De voorzitter opent de zitting op 21/06/2021 om 22:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de OCMW-raad van 17 mei 2021 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de OCMW-raad van 17 mei 2021 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 8°, 171, 177 en 219.
Besluit van het vast bureau van 14 juni 2021 houdende managementrapport 2021-1 - kennisname rapportering.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks vóór 30 juni aan de raad voor maatschappelijk welzijn en aan het vast bureau over de organisatiebeheersing. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de raad voor maatschappelijk welzijn en aan het vast bureau over:
In dit managementrapport is qua financiële thema's voorlopig enkel de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole opgenomen. In een tweede managementrapport 2021 komen de overige financiële thema's aan bod. Wat betreft de rapportering van de financiële risico's wordt verwezen naar de beleidsrapporten van het meerjarenplan 2020-2025 en de jaarrekening 2020.
De financieel directeur dient die rapportering tevens over te maken aan de algemeen directeur.
De algemeen en financieel directeur opteren ervoor om de rapportering in een geïntegreerd rapport, dat de structuur van het organisatiebeheersingssysteem volgt, aan te bieden.
Art. 1: | Kennis te nemen van het managementrapport 2021-1, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Kennis te nemen van de rapportering over de organisatiebeheersing, zoals vermeld in het managementrapport 2021-1, gezien in bijlage. |
Art. 3: | Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem goed te keuren, zoals vermeld in het managementrapport 2021-1, gezien in bijlage. |
Art. 4: | Kennis te nemen van de rapportering over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, zoals vermeld in het managementrapport 2021-1, gezien in bijlage. |
De aanstellende overheid stelt steeds een selectiecommissie samen voor aanwervings-, bevorderingsprocedures en procedures voor interne en externe personeelsmobiliteit. Er wordt een vergoeding toegekend aan de externe commissieleden voor de tijd die besteed wordt aan het opstellen en het verbeteren van de selectieproeven en het deelnemen aan voorbereidende vergaderingen, selectieonderdelen en deliberaties.
De huidige vergoedingen zijn achterhaald om kwalitatieve externe commissieleden aan te trekken. Hun expertise komt echter de professionalisering van onze dienstverlening ten goede. Het is wenselijk om het reglement te actualiseren en te vereenvoudigen.
Er wordt voorgesteld om één uurloontarief te hanteren ongeacht het niveau van de functie waarvoor de selectie wordt georganiseerd of ongeacht de selectie wordt georganiseerd op een weekdag of in het weekend.
De vergoeding wordt bij voorkeur afgestemd met de salarisschaal van niveau A, met het oog op de courante profielen van de commissieleden. De vergoeding bedraagt bijgevolg niet-geïndexeerd 20 euro per uur en stemt bij benadering overeen met een vergoeding berekend op basis van de actuele gemiddelde loonkost van een personeelslid op niveau A (34,40 euro per uur).
De toepasselijke index is de spilindex 138.01 (niet-geïndexeerde vergoeding van 20 euro x verhogingscoëfficiënt 1,7410 = geïndexeerde vergoeding van 34,82 euro op heden).
De verplaatsingskosten van zowel externe als interne leden van de selectiecommissie worden op dezelfde manier vergoed overeenkomstig de tarieven van toepassing voor de dienstverplaatsingen.
Deze vergoedingen liggen in de lijn met de benchmark van andere steden en gemeenten.
Het organiseren van selectieprocedures in eigen beheer blijft met deze tarieven goedkoper dan de uitbesteding ervan aan selectie- en recruteringsbureaus.
Het budget voor de vergoedingen voor de selectiecommissies is voorzien op de jaarbudgetrekening 2021/GBB-DAO/0112-00/613200/OCMW/VB/IP-GEEN.
Art. 1: |
De leden van de selectiecommissies (en eventuele deskundigen) voor aanwervings- en bevorderingsprocedures en procedures van interne en externe mobiliteit ontvangen een vergoeding van 20 euro per uur, niet-geïndexeerd. |
Art. 2: |
Het in artikel 1 vermelde bedrag is gekoppeld aan spilindex 138.01 en volgen de evolutie van het indexcijfer voor de lonen en wedden van het OCMW-personeel. |
Art. 3: |
De leden van een selectiecommissie (en eventuele deskundigen) maken een overzicht op van de geleverde prestaties uitgedrukt in uren. De vergoeding vermeld in artikel 1 is verschuldigd voor de tijd besteed aan:
|
Art. 4: |
Personeelsleden eigen aan het bestuur hebben geen recht op een vergoeding, maar genieten compensatieverlof op basis van de bestaande regeling voor overuren, voor zover deze ondersteuning van de selectiecommissies buiten de gewone werkuren valt. |
Art. 5: |
De leden van de selectiecommissies (en eventuele deskundigen) hebben recht op de terugbetaling van hun verplaatsingskosten overeenkomstig de regeling die geldt voor het personeel van het OCMW. De personeelsleden van het OCMW die deel uitmaken van de selectiecommissie hebben enkel recht op de terugbetaling van hun verplaatsingskosten als die verplaatsingen niet samenvallen met verplaatsingen in het kader van het woon-werkverkeer. |
Art. 6: |
Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 juli 2021 en vervangt met ingang van dezelfde datum het OCMW-raadsbesluit van 16 oktober 2000 houdende vaststelling vergoeding leden examencommissie. |
Art. 7: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst financiële en dienst administratieve organisatie). |
OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt dat de beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen ter kennisname worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).
De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 21/06/2021 om 22:51.
Namens OCMW-raad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Dieter De Mets
voorzitter van de OCMW-raad