Terug
Gepubliceerd op 24/06/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 23/06/2025 - 20:00

Retributie op voltrekken van huwelijken (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019)

Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de gemeenteraad
Karel Hubau, burgemeester
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegheid
  • Grondwet, artikel 173.
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41 2e lid 14°.
juridisch kader
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
  • Gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende vaststellen van een retributie op de invorderingskosten van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve sancties.
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende voltrekken van huwelijken op zon- en feestdagen - toestaan.
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende retributie op voltrekken van huwelijken.
motivering

Het voltrekken van het burgerlijk huwelijk gaat gepaard met cateringkosten en aanvullende personeelskosten voor het klaarzetten van de trouwzaal, het voltrekken van het huwelijk, de bediening bij het aanbieden van een drankje en de schoonmaak achteraf.

Het bedrag van de retributie op het voltrekken van het burgerlijk huwelijk wordt tot 31 december 2025 als volgt toegepast: 

  • op vrijdagnamiddag vanaf 16u: 125 euro
  • op zaterdag, zondag of een feestdag tussen 9u en 12u: 125 euro
  • op zaterdag, zondag of een feestdag tussen 14u en 18u: 250 euro

De plechtigheid is gratis op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag en op vrijdag tot 16u.

Het is wenselijk om de retributie te herzien om de volgende redenen: 

  • ingebruikname van digitaal loket waarbij de burger eenvoudig gewenste datum en uur kan reserveren;
  • door verschillende tarieven in voor- en namiddag kunnen de huwelijken niet aaneensluitend worden ingepland;
  • efficiënt inzetten van personeel (in het weekend);
  • marktconforme modaliteiten en tarieven in vergelijking met buurgemeenten.

De volgende wijzigingen worden voorgesteld: 

  • huwelijken kunnen plaatsvinden van maandag tot vrijdag van 9 tot 16 uur (laatste huwelijk om 15 uur) en op zaterdag van 9 tot 15 uur (laatste huwelijk om 14 uur). 
  • er kunnen geen huwelijken plaatsvinden op brugdagen, zon- en feestdagen, 24, 26 of 31 december. De ambtenaar burgerlijke stand kan gemotiveerde aanvragen tot een uitzondering toestaan.
  • huwelijken op zaterdag (en bij eventueel toegestane uitzonderingen) worden aaneensluitend gepland.

De volgende tarieven worden voorgesteld:

Huwelijk op een weekdag

tussen 9u en 16u (laatste huwelijk om 15u)

gratis

Huwelijk op een weekdag buiten toegestane uren mits toestemming om uitzonderlijke redenen

voor 9u of na 16u

200 euro

Huwelijk op zaterdag

tussen 9u en 15u (laatste huwelijk om 14u)

200 euro

Huwelijk op zaterdag buiten toegestane uren mits toestemming om uitzonderlijke redenen

voor 9u of na 15u

250 euro

Huwelijk op zondag of een feestdag mits toestemming om uitzonderlijke redenen

 

250 euro

Ingeval van weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.

Publieke stemming
Aanwezig: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, Serge Ronsse
Voorstanders: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit
Art. 1:

Met ingang van 1 januari 2026 en dit voor een termijn van onbepaalde duur wordt een retributie geheven op voltrekken van het burgerlijk huwelijk.

Art. 2:

Het bedrag van de retributie op voltrekken van het burgerlijk huwelijk wordt als volgt vastgesteld:

Huwelijk op een weekdag

tussen 9u en 16u (laatste huwelijk om 15u)

gratis

Huwelijk op een weekdag buiten toegestane uren mits toestemming om uitzonderlijke redenen

voor 9u of na 16u

200 euro

Huwelijk op zaterdag

tussen 9u en 15u (laatste huwelijk om 14u)

200 euro

Huwelijk op zaterdag buiten toegestane uren mits toestemming om uitzonderlijke redenen

voor 9u of na 15u

250 euro

Huwelijk op zondag of een feestdag mits toestemming om uitzonderlijke redenen

 

250 euro

Art. 3: De retributie is verschuldigd door één van beide aanvragers van het burgerlijk huwelijk.
Art. 4: De retributie wordt betaald na ontvangst van een factuur of contant via betalingsbewijs.
Art. 5: Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.
Art. 6: Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende retributie op voltrekken van huwelijken wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.
Art. 7:

Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de afdeling Mens (dienst Burgerzaken) en afdeling Interne Zaken (dienst Financiële Organisatie).

Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur.

De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.