Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 27/02/2023 om 20:00.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 23 januari 2023

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2023 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2023 goed te keuren.

    • Woonmaatschappij Gent-Zuid - werkingsbijdrage

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, 41 2e lid 4° en 23°.

      juridisch kader
      • Collegebesluit van 6 september 2021 houdende werkingsgebied woonmaatschappij - principebesluit.
      • Collegebesluit van 13 september 2021 houdende woonmaatschappij - advies verlenen over het werkingsgebied en goedkeuren afsprakenkader.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 houdende woonmaatschappij - advies verlenen over het werkingsgebied en goedkeuren afsprakenkader.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 april 2022 houdende woonmaatschappij - advies verlenen over de verdeling van de stemrechten.
      • Collegebesluit van 25 juli 2022 houdende Woonmaatschappij Gent-Zuid - advies stappenplan omvorming, lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
      • Gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022 houdende Woonmaatschappij Gent-Zuid - kennisname verlengingsaanvraag erkenning en advies stappenplan omvorming.
      • OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022 houdende nominatieve subsidies 2023 - vaststellen.
      • Brief van Volkshaard bv van 4 januari 2023 betreffende subsidie intenties van de lokale besturen richting de woonmaatschappij Gent-Zuid.
      motivering

      Het financieel plan van de woonmaatschappij is een belangrijk onderdeel van het erkenningsdossier. Op heden levert ons lokaal bestuur een werkingsbijdrage aan het sociaal verhuurkantoor ten bedrage van 0,50 euro per inwoner. In de brief van 4 januari 2023 stelt Volkshaard de vraag aan de lokale besturen of zij verder op deze bijdrage kunnen rekenen na de inkanteling van het sociaal verhuurkantoor in de woonmaatschappij.

      Na overleg met de lokale besturen die deel uitmaken van de ILV Wonen Leie & Schelde werd afgesproken dat de bijdrage kan bestendigd worden onder voorbehoud dat:

      • De bijdrage niet verhoogt en bestendigd wordt zoals voorzien in de meerjarenplanning.
      • Alle lokale besturen binnen de woonmaatschappij dezelfde bijdrage betalen.
      • De huidige dienstverlening met minimaal een zitdag per gemeente gehandhaafd blijft. 

      De bijdrage (zoals voorzien als nominatieve subsidie op actie 267, beleidsitem 0930-00, AR 649400) aan het sociaal verhuurkantoor van 0,50 euro per inwoner zal bij het voldoen aan vermelde voorwaarden in de toekomst aan de woonmaatschappij en niet langer aan het sociaal verhuurkantoor worden gestort. Er is bijgevolg geen financiële impact.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1:

      Er wordt voor de woonmaatschappij Gent-Zuid een werkingsbijdrage voorzien van 0,50 euro per inwoner voor de boekjaren 2024 en 2025 onder voorbehoud:

      • dat alle lokale besturen dezelfde werkingsbijdrage leveren. Volkshaard bezorgt daarvoor een schriftelijke intentie van alle deelnemende besturen om bij te dragen.
      • van een dienstverlening waarbij minimaal een wekelijkse zitdag voorzien wordt op een locatie in onze gemeente.
      Art. 2:

      De bijdrage wordt door Volkshaard geïntegreerd in de statuten en voorgelegd aan de gemeenteraad. 

      Art. 3:

      De werkingsbijdrage wordt ingeschreven op het gemeentelijk exploitatiebudget en opgenomen in de jaarlijkse lijst van nominatieve subsidies. 

      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:

      • de Volkshaard BV
      • ILV Wonen Leie-Schelde
      • afdeling Ruimte
      • afdeling Mens.
    • Lokaal Energie- en Klimaatpact (1.0) - kennisname rapportering

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Besluit van de Vlaamse Regering van 6 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, artikel 6.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 6 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact
      • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 burgemeestersconvenant voor klimaat en energie - toetreden.
      • Gemeenteraadsbesluit van 13 september 2021 lokaal energie- en klimaatpact - ondertekenen.
      motivering

      De gemeente Gavere heeft het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekend op 13 september 2021.

      Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact dient  een jaarlijkse inhoudelijke rapportering te gebeuren met betrekking tot de voortgang en dat, na voorleggen aan de gemeenteraad, bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.

      Voor de rapportage wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. De gemeente rapporteert zelf over acties uit werf 1 (bomen planten) en werf 4 (ontharden).

      De andere verschillende bronnen die verantwoordelijk zijn voor de rapportage staan vermeld in bijlage.

      De kennisgeving aan de gemeenteraad dient in principe te gebeuren vóór 1 maart maar de rapportage vertoont hiaten o.a.:

      • De cijfers worden heel traag en niet frequent geüpload. 
      • Bepaalde cijfers worden niet meegerekend. Bijvoorbeeld de cijfers van de inschrijvingen op het groepsaanbod van Veneco (collectieve renovatie) worden niet meegerekend.
      • De tool staat nog niet op punt: er zitten bugs in de toepassing.
      • De deadline van 1 maart om te rapporteren wordt door weinig gemeenten gehaald. Deze deadline kan niet verschoven worden, maar er wordt rekening mee gehouden dat er velen later zullen indienen. 
      • Er is een schrijnend gebrek aan communicatie naar de gemeenten. 
      • Intercommunales die vaak energieacties coördineren en sturend optreden, krijgen geen info hierover, krijgen geen login voor de  rapportage e.d.
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact, zoals gezien in bijlage.

    • Horecazaak in de nieuwe sporthal - goedkeuren plaatsingsprocedure, selectieleidraad en ontwerp-concessieovereenkomst

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 2e lid 10°

      juridisch kader
      • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten.
      • Koninklijk besluit van 25 juni 2017 betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten.
      • Meerjarenplan 2020-2025, beleidsdoelstelling 2 'Gavere, een verbindende en zorgzame gemeente', actieplan 145 'Sport', actie 317 'Realisatie nieuwe sporthal'.
      • Gemeenteraadsbesluit van 16 november 2020 houdende bouwen van een sporthal - goedkeuren lastvoorwaarden.
      • Collegebesluit van 13 december 2021 houdende bouwen van een sporthal - gunnen opdracht.
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2022 houdende goedkeuren plaatsingsprocedure en selectieleidraad voor de concessie van de horecazaak in de nieuwe sporthal.
      • Collegebesluit van 13 februari 2023 houdende concessie van de horecazaak in de nieuwe sporthal - stopzetten plaatsingsprocedure.
      motivering

      De gemeenteraad keurde tijdens de vergadering van 16 november 2020 het bestek (design & build) goed voor het bouwen van een sporthal in de Sportdreef.

      In het programma van eisen, dat als bijlage 3 bij het bestek werd gevoegd, is vermeld dat "in de sporthal een horecagelegenheid wordt voorzien, die de gemeente in haar geheel (gelagzaal en alle ondersteunende ruimtes) wenst uit te besteden aan een externe exploitant".

      Dit betekent onder meer dat

      • de gelagzaal en alle ondersteunende ruimtes één aaneengesloten geheel vormen in plan;
      • het geheel apart afsluitbaar en toegankelijk is, m.a.w. de horecagelegenheid moet autonoom van de rest van het gebouw kunnen functioneren (horeca en sport moet open en toegankelijk kunnen zijn zonder dat het andere gedeelte dan ook open moet zijn;
      • het geheel niet volledig wordt afgewerkt binnen deze opdracht (bouwen sporthal) – vereiste afwerkingsgraad wordt verder beschreven. De verdere afwerking, inrichting en uitrusting zal gebeuren door de externe exploitant.

      Door de gemeenteraad werd op 23 mei 2022 de selectieleidraad goedgekeurd die kaderde in de toewijzingsprocedure van een uitbatingsrecht “concessie” genoemd, van de horecazaak binnen de nieuwe sporthal te Gavere. Er werd gekozen voor een procedure verwant met de concurrentiegerichte dialoog.
      Door het college van burgemeester en schepenen werd op 13 februari 2023 beslist om deze procedure stop te zetten gezien de enige kandidaat te kennen heeft gegeven af te zien van zijn verdere deelname aan de procedure. Uit de reeds gezette stappen in deze procedure konden evenwel optimalisaties worden afgeleid voor de concessie (o.a. op het vlak van de investeringen). De opening van de sporthal is voorzien voor het najaar.

      Bijgevoegd de (nieuwe) leidraad en ontwerp- concessieovereenkomst die kadert in de toewijzingsprocedure van een uitbatingsrecht, “concessie” genoemd, van de horecazaak binnen de nieuwe sporthal te Gavere, procedure in 1 stap.
      Met deze leidraad nodigt de gemeente Gavere alle geïnteresseerde partijen uit om een voorstel voor de concessie in te dienen.

      Tevens bevat deze leidraad de uitvoerige omschrijving van de gunningscriteria, de weging van deze gunningscriteria, de beoordelingswijze van deze toewijzingscriteria alsook een toelichting betreffende de informatie die de kandidaten dienen aan te leveren in hun voorstel in functie van de beoordeling van de voorstellen aan de hand van de toewijzingscriteria.

      In de bijgevoegde leidraad worden volgende toewijzingscriteria aangegeven:

      • Criterium 1: Motivatie en ervaring
      • Criterium 2: Kwaliteit van het voorstel van uitbating en ontwerp financieel plan
      • Criterium 3: Voorstel van concessievergoeding kwaliteit van de investeringen

      De toewijzing van de concessie zal in één fase plaatsvinden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Tegenstanders: Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Sara De Mulder
      Resultaat: Met 12 stemmen voor, 11 stemmen tegen
      besluit

      Art. 1:

      De (nieuwe) opdracht “concessie van de horecazaak in de nieuwe sporthal” op te starten en hiervoor een plaatsingsprocedure in één fase, in toepassing van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, toe te passen.

      Art. 2:

      De leidraad en ontwerp-concessieovereenkomst voor de opdracht “concessie van de horecazaak in de nieuwe sporthal” wordt goedgekeurd, zoals gezien in bijlage.

      Art. 3:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie), de afdeling vrije tijd en de afdeling ruimte.

    • Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van het perceel gelegen te Semmerzake, Opperweg / Boentweg, 2e afdeling sectie A nr 989A - goedkeuren rooilijnplan en zaak der wegen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 31 §1.
      • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 8.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 47.
      juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 4.2.17 §1.
      • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 15, 31 en 32.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
      • Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2004 houdende de toetreding van de gemeente Gavere tot de zuiveringsdivisie van de intercommunale Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening TMVW (nu FARYS), Stropstraat 1 te 9000 Gent.
      • Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende de beheersoverdracht van de gemeente Gavere aan Fluvius conform het reglement 'Fluvius Openbare verlichting en diensten door de distributiebeheerders aan lokale besturen'.
      motivering

      Er werd op 11 november 2022 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ontvangen voor het verkavelen van een grond gelegen te Semmerzake, Opperweg / Boentweg, 2e afdeling, sectie A, nr. 989A.

      Het verkavelingsontwerp voorziet 5 loten voor het oprichten van eengezinswoningen, waarvan 1 voor een gesloten bebouwing en 4 voor halfopen bebouwingen.

      De loten hebben een oppervlakte van:

      • 468m²: lot 1;
      • 568m²: lot 2;
      • 385m²: lot 3;
      • 303m²: lot 4;
      • 376m²: lot 5.

      Het voornoemd perceel is volgens de planologische voorzieningen van het gewestplan Oudenaarde, goedgekeurd bij KB van 14/09/1977, gelegen is in een woongebied waarvoor art. 5.1.1 van het KB van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de gewestplannen van toepassing is, gevolgd door een landschappelijk waardevol agrarisch gebied dat is opgenomen in het RUP 'Oostelijk openruimtegebied'.

      De verkaveling beperkt zich tot het woongebied.

      Woongebieden zijn bestemd voor: ”wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf, voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven, en dat deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving". 

      De aanvraag voor een omgevingsvergunning betreft het verkavelen van een grond bestemd voor wonen, zodat dit in overeenstemming is met voornoemde bepalingen.

      Het goed is getroffen door de rooilijn 'Buurtwegen nrs. 4, 16, 18 en 24' waardoor een nieuwe aflijning noodzakelijk is.

      De Boentweg is gekend als buurtweg nr. 4, die overgaat naar voetweg nr. 25. Ter hoogte van de verkaveling is de buurtweg 4m breed.

      Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen (artikel 3).
      Bij elke beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstelling vermeld in artikel 3 van dit decreet.

      Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes (artikel 4 decreet gemeentewegen):
      1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
      2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
      3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
      4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
      5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

      Het ontwerp voorziet een strook van 1,5m breed totale oppervlakte 156 m², die zal worden afgestaan om in te lijven bij het openbaar domein, waardoor er bijgevolg een wijziging is van de naastliggende gemeenteweg.

      Binnen deze strook kunnen de nutsmaatschappijen de noodzakelijke uitbreidingen van nutsvoorzieningen uitvoeren, zonder de bestaande wegenis nu en in de toekomst te moeten beschadigen. Deze bijkomende berm voorziet tevens uitwijkmogelijkheden voor trage mobiliteit.

      Deze grondafstand draagt bij tot een verhoogde verkeersveiligheid en zorgt ervoor dat toekomstige aanpassingen aan het wegennet op deze locatie mogelijk blijven. De voorgestelde wijziging staat ten dienste van het algemeen belang en brengt noch de actuele functie, noch de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang.
      Bijgevolg is de voorgestelde wijziging in overeenstemming met artikel 4 van het decreet gemeentewegen (wijzigingen aan het wegennet).

      Het bijgevoegd dossier bestaat uit een verkavelings- en rooilijnplan, een fotoreportage en een beschrijvende nota’s.

      Voor onderhavige aanvraag is een uitbreiding van het elektriciteits-, water-, O.V.- en I.C.S.-net noodzakelijk, die dient uitgevoerd te worden ten laste van de verkavelaar.

      Farys bracht op 12 januari 2023 een voorwaardelijk gunstig advies uit.

      De brandweer bracht op 23 december 2022 een voorwaardelijk gunstig advies uit.

      De deskundige infrastructuur bracht volgend advies uit:

      "Opmerkingen voor lot 11:

      • Afsluitingen dienen geplaatst te worden op de individuele percelen, de minimale doorgang op de gemene toegang van 4m dient volledig vrij te zijn van obstakels.
      • De volledige wegenis dient waterdoorlatend te worden aangelegd. Zowel onderfundering, fundering als verharding. Er mag geen water afstromen naar het openbaar domein.

      Opmerkingen loten 7-10:

      De infiltratie van deze loten dient te gebeuren op eigen terrein en er mag geen afstroom gebeuren naar aangelande percelen.

      Opmerkingen loten 1-2:

      Er kunnen geen opritten worden aangelegd langs de Opperweg. Ter hoogte van de Opperweg voor loten 1 en 2 is een vluchtheuvel aangelegd en is in de bocht een volle witte lijn aanwezig. Het bereiken van eventuele opritten en het oprijden van wegenis vanop deze opritten zou de verkeersveiligheid niet ten goede komen.

      De ontsluiting van de loten 1 en 2 dient bijgevolg te gebeuren via lot 11 met aansluiting via Boentweg.

      Verharding van het openbaar domein:

      De zone vóór lot 11 (paarse zone), meer bepaald de oprit naar de verschillende loten 1, 2, 7, 8, 9 en 10, de zone vóór P1-P3 (paarse zone) en de zone vóór de fietsenstalling (paarse zone) dient aangelegd te worden in waterpasserende klinkers, waterdoorlatende fundering en onderfundering. De aanleg dient te gebeuren door de verkavelaar. De aanleg kan alleen gebeuren mits akkoord van de gemeente naar keuze van verharding en aannemer.

      Indien de fietsenstalling afsluitbaar is, moet de constructie zo worden geplaatst dat de deuren of poorten niet opendraaien over het openbare domein."

      Conform artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een besluit over de zaak van de wegen en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

      De aanvraag werd bekendgemaakt en aan een openbaar onderzoek onderworpen van 15 december 2022 tot 13 januari 2023. Er werden drie bezwaarschriften ontvangen.

      De gemeenteraad dient een gemotiveerde beslissing te nemen met betrekking tot de zaak van de wegen en het rooilijnplan.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Tegenstanders: Jef Vermaere, Sara De Mulder
      Resultaat: Met 21 stemmen voor, 2 stemmen tegen
      besluit
      Art. 1:

      Het rooilijnplan goed te keuren, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2:

      De zaak der wegen m.b.t. de nieuwe verkaveling t.h.v. Opperweg / Boentweg, aangevraagd door VIATOR (De Sutter Jan), goed te keuren, zoals gezien in bijlage, onder de volgende voorwaarden en lasten:

      Voorwaarden:

      • het advies van de brandweer van 23 december 2022 strikt te volgen
      • de adviezen en richtlijnen van de nutsmaatschappijen strikt te volgen
      • het advies van de deskundige infrastructuur strikt te volgen.

      Lasten:

      • noodzakelijke werken aan het openbaar domein en uitbreiding van de nutsvoorzieningen dienen uitgevoerd in opdracht en ten laste van de aanvrager van de omgevingsvergunning
      • de kosteloze overdracht in het openbaar domein van de wegenis en nutsleidingen.
      Art. 3: De gemeenteraad neemt kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
      Art. 4: Afschrift van dit besluit met bijhorende stukken als bijlage bij de omgevingsvergunningsaanvraag te voegen.
    • Verhogen veiligheid fietsstalling station Gavere-Asper

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 21.
      • Mail van raadslid Karel Hubau van 22 februari 2023.
      • Toegelicht voorstel van beslissing van raadslid Ankie D'Hollander van 22 februari 2023
      motivering

      Vele pendelaars laten dagelijks hun fiets achter in de (onbewaakte) fietsenstalling aan het station van Asper-Gavere en moeten bij hun terugkeer vaststellen dat hun rijwiel of beschadigd of zelfs verdwenen is, ondanks het slot op de fiets. Het is aangewezen om op korte termijn met beheerder NMBS maatregelen te (doen) treffen (o.a. camerabewaking, …) om rijwielbeschadigingen en -diefstallen te voorkomen.

      Overwegende dat:

      • Dagelijks ca. 500 reizigers in het station van onze gemeente de trein nemen.
      • Een hele hoop treinreizigers zich frequent met de fiets naar het station begeeft. Eenmaal aangekomen in het station moet men zijn/haar rijwiel dan ook in alle veiligheid kunnen achterlaten. Dit blijkt echter niet altijd het geval te zijn, aangezien (onbewaakte) fietsenstallingen aan stations regelmatig het geliefkoosde terrein zijn van personen met slechte bedoelingen en er met een gestalde fiets van door proberen te gaan.
      • Er in de fietsenstalling aan het station van Gavere-Asper vaak voor langere tijd (een werkdag of de schoolweek) fietsen gestald staan, zonder enige vorm van (camera)bewaking.
      • Deze fietsenstalling aan het station van onze gemeente onder beheer van de NMBS valt. Deze organisatie is dus ook verantwoordelijk voor de beveiliging ervan.
      • Uit gegevens - die de minister van Mobiliteit in de Kamer meedeelde - blijkt dat de fietsenstalling aan het station van Gavere-Asper over geen enkele vorm van bewaking beschikt. Zelfs geen camerabewaking dus.
      • Deze week nog in de krant te lezen was: “een slot op je fiets plaatsen is nog geen garantie dat het vehikel veilig staat in de fietsenstalling aan het station in Gavere. Dat heeft menig fietseigenaar moeten ervaren”.
      • Pendelaars moeten elke keer met een bang hart hun fiets achterlaten in een onbewaakte omgeving. Dit zorgt ervoor dat mensen toch nog eerder zullen opteren voor de wagen om zich te verplaatsen naar het station.

      Het voorstel van beslissing luidt:

      1. Na te gaan hoeveel meldingen/aangiftes onze lokale politiediensten in 2021 en 2022 kregen qua fietsdiefstallen uit de fietsenstalling aan het station
      2. Overleg te plegen met NMBS ter verbetering van de beveiliging aan de fietsenstalling van het station van Gavere-Asper en de nodige aanpassingen te vragen zodat de beveiliging van de fietsenstallingen aan het station in onze gemeente verbeterd zal worden. Het College van Burgemeester en Schepenen moet het heft in handen nemen en de NMBS op haar verantwoordelijkheid wijzen. Er moeten aanpassingen gebeuren zodat nieuwe fietsdiefstallen in de toekomst kunnen worden vermeden.
      3. Het College van Burgemeester en Schepenen zelf bekijkt hoe de beveiliging en uitrusting van de fietsenstalling aan station van Gavere-Asper nog verbeterd kan worden.
      besluit
      Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord college van burgemeester en schepenen, met name dat bij de politie navraag zal gedaan worden over het aantal fietsendiefstallen en dat met de NMBS zal overlegd worden over de fietsenstalling.
    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de gemeenteraad en kennisname verslagen en einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29.
      • Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 houdende participatie - vaststellen reglement, artikel 38.
      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.

      De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 27/02/2023 om 21:53.

Namens Gemeenteraad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad