Terug
Gepubliceerd op 10/09/2024

Notulen  OCMW-raad

di 25/06/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, OCMW-raadslid
Afwezig: Sara De Mulder, OCMW-raadslid

De voorzitter opent de zitting op 25/06/2024 om 21:47.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 27 mei 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, OCMW-raadslid
      Afwezig: Sara De Mulder, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de OCMW-raad van 27 mei 2024 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de OCMW-raad van 27 mei 2024 goed te keuren.

    • Onthaalgezinnen - tussenkomst kinderbegeleider in de groepsopvang - vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 november 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, OCMW-raadslid
      Afwezig: Sara De Mulder, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.

      juridisch kader
      • Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2014 houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
      • OCMW-raadsbesluit van 21 november 2022 houdende groepsopvang – tussenkomst kinderbegeleider – vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluit van 7 november 2018).
      motivering

      De dienst Onthaalgezinnen organiseert naast gezinsopvang sinds 2016 ook groepsopvang. Op heden zijn er 4 groepsopvangen actief.

      De dienst Onthaalgezinnen beheert zowel groepsopvang in locaties die door het OCMW worden (gehuurd en) ter beschikking gesteld als over locaties die private eigendom zijn van de samenwerkende kinderbegeleiders.

      Voor de kinderbegeleiders die werkzaam in een locatie van het OCMW geldt een reglement van inwendig bestuur. Dit reglement is aan een actualisatie toe.

      De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:

      • de groepering van de aanrekening van de maandelijkse vergoeding per locatie
      • de verduidelijking van het tijdstip van de aanrekening van de maandelijkse vergoeding
      • de verdeling van de betaling van de vergoeding onder de kinderbegeleiders
      • de vrijstelling van de maandelijkse vergoeding bij inactiviteit of afwezigheid door ziekte.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
        Verdeling van de kosten inzake groepsopvang
      Art. 1:

      De kinderbegeleider in de groepsopvang die gebruik maakt van een door het OCMW ter beschikking gestelde locatie betaalt aan het OCMW voor elke volledige kalendermaand een vergoeding van:

      € 150 x nieuw indexcijfer x prestatiebreuk
                   aanvangsindexcijfer

      waarbij:

      • het aanvangsindexcijfer het gezondheidsindexcijfer is van januari 2017
      • het nieuw indexcijfer het gezondheidsindexcijfer is van januari van elk daaropvolgend jaar.
      • de prestatiebreuk het aantal halve dagen per week is waarop de kinderbegeleider prestaties levert, gedeeld door 10.
      Art. 2: De kinderbegeleider in de groepsopvang staat in beginsel steeds in voor de betaling van de volgende kosten:
      • water
      • elektriciteit
      • verwarming (gas, mazout, …)
      • telefoon/internet.

      Indien de organisator van de groepsopvang aan de kinderbegeleider in de groepsopvang een locatie ter beschikking stelt waarbij de voornoemde kosten geheel of gedeeltelijk zijn inbegrepen dan betaalt de kinderbegeleider in de groepsopvang aan het OCMW voor elke volledige kalendermaand een vergoeding van:

      bedrag x nieuw indexcijfer x prestatiebreuk
                    aanvangsindexcijfer

      waarbij:

      • het bedrag een forfaitair bedrag is tussen € 50 en € 75, naargelang de mate waarin de kosten geheel of gedeeltelijk zijn inbegrepen
      • het aanvangsindexcijfer het gezondheidsindexcijfer is van januari 2017
      • het nieuw indexcijfer het gezondheidsindexcijfer is van januari van elk daaropvolgend jaar
      • de prestatiebreuk het aantal halve dagen per week is waarop de kinderbegeleider prestaties levert, gedeeld door 10.
      Art. 3:
      §1. De organisator rekent de bedragen bedoeld in artikel 1 en 2 voor de voorbije kalendermaand gegroepeerd aan per locatie.

      §2. De kinderbegeleiders staan samen in voor de betaling en maken onderling afspraken over de verdeling van de betaling. Bij gebrek aan een dergelijke afspraak dient de betaling te geschieden overeenkomstig de verhouding van het aantal gewerkte halve dagen per kinderbegeleider, zoals geregistreerd in de softwaretoepassing van de organisator.

      §3. De vergoeding is niet verschuldigd voor elke volledige kalendermaand van volledige inactiviteit of ziekte, uitgezonderd de eerste volledige kalendermaand.

      Art. 4: Voor de berekening van de bedragen bedoeld in artikel 1 en 2 mag de som van de prestaties van de kinderbegeleiders, uitgedrukt in halve dagen, niet minder bedragen dan 20.
      Art. 5:

      De organisator van de groepsopvang staat steeds in voor de betaling van de volgende kosten:

      • keuringen inzake de veiligheid van de voedselketen (FAVV)
      • keuringen van de elektrische installaties
      • keuring inzake brandveiligheid (hulpverleningszone)
      • brandbestrijdingsmiddelen en de keuring ervan
      • verzekering tegen brand voor de ter beschikking gestelde locatie.
      Art. 6:

      De kinderbegeleider in de groepsopvang staat steeds in voor (de betaling van) alle andere kosten verbonden aan de opvang en in het bijzonder voor (niet limitatief):

      • herkeuringen inzake de veiligheid van de voedselketen (FAVV)
      • voeding voor de kinderen
      • inrichting van de lokalen met inbegrip van meubilair en spelmateriaal voor de kinderen, behoudens het materiaal dat door de organisator ter beschikking wordt gesteld
      • onderhoud van binnen- en buitenruimtes.
        Uitvoering
      Art. 7: De afspraken inzake de verdeling van de kosten inzake groepsopvang tussen de organisator enerzijds en de kinderbegeleider anderzijds wordt opgenomen in een addendum aan de overeenkomst tussen de dienst voor onthaalouders en de kinderbegeleider, zoals gezien in bijlage.
        Slotbepalingen
      Art. 8: Onderhavig vervangt met ingang van 1 juli 2024 het OCMW-raadsbesluit van 21 november 2022 houdende groepsopvang – tussenkomst kinderbegeleider – vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluit van 7 november 2018).
      Art. 9: Artikel 3 §3 is op 1 juli 2024 meteen van toepassing op de kinderbegeleider die in de kalendermaand juni 2024 volledig inactief of ziek was.
      Art. 10: Onderhavig reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      Art. 11:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan

      • de afdeling Interne Zaken (dient Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie)
      • de dienst Onthaalgezinnen.
    • Onthaalgezinnen - ondersteuning kinderbegeleiders - vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, OCMW-raadslid
      Afwezig: Sara De Mulder, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017, artikel 286 en 287.
      • OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022 houdende onthaalgezinnen - ondersteuning kinderbegeleiders - vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluiten van 9 juni 2010, 17 januari 2017 en 28 november 2017).
      • Meerjarenplan 2020-2025, beleidsdoelstelling 2, actieplan 139, actie 305 'Inzetten op kwaliteit en het aanbod van voorschoolse opvang'.
      motivering

      De raad voor maatschappelijk welzijn bundelde in 2022 alle vormen van logistieke, materiële en financiële ondersteuning van kinderbegeleiders in één reglement.

      Dit reglement is aan een actualisatie toe.

      De belangrijkste wijziging heeft betrekking op: de schorsing van de toelage voor inkomensversterking bij inactiviteit of afwezigheid door ziekte.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
        Logistiek ondersteuning
      Art. 1:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider aangesloten bij de dienst Onthaalgezinnen logistieke ondersteuning onder de vorm van huisvuilzakken.

      Elke kinderbegeleider ontvangt eenmaal per jaar: 

      • 2 rollen restafvalzakken van 60 liter
      • 1 rol PMD-afvalzakken.
      §2. De kinderbegeleider die prestaties levert op een opvanglocatie waar de afvalverwerking is inbegrepen zijn uitgesloten van deze vorm van logistieke steun.
      Art. 2:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke opvanglocatie aangesloten bij de dienst Onthaalgezinnen logistieke ondersteuning onder vorm van terbeschikkingstelling van hardware om aan te sluiten op de softwaretoepassing die door de dienst Onthaalgezinnen wordt gebruikt.

      §2. De kinderbegeleiders mogen de hardware enkel gebruiken in functie van de werking van de opvang.

        Financiële ondersteuning
      Art. 3:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider (sui generis-statuut) aangesloten bij de dienst Onthaalgezinnen financiële ondersteuning onder de vorm van een toelage voor vorming. 

      §2. De toelage heeft de vorm van een Gavere-bonnen ter waarde van € 20,00 per vorming die werd bijgewoond.

      Art. 4:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider (sui generis-statuut) aangesloten bij de dienst Onthaalgezinnen financiële ondersteuning onder de vorm een toelage voor inkomensversterking.

      §2. De toelage bedraagt € 82,50 per volledige kalendermaand waarin de kinderbegeleider aangesloten is bij de dienst Onthaalgezinnen.

      §3. De toelage wordt geschorst voor elke volledige kalendermaand van volledige inactiviteit of ziekte, uitgezonderd de eerste volledige kalendermaand.

      Art. 5:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider aangesloten bij de dienst Onthaalgezinnen financiële ondersteuning onder de vorm een toelage voor de installatie.

      De toelage wordt toegekend in de volgende gevallen:

      • de start van een opvangactiviteit, daaronder begrepen de allereerste activiteit van de kinderbegeleider
      • de mutatie van een opvangactiviteit, daaronder begrepen
        • de kinderbegeleider die aangesloten is bij de dienst voor onthaalgezinnen en die binnen het werkgebied van de dienst voor onthaalgezinnen een andere locatie in gebruik neemt
        • de kinderbegeleider die zich opnieuw aansluit bij de dienst voor onthaalgezinnen en die minstens 5 jaar niet actief was in de opvang van baby’s en peuters
        • de kinderbegeleider die zich aansluit bij de dienst voor onthaalgezinnen en die reeds eerder bij een andere dienst voor onthaalgezinnen actief was
        • de kinderbegeleider die muteert van gezinsopvang naar groepsopvang of omgekeerd.

      §2. De kinderbegeleider dient de toelage aan te wenden voor kosten die verbonden zijn aan de start of de mutatie van de opvang van baby’s en peuters.

      In het geval van groepsopvang blijft het materieel dat met de toelage werd aangekocht verbonden aan de locatie van de groepsopvang.

      §3. De toelage bedraagt (aan 100 %, basisjaar 2013)

      • voor de start van een opvangactiviteit forfaitair € 430
      • voor de mutatie van een opvangactiviteit maximaal € 430

      te vermenigvuldigen met het nationaal indexcijfer der consumptieprijzen (NICP, zoals bekendgemaakt door het Federaal Planbureau) van de maand van de start of de mutatie van de opvangactiviteit.

      De toelage voor de mutatie van een opvangactiviteit is beperkt tot de werkelijke kosten die de kinderbegeleider maakte in de 3 maanden voor en de 3 maanden na mutatie. De kinderbegeleider dient hiertoe uiterlijk op het einde van de 6e maand, volgend op de maand van de mutatie de nodige bewijsstukken in te dienen.

      §4. De toelage is verworven:

      • voor de start van een opvangactiviteit: op het einde van de 3e maand, volgend op de maand waarin de kinderbegeleider zijn/haar activiteiten heeft opgestart
      • voor de mutatie van een opvangactiviteit: op het einde van de maand waarin de kinderbegeleider de nodige bewijsstukken heeft ingediend.
      §5. De toelage wordt gestort op de rekening van de kinderbegeleider in de maand, volgend op de maand waarin de kinderbegeleider de toelage verworven heeft.
        Slotbepalingen 
      Art. 6:

      Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 juli 2024 het OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022 houdende onthaalgezinnen - ondersteuning kinderbegeleiders - vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluiten van 9 juni 2010, 17 januari 2017 en 28 november 2017)

      Art. 7:

      Onderhavige beslissing bekend te maken overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

      Art. 8:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:

      • de dienst Onthaalgezinnen
      • afdeling Interne Zaken (dienst Financiële Organisatie).
    • Woning Biesstraat 63 - goedkeuren ontwerpakte (verkoopsvoorwaarden)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, OCMW-raadslid
      Afwezig: Sara De Mulder, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 11°.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 293 en 296.
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 betreffende transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
      • OCMW-raadsbesluit van 4 september 2023 houdende woning Biesstraat 63 - goedkeuren ontwerpakte (verkoopsvoorwaarden).
      • OCMW-raadsbesluit van 12 februari 2024 houdende woning Biesstraat 63 - goedkeuren ontwerpakte (verkoopsvoorwaarden)
      • Besluit van het vast bureau van 30 mei 2022 houdende woning Biesstraat 63 - aanstellen notaris.
      • Schattingsverslag van opgemaakt door T-Lab bvba op 12 november 2022.
      • Ontwerpakte (verkoopsvoorwaarden) opgemaakt door geassocieerde notarissen Jacques Hulsbosch, Stijn Rijckbosch & Elisa Hulsbosch.
      motivering

      Het OCMW is eigenaar van de woning Biesstraat 63 te Asper. De woning is kadastraal gekend als Gavere, 6e afdeling, sectie A, nr. 1061/A en heeft een kadastrale oppervlakte van 1.161 m². De woning werd op 1 januari 2008 in huur genomen bij het OCMW door het SVK Leie-Schelde. Het OCMW heeft op 8 november 2021 de huurovereenkomst met het SVK opgezegd, omdat de woning sterk verouderd is. Er komen steeds meer kosten aan de woning. De opzegging kreeg uitwerking op 1 juli 2023.

      Er is een geldig en recent schattingsverslag. De waarde van de woning bedraagt volgens het schattingsverslag € 215.000.

      Een eerste verkooppoging in november 2023 leverde geen biedingen op. Ook een tweede verkooppoging in april 2024 leverde geen biedingen op.
      Aangezien de biedingen uitblijven is de waarde van de woning duidelijk overschat. De notaris schat de marktwaarde - op basis van andere vergelijkbare woningen - tussen € 165.000 en € 190.000. Het is daarom wenselijk om de minimale verkoopprijs te verlagen.

      Voor de derde verkooppoging werd een nieuw lastenkohier opgemaakt met een aangepaste tijdslijn, instelprijs en minimale verkoopprijs.

      Overeenkomstig artikel 293 van het decreet over het lokaal bestuur worden onroerende goederen van de gemeente altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan.
      Er zijn geen redenen om af te wijken van het principe van mededing en transparantie. De verkoop van het goed zal openbaar gebeuren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De woning Biesstraat 63, kadastraal gekend als Gavere, 6e afdeling, sectie A, nr. 1061/A, met naleving van de principes van mededinging en transparantie te koop aan te bieden.

      Art. 2:

      De ontwerpakte (verkoopsvoorwaarden) met betrekking tot

      • de verkoop van woning Biesstraat 63, kadastraal gekend als Gavere, 6e afdeling, sectie A, nr. 1061/A

      goed te keuren, zoals gezien in bijlage.

      De minimale verkoopprijs bedraagt € 190.000.

      Art. 3:

      Het vast bureau te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing.

      Art. 4:

      De voorzitter en de algemeen directeur zullen de akte namens het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn ondertekenen.

      Art. 5:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie) en de afdeling Ruimte.

    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de raad voor maatschappelijk welzijn en kennisname beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, OCMW-raadslid
      Afwezig: Sara De Mulder, OCMW-raadslid
      bevoegdheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29 en 484 §4.
      • OCMW-raadsbesluit van 25 oktober 2021 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019), artikel 50.
      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt dat de beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen ter kennisname worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, OCMW-raadslid
      Afwezig: Sara De Mulder, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 25 oktober 2021 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 25/06/2024 om 21:48.

Namens OCMW-raad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de OCMW-raad