De voorzitter opent de zitting op 31/03/2022 om 21:56.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de OCMW-raad van 21 februari 2022 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de OCMW-raad van 21 februari 2022 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 490 §3.
OCMW Gavere is deelgenoot in de welzijnsvereniging het sociaal verhuurkantoor Leie en Schelde (SVK).
De algemene vergadering van de welzijnsvereniging heeft zich op 9 maart 2022 uitgesproken over de vaststelling van de jaarrekening 2021.
De algemene vergadering van de welzijnsvereniging stelde de jaarrekening van 2021 vast met een exploitatiesaldo van € -2.223, een beschikbaar budgettair resultaat van € 240.509 en een (gecorrigeerde) autofinancieringsmarge van € -2.223.
Een afschrift van de vastgestelde jaarrekening werd tijdig binnen 20 dagen bezorgd aan de betrokken OCMW's.
De betrokken raden voor maatschappelijk welzijn kunnen advies uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsvereniging binnen een termijn van 50 dagen die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het OCMW.
Wanneer de raad geen advies verstuurd heeft, wordt hij geacht een gunstig advies uit te brengen.
Art. 1: |
Gunstig advies te verlenen over de jaarrekening 2021 van het sociaal verhuurkantoor Leie en Schelde (SVK). |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 11°.
Het OCMW is eigenaar van de woning Dorpstraat 20 te Semmerzake. Het betreft een oude onderwijzerswoning met voormalige schoolgebouwen. De woning met bijgebouwen zijn kadastraal gekend als Gavere, 2e afdeling, sectie A, nrs. 799/D en 799/E.
De woning is op heden in gebruik als lokaal opvanginitiatief, dat weliswaar op korte termijn verhuist naar de Brandweerstraat. De bijgebouwen worden occasioneel als opslagruimte gebruikt, o.a. bij uithuiszettingen.
Een deel van het perceel zal worden toegevoegd aan de woning Dorpstraat 22 zodat die woning een kwalitatieve tuinzone verwerft.
Er is een prekadastratie verkregen voor lot 2 van het opmetingsplan: Gavere, 2e afdeling, sectie A, nr. 799/H. Het nieuwe kadastraal perceel zal een oppervlakte hebben van 988 m².
Er is een geldig en recent schattingsverslag.
Overeenkomstig artikel 293 van het decreet over het lokaal bestuur worden onroerende goederen van de gemeente altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan.
Er zijn geen redenen om af te wijken van het principe van mededing en transparantie. De verkoop van het goed zal openbaar gebeuren.
Art. 1: |
De woning Dorpstraat 20, lot 2 op het opmetingsplan van 22 februari 2022 opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Benny Linden, geprekadastreerd als Gavere, 2e afdeling, sectie A, nr. 799/H, met naleving van de principes van mededinging en transparantie te koop aan te bieden. |
Art. 2: |
Het vast bureau te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling grondgebiedszaken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 11°.
Het OCMW is eigenaar van de woning Dorpstraat 20 te Semmerzake. Het betreft een oude onderwijzerswoning met voormalige schoolgebouwen. De woning met bijgebouwen zijn kadastraal gekend als Gavere, 2e afdeling, sectie A, nrs. 799/D en 799/E.
Er is een prekadastratie verkregen voor lot 2 van het opmetingsplan: Gavere, 2e afdeling, sectie A, nr. 799/H. Het nieuwe kadastraal perceel zal een oppervlakte hebben van 988 m².
Het vast bureau stelt voor om het agendapunt te verdagen.
Art. 1: |
Onderhavig agendapunt te verdagen naar een volgende zitting. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 11°.
Het OCMW is eigenaar van de woning Dorpstraat 22 te Semmerzake. Het gebouw was vroeger in gebruik als gemeentehuis en later als doorgangswoning. De woning is kadastraal gekend als Gavere, 2e afdeling, sectie A, nr. 799/F.
De woning staat momenteel leeg.
Een deel van het perceel van Dorpstraat 20 zal worden toegevoegd aan de woning Dorpstraat 22 zodat de woning een kwalitatieve tuinzone verwerft.
Er is een prekadastratie verkregen voor lot 3 van het opmetingsplan: Gavere, 2e afdeling, sectie A, nr. 799/K. Het nieuwe kadastraal perceel zal een oppervlakte hebben van 196 m².
Er is een geldig en recent schattingsverslag.
Overeenkomstig artikel 293 van het decreet over het lokaal bestuur worden onroerende goederen van de gemeente altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan.
Er zijn geen redenen om af te wijken van het principe van mededing en transparantie. De verkoop van het goed zal openbaar gebeuren.
Art. 1: |
De woning Dorpstraat 22, lot 3 op het opmetingsplan van 22 februari 2022 opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Benny Linden, geprekadastreerd als Gavere, 2e afdeling, sectie A, nr. 799/H, met naleving van de principes van mededinging en transparantie te koop aan te bieden. |
Art. 2: |
Het vast bureau te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling grondgebiedszaken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 11°.
Het OCMW is eigenaar van de woning Dorpstraat 22 te Semmerzake. Het gebouw was vroeger in gebruik als gemeentehuis en later als doorgangswoning. De woning is kadastraal gekend als Gavere, 2e afdeling, sectie A, nr. 799/F.
Er is een prekadastratie verkregen voor lot 3 van het opmetingsplan: Gavere, 2e afdeling, sectie A, nr. 799/K. Het nieuwe kadastraal perceel zal een oppervlakte hebben van 196 m².
Het vast bureau stelt voor om het agendapunt te verdagen.
Art. 1: |
Onderhavig agendapunt te verdagen naar een volgende zitting. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 11°.
Het OCMW is eigenaar van de woningen Dorpstraat 20 en Dorpstraat 22 te Semmerzake.
Voor deze woningen bevindt zich een strook grond die de facto is ingericht als openbaar domein (voetpad), doch die zich buiten het geldende rooilijnplan bevindt. Het is niet wenselijk om deze strook te verkopen, zodat het openbaar karakter ervan bestendigd kan worden.
Er is een prekadastratie verkregen voor lot 1 van het opmetingsplan: Gavere, 2e afdeling, sectie A, nr. 799/G. Het nieuwe kadastraal perceel zal een oppervlakte hebben van 29 m².
Art. 1: |
Het perceel, aangeduid als lot 1 op het opmetingsplan van 22 februari 2022 opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Benny Linden, geprekadastreerd als Gavere, 2e afdeling, sectie A, nr. 799/G, kosteloos over te dragen aan de gemeente Gavere met het oog op de affectatie aan het openbaar domein. |
Art. 2: |
Het vast bureau te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling grondgebiedszaken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 3° en 269.
OCMW Gavere diende op 30 november 2021 een aanvraag in tot deelname aan het vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang. Voor de publieke sector waren 27,7 VTE beschikbaar. OCMW Gavere vroeg 3 VTE aan.
Agentschap Opgroeien kende OCMW Gavere 3 VTE toe met ingang van 1 februari 2022 tot en met 31 maart 2023.
Aangezien het project een proefproject is, zijn de loon- en arbeidsvoorwaarden niet opgenomen in de besluiten van de Vlaamse regering die de rechtspositie van het personeel van de lokale besturen regelt. Er werden daarom tussen de werknemers en de vakorganisaties van de publieke sector een afspraken vastgelegd. Het uitgangspunt hierbij is dat de kinderbegeleider in werknemersstatuut de rechtpositieregeling van het OCMW-personeel volgt, behoudens wanneer de afsprakennota in afwijkingen voorziet.
De kinderbegeleider ontvangt naast een loon (in weddeschaal E1-E3) ook een maandelijkse (onbelaste) kostenvergoeding voor de kosten die verbonden zijn aan de huisarbeid. Deze kosten worden gecompenseerd door:
Eén van de voorwaarden waaraan OCMW Gavere dient te voldoen is het voeren van een weloverwogen selectiebeleid. Hierbij kan gesteund worden op de rechtspositieregeling enerzijds en de selectiecriteria zoals samengesteld door het Steunpunt Kinderopvang van VVSG.
Kinderbegeleiders in werknemersstatuut worden tewerkgesteld in het statuut van huisarbeid, waarbij een voltijdse werkweek 50 uur omvat. Het arbeidsreglement en het reglement inzake arbeidsprestaties moeten hieraan aangepast worden. Hiervoor is voorafgaand overleg met de erkende vakorganisaties noodzakelijk binnen het hoog overlegcomité.
De meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 bevat noch de noodzakelijke uitgavenkredieten, noch de te verwachten ontvangstenkredieten. De raad voor maatschappelijk welzijn kan in afwachting van een volgende meerjarenplanaanpassing in de nodige kredieten voorzien.
Principe | |
Art. 1: | Deel te nemen aan het "vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang" gedurende de gesubsidieerde periode aanvangend op 1 februari 2022 en eindigend op 31 maart 2023. |
Specifieke loon- en arbeidsvoorwaarden | |
Art. 2: | De rechtspositieregeling van het OCMW-personeel is van toepassing op de kinderbegeleider in werknemersstatuut, behoudens volgende uitzonderingen:
|
Selectiebeleid | |
Art. 3: | OCMW Gavere voert een selectiebeleid, zoals bedoeld in artikel 10 2° van het besluit van de Vlaamse regering van 22 februari 2019, en steunt daarvoor op:
|
Art. 4: | De selectiecommissie aangeduid door de aanstellende overheid hanteert de selectiecriteria, voornoemd in voorgaand artikel, geheel of gedeeltelijk om de rangschikking onder de kandidaten te bepalen. |
Art. 5: | De aanstellende overheid selecteert voor het vernieuwende project alleen:
|
Slotbepalingen | |
Art. 6: | OCMW Gavere meldt aan het Agentschap Opgroeien
|
Art. 7: | Voor de deelname aan het project de nodige kredieten te voorzien en deze bij de eerstvolgende meerjarenplanning op te nemen in de boekjaren 2022-2023, en te koppelen aan actie 305. |
Art. 8: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.
Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: |
Het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van het arbeidsreglement wordt tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de personeelsleden. |
Art. 3: | Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op de dienst administratieve organisatie. |
Art. 4: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 april 2022 het OCMW-raadsbesluit van 10 september 2018 houdende vaststellen arbeidsreglement. |
Art. 5: | Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 3e lid en 78 2e lid 2°.
OCMW Gavere kreeg een toekenning van 3 VTE onthaalouder binnen het "vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang" van de Vlaamse overheid.
Onthaalouders met een werknemersstatuut leveren huisarbeid en hebben dus een wekelijks arbeidsuur van 50 uur. Deze arbeidsvorm is op heden niet voorzien in het reglement inzake arbeidsprestaties en vereist dus een beperkte aanpassing.
Art. 1: | Het reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) treedt in werking op 1 april 2022. Onderhavige beslissing vervangt bij zijn inwerkingtreding het OCMW-raadsbesluit van 19 oktober 2020 houdende reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 17 september 2012). |
Art. 3: | Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt op de gemeentelijke website. Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur gemeld aan de toezichthoudende overheid. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt dat de beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen ter kennisname worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).
De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 31/03/2022 om 23:00.
Namens OCMW-raad,
Anna Sarkisian
waarnemend algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de OCMW-raad