Terug
Gepubliceerd op 21/08/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 19/08/2024 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer tijdens de organisatie van de Dikkelvense feesten in het weekend van 1 september 2024

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Anna Sarkisian, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Declercq, eerste schepen
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015).
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
motivering

De vzw Vzet 2 vraagt toelating om bij het organiseren van de Dikkelvense feesten 2024 een parkeerverbod te bekomen op de parkeerplaatsen gelegen in de Gemeentehuisstraat en het afsluiten van de Gemeentehuisstraat voor doorgaand verkeer van 29 augustus tot en met 1 september 2024 om 12u . Er zal eveneens een tent geplaatst worden op het kerkplein.  Het is aangewezen hierbij verkeersveilige maatregelen te treffen.

besluit

Art. 1:

Van 29 augustus om 8u tot en met 1 september 2024 om 12u zal er een stilstaan- en parkeerverbod zijn op de volledige parkeerstrook in de Gemeentehuisstraat. Dit zal aangegeven worden met de borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b).

Art. 2:

Van 29 augustus om 8u tot en met 1 september 2024 om 12u zal de gemeentehuisstraat afgesloten worden voor alle verkeer met uitzondering van de bewoners. Dit zal aangegeven worden met de nodige bakens, borden C3, UPV, F45 en oranje knipperlichten. Het éénrichtingsverkeer wordt opgeheven en aangepast naar uitgezonderd plaatselijk verkeer. De borden C19 en C1 zullen afgedekt worden.

Art. 3:

De signalisatie zal aangeleverd worden door de gemeentelijke diensten en dient stipt door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de activiteit en nadien terug verwijderd worden.

Art. 4:

De aanvrager dient de bewoners van de Gemeentehuisstraat schriftelijk en minstens 3 dagen voor aanvang van de activiteit van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 5:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 6:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 7:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.