De voorzitter opent de zitting op 23/06/2025 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 26 mei 2025 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 26 mei 2025 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 7°, 171, 177, 178 en 219.
Collegebesluit van 16 juni 2025 houdende managementrapport 2025-1 - kennisname rapportering.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad en aan het college van burgemeester en schepenen over de organisatiebeheersing. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad en aan het college van burgemeester en schepenen over:
Wat betreft de rapportering van de financiële risico's wordt verwezen naar de beleidsrapporten van de meerjarenplanaanpassing 2020-2026 en de jaarrekening 2024.
De financieel directeur dient die rapportering tevens over te maken aan de algemeen directeur.
De algemeen en financieel directeur opteren ervoor om de rapportering in een geïntegreerd rapport, dat de structuur van het organisatiebeheersingssysteem volgt, aan te bieden.
Art. 1: | Kennis te nemen van het managementrapport 2025-1, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Kennis te nemen van de rapportering over de organisatiebeheersing, zoals vermeld in het managementrapport 2025-1, gezien in bijlage. |
Art. 3: | Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem goed te keuren, zoals vermeld in het managementrapport 2025-1, gezien in bijlage. |
Art. 4: | Kennis te nemen van de rapportering over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten, zoals vermeld in het managementrapport 2025-1, gezien in bijlage. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De huidige samenwerkingsovereenkomst met Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-Oost-Vlaanderen vzw voor drugspreventie en -begeleiding vervalt op 31 december 2025.
Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-Oost-Vlaanderen vzw wenst uiterlijk op 30 juni 2025 te vernemen welke gemeenten zich voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2033 wensen te engageren in een verdere samenwerking.
Art. 1: | De samenwerkingsovereenkomst met het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-Oost-Vlaanderen vzw goed te keuren, zoals gezien in bijlage. De voorzitter en de algemeen directeur zullen de overeenkomst namens de gemeente Gavere ondertekenen. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-Oost-Vlaanderen vzw. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere wordt uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
De agenda van de algemene vergadering van 25 juni 2025 bevat de volgende punten:
De volmacht betreffende de vertegenwoordiging op de algemene vergadering diende uiterlijk op 18 juni 2025 bezorgd te worden aan de Gemeentelijke Holding nv in vereffening. De eerstvolgende zitting van de gemeenteraad was gepland op 23 juni 2025 en bijgevolg niet tijdig voor het indienen van de volmacht. De kennisname van de agenda werd daarom eerst aan het college voorgelegd en vervolgens ter bekrachtiging aan de gemeenteraad.
Art. 1: |
De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 2 juni 2025 houdende Gemeentelijke Holding nv in vereffening - kennisname agenda algemene vergadering 25 juni 2025. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan Gemeentelijke Holding nv in vereffening, Kunstlaan 56 B4C, 1000 Brussel, uitsluitend per e-mailadres avgh@quinz.be. |
Het jaarverslag wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. De jaarlijkse evaluatie van de interlokale vereniging gebeurt ter gelegenheid van de bespreking van het jaarverslag.
De "overeenkomst" met de andere lokale besturen in de burensportdienst werd vernieuwd/geüpdatet met daarin de belangrijkste wijzigingen:
De jaarrekening werd goedgekeurd door de algemene vergadering van de Burensportdienst Leiestreek op 23 april 2025 en wordt later dit jaar voorgelegd aan de gemeenteraad nadat de stad Deinze zijn rekening heeft opgemaakt.
Art. 1: | De overeenkomst van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het jaarverslag van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het financiële beheer van het lokaal bestuur, maar vermeldt daarbij niet langer het nemen van besluiten over leningen. Bijgevolg gelden de algemene bevoegdheidsverdelende regels en is dus de gemeenteraad bevoegd om de voorwaarden te bepalen met betrekking tot het aangaan van een lening.
Sinds 30 juni 2017 is het voor lokale besturen niet meer verplicht om de wetgeving overheidsopdrachten te volgen voor het aangaan van een lening. Dat neemt niet weg dat besturen bij het aangaan van een lening de beginselen van behoorlijk bestuur moeten blijven toepassen. Daarom werkte de werkgroep leningen van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en de beroepsfederatie van de Vlaamse Lokale financieel directeurs (Vlofin vzw) een typecontract uit waarover overleg werd gepleegd met de banksector via Febelfin.
Het lokaal bestuur van Gavere voorziet in de meerjarenplanaanpassing, zoals goedgekeurd op 19 december 2024, de opname van een lening ten belope van € 3.000.000 in 2025 en dit ter financiering van het negatief investeringssaldo uit budgetjaar 2024 en 2025.
Verschillende grote investeringsprojecten van de gemeente Gavere zijn in volle uitvoering, nl. het project Dwars door Asper (beleidsactie 362), de vernieuwing van het fietspad in de Baaigemstraat (beleidsactie 270), de realisatie van een nieuw jeugdlokaal (beleidsactie 311) en de realisatie van het Egmontpark (beleidsactie 346).
Hoewel de BBC-regelgeving de lokale besturen niet verplicht om hun financiering te koppelen aan concrete projecten, is dit om redenen van transparantie wel degelijk nuttig en zelfs wenselijk. Voorgesteld wordt om voor de riolering- en wegeniswerken van het project Dwars door Asper (beleidsactie 362), dat geraamd wordt op een totale investering van € 3.408.441,69 (exclusief studie m.b.t. de archeologienota), een lange termijn krediet op te nemen ten belope van € 2.000.000. De oplevering van het project Dwars door Asper is voorzien in het najaar van 2025 waardoor de werken in gebruik zullen worden genomen in 2025 en vervolgens afgeschreven over een termijn van 30 jaar.
Rekening houdend met de actuele macro-economische omstandigheden en verwachtingen daaromtrent wordt voorgesteld om een lening op te nemen met een vaste rentevoet, opgedeeld in 2 percelen met een looptijd van 20 jaar en 25 jaar, waarop de financiële instellingen afzonderlijk kunnen intekenen zonder verplicht te zijn om voor alle percelen een voorstel in te dienen. Als variante wordt toegestaan een langetermijnlening op basis van (variabele) rentevoeten van 3 tot en met 6 maanden.
De bepalingen opgenomen in het contract 'leningen 487.1-2025' volgen de voorwaarden van het typecontract dat uitgewerkt werd door VVSG en Vlofin vzw in samenspraak met Febelfin.
Minstens deze financiële instellingen worden uitgenodigd tot het indienen van een voorstel:
Art. 1: |
Het contract 'leningen 487.1-2025' tot het aangaan van 'een lening ter financiering van het investeringsproject Dwars door Asper' goed te keuren samen met zijn bijlagen. |
Art. 2: |
De opdracht omvat 2 percelen, namelijk:
|
Art. 3: |
De opdracht te gunnen op basis van de prijs (laagst geboden marge in basispunten) en per perceel. |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze opdracht en de sluiting van het contract. De financieel directeur wordt gemachtigd om de bestellingen van de kredieten (kredietopnames) te plaatsen bij de financiële instelling die de opdracht toegewezen kreeg. |
Het voltrekken van het burgerlijk huwelijk gaat gepaard met cateringkosten en aanvullende personeelskosten voor het klaarzetten van de trouwzaal, het voltrekken van het huwelijk, de bediening bij het aanbieden van een drankje en de schoonmaak achteraf.
Het bedrag van de retributie op het voltrekken van het burgerlijk huwelijk wordt tot 31 december 2025 als volgt toegepast:
De plechtigheid is gratis op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag en op vrijdag tot 16u.
Het is wenselijk om de retributie te herzien om de volgende redenen:
De volgende wijzigingen worden voorgesteld:
De volgende tarieven worden voorgesteld:
Huwelijk op een weekdag |
tussen 9u en 16u (laatste huwelijk om 15u) |
gratis |
Huwelijk op een weekdag buiten toegestane uren mits toestemming om uitzonderlijke redenen |
voor 9u of na 16u |
200 euro |
Huwelijk op zaterdag |
tussen 9u en 15u (laatste huwelijk om 14u) |
200 euro |
Huwelijk op zaterdag buiten toegestane uren mits toestemming om uitzonderlijke redenen |
voor 9u of na 15u |
250 euro |
Huwelijk op zondag of een feestdag mits toestemming om uitzonderlijke redenen |
|
250 euro |
Ingeval van weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Art. 1: | Met ingang van 1 januari 2026 en dit voor een termijn van onbepaalde duur wordt een retributie geheven op voltrekken van het burgerlijk huwelijk. |
|||||||||||||||
Art. 2: | Het bedrag van de retributie op voltrekken van het burgerlijk huwelijk wordt als volgt vastgesteld:
|
|||||||||||||||
Art. 3: | De retributie is verschuldigd door één van beide aanvragers van het burgerlijk huwelijk. | |||||||||||||||
Art. 4: | De retributie wordt betaald na ontvangst van een factuur of contant via betalingsbewijs. | |||||||||||||||
Art. 5: | Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. | |||||||||||||||
Art. 6: | Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende retributie op voltrekken van huwelijken wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026. | |||||||||||||||
Art. 7: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de afdeling Mens (dienst Burgerzaken) en afdeling Interne Zaken (dienst Financiële Organisatie). Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3.
Op 1 januari 2024 trad het gebruikersreglement betreffende de gemeentelijke beheerde vrijetijdsinfrastructuur in werking. Er zijn, op basis van de evaluatie na meer dan één jaar werking, mogelijkheden om het reglement te vereenvoudigen en transparanter te maken.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
HOOFDSTUK 1 - ALGEMENE BEPALINGEN | |
Toepassingsgebied | |
Art. 1: | Onder gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur wordt begrepen:
|
Begrippen |
|
Art. 2: | De volgende begrippen worden gehanteerd:
|
Gebruikers | |
Art. 3: | §1. De vrijetijdsinfrastructuur wordt aan de volgende doelgroepen ter beschikking gesteld: Categorie A: 2° de basisscholen met vestiging op het grondgebied van de gemeente Gavere 3° (bovenlokale) samenwerkingsverbanden waar het bestuur in participeert 4° jeugdwerking van een niet-commercieel sportief aanbod met vestiging op het grondgebied van de gemeente Gavere Categorie B: 1° de niet-basisscholen met vestiging op het grondgebied van de gemeente Gavere Categorie C: 1° alle organistoren van een niet-commercieel sportief of socio-cultureel aanbod 2° jeugdwerking van een commercieel sportief aanbod met vestiging op het grondgebied van de gemeente Gavere Categorie D: 1° alle organisatoren van een commercieel sportief of socio-cultureel aanbod §2. Een medewerker van de dienst Vrije Tijd oordeelt onder welke categorie een aanvrager ressorteert. |
Beschikbaarheid van de accommodatie |
|
Art. 4: | §1. De vrijetijdsinfrastructuur is geopend op de dagen en uren waarop deze is gereserveerd. §2. De sportinfrastructuur is gesloten op volgende vaste momenten:
|
Herroepen toelating |
|
Art. 5: | Het gemeentebestuur behoudt het recht om de toegestane verhuur op elk ogenblik te herroepen in functie van activiteiten van het lokaal bestuur, activiteiten uit verwante dienstverlening, voor manifestaties waarbij het lokaal bestuur als medeorganisator optreedt of omdat de toegestane verhuur omwille van openbaar nut, veiligheid en hygiëne, goede zeden, overmacht of omwille van uitzonderlijke gebeurtenissen/voorvallen in het gedrang komt. Dergelijke intrekking van een toelating kan nooit aanleiding geven tot het verkrijgen van een schadevergoeding. |
Gebruiksduur | |
Art. 6: | §1. De gebruiker mag de infrastructuur maar betreden tijdens de toegestane data en uren zoals terug te vinden op de reservatiebevestiging. §2. Alle gehuurde ruimten, inclusief meubilair, sanitair, keukengereedschap, (sport)materiaal en (sport)toestellen moeten binnen de toegestane gebruiksduur door de gebruiker opgeruimd en tot wedergebruik in orde gesteld worden. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van de gebruiker om de gebruiksduur correct in te schatten en de nodige tijd voor eventuele opbouw, opstellen en opbergen van materiaal alsook opkuis mee te rekenen in de gevraagde gebruiksduur. §3. Bij vastgestelde overtreding zal de niet vooraf toegestane extra gebruiksduur per begonnen uur worden aangerekend. §4. Indien van de toegestane gebruiksduur geen (volledig) gebruik wordt gemaakt, dient de aanvrager toch de volledige toegestane gebruiksduur te betalen, tenzij hij kan aantonen dat het om een geval van overmacht gaat of op tijd annuleerde volgens de modaliteiten opgenomen in dit reglement. Het geval van overmacht dient zo snel mogelijk te worden meegedeeld. |
Machtigingen en algemene richtlijnen |
|
Art. 7: | §1. De infrastructuur mag enkel gebruikt worden voor die activiteiten waarvoor toelating werd gegeven. §2. Activiteiten die in één of andere vorm in strijd kunnen zijn met de democratische basisprincipes van onze samenleving of met de openbare orde of zeden zijn niet toegestaan. §3. Handelsactiviteiten zijn enkel toegestaan mits schriftelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen. §4. Om toegang te krijgen tot elk gebouw dient de gebruiker een geprogrammeerde sleutel, badge of QR-code te krijgen, hierna vermeld als ‘sleutel(s)’. Deze sleutels geven de gebruiker enkel toegang tot bepaalde onderdelen van het gebouw op de uren en data die aan hem werden toegestaan. Het is dan ook van belang dat de gebruiker bij zijn aanvraag zorgvuldig aanduidt welke onderdelen van het gebouw hij wenst te gebruiken en voor hoe lang. §5. Bij verlies van de sleutel dient de gebruiker de vervangingswaarde ervan te vergoeden volgens de retributie vastgelegd in het meest recente retributiereglement op de afgifte van een bijkomende mechanische of elektromechanische sleutel voor een gemeentelijk gebouw. §6. Niemand zal andere lokalen gebruiken of betreden dan deze welke voor de activiteiten zijn aangevraagd en noodzakelijk zijn, zo niet zal het gebruik hiervan worden aangerekend. §7. Het gebruik van onderdelen of ruimten van de infrastructuur is enkel mogelijk indien de aard van de activiteit toelaat dat de andere, aanpalende onderdelen of ruimten nog gebruikt kunnen worden door andere gebruikers. Zo niet, dienen ook de aanpalende onderdelen of ruimten gehuurd te worden. §8. De gehuurde zalen of lokalen mogen niet onderverhuurd worden of ter beschikking gesteld worden aan derden. §9. De gebruiker mag niets aan de muren, plafonds, vloeren, deuren, … bevestigen met behulp van nagels, duimspijkers, kopspelden, kleefband of enig ander middel, behalve op de daarvoor speciaal voorziene plaatsen. Dit verbod geldt evenzeer voor aanplakbrieven, affiches en dergelijke meer. §10. Het gebruik van materiaal eigen aan de infrastructuur (tribune, geluidsinstallatie, projectiemateriaal, micro, statief, kabels, digitaal bord, enz.) dient vooraf te worden aangevraagd via het daartoe bestemd aanvraagformulier. §11. Materialen eigen aan elke infrastructuur kunnen niet worden ingezet of uitgeleend voor activiteiten die niet doorgaan in de respectievelijke infrastructuur. §12. Voor het gebruik van materiaal eigen aan de infrastructuur dienen de schriftelijk of mondeling meegedeelde richtlijnen van de toezichthouder te worden opgevolgd. §13. Materialen en toestellen die niet eigen zijn aan de infrastructuur kunnen enkel na toestemming worden gebruikt. Dit geldt in het bijzonder voor materialen of toestellen die licht ontvlambaar zijn of een verhoogd risico op ontploffing, brand of geluidsoverlast opleveren. §14. Materialen en toestellen die niet eigen zijn aan de infrastructuur mogen uiterlijk tot 12u van de volgende dag achtergelaten worden in de infrastructuur en dit op eigen risico. §15. In elk ander geval dient de gebruiker alle gebruikte materialen en voorwerpen onmiddellijk na het gebruik van de infrastructuur op te ruimen, op te bergen of mee te nemen. Indien vastgesteld wordt dat dit niet het geval is, zal de kostprijs voor het opruimen of opbergen ervan door het gemeentelijk personeel aangerekend worden volgens het meest recente retributiereglement op ambtshalve en/of noodzakelijk tussenkomsten van de gemeentelijke diensten. §16. Gevonden voorwerpen kunnen afgegeven worden aan de toezichthouder, cafetaria-uitbater of aan de dienst Vrije Tijd en zullen gedurende één maand bewaard worden. §17. Bij afwezigheid van een toezichthouder dient de gebruiker bij het verlaten van de gebouwen alle verlichting en elektrische toestellen uit te schakelen. |
Onderhoud | |
Art. 8: | §1. De gebruikers laten de gebruikte infrastructuur opgeruimd en netjes achter. §2. Schoonmaakmateriaal wordt aan de gebruiker ter beschikking gesteld op een aangeduide plaats in de respectievelijke gebouwen. §3. Indien vastgesteld wordt dat de lokalen of terreinen niet, onvolledig of onvoldoende zijn opgeruimd, zal het onderhoud door het gemeentelijk poetspersoneel aangerekend worden volgens het meest recente retributiereglement op ambtshalve en/of noodzakelijk tussenkomsten van de gemeentelijke diensten. §4. Organisatoren van evenementen of activiteiten waarbij afval wordt geproduceerd, staan zelf in voor de afvalinzameling en -ophaling. Het afval dient door de gebruiker gesorteerd en verwijderd te worden. De gebruiker voorziet bij grotere events zelf afvalbakken. Deze zijn verkrijgbaar via de gemeentelijke uitleendienst. Restafvalzakken moeten zelf voorzien worden. Een organisator kan ook beroep doen op de diensten van een afvalverwerkingsbedrijf of private containerdienst. |
Veiligheid |
|
Art. 9: | §1. De gebruiker dient bij de organisatie van activiteiten alle mogelijke maatregelen te treffen om de veiligheid van de bezoekers, de bescherming van het gebouw en de uitrusting te garanderen. §2. De gebruiker informeert zich over de evacuatiewegen, nooduitgangen, de maximaal toegelaten bezetting, de hulpverlening en het gebruik van de beschikbare blustoestellen. §4. (Nood)uitgangen, evacuatiewegen, trappen e.d. mogen in geen geval versperd worden en moeten steeds vrij blijven van obstakels zoals meubilair of decoraties. Nooduitgangen mogen evenmin oneigenlijk geopend worden. §5. Zijn niet toegelaten in de vrijetijdsinfrastructuur:
|
Fiscale en financiële verplichtingen | |
Art. 10: | §1. De gebruiker is verplicht alle wettelijke en reglementaire bepalingen die op hem als gebruiker rusten, als een ‘goede huisvader’ na te leven. De gebruiker kan zijn verantwoordelijkheid op geen enkel moment op het lokaal bestuur afwenden. §2. Alle kosten, taksen, belastingen, … die voortvloeien uit de organisatie van de activiteit (accijnzen, auteursrechten, gemeentelijke, gewestelijke en federale taksen, …) zijn ten laste van de gebruiker. |
Toezicht | |
Art. 11: | Volgende personen krijgen ten allen tijde toegang tot de vrijetijdsinfrastructuur ten einde hun toezichtstaak te vervullen: alle personeelsleden die mee instaan voor het beheer en de veiligheid van het gebouw, de veiligheidsdiensten, de leden van het college van burgemeester en schepenen, de directie van de gemeentelijke basisscholen en de cafetaria-uitbaters. Zij zijn in het bijzonder gemachtigd om de verbodsbepalingen uit onderhavig reglement af te dwingen of te laten toepassen. |
Schade, diefstal of verlies van materiaal | |
Art. 12: | §1. De gebruiker kijkt bij het betreden van het gebouw na of alle materiaal aanwezig en in goede staat is. §8. De schadevergoeding is verschuldigd binnen de 30 dagen na ontvangst van de schuldvordering. Na het verstrijken van deze termijn wordt elk gebruik opgeschort tot alle openstaande facturen zijn voldaan. §9. Bij vaststelling van schade of vandalisme kan het college van burgemeester en schepenen een bepaalde gebruiker tijdelijk of definitief uitsluiten van verder gebruik. |
Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid | |
Art. 13: | §1. De gemeente is niet verantwoordelijk voor verdwenen, verloren, beschadigde of gestolen persoonlijke bezittingen van gebruikers en bezoekers. |
HOOFDSTUK 2 - ALGEMENE BEPALINGEN SOCIO-CULTURELE INFRASTRUCTUUR EN POLYVALENTE LOKALEN GEMEENTELIJKE BASISSCHOLEN | |
Beschrijving van de socio-culturele infrastructuur en de polyvalente lokalen gemeentelijke basisscholen | |
Art. 14: | §1. Het gemeentelijk ontmoetingscentrum Racing bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd:
§2. De polyvalente zaal in de sporthal Scaldis bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd:
§3. De gemeentelijke basisscholen beschikken over polyvalente lokalen met sanitaire voorzieningen die afzonderlijk of in combinatie gereserveerd kunnen worden:
|
Aanvraagprocedure socio-culturele infrastructuur | |
Art. 15: | §1. Het gebruik van de socio-culturele infrastructuur dient digitaal aangevraagd te worden via het daartoe bestemde aanvraagformulier op www.gavere.be of via telefoon. §2. Bij verzending van het aanvraagformulier verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en de correcte naleving ervan. §3. De voorbereidende werken van een activiteit beginnen ten vroegste de dag voorafgaand aan de activiteit, tenzij de aard van de voorbereidende werken dit onmogelijk maakt (bv. bij tentoonstellingen, toneelvoorstellingen, enz.). De gebruiker ruimt zo snel mogelijk na de activiteit op, uiterlijk tot 12u van de volgende dag tenzij de aard van de werken dit onmogelijk maakt. De voorbereidings- en opruimdagen worden door de gebruiker doorgegeven via het aanvraagformulier. §4. De aanvragen genieten voorrang in chronologische volgorde van ontvangst. Bij gelijktijdige reservatieaanvragen, wordt een voorrangsregeling toegepast op basis van de categorieën van gebruikers waarbij categorie A voorrang krijgt en vervolgens categorie B, C en D. §5. De aanvragen voor het gebruik van de socio-culturele accommodatie dienen ten vroegste 1 jaar en uiterlijk 15 werkdagen voor de datum van de verhuring te gebeuren. §6. Recurrente gebruikers die twee opeenvolgende én voorafgaande jaren op een repetitieve of jaarlijks terugkerende datum de gemeentelijke socio-culturele infrastructuur hebben gehuurd kunnen hun reservatieaanvraag anderhalf jaar voor de datum van hun activiteit indienen. |
Aanvraagprocedure polyvalente lokalen gemeentelijke basisscholen | |
Art. 16: | §1. Enkel recurrente gebruikers, die de lokalen minimum jaarlijks (willen) gebruiken, komen in aanmerking om een aanvraag te doen voor het gebruik van de polyvalente lokalen op de gemeentelijke basisscholen. Gebruikers van categorie C en D dienen bovendien gevestigd te zijn op grondgebied Gavere. §2. Fuiven, feesten en eetfestijnen zijn niet toegelaten in deze accommodaties. Enkel sportieve en socio-culturele activiteiten en vergaderingen of bijeenkomsten zijn toegelaten. §3. Het gebruik van de polyvalente lokalen van de gemeentelijke basisscholen dient digitaal aangevraagd te worden via het daartoe bestemde aanvraagformulier op www.gavere.be of via telefoon. §4. Bij verzending van het aanvraagformulier verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en de correcte naleving ervan. §5. De voorbereidende werken van een activiteit beginnen ten vroegste de dag voorafgaand aan de activiteit, tenzij de aard van de voorbereidende werken dit onmogelijk maakt (bv. bij tentoonstellingen, toneelvoorstellingen, enz.). De gebruiker ruimt zo snel mogelijk na de activiteit op, uiterlijk tot 12u van de volgende dag tenzij de aard van de werken dit onmogelijk maakt. De voorbereidings- en opruimdagen worden door de gebruiker doorgegeven via het aanvraagformulier. Er dient steeds rekening gehouden te worden met de (buiten)schoolse activiteiten. §6. De aanvragen genieten voorrang in chronologische volgorde van ontvangst. Bij gelijktijdige reservatieaanvragen, wordt een voorrangsregeling toegepast op basis van de categorieën van gebruikers waarbij categorie A voorrang krijgt en vervolgens categorie B, C en D. De (buiten)schoolse activiteiten hebben steeds voorrang. §7. Gebruikers kunnen reserveren vanaf 1 juli van jaar X voor de periode van 1 augustus tot en met 31 juli jaar X+1. Aanvragen gebeuren ten laatste 15 werkdagen voor de datum van verhuring. §8. Aanvragen zijn voorafgaandelijk onderworpen aan een toestemming van de directie van de gemeentelijke basisscholen. |
Annuleringen | |
Art. 17: | Annuleringen zijn kosteloos mogelijk tot 1 maand voor de datum van de reservatie. In de overige gevallen blijft de huur verschuldigd, tenzij er onomstotelijk sprake is van overmacht. Het is de dienst Vrije Tijd die beslist of de gegeven motivering als overmacht kan worden beschouwd. |
Veiligheid | |
Art. 18: | §1. De gebruiker mag geen groter aantal plaatsen bezetten of méér toeschouwers of deelnemers toelaten dan de vooropgestelde maxima. §2. Tafels en stoelen dienen zodanig opgesteld te zijn zodat een eventuele evacuatie vlot kan verlopen. §3. Alle versieringen moeten van moeilijk ontvlambaar materiaal zijn en moeten uit de buurt van gloeilampen gehouden worden. Het gebruik van kaarsen is niet toegelaten. §4. Elk gebruik van rook (bv. bij toneelvoorstellingen) dient vooraf te worden gemeld en is aan expliciete toelating onderhevig. Het gebruik kan verboden worden indien geoordeeld wordt dat het gebruik ervan niet veilig is. De oproepkosten van de brandweer die automatisch volgen uit het activeren van het brandalarm zijn ten laste van de gebruiker. |
HOOFDSTUK 3 - SPECIFIEKE BEPALINGEN G.O. RACING | |
Drank | |
Art. 19: | §1. Elk gebruiker is verplicht de bieren, water, frisdranken en vruchtensappen af te nemen van de gemachtigde drankconcessiehouder. Bij het vaststellen dat dranken worden aangeboden die gelijkaardig zijn aan het assortiment van de drankconcessiehouder (bieren, frisdranken, vruchtensappen) kan een boete opgelegd worden van 50 euro per bak (24 eenheden) en 100 euro per vat. Naast het betalen van deze boete kan het college van burgemeester en schepenen beslissen dat de betrokken gebruiker het Gemeentelijk Ontmoetingscentrum Racing niet meer mag gebruiken. §2. Er moet met de drankconcessiehouder contact worden opgenomen minstens 7 dagen voor de geplande activiteit. §3. De gebruiker heeft voor het schenken van wijnen, likeuren, koffie en sterke dranken geen verplichting t.o.v. de drankconcessiehouder. |
|
Regiekamer |
Art. 20: | De gebruiker dient er zelf op toe te zien dat de regiekamer enkel betreden wordt door deskundigen. |
Theaterverlichting | |
Art. 21: | §1. Het gebruik van de theaterverlichting dient expliciet te worden aangevraagd. §2.De opstelling van de theaterverlichting kan enkel maar veranderd worden mits voorafgaande toelating en op eigen risico. De gebruiker dient er zelf op toe te zien dat de theaterverlichting bediend en veranderd wordt door deskundigen. §3. Na het gebruik moet de originele standaardopstelling opnieuw ingesteld worden. §4. De theaterverlichting kan niet gebruikt worden voor fuiven. |
Geluidsinstallatie | |
Art. 22: | §1. Het gebruik van de geluidsinstallatie dient expliciet te worden aangevraagd. §2. Het gebruik van de installatie wordt niet toegestaan voor concerten (met geluidsversterking), fuiven en bals. §3. Op vraag van elke nieuwe gebruiker kan een toelichting gegeven worden betreffende het gebruik van de geluidsinstallatie. |
Specifieke richtlijnen | |
Art. 23: | §1. Fuiven en andere activiteiten met een verhoogd risico op hinder, veiligheid en vandalisme zijn enkel toegelaten onder de volgende algemene voorwaarden:
§2. De billijke vergoeding en auteursrechten worden vergoed door het gemeentebestuur voor zover het om activiteiten gaat waar er enkel achtergrondmuziek gespeeld wordt met of zonder verkoop van dranken (maar zonder dansgelegenheid). Andere activiteiten (fuiven, live optredens, theatervoorstellingen, enz.) moeten altijd apart gedeclareerd worden door de verantwoordelijke organisator. Deze aangifte gebeurt bij voorkeur online via MyUnisono, ten laatste 5 werkdagen voor het doorgaan van de activiteit (zie www.unisono.be). Afhankelijk van het type activiteit zullen auteursrechten en/of billijke vergoeding verschuldigd zijn. |
HOOFDSTUK 4 - SPECIFIEKE BEPALINGEN M.B.T. POLYVALENTE ZAAL SPORTHAL SCALDIS | |
Drank | |
Art. 24: | §1. De gebruiker heeft voor het schenken van frisdranken, bieren, water, wijnen, likeuren, koffie en sterke dranken geen verplichting t.o.v. de cafetaria-uitbater. §2. Indien de gebruiker via de cafetaria-uitbater dranken wil voorzien, moet er met de cafetaria-uitbater contact worden opgenomen minstens 7 dagen voor de geplande activiteit. |
Gebruik buitenruimte |
|
Art. 25: | §1. Gebruik van de buitenruimte aan polyvalente zaal Scaldis om het plaatsen van bijkomende faciliteiten is mogelijk tussen 8u en 23u59. Gebruikers dienen dit te melden via het aanvraagformulier. Toegestane bijkomende faciliteiten zijn:
§2. Opstelling van de faciliteiten op de buitenruimte mag enkel op 4m afstand van het gebouw op de verharde zone en niet onder de luifel. Het is niet toegelaten om de faciliteiten met palen, haringen of andere te verankeren. Op geen enkele wijze mogen er beschadigingen zijn aan de verharde zones en de groenzones. De foodtruck en/of barbecue mag in geen geval op de toegang naar en op de brandweerplaatsen zelf opgesteld worden. Ook de groenzones moeten steeds vrijgehouden worden. §3. Het gebruik van 1 buitenstopcontact en 1 wateraansluiting is mogelijk. §4. Het gebruik dient te gebeuren met respect voor andere gebruikers van de sporthal en bistro Scaldis, omwonenden en voor het milieu en de omgeving. |
Specifieke richtlijnen | |
Art. 26: | §1. Activiteiten met elektronisch versterkte muziek zijn niet toegestaan in de polyvalente zaal Scaldis én de buitenruimte aan polyvalente zaal Scaldis. Enkel achtergrondmuziek is toegestaan. §2. De billijke vergoeding en auteursrechten worden vergoed door het gemeentebestuur. Bijkomende aangiftes door de verantwoordelijke organisator moeten niet meer gebeuren bij Unisono. §3. De activiteiten dienen afgestemd te zijn op de faciliteiten van de polyvalente zaal. |
HOOFDSTUK 5 - SPECIFIEKE BEPALINGEN GEMEENTELIJKE BASISSCHOLEN | |
Specifieke richtlijnen | |
Art. 27: | §1. Activiteiten met elektronisch versterkte muziek zijn niet toegestaan in de polyvalente lokalen van de gemeentelijke basisscholen. Enkel activiteiten met achtergrondmuziek zijn toegestaan. §2. De billijke vergoeding en auteursrechten worden vergoed door het gemeentebestuur aangezien enkel activiteiten met achtergrondmuziek zijn toegestaan. Bijkomende aangiftes door de verantwoordelijke organisator moeten dus niet meer gebeuren bij Unisono. |
HOOFDSTUK 6 - ALGEMENE BEPALINGEN SPORTINFRASTRUCTUUR | |
Beschrijving sportinfrastructuur | |
Art. 28: | §1. De gemeentelijke sporthal Scaldis bestaat uit de volgende ruimten die afzonderlijk of in combinatie kunnen gehuurd worden:
§2. De gemeentelijke sporthal Overbeke bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd: een grote sporthal met scheidsrechter en groepskleedkamers.
|
Aanvraagprocedure - algemeen | |
Art. 29: | §1. Gebruikers kunnen de sporthal per kwartier huren maar altijd met een minimumduur van 30 minuten. |
Aanvraagprocedure voor individuele sportbeoefenaars | |
Art. 30: | §1. Individuele sportbeoefenaars dienen het gebruik van gemeentelijke sporthallen aan te vragen via het daartoe bestemde aanvraagformulier op www.gavere.be, via de telefoon, of bij een toezichthouder. |
Aanvraagprocedure voor verenigingen of andere organisatoren van een sportaanbod in georganiseerd verband | |
Art. 31: | §1. De dienst Vrije Tijd stelt jaarlijks in het voorjaar de sporthalkalender voor het komende seizoen samen. Hiertoe worden de verenigingen jaarlijks in het voorjaar opgeroepen.
§3. Bij conflicterende reservaties organiseert de dienst Vrije Tijd een kalendervergadering. De betrokken verenigingen worden minstens 2 weken vooraf uitgenodigd. Verenigingen die – behoudens gevallen van overmacht – niet vertegenwoordigd zijn op de kalendervergadering, genieten geen voorrang bij de toekenning van de reservaties.
§5. Na bekendmaking van de sporthalkalender van het komende sportseizoen kunnen er nog reservaties toegevoegd worden waar dat mogelijk is, maar wordt er geen rekening meer gehouden met onderstaande voorrangsregeling. |
Annuleringen | |
Art. 32: | §1. Annuleringen zijn kosteloos mogelijk tot twee werkdagen voorafgaand aan de dag van de reservatie. In de overige gevallen blijft de huur verschuldigd, tenzij er onomstotelijk sprake is van overmacht. Het is de dienst Vrije Tijd die beslist of de gegeven motivering als overmacht kan worden beschouwd. |
Algemene bepalingen m.b.t. gebruik van de sporthallen | |
Art. 33: | §1. De toegang tot de sporthallen is verboden voor:
§2. Het is voor niet-sporters verboden om te eten en te drinken in de sporthal. Voor sporters is het evenwel toegelaten om sportdranken en sportversnaperingen te nuttigen tijdens de sportactiviteit. §3. Het is verboden om eigen drank en versnaperingen mee te brengen, tenzij buiten de openingsuren van de cafetaria. §4. Het is verboden om:
§5. Het is verboden om:
|
Specifieke bepalingen m.b.t. gebruik van materiaal en bergruimten | |
Art. 34: | §1. In het gebruik van de sporthallen zit het gebruik van het bijhorende materiaal, eigendom van de gemeente, inbegrepen. §2. De gebruikers regelen zelf het gebruik van materiaal dat eigendom is van andere gebruikers. §3. De gebruikers gebruiken het materiaal enkel voor het doel waarvoor het is bestemd. §4. De gebruikers dragen tijdens de periode van gebruik de verantwoordelijkheid voor het materiaal. Zij melden eventuele beschadigingen zo snel mogelijk aan de dienst Vrije Tijd. §5. De bergruimten zijn enkel toegankelijk voor de gebruikers. De gebruikers zien er op toe dat hun publiek er geen toegang toe neemt. §6. Gebruikers mogen geen wijzigingen aanbrengen aan het materiaal of de organisatie van de bergruimten, tenzij met toestemming van de dienst Vrije Tijd. §7. De gebruikers mogen geen eigen materiaal permanent opbergen, behoudens met toestemming van de dienst Vrije Tijd. De dienst Vrije Tijd zal de bergruimte toewijzen. |
Specifieke bepalingen m.b.t. gebruik van de sportvloeren | |
Art. 35: | §1. De gebruikers gebruiken de sportvloer met de nodige zorg om beschadigingen, onder meer bij het opstellen, verplaatsen of opbergen van materiaal, te voorkomen. §2. Enkel de gebruikers die betrokken zijn bij een wedstrijd of een training mogen de sportvloer betreden, mits zij aangepast schoeisel dragen. §3. Het is verboden:
|
Specifieke bepalingen m.b.t. gebruik van de kleedkamers en douches | |
Art. 36: | §1. In het gebruik van de sporthal zit het gebruik van de kleedkamers en douches inbegrepen. §2. De gebruikers mogen de kleedkamers en douches gebruiken als volgt:
§3. De gebruikers laten de kleedkamers en douches en alle andere sanitaire toestellen (toiletten, wastafels, …) hygiënisch, opgeruimd en netjes achter. §4. Individuele sporters die geen gebruik maken van de indoor infrastructuur kunnen zonder reservatie gebruik maken van een daartoe voorziene kleedkamer. §5. Sporters in clubverband of bij wedstrijden die geen gebruik maken van de indoor infrastructuur dienen de nodige kleedkamer(s) op voorhand te reserveren. |
HOOFDSTUK 7 - SLOTBEPALINGEN | |
Sancties | |
Art. 37: | §1. Het college van burgemeester en schepenen kan, binnen de grenzen bepaald door het reglement, iedereen die het reglement overtreedt een sanctie opleggen, in proportie tot de aard van de overtreding. §2. Mogelijke sancties zijn:
|
Inwerkingtreding | |
Art. 38: | Onderhavig reglement vervangt met ingang van 1 augustus 2025 de volgende beslissingen:
|
Bekendmaking | |
Art. 39: | §1. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285, 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. §2. Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst Vrije Tijd en de dienst Financiële Organisatie. |
Op 1 januari 2024 trad het retributiereglement voor de gemeentelijke beheerde vrijetijdsinfrastructuur (zowel socio-culturele als sportinfrastructuur) in werking. Er zijn, op basis van de evaluatie na meer dan één jaar werking, mogelijkheden om het reglement te vereenvoudigen en transparanter te maken.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
In geval van weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Art. 1: | Met ingang van 1 januari 2025 en dit voor een termijn van onbepaalde duur wordt een retributie geheven op het gebruik van de gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur. |
Toepassingsgebied |
|
Art. 2: | Onder gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur wordt begrepen:
|
Art. 3: | Onder de categorieën van de gebruikersdoelgroepen wordt begrepen:
|
Tarief van de retributie | |
Art. 4: | §1. De retributie is verschuldigd per uur of per kalenderdag waarop de gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur wordt gebruikt. §2. Het bedrag van de retributie wordt door het college van burgemeester en schepenen bepaald. Voor het bepalen van het tarief van de retributie houdt het college van burgemeester en schepenen rekening met:
§3. Het college van burgemeester en schepenen dient minstens een vergoeding van € 5,00 per uur of per kalenderdag te vragen voor gebruikers van categorie C en
D.
§4. Het verschil tussen het laagste tarief en hoogste tarief voor de gebruikers van de gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur mag in geen geval meer bedragen dan het tienvoud.
|
Vrijstellingen |
|
Art. 5: | §1. Gereserveerde voorbereidings- en opruimdagen bij de socio-culturele infrastructuur en bij de polyvalente lokalen van de gemeentelijke basisscholen (zoals omschreven in het gebruikersreglement van de gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur, art. 15 §3. en art. 16 §5.) worden vrijgesteld van vergoeding. §2. De gebruikers van categorie A worden vrijgesteld van een vergoeding. |
Schuldenaar | |
Art. 6: | De retributie is hoofdelijk verschuldigd door de natuurlijke persoon, de vereniging of de rechtspersoon die de gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur gebruikt. |
Betaalwijze | |
Art. 7: | De retributie wordt betaald na ontvangst van een factuur. |
Invordering | |
Art. 8: | Bij weigering of nalatigheid om de verschuldigde retributie te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Inwerkingtreding | |
Art. 9: | Dit besluit treedt in werking met ingang van:
|
Bekendmaking |
|
Art. 10: | §1. Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst Vrije Tijd en de dienst Financiële Organisatie. §2. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. §3. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
De gemeente is eigenaar van de voormalige pastorij Baaigemstraat 352B te Baaigem. De woning is kadastraal gekend als Gavere, 4e afdeling, sectie A, nr. 652/B en heeft een kadastrale oppervlakte van 1.484 m². De pastorij staat sinds 2017 leeg en wordt occasioneel gebruikt voor buurtactiviteiten (voornamelijk gebruik van het sanitair). De pastorij is niet geschikt voor de huisvesting van gemeentelijke dienstverlening en is bovendien aan een grondige renovatie toe.
Er is een geldig en recent schattingsverslag. De waarde van de woning bedraagt volgens het schattingsverslag € 445.000.
Overeenkomstig artikel 293 van het decreet over het lokaal bestuur worden onroerende goederen van de gemeente altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan.
Er zijn geen redenen om af te wijken van het principe van mededing en transparantie. De verkoop van het goed zal openbaar gebeuren.
Art. 1: |
De voormalige pastorij Baaigemstraat 352B te Baaigem, kadastraal gekend als Gavere, 4e afdeling, sectie A, nr. 652/B, met naleving van de principes van mededinging en transparantie te koop aan te bieden. |
Art. 2: |
De ontwerpakte (verkoopsvoorwaarden) met betrekking tot de voormalige pastorij Baaigemstraat 352B te Baaigem, kadastraal gekend als Gavere, 4e afdeling, sectie A, nr. 652/B goed te keuren, zoals gezien in bijlage. De minimale verkoopprijs bedraagt € 445.000. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing en in het bijzonder met het bepalen van de data van de bezoeken, de biedingen en de toewijs. |
Art. 4: |
De voorzitter en de algemeen directeur zullen de akte namens de gemeente ondertekenen. |
Art. 5: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A en in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV vond de telling voor de organisatie van het schooljaar 2025-2026 plaats op 1 februari 2025.
Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het kleuteronderwijs:
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het lager onderwijs:
Optie a: In het 1ste leerjaar zitten momenteel 29 leerlingen, een 30ste leerling heeft zich aangemeld maar is nog niet officieel ingeschreven. Er is een tekort is van 26 lestijden om het 1ste leerjaar voltijds te kunnen opsplitsen.
Optie b: In het belang van het kind vragen wij om het 1ste leerjaar met 29 leerlingen en 6de leerjaar met 28 leerlingen voltijds te kunnen opsplitsen. Er is hiervoor een tekort van 26 lestijden.
Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV kunnen in het kleuteronderwijs:
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV kunnen in het lager onderwijs:
In de 1ste graad van de vestiging Baaigem zitten 24 leerlingen. Er is een tekort van 12 lestijden om de 1ste graad halftijds te kunnen opsplitsen.
In de 2de graad van de vestiging Baaigem zitten 27 leerlingen. Er is een tekort van 12 lestijden om de 2de graad halftijds te kunnen opsplitsen.
Vestiging Vurste
Bij het sluiten van een vestiging wijzigt de teldatum van 1 februari 2025 naar 1 oktober 2025
De school dient een prognose te maken van het aantal leerlingen op 1 oktober 2025. Op 1 februari 2026 volgt de definitieve teldatum.
Tussen deze 2 teldatums wordt een negatief verschil verwacht in het lestijdenpakket.
Er is een tekort van 26 lestijden om dit verschil op te vangen.
Zorgnoden
In de 3 scholen zijn verschillende leerlingen met zorgnoden. Er is nood aan 12 lestijden zorg om deze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.
Samenvatting
Met ingang van 1 september 2025 is er een tekort van:
In het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 5 juni 2025 werd een consensus bereikt door de aanwezige leden voor de aanvraag van deze lestijden ten laste van het schoolbestuur.
Art. 1: | Het lestijdenpakket lager onderwijs voor het schooljaar 2025-2026 goed te keuren. |
Art. 2: | De aanvraag van: met ingang van 1 september 2025:
ten laste van het schoolbestuur goed te keuren.
|
Art. 3: | De aanvraag van 12 lestijden voor zorg, te presteren in het kleuter- of lager onderwijs, ten laste van het schoolbestuur goed te keuren. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (administratieve en financiële organisatie) en de schooldirectie. |
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37.
Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Meer specifieke afspraken worden, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de afsprakennota.
Het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de afsprakennota) is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: | Het schoolreglement (inclusief afsprakennota) vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de afsprakennota wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2024 houdende gemeentelijke basisschool De Vierklaver - vaststellen schoolreglement (inclusief afsprakennota) (vervangen gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023). |
Art. 4: | Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: |
Het arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver, zijnde De Vierklaver A en De Vierklaver BGV, vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van het arbeidsreglement wordt tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de personeelsleden. |
Art. 3: |
Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op het schoolsecretariaat. |
Art. 4: |
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 september 2025 het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2024 houdende Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - vaststellen arbeidsreglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023). |
Art. 5: |
Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §1.
Om in aanmerking te komen voor subsidiëring dient een school de opgelegde rationalisatienormen te halen. De subsidieerbaarheid komt pas in het gedrang als de normen drie opeenvolgende teldagen niet gehaald worden.
De vestiging Vurste van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV behaalt de rationalisatienormen niet en bevindt zich in het 2e genadejaar. Op dit moment zijn er geen leerlingen meer ingeschreven in de vestiging waardoor er ook geen lestijden meer werden toegekend. Na afloop van het 3e genadejaar vervalt het recht op subsidiëring.
Het schoolbestuur kan ervoor opteren om de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV te herstructureren door de afschaffing van de vestiging Vurste, hetzij op 1 september 2025, hetzij op 1 september 2026.
Aangezien op basis van de leerlingenaantallen geen grote verschillen te verwachten zijn in het aantal gesubsidieerde lestijden tussen beide data, en er op heden reeds geen leerlingen meer aanwezig zijn op de vestiging, opteert het schoolbestuur voor een herstructurering op 1 september 2025.
Het college van burgemeester en schepenen nam een principiële beslissing tot herstructurering op 5 mei 2025.
Art. 1: | De gemeenteraad besluit tot herstructurering van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV met instellingsnummer 129131 met ingang van 1 september 2025 als volgt:
|
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Ieder schoolbestuur maakt voor elk van zijn scholen een schoolwerkplan dat ten minste volgende elementen bevat:
1° de omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten dat door het schoolbestuur voor de school wordt vastgelegd;
2° de organisatie van de school en voornamelijk de indeling in leerlingengroepen;
3° de wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd;
4° (...);
5° de wijze waarop de school via haar zorgbeleid, zoals bepaald in artikel 153septies, § 1, en haar gelijke onderwijskansenbeleid, zoals bepaald in artikel 153septies, § 2, werkt aan de optimale leer- en ontwikkelingskansen van al haar leerlingen.
Art. 1: | Het schoolwerkplan (deel 1) van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Kennis te nemen van schoolwerkplan (deel 2) van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV, zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 september 2025 het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV – vaststellen schoolwerkplan en het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2024 houdende gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV - vaststellen annex schoolwerkplan. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de directie van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV. |
De gemeentelijke basisschool "De Vierklaver Baaigem" beschikt over verouderde infrastructuur welke niet meer voldoet aan de huidige normen inzake veiligheid, comfort en pedagogiek. Het voormalige parochiehuis dat dienst doet als lesruimte biedt onvoldoende daglicht en heeft een onaangepaste indeling. Daarnaast worden sinds 2018 drie containerunits gehuurd om het tekort aan lesruimte op te vangen.
Het lokaal bestuur Gavere voorziet daarom de sloop van het parochiehuis, het sanitair blok en de bestaande hoogspanningscabine. In samenwerking met Fluvius West werd een ruilovereenkomst voorbereid voor de verplaatsing van de cabine naar een inpandige locatie. Hierdoor ontstaat een tweede, veilige toegang tot het schooldomein en wordt de ontsluiting naar de fietsenstalling verbeterd.
Op de vrijgekomen ruimte wordt een duurzame nieuwbouw gerealiseerd met op het gelijkvloers een polyvalente ruimte (ook bruikbaar als turnzaal) en sanitair, en op de verdieping drie klaslokalen en een leraarsruimte. Een cilindervormige trappenkoker fungeert als toegang en architecturaal herkenningspunt.
Het project beantwoordt aan de groeiende ruimtebehoefte van de school en biedt een veilige, comfortabele en toekomstgerichte leeromgeving. Er wordt gestreefd naar een Bijna Energie Neutraal (BEN) gebouw met doorgedreven isolatie, warmtepompen, ventilatie met warmteterugwinning, zonnepanelen, duurzame materialen en regenwaterrecuperatie.
Het project wordt geraamd op € 2.229.912,70 incl. btw op basis van bijgevoegde meetstaat en komt in aanmerking voor een AGION-subsidie tot 70% van de subsidiabele kosten. Niet-subsidiabele onderdelen zoals circulatieruimtes en de niet-verharde speelplaats vallen buiten deze steun.
De subsidieaanvraag dient voor 1 juli 2025 te worden ingediend bij AGION.
De lastvoorwaarden en de gunningswijze zullen later worden goedgekeurd op de gemeenteraad. De voorafgaandelijke goedkeuring van het bestek vormt geen essentiële voorwaarde voor de subsidietoekenning.
De uitgave is voorzien in het investeringsbudget van 2026, onder budgetcode ACT-342/0800-00/221107.
Art. 1: |
De meetstaat-raming voor de opdracht "Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver Baaigem - realiseren van een nieuwbouw" wordt goedgekeurd, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De raming bedraagt € 2.103.691,23 excl. btw of € 2.229.912,70 incl. btw. |
Art. 3: |
De ruilovereenkomst met Fluvius West wordt goedgekeurd, zoals gezien in bijlage. |
Art. 4: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2026 op budgetcode ACT-342/0800-00/221107. |
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 6 §3.
De provincieraad droeg op 21 mei 2025
voor als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
De provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties, nodigde de gemeente Gavere op 26 mei 2025 uit om Karolina Bylinka en Jantien Bruynbroeck aan te wijzen als bijkomende sanctionerend ambtenaar belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
De aanwijzing van twee bijkomende sanctionerend ambtenaren is noodzakelijk om de continuïteit van de werking te verzekeren en maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met een extra kracht.
De aanwijzing van twee bijkomende sanctionerend ambtenaren brengt geen bijkomende kosten met zich mee aangezien de gemeente betaalt per behandeld dossier
Art. 1: | Mevrouw Karolina Bylinka, jurist bij dienst Beleid en Ondersteuning, departement POLIS, wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS). Mevrouw Jantien Bruynbroeck, jurist bij dienst Beleid en Ondersteuning, departement POLIS, wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS). |
Art. 2: | Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 161.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur "komt het de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om een gezamenlijk organogram van de diensten van zowel de gemeente als het OCMW vast te stellen, elk binnen het eigen bevoegdheidsdomein. Het begrip “gezamenlijk” staat voor een identiek voorstel. Dat betekent dat er twee besluiten over eenzelfde voorstel zullen worden genomen".
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van het organogram.
Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 14 mei 2025 en gaf een positief advies.
Het hoog overlegcomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 6 juni 2025 en gaf een gunstig advies.
Het organogram werd op de volgende punten gewijzigd:
De personeelsformatie vermeldt het aantal betrekkingen per graad in voltijdse equivalenten en maakt een onderscheid tussen de statutaire betrekkingen en de contractuele betrekkingen.
De decreetgever heeft het begrip 'personeelsformatie' in het decreet lokaal bestuur niet hernomen wegens "niet (...) eigentijds en adequaat (...) voor de weergave van de reële personeelsbehoefte en voor het concrete personeelsbeheer". De decreetgever gaat evenwel uit van een vorm van personeelsplanning want hij meent dat "het organogram de vertaling is van het personeelsbehoefteplan dat onder meer het aantal betrekkingen per graad, een vermindering of vermeerdering van het aantal betrekkingen (de behoefte), het afschaffen en de omvorming van betrekkingen voor een welbepaalde dienst aangeeft. De concrete vaststelling van dit personeelsplan (PEP) is een beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie als vermeld in artikel 11, §1, 1°,van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel". De geldende personeelsformaties van gemeente en OCMW zijn gebaseerd op een globaal personeelsbehoeftenplan dat daarna telkens incrementeel wordt bijgestuurd, zodat ze verder als instrument van personeelsplanning kunnen aangewend worden. We gebruiken voortaan de term personeelsomkadering.
De personeelsomkadering werd op de volgende punten gewijzigd:
De financiële effecten werden berekend op basis van de gemiddelde loonkost (gemiddelde van de 1e weddeschaal-trap 6 en de 3e weddeschaal-trap 27).
De financiële effecten op het meerjarenplan kunnen als volgt samengevat worden:
Art. 1: |
Het organogram vast te stellen, zoals gezien in bijlage. In het organogram de functies aan te duiden waaraan het stemgerechtigd lidmaatschap van het managementteam verbonden is. Het gaat in concreto om de volgende functies:
De burgemeester, of de schepen door hem aangewezen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: |
De personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: |
De uitdovende personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: |
Onderhavige beslissing treedt in werking op heden en vervangt integraal:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: |
De nodige aanpassingen van de personeelskredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 6: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie) en aan alle diensten. |
Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 4 september 2023), artikel 26.
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
De schriftelijke vragen aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 4 september 2023), artikel 26.
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 23/06/2025 om 20:39.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Wim Malfroot
voorzitter van de gemeenteraad