bijdrage kan bestendigd worden onder voorbehoud dat:
De bijdrage (zoals voorzien als nominatieve subsidie op actie 267, beleidsitem 0930-00, AR 649400) aan het sociaal verhuurkantoor van 0,50 euro per inwoner zal bij het voldoen aan vermelde voorwaarden in de toekomst aan de woonmaatschappij en niet langer aan het sociaal verhuurkantoor worden gestort. Er is bijgevolg geen financiële impact.
Art. 1: | Er wordt voor de woonmaatschappij Gent-Zuid een werkingsbijdrage voorzien van 0,50 euro per inwoner voor de boekjaren 2024 en 2025 onder voorbehoud:
|
Art. 2: | De bijdrage wordt door Volkshaard geïntegreerd in de statuten en voorgelegd aan de gemeenteraad. |
Art. 3: | De werkingsbijdrage wordt ingeschreven op het gemeentelijk exploitatiebudget en opgenomen in de jaarlijkse lijst van nominatieve subsidies. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Besluit van de Vlaamse Regering van 6 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, artikel 6.
De gemeente Gavere heeft het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekend op 13 september 2021.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact dient een jaarlijkse inhoudelijke rapportering te gebeuren met betrekking tot de voortgang en dat, na voorleggen aan de gemeenteraad, bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Voor de rapportage wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. De gemeente rapporteert zelf over acties uit werf 1 (bomen planten) en werf 4 (ontharden).
De andere verschillende bronnen die verantwoordelijk zijn voor de rapportage staan vermeld in bijlage.
De kennisgeving aan de gemeenteraad dient in principe te gebeuren vóór 1 maart maar de rapportage vertoont hiaten o.a.:
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact, zoals gezien in bijlage. |
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 2e lid 10°
De gemeenteraad keurde tijdens de vergadering van 16 november 2020 het bestek (design & build) goed voor het bouwen van een sporthal in de Sportdreef.
In het programma van eisen, dat als bijlage 3 bij het bestek werd gevoegd, is vermeld dat "in de sporthal een horecagelegenheid wordt voorzien, die de gemeente in haar geheel (gelagzaal en alle ondersteunende ruimtes) wenst uit te besteden aan een externe exploitant".
Dit betekent onder meer dat
Door de gemeenteraad werd op 23 mei 2022 de selectieleidraad goedgekeurd die kaderde in de toewijzingsprocedure van een uitbatingsrecht “concessie” genoemd, van de horecazaak binnen de nieuwe sporthal te Gavere. Er werd gekozen voor een procedure verwant met de concurrentiegerichte dialoog.
Door het college van burgemeester en schepenen werd op 13 februari 2023 beslist om deze procedure stop te zetten gezien de enige kandidaat te kennen heeft gegeven af te zien van zijn verdere deelname aan de procedure. Uit de reeds gezette stappen in deze procedure konden evenwel optimalisaties worden afgeleid voor de concessie (o.a. op het vlak van de investeringen). De opening van de sporthal is voorzien voor het najaar.
Bijgevoegd de (nieuwe) leidraad en ontwerp- concessieovereenkomst die kadert in de toewijzingsprocedure van een uitbatingsrecht, “concessie” genoemd, van de horecazaak binnen de nieuwe sporthal te Gavere, procedure in 1 stap.
Met deze leidraad nodigt de gemeente Gavere alle geïnteresseerde partijen uit om een voorstel voor de concessie in te dienen.
Tevens bevat deze leidraad de uitvoerige omschrijving van de gunningscriteria, de weging van deze gunningscriteria, de beoordelingswijze van deze toewijzingscriteria alsook een toelichting betreffende de informatie die de kandidaten dienen aan te leveren in hun voorstel in functie van de beoordeling van de voorstellen aan de hand van de toewijzingscriteria.
In de bijgevoegde leidraad worden volgende toewijzingscriteria aangegeven:
De toewijzing van de concessie zal in één fase plaatsvinden.
Art. 1: |
De (nieuwe) opdracht “concessie van de horecazaak in de nieuwe sporthal” op te starten en hiervoor een plaatsingsprocedure in één fase, in toepassing van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, toe te passen. |
Art. 2: |
De leidraad en ontwerp-concessieovereenkomst voor de opdracht “concessie van de horecazaak in de nieuwe sporthal” wordt goedgekeurd, zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie), de afdeling vrije tijd en de afdeling ruimte. |
Er werd op 11 november 2022 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ontvangen voor het verkavelen van een grond gelegen te Semmerzake, Opperweg / Boentweg, 2e afdeling, sectie A, nr. 989A.
Het verkavelingsontwerp voorziet 5 loten voor het oprichten van eengezinswoningen, waarvan 1 voor een gesloten bebouwing en 4 voor halfopen bebouwingen.
De loten hebben een oppervlakte van:
Het voornoemd perceel is volgens de planologische voorzieningen van het gewestplan Oudenaarde, goedgekeurd bij KB van 14/09/1977, gelegen is in een woongebied waarvoor art. 5.1.1 van het KB van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de gewestplannen van toepassing is, gevolgd door een landschappelijk waardevol agrarisch gebied dat is opgenomen in het RUP 'Oostelijk openruimtegebied'.
De verkaveling beperkt zich tot het woongebied.
Woongebieden zijn bestemd voor: ”wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf, voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven, en dat deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving".
De aanvraag voor een omgevingsvergunning betreft het verkavelen van een grond bestemd voor wonen, zodat dit in overeenstemming is met voornoemde bepalingen.
Het goed is getroffen door de rooilijn 'Buurtwegen nrs. 4, 16, 18 en 24' waardoor een nieuwe aflijning noodzakelijk is.
De Boentweg is gekend als buurtweg nr. 4, die overgaat naar voetweg nr. 25. Ter hoogte van de verkaveling is de buurtweg 4m breed.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen (artikel 3).
Bij elke beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstelling vermeld in artikel 3 van dit decreet.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes (artikel 4 decreet gemeentewegen):
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Het ontwerp voorziet een strook van 1,5m breed totale oppervlakte 156 m², die zal worden afgestaan om in te lijven bij het openbaar domein, waardoor er bijgevolg een wijziging is van de naastliggende gemeenteweg.
Binnen deze strook kunnen de nutsmaatschappijen de noodzakelijke uitbreidingen van nutsvoorzieningen uitvoeren, zonder de bestaande wegenis nu en in de toekomst te moeten beschadigen. Deze bijkomende berm voorziet tevens uitwijkmogelijkheden voor trage mobiliteit.
Deze grondafstand draagt bij tot een verhoogde verkeersveiligheid en zorgt ervoor dat toekomstige aanpassingen aan het wegennet op deze locatie mogelijk blijven. De voorgestelde wijziging staat ten dienste van het algemeen belang en brengt noch de actuele functie, noch de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang.
Bijgevolg is de voorgestelde wijziging in overeenstemming met artikel 4 van het decreet gemeentewegen (wijzigingen aan het wegennet).
Het bijgevoegd dossier bestaat uit een verkavelings- en rooilijnplan, een fotoreportage en een beschrijvende nota’s.
Voor onderhavige aanvraag is een uitbreiding van het elektriciteits-, water-, O.V.- en I.C.S.-net noodzakelijk, die dient uitgevoerd te worden ten laste van de verkavelaar.
Farys bracht op 12 januari 2023 een voorwaardelijk gunstig advies uit.
De brandweer bracht op 23 december 2022 een voorwaardelijk gunstig advies uit.
De deskundige infrastructuur bracht volgend advies uit:
"Opmerkingen voor lot 11:
Opmerkingen loten 7-10:
De infiltratie van deze loten dient te gebeuren op eigen terrein en er mag geen afstroom gebeuren naar aangelande percelen.
Opmerkingen loten 1-2:
Er kunnen geen opritten worden aangelegd langs de Opperweg. Ter hoogte van de Opperweg voor loten 1 en 2 is een vluchtheuvel aangelegd en is in de bocht een volle witte lijn aanwezig. Het bereiken van eventuele opritten en het oprijden van wegenis vanop deze opritten zou de verkeersveiligheid niet ten goede komen.
De ontsluiting van de loten 1 en 2 dient bijgevolg te gebeuren via lot 11 met aansluiting via Boentweg.
Verharding van het openbaar domein:
De zone vóór lot 11 (paarse zone), meer bepaald de oprit naar de verschillende loten 1, 2, 7, 8, 9 en 10, de zone vóór P1-P3 (paarse zone) en de zone vóór de fietsenstalling (paarse zone) dient aangelegd te worden in waterpasserende klinkers, waterdoorlatende fundering en onderfundering. De aanleg dient te gebeuren door de verkavelaar. De aanleg kan alleen gebeuren mits akkoord van de gemeente naar keuze van verharding en aannemer.
Indien de fietsenstalling afsluitbaar is, moet de constructie zo worden geplaatst dat de deuren of poorten niet opendraaien over het openbare domein."
Conform artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een besluit over de zaak van de wegen en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag werd bekendgemaakt en aan een openbaar onderzoek onderworpen van 15 december 2022 tot 13 januari 2023. Er werden drie bezwaarschriften ontvangen.
De gemeenteraad dient een gemotiveerde beslissing te nemen met betrekking tot de zaak van de wegen en het rooilijnplan.
Art. 1: | Het rooilijnplan goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | De zaak der wegen m.b.t. de nieuwe verkaveling t.h.v. Opperweg / Boentweg, aangevraagd door VIATOR (De Sutter Jan), goed te keuren, zoals gezien in bijlage, onder de volgende voorwaarden en lasten: Voorwaarden:
Lasten:
|
Art. 3: | De gemeenteraad neemt kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. |
Art. 4: | Afschrift van dit besluit met bijhorende stukken als bijlage bij de omgevingsvergunningsaanvraag te voegen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Vele pendelaars laten dagelijks hun fiets achter in de (onbewaakte) fietsenstalling aan het station van Asper-Gavere en moeten bij hun terugkeer vaststellen dat hun rijwiel of beschadigd of zelfs verdwenen is, ondanks het slot op de fiets. Het is aangewezen om op korte termijn met beheerder NMBS maatregelen te (doen) treffen (o.a. camerabewaking, …) om rijwielbeschadigingen en -diefstallen te voorkomen.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord college van burgemeester en schepenen, met name dat bij de politie navraag zal gedaan worden over het aantal fietsendiefstallen en dat met de NMBS zal overlegd worden over de fietsenstalling. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 27/02/2023 om 21:53.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad