Terug
Gepubliceerd op 23/06/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 23/06/2025 - 20:00

Gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur - vaststellen gebruikersreglement (vervangen gemeenteraadsbesluiten van 26 mei 2008 en 20 november 2023)

Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de gemeenteraad
Karel Hubau, burgemeester
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegheid

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56 §3 1°.
  • Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende retributie op de afgifte van een bijkomende mechanische of elektromechanische sleutel.
  • Gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 houdende retributie op ambtshalve en/of noodzakelijke tussenkomsten van de gemeentelijke technische diensten om een schadegeval te herstellen of om een geringe aanpassing uit te voeren aan het gemeentelijk openbaar domein.
  • Gemeenteraadsbesluit van 26 mei 2008 houdende huishoudelijk reglement betreffende het gebruik van de lokalen van de gemeentelijke basisschool "De Vierklaver".
  • Gemeenteraadsbesluit van 20 november 2023 houdende gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur - vaststellen gebruikersreglement.
motivering

Op 1 januari 2024 trad het gebruikersreglement betreffende de gemeentelijke beheerde vrijetijdsinfrastructuur in werking. Er zijn, op basis van de evaluatie na meer dan één jaar werking, mogelijkheden om het reglement te vereenvoudigen en transparanter te maken.

De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • Het toepassingsgebied van het reglement wordt uitgebreid met de gemeentelijke basisscholen. Tot nu toe waren de gemeentelijke basisscholen niet in dit reglement opgenomen maar was het afzonderlijk huishoudelijk reglement voor het gebruik van lokalen van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver van toepassing dat dateert van 26 mei 2008. Door deze infrastructuur te integreren in dit reglement, kunnen zowel de afspraken als de tarieven afgestemd worden op elkaar. In het reglement wordt ook duidelijk gedefinieerd voor welke gebruikers en welke activiteiten de gemeentelijke basisscholen gereserveerd kunnen worden.
  • Bij het type gebruikers worden de categorieën transparanter gemaakt en werd er een aparte categorie gemaakt voor de niet-bassischolen op het grondgebied van de gemeente Gavere. 
  • Bij de bepalingen per locatie wordt nu duidelijk vermeld dat enkel in G.O. Racing activiteiten met elektronisch versterkte muziek mogen doorgaan en dat organisatoren hiertoe de nodige aanvragen en vergoedingen in orde moeten brengen. Op de andere locaties zijn enkel activiteiten met achtergrondmuziek toegelaten. 
  • De afspraken voor het gebruik van dranken in de polyvalente zaal Scaldis worden gewijzigd (er geldt geen verplichting meer om dranken te bestellen via de cafetaria-uitbater). Het gebruik van de buitenruimte aan polyvalente zaal Scaldis wordt geïntegreerd in het reglement.
Publieke stemming
Aanwezig: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, Serge Ronsse
Voorstanders: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit
  HOOFDSTUK 1 - ALGEMENE BEPALINGEN
  Toepassingsgebied
Art. 1: Onder gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur wordt begrepen:
  • de socio-culturele infrastructuur, zijnde:
    • het gemeentelijk ontmoetingscentrum Racing, Markt 20
    • de polyvalente zaal in de gemeentelijke sporthal Scaldis, Sportdreef 1A
  • de polyvalente lokalen in de gemeentelijke basisscholen, zijnde
    • vestiging Asper: Veldstraat 12
    • vestiging Baaigem: Baaigemstraat 460
    • vestiging Gavere: Baaigemstraat 26
  • de sportinfrastructuur, zijnde:
    • de gemeentelijke sporthal Scaldis, Sportdreef 1A
    • de gemeentelijke sporthal Overbeke, Veldstraat 14
 

Begrippen

Art. 2:

De volgende begrippen worden gehanteerd:

  • gebruiker: elkeen die toelating krijgt om de vrijetijdsinfrastructuur te gebruiken
  • recurrente gebruiker: de gebruiker die één of meerdere ruimtes in de vrijetijdsinfrastructuur minimaal op jaarlijkse basis gebruikt 
  • bezoeker: elkeen die zich toegang verschaft tot de vrijetijdsinfrastructuur
  • toezichthouder: alle personeelsleden die door het college van burgemeester en schepenen worden aangeduid en die instaan voor de controle op het reglementair gebruik van de vrijetijdsinfrastructuur. Zij zijn in het bijzonder gemachtigd om de verbodsbepalingen uit onderhavig reglement af te dwingen of te laten toepassen.
  • jeugdwerking: het aanbod van een vereniging of organisatie dat zich hoofdzakelijk richt op minachttienjarigen
  • socio-culturele activiteiten: het geheel van gemeenschapsvormende, educatieve, welzijns- en gezondheidsbevorderende, fondsenwervende en cultuurverspreidende activiteiten
  • sport(activiteit): een activiteit waarbij bewegen centraal staat
  • (niet-)commercieel aanbod: het commerciële karakter van het aanbod hangt af van de organisator en de aard van de activiteit. Ongeacht de aard van de activiteit, wordt het aanbod van organisatoren die een feitelijke vereniging of vzw zijn als niet-commercieel beschouwd. Voor organisatoren die geen feitelijke vereniging of vzw zijn, wordt het commerciële karakter bepaald op basis van de aard van de activiteit (bv. al dan niet betalend).
  Gebruikers
Art. 3:

§1. De vrijetijdsinfrastructuur wordt aan de volgende doelgroepen ter beschikking gesteld:

Categorie A:
1° interne diensten en gemeentelijke adviesraden, platformen  en werkgroepen

2° de basisscholen met vestiging op het grondgebied van de gemeente Gavere

3° (bovenlokale) samenwerkingsverbanden waar het bestuur in participeert

4° jeugdwerking van een niet-commercieel sportief aanbod met vestiging op het grondgebied van de gemeente Gavere

Categorie B:

1° de niet-basisscholen met vestiging op het grondgebied van de gemeente Gavere 

Categorie C:

1° alle organistoren van een niet-commercieel sportief of socio-cultureel aanbod

2° jeugdwerking van een commercieel sportief aanbod met vestiging op het grondgebied  van de gemeente Gavere

Categorie D:

1° alle organisatoren van een commercieel sportief of socio-cultureel aanbod

§2. Een medewerker van de dienst Vrije Tijd oordeelt onder welke categorie een aanvrager ressorteert.

  Beschikbaarheid van de accommodatie
Art. 4:

§1. De vrijetijdsinfrastructuur is geopend op de dagen en uren waarop deze is gereserveerd.

§2. De sportinfrastructuur is gesloten op volgende vaste momenten:

  • 1 januari
  • vier weken tijdens het zomerverlof (zie www.gavere.be)
  • 24, 25 en 31 december.
  Herroepen toelating
Art. 5:

Het gemeentebestuur behoudt het recht om de toegestane verhuur op elk ogenblik te herroepen in functie van activiteiten van het lokaal bestuur, activiteiten uit verwante dienstverlening, voor manifestaties waarbij het lokaal bestuur als medeorganisator optreedt of omdat de toegestane verhuur omwille van openbaar nut, veiligheid en hygiëne, goede zeden, overmacht of omwille van uitzonderlijke gebeurtenissen/voorvallen in het gedrang komt. Dergelijke intrekking van een toelating kan nooit aanleiding geven tot het verkrijgen van een schadevergoeding.

  Gebruiksduur
Art. 6:

§1. De gebruiker mag de infrastructuur maar betreden tijdens de toegestane data en uren zoals terug te vinden op de reservatiebevestiging.

§2. Alle gehuurde ruimten, inclusief meubilair, sanitair, keukengereedschap, (sport)materiaal en (sport)toestellen moeten binnen de toegestane gebruiksduur door de gebruiker opgeruimd en tot wedergebruik in orde gesteld worden. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van de gebruiker om de gebruiksduur correct in te schatten en de nodige tijd voor eventuele opbouw, opstellen en opbergen van materiaal alsook opkuis mee te rekenen in de gevraagde gebruiksduur.

§3. Bij vastgestelde overtreding zal de niet vooraf toegestane extra gebruiksduur per begonnen uur worden aangerekend.

§4. Indien van de toegestane gebruiksduur geen (volledig) gebruik wordt gemaakt, dient de aanvrager toch de volledige toegestane gebruiksduur te betalen, tenzij hij kan aantonen dat het om een geval van overmacht gaat of op tijd annuleerde volgens de modaliteiten opgenomen in dit reglement. Het geval van overmacht dient zo snel mogelijk te worden meegedeeld.

  Machtigingen en algemene richtlijnen
Art. 7:

§1. De infrastructuur mag enkel gebruikt worden voor die activiteiten waarvoor toelating werd gegeven.

§2. Activiteiten die in één of andere vorm in strijd kunnen zijn met de democratische basisprincipes van onze samenleving of met de openbare orde of zeden zijn niet toegestaan.

§3. Handelsactiviteiten zijn enkel toegestaan mits schriftelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen.

§4. Om toegang te krijgen tot elk gebouw dient de gebruiker een geprogrammeerde sleutel, badge of QR-code te krijgen, hierna vermeld als ‘sleutel(s)’. Deze sleutels geven de gebruiker enkel toegang tot bepaalde onderdelen van het gebouw op de uren en data die aan hem werden toegestaan. Het is dan ook van belang dat de gebruiker bij zijn aanvraag zorgvuldig aanduidt welke onderdelen van het gebouw hij wenst te gebruiken en voor hoe lang.

§5. Bij verlies van de sleutel dient de gebruiker de vervangingswaarde ervan te vergoeden volgens de retributie vastgelegd in het meest recente retributiereglement op de afgifte van een bijkomende mechanische of elektromechanische sleutel voor een gemeentelijk gebouw.

§6. Niemand zal andere lokalen gebruiken of betreden dan deze welke voor de activiteiten zijn aangevraagd en noodzakelijk zijn, zo niet zal het gebruik hiervan worden aangerekend.

§7. Het gebruik van onderdelen of ruimten van de infrastructuur is enkel mogelijk indien de aard van de activiteit toelaat dat de andere, aanpalende onderdelen of ruimten nog gebruikt kunnen worden door andere gebruikers. Zo niet, dienen ook de aanpalende onderdelen of ruimten gehuurd te worden.

§8. De gehuurde zalen of lokalen mogen niet onderverhuurd worden of ter beschikking gesteld worden aan derden. 

§9. De gebruiker mag niets aan de muren, plafonds, vloeren, deuren, … bevestigen met behulp van nagels, duimspijkers, kopspelden, kleefband of enig ander middel, behalve op de daarvoor speciaal voorziene plaatsen.  Dit verbod geldt evenzeer voor aanplakbrieven, affiches en dergelijke meer.               

§10. Het gebruik van materiaal eigen aan de infrastructuur (tribune, geluidsinstallatie, projectiemateriaal, micro, statief, kabels, digitaal bord, enz.) dient vooraf te worden aangevraagd via het daartoe bestemd aanvraagformulier.

§11. Materialen eigen aan elke infrastructuur kunnen niet worden ingezet of uitgeleend voor activiteiten die niet doorgaan in de respectievelijke infrastructuur.

§12. Voor het gebruik van materiaal eigen aan de infrastructuur dienen de schriftelijk of mondeling meegedeelde richtlijnen van de toezichthouder te worden opgevolgd.

§13. Materialen en toestellen die niet eigen zijn aan de infrastructuur kunnen enkel na toestemming worden gebruikt.  Dit geldt in het bijzonder voor materialen of toestellen die licht ontvlambaar zijn of een verhoogd risico op ontploffing, brand of geluidsoverlast opleveren.

§14. Materialen en toestellen die niet eigen zijn aan de infrastructuur mogen uiterlijk tot 12u van de volgende dag achtergelaten worden in de infrastructuur en dit op eigen risico. 

§15. In elk ander geval dient de gebruiker alle gebruikte materialen en voorwerpen onmiddellijk na het gebruik van de infrastructuur op te ruimen, op te bergen of mee te nemen. Indien vastgesteld wordt dat dit niet het geval is, zal de kostprijs voor het opruimen of opbergen ervan door het gemeentelijk personeel aangerekend worden volgens het meest recente retributiereglement op ambtshalve en/of noodzakelijk tussenkomsten van de gemeentelijke diensten.

§16. Gevonden voorwerpen kunnen afgegeven worden aan de toezichthouder, cafetaria-uitbater of aan de dienst Vrije Tijd en zullen gedurende één maand bewaard worden.

§17. Bij afwezigheid van een toezichthouder dient de gebruiker bij het verlaten van de gebouwen alle verlichting en elektrische toestellen uit te schakelen.
  Onderhoud
Art. 8:

§1. De gebruikers laten de gebruikte infrastructuur opgeruimd en netjes achter.

§2. Schoonmaakmateriaal wordt aan de gebruiker ter beschikking gesteld op een aangeduide plaats in de respectievelijke gebouwen.

§3. Indien vastgesteld wordt dat de lokalen of terreinen niet, onvolledig of onvoldoende zijn opgeruimd, zal het onderhoud door het gemeentelijk poetspersoneel aangerekend worden volgens het meest recente retributiereglement op ambtshalve en/of noodzakelijk tussenkomsten van de gemeentelijke diensten.

§4. Organisatoren van evenementen of activiteiten waarbij afval wordt geproduceerd, staan zelf in voor de afvalinzameling en -ophaling. Het afval dient door de gebruiker gesorteerd en verwijderd te worden. De gebruiker voorziet bij grotere events zelf afvalbakken. Deze zijn verkrijgbaar via de gemeentelijke uitleendienst. Restafvalzakken moeten zelf voorzien worden.  Een organisator kan ook beroep doen op de diensten van een afvalverwerkingsbedrijf of private containerdienst. 
 

Veiligheid

Art. 9:

§1. De gebruiker dient bij de organisatie van activiteiten alle mogelijke maatregelen te treffen om de veiligheid van de bezoekers, de bescherming van het gebouw en de uitrusting te garanderen.

§2. De gebruiker informeert zich over de evacuatiewegen, nooduitgangen, de maximaal toegelaten bezetting, de hulpverlening en het gebruik van de beschikbare blustoestellen.
§3. Blustoestellen mogen niet verplaatst worden en dienen ten allen tijde zichtbaar en bereikbaar te blijven.

§4. (Nood)uitgangen, evacuatiewegen, trappen e.d. mogen in geen geval versperd worden en moeten steeds vrij blijven van obstakels zoals meubilair of decoraties. Nooduitgangen mogen evenmin oneigenlijk geopend worden.

§5. Zijn niet toegelaten in de vrijetijdsinfrastructuur:

  • het gebruik van elektrische installaties die niet conform de bestaande veiligheidsreglementering zijn of niet over de vereiste keuringsbewijzen beschikken
  • roken (KB 13.12.2005)
  • wapens, vuur(werk), munitie, …
  • gasflessen en andere explosieven
  • open vuur
  • friteuses
  Fiscale en financiële verplichtingen
Art. 10:  §1. De gebruiker is verplicht alle wettelijke en reglementaire bepalingen die op hem als gebruiker rusten, als een ‘goede huisvader’ na te leven. De gebruiker kan zijn verantwoordelijkheid op geen enkel moment op het lokaal bestuur afwenden.

§2. Alle kosten, taksen, belastingen, … die voortvloeien uit de organisatie van de activiteit (accijnzen, auteursrechten, gemeentelijke, gewestelijke en federale taksen, …) zijn ten laste van de gebruiker.

  Toezicht  
Art. 11: Volgende personen krijgen ten allen tijde toegang tot de vrijetijdsinfrastructuur ten einde hun toezichtstaak te vervullen: alle personeelsleden die mee instaan voor het beheer en de veiligheid van het gebouw, de veiligheidsdiensten, de leden van het college van burgemeester en schepenen, de directie van de gemeentelijke basisscholen en de cafetaria-uitbaters.

Zij zijn in het bijzonder gemachtigd om de verbodsbepalingen uit onderhavig reglement af te dwingen of te laten toepassen.

  Schade, diefstal of verlies van materiaal
Art. 12: 

§1. De gebruiker kijkt bij het betreden van het gebouw na of alle materiaal aanwezig en in goede staat is.
§2. De gebruiker verbindt er zich toe de gemeente binnen het uur na het betreden van de gereserveerde zalen of lokalen in kennis te stellen van eventuele beschadigingen aan het gebouw, aan meubilair, aan materiaal, … ook indien de gebruiker hiervoor niet verantwoordelijk is of de schade slechts heeft vastgesteld bij de ingebruikname.
§3. Deze vastgestelde gebreken, tekorten, … worden hetzij mondeling aan de ter plaatse zijnde toezichthouder hetzij via e-mail of telefonisch gemeld. Bij ontbreken van deze melding kan de gebruiker verantwoordelijk gesteld worden voor de eventuele vastgestelde gebreken, beschadigingen, …
§4. De gebruiker mag in geen enkel geval overgaan tot het zelf herstellen/vervangen of laten herstellen/vervangen van beschadigingen. Hetzelfde geldt in geval van verlies of diefstal van materiaal of voor beschadigingen aan het gebouw zelf.
§5. De controle gebeurt door de toezichthouder ná het gebruik en vóór een nieuwe gebruiker de infrastructuur (of een deel ervan) in gebruik neemt. De controle gebeurt in elk geval binnen de vijf werkdagen, de dag van het gebruik zelf niet meegerekend.
§6. Bij vaststelling van beschadiging of ontvreemding van materialen wordt de gebruiker hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Bij schade wordt hij uitgenodigd om aanwezig te zijn om tegensprekelijk de aard en omvang van de schade te bepalen. Indien de betrokkene niet aanwezig is, worden de aard en de omvang van de schade door het gemeentebestuur eenzijdig bepaald.
§7. Schade berokkend aan het gebouw, materiaal, meubilair, … en alle kosten voortvloeiend uit een verkeerd gebruik van de infrastructuur worden aangerekend aan de gebruiker kostende de prijs voor herstelling of vervanging, de kostprijs voor het eventuele werk door het gemeentelijk personeel volgens het meest recente retributiereglement op ambtshalve en/of noodzakelijk tussenkomsten van de gemeentelijke diensten en de dossierkosten voor het opstarten van het schadedossier anderzijds.

§8. De schadevergoeding is verschuldigd binnen de 30 dagen na ontvangst van de schuldvordering. Na het verstrijken van deze termijn wordt elk gebruik opgeschort tot alle openstaande facturen zijn voldaan.

§9. Bij vaststelling van schade of vandalisme kan het college van burgemeester en schepenen een bepaalde gebruiker tijdelijk of definitief uitsluiten van verder gebruik.

  Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid 
Art. 13:  

§1. De gemeente is niet verantwoordelijk voor verdwenen, verloren, beschadigde of gestolen persoonlijke bezittingen van gebruikers en bezoekers.
§2. De gemeente sluit als eigenaar van de infrastructuur een algemene verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, een brandverzekering en een verzekering objectieve aansprakelijkheid af.
§3. Deze verzekeringen dekken echter niet de aansprakelijkheid van de gebruikers ten aanzien van bezoekers, infrastructuur of uitrusting. Er wordt daarom aanbevolen dat gebruikers zelf hiertoe de nodige verzekeringen afsluiten. Dit geldt des te meer voor evenementen met een verhoogd risico op beschadiging.
§4. Indien hij dat wenst, kan de gebruiker hiervoor tegen kostprijs aansluiten op de gemeentelijke polis (zie www.gavere.be).
§5. De gebruiker wordt geacht er op toe te zien dat zijn leden, deelnemers, publiek of bezoekers op zijn activiteit de bepalingen binnen dit reglement naleven.
§6. Schade die toegebracht wordt door bezoekers, toeschouwers, individuele sportbeoefenaars zal verhaald worden op hun familiale verzekering. Indien zij geen familiale verzekering hebben, zullen zij persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor zover er sprake is van een fout en er een ontegensprekelijk oorzakelijk verband kan aangetoond worden tussen hun daad en de schade die de gemeente lijdt.
§7. Gebruikers die tentoonstellingen organiseren zijn verplicht om voor de tentoongestelde voorwerpen een verzekering “alle risico’s” af te sluiten.
§8. Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor om het even welke schade van lichamelijke of stoffelijke aard bij het gebruik van lokalen en/of uitrusting naar aanleiding van activiteiten van gebruikers.

  HOOFDSTUK 2 - ALGEMENE BEPALINGEN SOCIO-CULTURELE INFRASTRUCTUUR EN POLYVALENTE LOKALEN GEMEENTELIJKE BASISSCHOLEN
  Beschrijving van de socio-culturele infrastructuur en de polyvalente lokalen gemeentelijke basisscholen
 Art. 14:  §1. Het gemeentelijk ontmoetingscentrum Racing bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd:
  • grote zaal met podium, toog, sanitaire voorzieningen, keuken, vestiaire en uitschuifbare tribune, balkon, regiekamer en artiestenruimte
  • mezzanine met bar
  • vergaderzaal Markt

§2. De polyvalente zaal in de sporthal Scaldis bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd:

  • polyvalente zaal deel A met kitchenette
  • polyvalente zaal deel B
  • polyvalente zaal deel C

§3. De gemeentelijke basisscholen beschikken over polyvalente lokalen met sanitaire voorzieningen die afzonderlijk of in combinatie gereserveerd kunnen worden:

  • vestiging Asper: een refter en open ruimte kleuterblok
  • vestiging Baaigem: een refter
  • vestiging Gavere: een refter en open ruimte kleuterblok
  Aanvraagprocedure socio-culturele infrastructuur
Art. 15:  §1. Het gebruik van de socio-culturele infrastructuur dient digitaal aangevraagd te worden via het daartoe bestemde aanvraagformulier op www.gavere.be of via telefoon.

§2. Bij verzending van het aanvraagformulier verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en de correcte naleving ervan.

§3. De voorbereidende werken van een activiteit beginnen ten vroegste de dag voorafgaand aan de activiteit, tenzij de aard van de voorbereidende werken dit onmogelijk maakt (bv. bij tentoonstellingen, toneelvoorstellingen, enz.). De gebruiker ruimt zo snel mogelijk na de activiteit op, uiterlijk tot 12u van de volgende dag tenzij de aard van de werken dit onmogelijk maakt. De voorbereidings- en opruimdagen worden door de gebruiker doorgegeven via het aanvraagformulier.

§4. De aanvragen genieten voorrang in chronologische volgorde van ontvangst. Bij gelijktijdige reservatieaanvragen, wordt een voorrangsregeling toegepast op basis van de categorieën van gebruikers waarbij categorie A voorrang krijgt en vervolgens categorie B, C en D.  

§5. De aanvragen voor het gebruik van de socio-culturele accommodatie dienen ten vroegste 1 jaar en uiterlijk 15 werkdagen voor de datum van de verhuring te gebeuren. 

§6. Recurrente gebruikers die twee opeenvolgende én voorafgaande jaren op een repetitieve of jaarlijks terugkerende datum de gemeentelijke socio-culturele infrastructuur hebben gehuurd kunnen hun reservatieaanvraag anderhalf jaar voor de datum van hun activiteit indienen.

  Aanvraagprocedure polyvalente lokalen gemeentelijke basisscholen
Art. 16: 

§1. Enkel recurrente gebruikers, die de lokalen minimum jaarlijks (willen) gebruiken, komen in aanmerking om een aanvraag te doen voor het gebruik van de polyvalente lokalen op de gemeentelijke basisscholen. Gebruikers van categorie C en D dienen bovendien gevestigd te zijn op grondgebied Gavere.

§2. Fuiven, feesten en eetfestijnen zijn niet toegelaten in deze accommodaties. Enkel sportieve en socio-culturele activiteiten en vergaderingen of bijeenkomsten zijn toegelaten.

§3. Het gebruik van de polyvalente lokalen van de gemeentelijke basisscholen dient digitaal aangevraagd te worden via het daartoe bestemde aanvraagformulier op www.gavere.be of via telefoon.

§4. Bij verzending van het aanvraagformulier verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en de correcte naleving ervan.

§5. De voorbereidende werken van een activiteit beginnen ten vroegste de dag voorafgaand aan de activiteit, tenzij de aard van de voorbereidende werken dit onmogelijk maakt (bv. bij tentoonstellingen, toneelvoorstellingen, enz.). De gebruiker ruimt zo snel mogelijk na de activiteit op, uiterlijk tot 12u van de volgende dag tenzij de aard van de werken dit onmogelijk maakt. De voorbereidings- en opruimdagen worden door de gebruiker doorgegeven via het aanvraagformulier. Er dient steeds rekening gehouden te worden met de (buiten)schoolse activiteiten.

§6. De aanvragen genieten voorrang in chronologische volgorde van ontvangst. Bij gelijktijdige reservatieaanvragen, wordt een voorrangsregeling toegepast op basis van de categorieën van gebruikers waarbij categorie A voorrang krijgt en vervolgens categorie B, C en D. De (buiten)schoolse activiteiten hebben steeds voorrang. 

§7. Gebruikers kunnen reserveren vanaf 1 juli van jaar X voor de periode van 1 augustus tot en met 31 juli jaar X+1. Aanvragen gebeuren ten laatste 15 werkdagen voor de datum van verhuring. 

§8. Aanvragen zijn voorafgaandelijk onderworpen aan een toestemming van de directie van de gemeentelijke basisscholen.

  Annuleringen
Art. 17: Annuleringen zijn kosteloos mogelijk tot 1 maand voor de datum van de reservatie. In de overige gevallen blijft de huur verschuldigd, tenzij er onomstotelijk sprake is van overmacht. Het is de dienst Vrije Tijd die beslist of de gegeven motivering als overmacht kan worden beschouwd. 
  Veiligheid
Art. 18: §1. De gebruiker mag geen groter aantal plaatsen bezetten of méér toeschouwers of deelnemers toelaten dan de vooropgestelde maxima.

§2. Tafels en stoelen dienen zodanig opgesteld te zijn zodat een eventuele evacuatie vlot kan verlopen.

§3. Alle versieringen moeten van moeilijk ontvlambaar materiaal zijn en moeten uit de buurt van gloeilampen gehouden worden. Het gebruik van kaarsen is niet toegelaten. 

§4. Elk gebruik van rook (bv. bij toneelvoorstellingen) dient vooraf te worden gemeld en is aan expliciete toelating onderhevig. Het gebruik kan verboden worden indien geoordeeld wordt dat het gebruik ervan niet veilig is. De oproepkosten van de brandweer die automatisch volgen uit het activeren van het brandalarm zijn ten laste van de gebruiker.

  HOOFDSTUK 3 - SPECIFIEKE BEPALINGEN G.O. RACING
  Drank
Art. 19:

§1. Elk gebruiker is verplicht de bieren, water, frisdranken en vruchtensappen af te nemen van de gemachtigde drankconcessiehouder. Bij het vaststellen dat dranken worden aangeboden die gelijkaardig zijn aan het assortiment van de drankconcessiehouder (bieren, frisdranken, vruchtensappen) kan een boete opgelegd worden van 50 euro per bak (24 eenheden) en 100 euro per vat. Naast het betalen van deze boete kan het college van burgemeester en schepenen beslissen dat de betrokken gebruiker het Gemeentelijk Ontmoetingscentrum Racing niet meer mag gebruiken.

§2. Er moet met de drankconcessiehouder contact worden opgenomen minstens 7 dagen voor de geplande activiteit.

§3. De gebruiker heeft voor het schenken van wijnen, likeuren, koffie en sterke dranken geen verplichting t.o.v. de drankconcessiehouder.

 

Regiekamer
Art. 20: De gebruiker dient er zelf op toe te zien dat de regiekamer enkel betreden wordt door deskundigen.
  Theaterverlichting
Art. 21:

§1. Het gebruik van de theaterverlichting dient expliciet te worden aangevraagd.

§2.De opstelling van de theaterverlichting kan enkel maar veranderd worden mits voorafgaande toelating en op eigen risico. De gebruiker dient er zelf op toe te zien dat de theaterverlichting bediend en veranderd wordt door deskundigen.

§3. Na het gebruik moet de originele standaardopstelling opnieuw ingesteld worden.

§4. De theaterverlichting kan niet gebruikt worden voor fuiven.

  Geluidsinstallatie
Art. 22:

§1. Het gebruik van de geluidsinstallatie dient expliciet te worden aangevraagd.

§2. Het gebruik van de installatie wordt niet toegestaan voor concerten (met geluidsversterking), fuiven en bals.

§3. Op vraag van elke nieuwe gebruiker kan een toelichting gegeven worden betreffende het gebruik van de geluidsinstallatie.

  Specifieke richtlijnen
Art. 23:

§1. Fuiven en andere activiteiten met een verhoogd risico op hinder, veiligheid en vandalisme zijn enkel toegelaten onder de volgende algemene voorwaarden:

  • een aanvraagformulier voor evenementen (zie www.gavere.be) wordt tijdig ingediend;
  • de gebruiker dient alle mogelijke maatregelen te nemen om schade en vandalisme te voorkomen;
  • een aanvraagformulier voor geluidsafwijking (zie www.gavere.be) wordt tijdig ingediend (indien van toepassing). Het totaal aantal toegestane activiteiten met afwijking op de geluidsnorm mag per kalenderjaar niet meer dan 12 bedragen én met maximum 2 gelegenheden per maand. De dienst Vrije Tijd ziet erop toe dat deze limieten niet overschreden worden.

§2. De billijke vergoeding en auteursrechten worden vergoed door het gemeentebestuur voor zover het om activiteiten gaat waar er enkel achtergrondmuziek gespeeld wordt met of zonder verkoop van dranken (maar zonder dansgelegenheid). Andere activiteiten (fuiven, live optredens, theatervoorstellingen, enz.) moeten altijd apart gedeclareerd worden door de verantwoordelijke organisator. Deze aangifte gebeurt bij voorkeur online via MyUnisono, ten laatste 5 werkdagen voor het doorgaan van de activiteit (zie www.unisono.be). Afhankelijk van het type activiteit zullen auteursrechten en/of billijke vergoeding verschuldigd zijn.

  HOOFDSTUK 4 - SPECIFIEKE BEPALINGEN M.B.T. POLYVALENTE  ZAAL SPORTHAL SCALDIS 
  Drank
Art. 24: 

§1. De gebruiker heeft voor het schenken van frisdranken, bieren, water, wijnen, likeuren, koffie en sterke dranken geen verplichting t.o.v. de cafetaria-uitbater. 

§2. Indien de gebruiker via de cafetaria-uitbater dranken wil voorzien, moet er met de cafetaria-uitbater contact worden opgenomen minstens 7 dagen voor de geplande activiteit.

 

Gebruik buitenruimte

Art. 25:

§1. Gebruik van de buitenruimte aan polyvalente zaal Scaldis om het plaatsen van bijkomende faciliteiten is mogelijk tussen 8u en 23u59. Gebruikers dienen dit te melden via het aanvraagformulier. Toegestane bijkomende faciliteiten zijn:

  • foodtrucks (met een geldig keuringsbewijs voor hun elektrische- en/of gasinstallatie)
  • en barbecues op gas (verplichte bescherming voor de ondergrond; barbecue op kolen is niet toegestaan).

§2. Opstelling van de faciliteiten op de buitenruimte mag enkel op 4m afstand van het gebouw op de verharde zone en niet onder de luifel. Het is niet toegelaten om de faciliteiten met palen, haringen of andere te verankeren. Op geen enkele wijze mogen er beschadigingen zijn aan de verharde zones en de groenzones. De foodtruck en/of barbecue mag in geen geval op de toegang naar en op de brandweerplaatsen zelf opgesteld worden. Ook de groenzones moeten steeds vrijgehouden worden.

§3. Het gebruik van 1 buitenstopcontact en 1 wateraansluiting is mogelijk.

§4. Het gebruik dient te gebeuren met respect voor andere gebruikers van de sporthal en bistro Scaldis, omwonenden en voor het milieu en de omgeving.

  Specifieke richtlijnen 
 Art. 26: 

§1. Activiteiten met elektronisch versterkte muziek zijn niet toegestaan in de polyvalente zaal Scaldis én de buitenruimte aan polyvalente zaal Scaldis. Enkel achtergrondmuziek is toegestaan.

§2. De billijke vergoeding en auteursrechten worden vergoed door het gemeentebestuur. Bijkomende aangiftes door de verantwoordelijke organisator moeten niet meer gebeuren bij Unisono. 

§3. De activiteiten dienen afgestemd te zijn op de faciliteiten van de polyvalente zaal.

  HOOFDSTUK 5 - SPECIFIEKE BEPALINGEN GEMEENTELIJKE BASISSCHOLEN 
  Specifieke richtlijnen 
Art. 27:

§1. Activiteiten met elektronisch versterkte muziek zijn niet toegestaan in de polyvalente lokalen van de gemeentelijke basisscholen. Enkel activiteiten met achtergrondmuziek zijn toegestaan.

§2. De billijke vergoeding en auteursrechten worden vergoed door het gemeentebestuur aangezien enkel activiteiten met achtergrondmuziek zijn toegestaan. Bijkomende aangiftes door de verantwoordelijke organisator moeten dus niet meer gebeuren bij Unisono.

  HOOFDSTUK 6 - ALGEMENE BEPALINGEN SPORTINFRASTRUCTUUR
  Beschrijving sportinfrastructuur 
Art. 28: 

§1. De gemeentelijke sporthal Scaldis bestaat uit de volgende ruimten die afzonderlijk of in combinatie kunnen gehuurd worden:

  • grote sportzaal met scheidsrechter, groeps- en individuele kleedkamers en sanitaire voorzieningen. 
    • Deel A
    • Deel B
    • Deel C
  • vechtsportzaal
  • danszaal

§2. De gemeentelijke sporthal Overbeke bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd: een grote sporthal met scheidsrechter en groepskleedkamers.

  • Deel A
  • Deel B
  Aanvraagprocedure - algemeen
Art. 29:

§1. Gebruikers kunnen de sporthal per kwartier huren maar altijd met een minimumduur van 30 minuten.
§2. Voor grote evenementen en kampen/stages kan er per dag gereserveerd worden.

  Aanvraagprocedure voor individuele sportbeoefenaars
Art. 30: 

§1. Individuele sportbeoefenaars dienen het gebruik van gemeentelijke sporthallen aan te vragen via het daartoe bestemde aanvraagformulier op www.gavere.be, via de telefoon, of bij een toezichthouder.
§2. Ongeacht de wijze waarop het gebruik wordt aangevraagd dienen de nodige identificatiegegevens verstrekt te worden die nodig zijn om over te kunnen gaan tot het factureren van het gebruik.
§3. Ongeacht de wijze waarop het gebruik wordt aangevraagd, wordt de gebruiker geacht zich akkoord te verklaren met alle bepalingen uit dit reglement en de correcte naleving ervan.
§4. De aanvragen genieten voorrang in chronologische volgorde van ontvangst.
§5. Individuele sportbeoefenaars kunnen reserveren vanaf 1 juli van jaar X voor de periode van 1 augustus tot en met 31 juli jaar X+1.
§6. Reservatie-aanvragen door individuele sportbeoefenaars kunnen gemaakt worden ten vroegste 2 maanden en tot uiterlijk 1 werkdag voorafgaand aan de activiteit.

   Aanvraagprocedure voor verenigingen of andere organisatoren van een sportaanbod in georganiseerd verband
Art. 31: 

§1. De dienst Vrije Tijd stelt jaarlijks in het voorjaar de sporthalkalender voor het komende seizoen samen. Hiertoe worden de verenigingen jaarlijks in het voorjaar opgeroepen.
§2. De dienst Vrije Tijd stelt deze sporthalkalender op, rekening houdende met:

  • de optimale bezetting van de sporthallen. In functie van deze optimale bezetting heeft de dienst Vrije Tijd het recht om de sporthalkalender met aaneengesloten roosters samen te stellen;
  • de gewenste reservaties van de verenigingen.

§3. Bij conflicterende reservaties organiseert de dienst Vrije Tijd een kalendervergadering. De betrokken verenigingen worden minstens 2 weken vooraf uitgenodigd. Verenigingen die – behoudens gevallen van overmacht – niet vertegenwoordigd zijn op de kalendervergadering, genieten geen voorrang bij de toekenning van de reservaties.
§4. Indien er tijdens de kalendervergadering geen consensus wordt bereikt, wordt onderstaande voorrangsregeling toegepast.

  1. de interne diensten onder categorie A;
  2. gebruikers van categorie A, B, C en D die de locaties en uren aanvragen waarvan zij voorgaand sportseizoen gebruik maakten, behoudens wanneer zij in het voorgaand sportseizoen die uren systematisch annuleerden of niet opdaagden zonder te annuleren;
  3. gebruikers met een jeugdwerking (voorrang geldt enkel voor die jeugdwerking);
  4. andere gebruikers

§5. Na bekendmaking van de sporthalkalender van het komende sportseizoen kunnen er nog reservaties toegevoegd worden waar dat mogelijk is, maar wordt er geen rekening meer gehouden met onderstaande voorrangsregeling.

  Annuleringen
Art. 32: 

§1. Annuleringen zijn kosteloos mogelijk tot twee werkdagen voorafgaand aan de dag van de reservatie. In de overige gevallen blijft de huur verschuldigd, tenzij er onomstotelijk sprake is van overmacht. Het is de dienst Vrije Tijd die beslist of de gegeven motivering als overmacht kan worden beschouwd.

  Algemene bepalingen m.b.t. gebruik van de sporthallen
Art. 33:  §1. De toegang tot de sporthallen is verboden voor:
  • personen onder kennelijke invloed van alcohol of drugs;
  • personen die aanwijzingen van de toezichthouder niet opvolgen;
  • bewust storende personen;
  • dieren, met uitzondering van hulp- en geleidehonden.

§2. Het is voor niet-sporters verboden om te eten en te drinken in de sporthal. Voor sporters is het evenwel toegelaten om sportdranken en sportversnaperingen te nuttigen tijdens de sportactiviteit.

§3. Het is verboden om eigen drank en versnaperingen mee te brengen, tenzij buiten de openingsuren van de cafetaria.

§4. Het is verboden om:

  • in de sporthal de orde of de veiligheid te verstoren of het normaal verloop van de wedstrijden of trainingen te verhinderen;
  • in de sporthal of in de direct omgeving ervan voorwerpen, vreemd aan de beoefende sport, te werpen, tuigen te laten ontploffen of knallen, kaarsen en vuur te gebruiken.

§5. Het is verboden om:

  • de rust in de omgeving van de sporthal te verstoren;
  • in de sporthal lawaai voortbrengende instrumenten zoals sirenes, trompetten, toeters, ratels, fluitjes en dergelijke te gebruiken;
  • in de sporthal draagbare of andere audiotoestellen te gebruiken, tenzij dit noodzakelijk is voor het beoefenen van de sport of voor het organiseren van evenementen, en dit volgens vooraf gemaakte afspraken met de Dienst Vrije Tijd.
  Specifieke bepalingen m.b.t. gebruik van materiaal en bergruimten
Art. 34:

§1. In het gebruik van de sporthallen zit het gebruik van het bijhorende materiaal, eigendom van de gemeente, inbegrepen.

§2. De gebruikers regelen zelf het gebruik van materiaal dat eigendom is van andere gebruikers.

§3. De gebruikers gebruiken het materiaal enkel voor het doel waarvoor het is bestemd.

§4. De gebruikers dragen tijdens de periode van gebruik de verantwoordelijkheid voor het materiaal. Zij melden eventuele beschadigingen zo snel mogelijk aan de dienst Vrije Tijd.

§5. De bergruimten zijn enkel toegankelijk voor de gebruikers. De gebruikers zien er op toe dat hun publiek er geen toegang toe neemt.

§6. Gebruikers mogen geen wijzigingen aanbrengen aan het materiaal of de organisatie van de bergruimten, tenzij met toestemming van de dienst Vrije Tijd.

§7. De gebruikers mogen geen eigen materiaal permanent opbergen, behoudens met toestemming van de dienst Vrije Tijd. De dienst Vrije Tijd zal de bergruimte toewijzen.

  Specifieke bepalingen m.b.t. gebruik van de sportvloeren
Art. 35: 

§1. De gebruikers gebruiken de sportvloer met de nodige zorg om beschadigingen, onder meer bij het opstellen, verplaatsen of opbergen van materiaal, te voorkomen.

§2. Enkel de gebruikers die betrokken zijn bij een wedstrijd of een training mogen de sportvloer betreden, mits zij aangepast schoeisel dragen.
Toeschouwers zijn enkel toegelaten in de speel- of sportzone, bij wedstrijden enkel op de gevisualiseerde publieksstrook.

§3. Het is verboden:

  • gebruik te maken van stoffen die de sportvloer kunnen beschadigen of bevuilen;
  • sporten te beoefenen die de sportvloer kunnen beschadigen.
  Specifieke bepalingen m.b.t. gebruik van de kleedkamers en douches
 Art. 36:

§1. In het gebruik van de sporthal zit het gebruik van de kleedkamers en douches inbegrepen.

§2. De gebruikers mogen de kleedkamers en douches gebruiken als volgt:

  • 15 minuten voor de gereserveerde uren;
  • 30 minuten na de gereserveerde uren.

§3. De gebruikers laten de kleedkamers en douches en alle andere sanitaire toestellen (toiletten, wastafels, …) hygiënisch, opgeruimd en netjes achter.

§4. Individuele sporters die geen gebruik maken van de indoor infrastructuur kunnen zonder reservatie gebruik maken van een daartoe voorziene kleedkamer.

§5. Sporters in clubverband of bij wedstrijden die geen gebruik maken van de indoor infrastructuur dienen de nodige kleedkamer(s) op voorhand te reserveren.

  HOOFDSTUK 7 - SLOTBEPALINGEN
  Sancties
Art. 37:  

§1. Het college van burgemeester en schepenen kan, binnen de grenzen bepaald door het reglement, iedereen die het reglement overtreedt een sanctie opleggen, in proportie tot de aard van de overtreding.

§2. Mogelijke sancties zijn:

  • de verplichting om de accommodatie onmiddellijk te verlaten;
  • het weigeren van de toegang voor bepaalde of onbepaalde duur;
  • het annuleren van het gebruik voor bepaalde of onbepaalde duur zonder dat dit aanleiding kan geven tot terugbetaling of vergoeding.
  Inwerkingtreding 
Art. 38:  Onderhavig reglement vervangt met ingang van 1 augustus 2025 de volgende beslissingen:
  • Gemeenteraadsbesluit van 20 november 2023 houdende gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur - vaststellen gebruikersreglement.
  • Gemeenteraadsbesluit van 26 mei 2008 houdende huishoudelijk reglement betreffende het gebruik van de lokalen van de gemeentelijke basisschool ‘De Vierklaver’.
  Bekendmaking
Art. 39: §1. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285, 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.

§2. Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst Vrije Tijd en de dienst Financiële Organisatie.