De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het voeren van het participatiebeleid en bevoegd voor het inrichten van de adviesraden en overlegstructuren. Hij bepaalt bij reglement hoe daaraan concreet vorm wordt gegeven. De gemeenteraad heeft dit reglement vastgesteld op 21 oktober 2019.
De volgende wijzigingen worden aangebracht:
TITEL I – ALGEMENE BEPALINGEN M.B.T. DE ADVIESRADEN EN DE OVERLEGSTRUCTUREN |
|
Afdeling 1 – Erkenning en inrichting |
|
Art. 1: |
De gemeente erkent en richt de volgende gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren in:
|
Art. 2: |
De zetel van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren is gevestigd in het administratief centrum van Gavere, Markt 1 te 9890 Gavere. |
Art. 3: |
De gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden binnen de 6 maanden na de installatie van de gemeenteraad al dan niet opnieuw erkend en ingericht. |
Art. 4: |
De erkenning en inrichting wordt door de gemeente minstens bekendgemaakt door een publieke oproep tot kandidaatstelling. |
Afdeling 2 – Opdracht |
|
Art. 5: |
De gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur heeft binnen zijn werkveld als algemene opdracht de gemeente op regelmatige en systematische wijze adviseren. De gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur wordt voor het vervullen van die algemene opdracht gemachtigd tot het coördineren van de activiteiten van en in overleg met de verenigingen, organisaties en instellingen actief in het eigen werkveld. |
Art. 6: |
De gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur is niet bevoegd voor die opdrachten die expliciet of impliciet toebehoren aan het werkveld van een andere gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur en die geen enkel raakvlak hebben met het eigen werkveld. |
Afdeling 3 - Activiteiten |
|
Art. 7: |
De gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur kan slechts die activiteiten organiseren die cumulatief voldoen aan de volgende voorwaarden:
|
Art. 8: |
De activiteit met inbreng van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur wordt aangekondigd als: “Een organisatie van [naam van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur] in samenwerking met de gemeente Gavere”. |
Afdeling 4 – Algemene vergadering |
|
Art. 9: |
De algemene vergadering van een gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur bestaat uit de stemgerechtigde leden en de waarnemende leden. De algemene vergadering van een gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur bestaat, onder voorbehoud van andersluidende wettelijke of decretale bepalingen, voor ten hoogste twee derden uit leden van hetzelfde geslacht. De gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren die niet voldoen aan deze bepaling kunnen geen rechtsgeldig advies uitbrengen. |
Art. 10: |
De stemgerechtigde leden kunnen de vergaderingen van de algemene vergadering bijwonen en hebben er spreekrecht en stemrecht. |
Art. 11: |
De stemgerechtigde leden kunnen, wanneer het huishoudelijk reglement daarin voorziet, een plaatsvervanger hebben die in voorkomend geval aan dezelfde voorwaarden voldoet als het effectief lid. De plaatsvervangende leden kunnen de algemene vergadering bijwonen als het effectief lid afwezig is en beschikken in voorkomend geval over dezelfde rechten als het effectief lid. De plaatsvervangende leden kunnen de algemene vergadering als toeschouwer bijwonen als het effectief lid aanwezig is en beschikken in voorkomend geval noch over spreekrecht, noch over stemrecht. |
Art. 12: |
Het aantal stemgerechtigde leden dient, behoudens andersluidende wettelijk, decretale of reglementaire bepalingen, steeds minstens even groot te zijn als het aantal waarnemende leden. |
Art. 13: |
§1. De leden van de gemeenteraad en van het bijzonder comité kunnen geen stemgerechtigd, doch enkel waarnemend lid zijn van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren. §2. De personeelsleden van de gemeente en/of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kunnen geen stemgerechtigd (op uitzondering van de personeelsleden van het gemeentelijk onderwijs), doch enkel waarnemend lid zijn van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren, in zoverre dit tot hun opdracht behoort. §3. De waarnemende leden kunnen de vergaderingen van de algemene vergadering bijwonen en hebben er spreekrecht. Zij hebben geen stemrecht. |
Art. 14: |
Bij de zes jaarlijkse hernieuwing worden de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren als volgt samengesteld:
|
Art. 15: |
De samenstelling van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren kan in gevolge nieuwe kandidaturen of het openvallen van mandaten als volgt gewijzigd worden:
|
Art. 16: |
Aan het mandaat van een stemgerechtigd of waarnemend lid komt een einde door:
|
Art. 17: |
Alle leden onderschrijven door hun toetreding de statuten en in het bijzonder de opdracht van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur waarvan ze deel uitmaken. Zij verbinden zich ertoe geen daden te stellen die strijdig zijn met de statuten en de opdracht van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur of die de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur op enigerlei wijze schade zou berokkenen. Bij niet-naleving van dit artikel kan de algemene vergadering het lid gemotiveerd ontslaan met een 2/3e-meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden. |
Art. 18: |
De algemene vergadering van een gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur verkiest onder de stemgerechtigde leden minstens een voorzitter en een penningmeester. Indien de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur niet over eigen chartale of girale middelen beschikt kan de secretaris tot penningmeester verkozen worden. |
Art. 19: |
De algemene vergadering van een gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur komt minstens jaarlijks samen. |
Art. 20: |
De algemene vergadering van een gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur kan steeds ad hoc deskundigen uitnodigen voor de toelichting of behandeling van bepaalde agendapunten. |
Art. 21: |
De algemene vergadering van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren kan in zijn midden werkgroepen oprichten. |
Afdeling 5 – Dagelijks bestuur |
|
Art. 22: |
De algemene vergadering van een gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur kan beslissen tot de oprichting van een dagelijks bestuur. De algemene vergadering kan aan het dagelijks bestuur slechts die bevoegdheden geven die niet expliciet zijn toegewezen aan de algemene vergadering. De volgende bevoegdheden behoren exclusief tot de bevoegdheid van de algemene vergadering en kunnen niet gedelegeerd worden naar het dagelijks bestuur:
Het dagelijks bestuur kan op de wijze(n) afgesproken in het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur ontwerpadviezen voorbereiden.
|
Art. 23: |
Het dagelijks bestuur van een gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur bestaat minstens uit 3 leden. Het aantal leden van het dagelijks bestuur is steeds oneven en mag, onverminderd de minimale samenstelling, niet groter zijn dan 1/4de van het aantal stemgerechtigde leden van de algemene vergadering. De volgende waarnemende leden kunnen de vergadering van het dagelijks bestuur bijwonen:
|
Afdeling 6 - Werking |
|
Art. 24: |
De algemene vergadering en het dagelijks bestuur van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur worden samengeroepen door de voorzitter of door diegene die hem vervangt. Het dagelijks bestuur stelt de datum en de agenda van algemene vergadering vast. Bij gebrek aan dagelijks bestuur stelt de voorzitter de datum en de agenda van de algemene vergadering vast. De voorzitter is verplicht om de algemene vergadering samen te roepen op schriftelijk verzoek van 1/3e van de stemgerechtigde leden. De oproeping gebeurt bij voorkeur elektronisch en minstens 8 dagen vóór de algemene vergadering. De oproeping vermeldt de agenda. Elk stemgerechtigd lid kan een punt aan de agenda toevoegen. Hij/zij dient het agendapunten minstens 5 dagen vóór de algemene vergadering in bij de secretaris, die het agendapunt overmaakt aan de voorzitter. |
Art. 25: |
De algemene vergadering en het dagelijks bestuur van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur kunnen geen beslissingen nemen indien niet de meerderheid van de stemgerechtigde leden aanwezig is. De algemene vergadering en het dagelijks bestuur van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren kunnen na een tweede oproeping ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigde leden beslissingen nemen over de onderwerpen waartoe een tweede maal werd opgeroepen. De vaststelling of de wijziging van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur vereist de aanwezigheid van minstens 2/3e van de stemgerechtigde leden. |
Art. 26: |
Het is elk lid verboden om aanwezig te zijn bij de beraadslaging over de agendapunten waarbij hij een rechtstreeks belang heeft of waarbij bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad een rechtstreeks belang hebben. |
Art. 27: |
De algemene vergadering en het dagelijks bestuur van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren nemen hun beslissingen met een gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden. De vaststelling of de wijziging van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur vereist minstens een 2/3e-meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. |
Art. 28: |
De stemming gebeurt in beginsel mondeling of bij handopsteking, en in sommige gevallen in elektronische vorm. De stemming gebeurt geheim wanneer de persoonlijke levenssfeer geraakt wordt of wanneer de meerderheid van de stemgerechtigde leden daarom gemotiveerd verzoekt. Bij staking van stemmen bij een geheime stemming is het voorstel verworpen. |
Afdeling 7 - Communicatie |
|
Onderafdeling 7.1 – Openbaarheid |
|
Art. 29: |
Het overzicht en de samenstelling van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren wordt bekend gemaakt op de gemeentelijke website. De adviezen en verslagen van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren van het lopende en van vorige kalenderjaar worden gepubliceerd op de gemeentelijk website. |
Art. 30: |
De leden van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren hebben de plicht terug te koppelen naar de vereniging, organisatie of instelling waardoor ze werden aangeduid. |
Onderafdeling 7.2 – Adviezen |
|
Art. 31: |
De gemeente vraagt verplicht advies aan de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur:
De gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur verstrekt zijn advies binnen de 45 dagen na ontvangst van de adviesvraag. In dringende gevallen kan de gemeente de adviestermijn gemotiveerd inkorten. |
Art. 32: |
De gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur kan steeds op eigen initiatief advies geven. |
Art. 33: |
De gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur kan geen advies geven:
behoudens andersluidende wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen. |
Art. 34: |
Het dagelijks bestuur kan ervoor opteren om het ontwerpadvies, bedoeld in artikel 22, in elektronische vorm voor te leggen aan de leden van de algemene vergadering. De leden van de algemene vergadering krijgen 10 kalenderdagen (de dag van ontvangst niet inbegrepen) om opmerkingen te formuleren. De adviezen worden na goedkeuring ondertekend door de voorzitter en de secretaris of hun respectievelijke vervangers. De goedgekeurde en ondertekende adviezen worden bijgehouden door de secretaris. |
Art. 35: |
De gemeente deelt aan de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur mee welk gevolg aan het advies is gegeven en dit op een van de volgende wijzen:
Indien de beslissing of het schrijven afwijkt van het advies van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur motiveert de gemeente haar beslissing of schrijven. |
Onderafdeling 7.3 – Verslagen |
|
Art. 36: |
Van de vergaderingen van de algemene vergadering wordt een verslag gemaakt, volgens het model opgelegd door het college van burgemeester en schepenen. Elk verslag bevat in voorkomend geval de volgende punten: 1. de aan- en afwezigheden;2. de goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering; 3. de eigenlijke agendapunten bestaande uit: 4. de rapportering over het gevolg dat aan de verstrekte adviezen is gegeven; 5. de rapportering door leden afgevaardigd in andere gemeentelijke adviesraden en/of overlegstructuren; 6. het financieel verslag. |
Art. 37: |
De verslagen worden opgemaakt door de secretaris. De secretaris bezorgt het ontwerpverslag in elektronische vorm aan de leden. De leden krijgen 5 kalenderdagen (de dag van ontvangst niet inbegrepen) om opmerkingen te formuleren. De verslagen worden na goedkeuring ondertekend door de voorzitter en de secretaris of hun respectievelijke vervangers. De goedgekeurde en ondertekende verslagen worden bijgehouden door de secretaris. |
Art. 38: |
De verslagen van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad. De verslagen worden pas voorgelegd aan de gemeenteraad als de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur ze heeft goedgekeurd. Indien de goedkeuring niet heeft plaatsgevonden binnen de 30 dagen na de vergadering waarop het verslag betrekking heeft, dan wordt het verslag in voorlopige vorm voorgelegd aan de gemeenteraad. Het verslag vermeldt in voorkomend geval duidelijk het voorlopig karakter van het verslag. |
Afdeling 8 – Rechten |
|
Art. 39: |
De leden hebben steeds toegang tot de documenten, verslagen en adviezen van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur waarvan ze deel uitmaken. |
Art. 40: |
De gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren hebben inzage in de bestuursdocumenten die betrekking hebben op hun algemene en specifieke opdracht, tenzij er gegronde bezwaren zijn tegen de openbaarheid. |
Art. 41: |
De leden van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren zijn verzekerd tegen lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid. |
Afdeling 9 – Ondersteuning |
|
Art. 42: |
De algemeen directeur wijst onder de waarnemende leden een personeelslid aan als secretaris, waarvan de opdracht beperkt is tot de taken vermeld in onderhavig reglement. |
Art. 43: |
De gemeente ondersteunt de opdracht van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur financieel hetzij door de nodige middelen te voorzien op het gemeentebudget hetzij door de verstrekking van een werkingstoelage. De gemeente kan de activiteiten van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur die als gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur georganiseerd worden financieel ondersteunen hetzij door de nodige middelen te voorzien op het gemeentebudget hetzij door de verstrekking van een projecttoelage. |
Art. 44: |
De gemeente stelt de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur kosteloos een vergaderlokaal ter beschikking ten behoeve van de vergaderingen van de algemene vergadering en van het dagelijks bestuur. |
Afdeling 10 – Financiën |
|
Art. 45: |
De penningmeester beheert de chartale en de girale middelen van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur. Hij houdt een gedetailleerd kasboek bij van alle inkomsten en uitgaven van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur. |
Art. 46: |
De penningmeester geeft elke algemene vergadering een beknopt overzicht van de stand van de kas en/of rekening(en) van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur. De algemene vergadering kan onder de leden die geen deel uitmaken van het dagelijks bestuur een of meerdere commissarissen aanduiden die de rekeninguittreksels, de kasboeken, de facturen e.d.m. van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur kunnen nazien. De commissaris rapporteert over zijn bevindingen aan de algemene vergadering. |
Art. 47: |
De penningmeester bereidt voor het begin van elk kalenderjaar een budget voor, desgevallend naar model opgelegd door het college van burgemeester en schepenen. Het budget bevat onder meer het jaarprogramma en de middelen die nodig zijn om dit jaarprogramma te realiseren. Het jaarprogramma kan in de loop van het kalenderjaar bijgestuurd worden. |
Art. 48: |
De penningmeester maakt op het einde van elk kalenderjaar een rekening op, desgevallend naar model opgelegd door het college van burgemeester en schepenen |
Art. 49: |
Bij de ontbinding van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur worden alle goederen en middelen van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur overgemaakt aan de gemeentekas. |
Art. 50: |
De (uitgetreden en uitgesloten) leden kunnen geen enkel verhaal laten gelden op de goederen en/of de middelen van de gemeentelijke adviesraad en/of de individuele leden. |
Afdeling 11 - Huishoudelijk reglement |
|
Art. 51: |
De algemene vergadering van de gemeentelijke adviesraad of overlegstructuur kan een huishoudelijk reglement opstellen. Het huishoudelijk reglement verbijzondert de onderhavige statuten en regelt de aangelegenheden die niet in de onderhavige statuten zijn opgenomen. Het huishoudelijk reglement mag geen bepalingen bevatten die strijdig zijn met onderhavige statuten of die de draagwijdte ervan inperken. |
Art. 52: |
De algemene vergadering van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren maakt een exemplaar van het huishoudelijk reglement en van elke wijziging ervan over aan het college van burgemeester en schepenen. |
TITEL II – SPECIFIEKE EN AFWIJKENDE BEPALINGEN M.B.T. DE ADVIESRADEN EN DE OVERLEGSTRUCTUREN |
|
ONDERDEEL A – GEMEENTELIJKE ADVIESRAAD VOOR CULTUUR |
|
Afdeling 1 – Opdracht |
|
Art. 53: |
De gemeentelijke adviesraad cultuur heeft als specifieke opdracht:
|
Afdeling 2 – Algemene vergadering |
|
Art. 54: |
De gemeentelijke adviesraad voor cultuur heeft de volgende stemgerechtigde leden:
|
Art. 55: |
De gemeentelijke adviesraad voor cultuur heeft de volgende waarnemende leden:
|
Art. 56: |
opgeheven |
ONDERDEEL B – GEMEENTELIJKE ADVIESRAAD VOOR TOERISME EN ERFGOED |
|
Afdeling 1 – Opdracht |
|
Art. 57: |
De gemeentelijke adviesraad voor toerisme en erfgoed heeft als specifieke opdracht:
|
Afdeling 2 - Activiteiten |
|
Art. 58: |
De gemeentelijk adviesraad voor toerisme en erfgoed kan in het eigen werkveld in het bijzonder de volgende activiteiten organiseren:
|
Afdeling 3 – Algemene vergadering |
|
Art. 59: |
De gemeentelijke adviesraad voor toerisme en erfgoed heeft de volgende stemgerechtigde leden:
|
Art. 60: |
De gemeentelijke adviesraad voor toerisme en erfgoed heeft de volgende waarnemende leden:
|
ONDERDEEL C – GEMEENTELIJKE ADVIESRAAD VOOR JEUGD |
|
Afdeling 1 – Opdracht |
|
Art. 61: |
De gemeentelijke adviesraad voor jeugd heeft als specifieke opdracht:
|
Afdeling 2 – Algemene vergadering |
|
Art. 62: |
De gemeentelijke adviesraad voor jeugd heeft de volgende stemgerechtigde leden:
|
Art. 63: |
De gemeentelijke adviesraad voor jeugd heeft de volgende waarnemende leden:
|
ONDERDEEL D – GEMEENTELIJKE ADVIESRAAD VOOR SPORT |
|
Afdeling 1 – Opdracht |
|
Art. 64: |
De gemeentelijke adviesraad voor sport heeft als specifieke opdracht:
|
Afdeling 2 – Algemene vergadering |
|
Art. 65: |
De gemeentelijke advies raad voor sport heeft de volgende stemgerechtigde leden:
|
Art. 66: |
De gemeentelijke adviesraad voor sport heeft de volgende waarnemende leden:
|
ONDERDEEL E – GEMEENTELIJKE ADVIESRAAD VOOR OUDEREN |
|
Afdeling 1 – Opdracht |
|
Art. 67: |
De gemeentelijke adviesraad voor ouderen heeft als specifieke opdracht:
|
Afdeling 2 – Algemene vergadering |
|
Art. 68: |
De gemeentelijke adviesraad voor ouderen heeft de volgende stemgerechtigde leden:
|
Art. 69: |
De gemeentelijke adviesraad voor ouderen heeft de volgende waarnemende leden:
|
ONDERDEEL F – GEMEENTELIJKE OVERLEGSTRUCTUUR VOOR VERKEER EN MOBILITEIT |
|
Afdeling 1 – Opdracht |
|
Art. 70: |
De gemeentelijke overlegstructuur voor verkeer en mobiliteit heeft als specifieke opdracht:
|
Afdeling 2 – Algemene vergadering |
|
Art. 71: |
De gemeentelijke overlegstructuur voor verkeer en mobiliteit heeft de volgende stemgerechtigde leden:
|
Art. 72: |
De gemeentelijke overlegstructuur voor verkeer en mobiliteit heeft de volgende waarnemende leden:
|
ONDERDEEL G – GEMEENTELIJKE ADVIESRAAD VOOR LEEFMILIEU |
|
Afdeling 1 – Opdracht |
|
Art. 73: |
De gemeentelijke adviesraad voor leefmilieu heeft als specifieke opdracht:
|
Afdeling 2 – Algemene vergadering |
|
Art. 74: |
De gemeentelijke adviesraad voor leefmilieu heeft de volgende stemgerechtigde leden:
|
Art. 75: |
De gemeentelijke adviesraad voor leefmilieu heeft de volgende waarnemende leden:
|
ONDERDEEL H – GEMEENTELIJKE OVERLEGSTRUCTUUR HUIS VAN HET KIND |
|
Afdeling 1 – Opdracht |
|
Art. 76 |
De gemeentelijke overlegstructuur Huis van het Kind heeft als specifieke opdracht:
|
Afdeling 2 – Algemene vergadering |
|
Art. 77: |
De gemeentelijke overlegstructuur Huis van het Kind heeft de volgende stemgerechtigde leden:
|
Art. 78: |
De gemeentelijke overlegstructuur Huis van het Kind heeft de volgende waarnemende leden:
|
TITEL III – SPECIFIEKE BEPALINGEN M.B.T. DE GEMEENTELIJKE COMMISSIE VOOR RUIMTELIJKE ORDENING |
|
Art. 79: |
De gemeente erkent en richt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening in. De overige titels van onderhavig besluit zijn niet van toepassing op de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. De samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening wordt daarentegen bepaald in:
Onderhavig reglement bevatten met betrekking tot de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening slechts die bepalingen die aanvullend of niet geregeld zijn in de in vorig lid voornoemde regelgeving. |
Art. 80: |
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening heeft de volgende stemgerechtigde leden:
|
Art. 81: |
Elk stemgerechtigd lid, behoudens de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. De plaatsvervanger voleindigt het mandaat van het effectief lid dat voortijdig zijn mandaat stopzet. De plaatsvervanger treedt op voor een effectief lid dat op de vergadering afwezig is. |
Art. 82: |
Het presentiegeld voor de voorzitter van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening is gelijk aan het presentiegeld dat het gemeenteraadslid ontvangt voor het bijwonen van een vergadering van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Het presentiegeld voor de leden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening is gelijk aan het presentiegeld dat het gemeenteraadslid ontvangt voor het bijwonen van een vergadering van een gemeenteraadscommissie, zoals vastgesteld in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. De plaatsvervangende leden ontvangen slechts een presentiegeld voor zover de effectieve leden afwezig zijn. |
Art. 83: |
De vergoeding voor reis- en verblijfskosten voor de voorzitter en de leden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening is gelijk aan de vergoeding voor reis- en verblijfskosten dat het gemeentepersoneel ontvangt, zoals vastgesteld in de lokale rechtspositieregeling. |
TITEL IV - SLOTBEPALINGEN |
|
Afdeling 1 – Inwerkingtreding |
|
Art. 84: |
Onderhavig reglement treedt in werking op 1 april 2023. |
Afdeling 2 - Opheffingsbepalingen |
|
Art. 85: |
Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende participatie - vaststellen reglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019), wordt met ingang van heden opgeheven. |
Afdeling 3 – Bekendmaking |
|
Art. 86: |
Onderhavig reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. |
Art. 87: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de betrokken gemeentelijke diensten. |