Terug
Gepubliceerd op 13/06/2025

Agenda  Gemeenteraad

ma 23/06/2025 - 20:00 Raadzaal

De voorzitter heeft het genoegen u een eerste maal uit te nodigen voor de zitting met aan de agenda de onderstaande punten. De zitting vindt plaats op de hierboven aangegeven tijdstip en locatie.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 26 mei 2025

      De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag goed.

    • Managementrapport 2025-1 - kennisname rapportering en goedkeuren organisatiebeheersingssysteem

      De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over de organisatiebeheersing aan de gemeenteraad. De gemeenteraad keurt bij die gelegenheid het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem goed.

      De financieel directeur rapporteert jaarlijks over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten aan de gemeenteraad.

    • Centrum Geestelijke Gezondheidszorg (CGG) Zuid-Oost-Vlaanderen vzw - goedkeuren samenwerkingsovereenkomst

      De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-Oost-Vlaanderen vzw voor drugspreventie en -begeleiding in de periode 2026-2033 goed.

    • Gemeentelijke Holding nv in vereffening - kennisname agenda algemene vergadering 25 juni 2025 (bekrachtigen collegebesluit van 2 juni 2025)

      De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening van 25 juni 2025, en bekrachtigt het collegebesluit van 2 juni 2025.

    • Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek - goedkeuren overeenkomst en jaarverslag 2024

      De gemeenteraad keurt de overeenkomst en het jaarverslag 2024 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goed. 

    • Opdracht voor het aangaan van een krediet ter financiering van het investeringsproject 'Dwars door Asper' - bepalen van de contractvoorwaarden en de wijze van gunnen

      De gemeenteraad bepaalt de contractvoorwaarden en de wijze van gunnen voor de opdracht tot het aangaan van een krediet ter financiering van het investeringsproject 'Dwars door Asper'.

    • Retributie op voltrekken van huwelijken (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019)

      De gemeente Gavere wijzigt de retributie op het voltrekken van het burgerlijk huwelijk met ingang van 1 januari 2026. De belangrijkste wijzigingen zijn: aanpassing van de dagen en uren waarop huwelijken wel of niet kunnen plaatsvinden, aansluitende planning van huwelijken op zaterdag en gedeeltelijke aanpassing van de tarieven.

    • Gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur - vaststellen gebruikersreglement (vervangen gemeenteraadsbesluiten van 26 mei 2008 en 20 november 2023)

      De gemeenteraad wijzigt het gebruikersreglement voor de door de gemeente beheerde vrijetijdsinfrastructuur. De belangrijkste wijzigingen zijn: uitbreiding van het toepassingsgebied met de polyvalente zalen van de gemeentelijke basisscholen, aanpassing van de types gebruikers, verduidelijking m.b.t. het gebruik van elektronisch versterkte muziek, wijziging van de afspraken m.b.t. de drankafname in de polyvalente zaal van sporthal Scaldis en mogelijkheid om de buitenruimte van de polyvalente zaal van sporthal Scaldis te gebruiken.

    • Retributie op het gebruik van de gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur - vaststellen van de machtiging tot heffing en voorwaarden (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 november 2023)

      De gemeente Gavere voert een retributie in op het gebruik van de gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur met ingang van 1 augustus 2025 voor gebruikers van categorie A, C en D en met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 voor gebruikers van categorie B.

    • Pastorij Baaigemstraat 352B - goedkeuren ontwerpakte (verkoopsvoorwaarden)

      De gemeenteraad besluit tot de verkoop van de voormalige pastorij gelegen Baaigemstraat 352B in Baaigem en keurt de ontwerpakte goed.

    • Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - goedkeuren lestijdenpakket met aanvraag lestijden ten laste van het schoolbestuur

      Om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen garanderen worden volgende lestijden ten laste genomen door het schoolbestuur:

      • 26 lestijden lager in De Vierklaver Asper
      • 24 lestijden lager in De Vierklaver Baaigem
      • 26 lestijden voor ondersteuning Baaigem en Gavere omwille van herstructurering
      • 12 lestijden zorg voor alle vestigingen

      De gemeenteraad keurt het lestijdenpakket goed.

    • Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - vaststellen schoolreglement (inclusief afsprakennota) (vervangen gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2024)

      De gemeenteraad wijzigt het schoolreglement dat voor elk van de basisscholen de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt. De belangrijkste wijzigingen zijn: een minder scherpe maximumfactuur, de prijzen van de maaltijden, het toedienen van medicatie en het stellen van medische handelingen, de tuchtprocedure en het getuigschrift/attest basisonderwijs.

    • Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - vaststellen arbeidsreglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2024)

      De gemeenteraad wijzigt het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisscholen. De belangrijkste wijzigingen zijn: de nascholingen, het gebruik van communicatie- en informaticatoepassingen, het rookverbod, het toedienen van medicatie en stellen van technische verpleegkundige handelingen, en de vertrouwenspersonen en de preventieadviseur.

    • Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV - herstructureren door afschaffing van de vestiging Vurste

      De gemeenteraad besluit om de gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV te herstructureren door afschaffing van de vestiging Vurste.

    • Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV - schoolwerkplan (vervangen gemeenteraadsbesluiten van 19 december 2022 en 25 juni 2024)

      De gemeenteraad stelt het schoolwerkplan van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV vast.

    • Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver Baaigem - realiseren van een nieuwbouw - goedkeuren meetstaat-raming en ruilovereenkomst met Fluvius West

      De gemeenteraad keurt de meetstaat-raming en de ruilovereenkomst met Fluvius West goed voor de uitbreiding van de schoolvestiging in Baaigem, voor een geraamd bedrag van € €2.229.912,70 incl. btw.

    • Gemeentelijke administratieve sancties (GAS) - aanwijzen bijkomende sanctionerend ambtenaar

      De gemeenteraad wijst op voordracht van de provincieraad een bijkomende sanctionerend ambtenaar aan.

    • Organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 9 september 2024)

      De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de gemeenteraad, verslagen en einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren en schriftelijke vragen

      De gemeenteraad neemt kennis van de briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, van de verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren en van de schriftelijke vragen.

    • Mondelinge vragen

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge vragen te stellen.

Namens Gemeenteraad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Wim Malfroot
voorzitter van de gemeenteraad