De voorzitter opent de zitting op 16/10/2023 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 4 september 2023 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 4 september 2023 goed te keuren. |
De dotaties van de gemeenten voor de hulpverleningszone worden jaarlijks vastgelegd door de gemeenteraad op basis van een akkoord bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenten. De bijdrage van de gemeente Gavere bedraagt voor het 2024 0,79% van de te verdelen dotaties.
In functie van de ontwerpbegroting 2024 en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel, dient de gemeente Gavere onderstaande dotaties te betalen voor 2024:
De begroting 2024 verwerkt het resultaat van de rekening 2023 van Hulpverleningszone Centrum. Een detail van de prognoses per economische rubriek van de ontvangsten en de uitgaven, zowel voor de gewone als de buitengewone dienst, zit in bijlage aan dit besluit.
De personeelskost van 2024 is gebaseerd op de voorspellingen van het Federaal Planbureau van de maanden juni-juli 2023. Rekening houdend met het proces van de begrotingsopmaak door de hulpverleningszone waren deze voorspellingen het meest geschikt qua timing. Ten opzichte van het financieel meerjarenplan stijgt de personeelskost voor 2024 met 3,7%.
Het totaal aan dotaties bedraagt voor 2024 € 478.029,97. De dotaties 2024 worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
De financieel directeur verleende op 6 september 2023 zijn visum voor de dotaties aan Hulpverleningszone Centrum.
De definitieve goedkeuring van de begroting door de zoneraad is ingepland op woensdag 25 oktober 2023.
Art. 1: |
De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld op € 435.701 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2024. De bijdrage voor de pensioenen van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld op € 1.562,97 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2024. |
Art. 2: |
De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld op het bedrag van € 40.766 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2025. |
Art. 3: |
Bovenstaande kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
Art. 4: |
Een eensluidend afschrift wordt bezorgd aan Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70 te 9000 Gent, en de toezichthoudende overheid t.a.v. Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 43, 48 en 50.
Het centraal kerkbestuur dient de meerjarenplanwijzigingen van de kerkfabrieken gecoördineerd in bij de gemeente nadat het advies van het erkend representatief orgaan werd ontvangen.
De meerjarenplanwijziging werd bij de gemeente ingediend op 22 juli 2023. Het advies van het bisdom werd op 10 augustus 2023 ontvangen.
De gemeente dient zich over de meerjarenplanwijziging uit te spreken binnen een termijn van 100 dagen na ontvangst van het advies van het bisdom. Deze termijn eindigt op 18 november 2023.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt volgens het geactualiseerd meerjarenplan van kerkfabriek Sint-Martinus Asper € 18.278,37. De door de gemeente gebudgetteerde gemeentelijke bijdrage voor 2024 bedraagt € 18.473,26 op basis van het voorgaande meerjarenplan van kerkfabriek Sint-Martinus Asper. De gemeentelijke exploitatietoelage in de voorliggende meerjarenplanwijziging 2024 is € 158,89 lager voor boekjaar 2024.
De gebudgetteerde gemeentelijke investeringstoelage bedraagt volgens het meerjarenplan van kerkfabriek Sint-Martinus Asper € 453.506,76 en blijft ongewijzigd ten opzichte van de voorgaande meerjarenplanwijziging van de kerkfabriek.
Art. 1: | De meerjarenplanwijziging 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | De gewijzigde gemeentelijke exploitatietoelage van € 18.278,37 op te nemen in boekjaar 2024 van de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing 2020-2026. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het bisdom Gent, aan de kerkfabriek Sint-Martinus Asper en aan het centraal kerkbestuur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 48.
Het centraal kerkbestuur dient de budgetten van de kerkfabrieken gecoördineerd in te dienen bij de gemeente nadat het advies van het erkend representatief orgaan werd ontvangen. De gemeente beschikt over een termijn van 50 dagen om zich uit te spreken over het ingediend budget. Deze termijn vangt met betrekking tot het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper aan op 15 augustus 2023 en eindigt op 4 oktober 2023.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt volgens het meerjarenplan € 18.278,37. De door de kerkfabriek gebudgetteerde gemeentelijke bijdrage voor 2024 bedraagt € 18.278,37. De gemeentelijke exploitatietoelage blijft bijgevolg binnen het bedrag van het goedgekeurd meerjarenplan.
De gebudgetteerde gemeentelijke investeringstoelage bedraagt € 453.506,76. Deze toelage is in overeenstemming met het meerjarenplan.
Art. 1: | Kennis te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het bisdom Gent, aan de kerkfabriek Sint-Martinus Asper, aan het centraal kerkbestuur en aan de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie). |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 48.
Het centraal kerkbestuur dient de budgetten van de kerkfabrieken gecoördineerd in te dienen bij de gemeente nadat het advies van het erkend representatief orgaan werd ontvangen. De gemeente beschikt over een termijn van 50 dagen om zich uit te spreken over het ingediend budget. Deze termijn vangt met betrekking tot het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem aan op 15 augustus 2023 en eindigt op 4 oktober 2023.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt volgens het meerjarenplan € 11.671. De door de kerkfabriek gebudgetteerde gemeentelijke bijdrage voor 2024 bedraagt € 9.042,87. De gemeentelijke exploitatietoelage blijft bijgevolg binnen het bedrag van het goedgekeurd meerjarenplan.
De gebudgetteerde gemeentelijke investeringstoelage bedraagt € 0. In het meerjarenplan 2020-2025 was voor boekjaar 2024 een gemeentelijke investeringstoelage opgenomen van € 6.200 om het zink een langere levensduur te geven door een beschermlaag (coating) op de zinkbekleding aan te brengen. Deze gemeentelijke investeringstoelage wordt niet overgenomen in het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem.
Art. 1: | Kennis te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het bisdom Gent, aan de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem, aan het centraal kerkbestuur en aan de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie). |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 48.
Het centraal kerkbestuur dient de budgetten van de kerkfabrieken gecoördineerd in te dienen bij de gemeente nadat het advies van het erkend representatief orgaan werd ontvangen. De gemeente beschikt over een termijn van 50 dagen om zich uit te spreken over het ingediend budget. Deze termijn vangt met betrekking tot het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne aan op 15 augustus 2023 en eindigt op 4 oktober 2023.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt volgens het meerjarenplan € 18.832,13. De door de kerkfabriek gebudgetteerde gemeentelijke bijdrage voor 2024 bedraagt € 12.622,69. De gemeentelijke exploitatietoelage blijft bijgevolg binnen het bedrag van de goedgekeurde meerjarenplanwijziging.
De gebudgetteerde gemeentelijke investeringstoelage bedraagt € 30.800. Deze toelage is in overeenstemming met het meerjarenplan.
Art. 1: | Kennis te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het bisdom Gent, aan de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne, aan het centraal kerkbestuur en aan de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie). |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 48.
Het centraal kerkbestuur dient de budgetten van de kerkfabrieken gecoördineerd in te dienen bij de gemeente nadat het advies van het erkend representatief orgaan werd ontvangen. De gemeente beschikt over een termijn van 50 dagen om zich uit te spreken over het ingediend budget. Deze termijn vangt met betrekking tot het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere aan op 15 augustus 2023 en eindigt op 4 oktober 2023.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt volgens het meerjarenplan € 42.150,39. De door de kerkfabriek gebudgetteerde gemeentelijke bijdrage voor 2024 bedraagt € 42.147,52. De gemeentelijke exploitatietoelage blijft bijgevolg binnen het bedrag van het goedgekeurd meerjarenplan.
De gebudgetteerde gemeentelijke investeringstoelage bedraagt € 60.000. Deze toelage is in overeenstemming met het meerjarenplan.
Art. 1: | Kennis te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het bisdom Gent, aan de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere, aan het centraal kerkbestuur en aan de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie). |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 48.
Het centraal kerkbestuur dient de budgetten van de kerkfabrieken gecoördineerd in te dienen bij de gemeente nadat het advies van het erkend representatief orgaan werd ontvangen. De gemeente beschikt over een termijn van 50 dagen om zich uit te spreken over het ingediend budget. Deze termijn vangt met betrekking tot het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake aan op 15 augustus 2023 en eindigt op 4 oktober 2023.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt volgens het meerjarenplan € 21.077,28. De door de kerkfabriek gebudgetteerde gemeentelijke bijdrage voor 2024 bedraagt € 13.743,06. De gemeentelijke exploitatietoelage blijft bijgevolg binnen het bedrag van het goedgekeurd meerjarenplan.
De gebudgetteerde gemeentelijke investeringstoelage bedraagt € 0. Deze toelage is in overeenstemming met het meerjarenplan.
Art. 1: | Kennis te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het bisdom Gent, aan de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake, aan het centraal kerkbestuur en aan de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie). |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 48.
Het centraal kerkbestuur dient de budgetten van de kerkfabrieken gecoördineerd in te dienen bij de gemeente nadat het advies van het erkend representatief orgaan werd ontvangen. De gemeente beschikt over een termijn van 50 dagen om zich uit te spreken over het ingediend budget. Deze termijn vangt met betrekking tot het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste aan op 15 augustus 2023 en eindigt op 4 oktober 2023.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt volgens het meerjarenplan € 10.464,38. De door de kerkfabriek gebudgetteerde gemeentelijke bijdrage voor 2024 bedraagt € 9.336,66. De gemeentelijke exploitatietoelage blijft bijgevolg binnen het bedrag van het goedgekeurd meerjarenplan.
De gebudgetteerde gemeentelijke investeringstoelage bedraagt € 0. Deze toelage is in overeenstemming met het meerjarenplan.
Art. 1: | Kennis te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het bisdom Gent, aan de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste, aan het centraal kerkbestuur en aan de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie). |
De overgang van de lagere naar de middelbare school is een grote stap. Hiervoor moeten jonge Gaverlingen naar een van de omliggende buurgemeenten. De fiets is niet altijd het ideale vervoermiddel, bijvoorbeeld bij slecht weer of donkere winterdagen.
Het lokaal bestuur kan een duurzame modal shift helpen realiseren door busgebruik te stimuleren bij middelbare scholieren.
De gemeente kan hiervoor een overeenkomst afsluiten met de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn om aan doelgroepen een gratis of een voordelig abonnement aan te bieden.
Het zou wenselijk zijn om een korting van 25% aan te bieden aan abonnementhouders van Buzzy Pazz (inclusief Buzzy Pazz VG en Buzzy Pazz VT) en dat voor inwoners vanaf 12 jaar tot en met 24 jaar.
Op basis van de cijfers 2022 kan de volgende raming gemaakt worden:
Aantal abonnementen 2022 | Simulatie budget 2022 | Simulatie 25% |
725 | € 99.254 | € 24.813,50 |
De rechthebbende van het abonnement betaalt aan De Lijn het saldo van het verschuldigd bedrag.
De kredieten voor deze tussenkomsten zijn niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Deze actie past echter binnen de prioritaire actie 273 'Verhogen van de verkeersveiligheid' waarbinnen onder meer gestreefd wordt om schoolomgevingen veiliger te en kinderen en jongeren gesensibiliseerd worden omtrent verkeersveiligheid. Het financieel ondersteunen van een abonnement bij de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn is een bijkomende maatregel in dit kader.
De financieel directeur verleende een voorwaardelijk visum op 1 september 2023.
Art. 1: |
De derde-betalersovereenkomst tussen de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn en de gemeente Gavere goed te keuren, zoals gezien in bijlage. Deze overeenkomst wordt afgesloten voor de duur van één jaar, ingaande op 1 januari 2024 en is stilzwijgend verlengbaar voor telkens eenzelfde duur - behoudens opzegging door één van de partijen en bij aangetekend schrijven uiterlijk drie maanden voor het einde van de lopende duurtijd. |
Art. 2: |
De burgemeester en de algemeen directeur te machtigen de overeenkomst namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 3: |
Het benodigde krediet wordt opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 bij actie 273 'Verhogen van de verkeersveiligheid', beleidsitem 0210-00 en algemene rekening 613920. |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing. |
Art. 5: |
Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de afdeling mens en de dienst financiële organisatie. |
Voorwerp van de aanvraag
Met voorliggende aanvraag wenst de aanvrager een grond te verkavelen in 12 loten voor eengezinswoningen, waarvan 7 type gesloten bebouwing en 5 type halfopen bebouwing. Twee loten (2 en 3) worden voorbehouden voor bescheiden woningbouw.
De verkaveling wordt ingericht als een woonerf, waarbij de auto zoveel mogelijk uit het binnengebied wordt geweerd. De verkaveling wordt gerealiseerd via groepswoningbouw, met bijzondere aandacht voor het creëren van een samenhangend architecturaal geheel.
De loten worden naar de Burgemeester P. Ceuterickstraat ontsloten via een nieuw aan te leggen weg (lot 16). De toekomstig openbare weg geeft toegang tot een collectieve parkeerhaven (lot 13) voor de bewoners, rechts achter de loten 1 – 3 langs de Burgemeester P. Ceuterickstraat. De parkeerhaven telt 7 niet overdekte staanplaatsen en 7 overdekte staanplaatsen met uniforme overkapping (groendak). Vooraan de straat worden 5 parkeerplaatsen voor bezoekers ingericht. Lot 15, palend aan de parkeerhaven, is bestemd voor een tellerlokaal voor nutsvoorzieningen.
Alle loten zijn bereikbaar met de wagen (voor laden en lossen), maar parkeren dient te gebeuren binnen de parkeerhaven. Het binnengebied blijft daardoor autoluw. Er zijn geen carports toegelaten op de individuele loten.
Rechts achteraan het perceel wordt een groenzone (lot 14) aangelegd, met een wadi. Een wandelpad doorheen de groenzone zorgt voor een verbinding tussen het woonerf en de bestaande kerkwegel. De tuinen van de loten 4, 6, 7 en 8, die palen aan de westelijke perceelsgrens, zijn langs achteren bereikbaar via een privatief kruiwagenpad met een breedte van 1,25m. Op lot 5 kan een gekoppeld bijgebouw worden opgericht in de zijdelingse bouwvrije strook. Op de overige loten kunnen enkel vrijstaande bijgebouwen worden opgericht.
Met de aanvraag is er dus een beperkte uitbreiding van het toekomstig openbaar domein. Lot 16 (de openbare wegenis, bezoekersparking en groenzone), met een oppervlakte van 740,49m², wordt aangelegd en kosteloos overgedragen aan de gemeente. De loten 13, 14 en 15 blijven privatief.
Voor dit lot 16 werd een apart plan opgemaakt in functie van de aanleg, grondafstand, en het vastleggen van de nieuwe rooilijn.
Zoneringsgegevens - planologische bestemming
De percelen zijn gelegen in woongebied volgens het gewestplan “Oudenaarde”, goedgekeurd bij K.B. van 24.02.1977 en latere wijzigingen. De woongebieden zijn bestemd voor: “wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf, voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven, en dat deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving” (artikel 5, par.1.0 van het KB van 28.12.1972, betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen + omzendbrief dd. 08.07.1997 terzake).
De percelen zijn niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag handelt over het verkavelen van perceel grond voor residentieel wonen en het aanleggen van infrastructuur en (semi-private) groenvoorzieningen.
De beoordeling van de verenigbaarheid met de bestemming en de voorschriften ligt bij het college van burgemeester en schepenen, voor wat betreft de zaak der wegen ligt de bevoegdheid bij de gemeenteraad.
Zaak der wegen - rooilijn
Overeenkomstig artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad is met uitsluiting van andere bestuursorganen of niveaus bevoegd, in aanvulling van het bovenvermelde algemeen toetsingskader, om:
De gemeenteraad spreekt zich uit over de (nieuwe) rooilijn, het openbaar domein en toekomstig openbare wegenis in het project.
Bij het dossier werd een rooilijnplan gevoegd, alsook plannen en dossierstukken inzake de aanleg van de toekomstige openbare wegenis. Het toekomstig openbaar domein staat gekend als lot 16 op de plannen (openbare wegenis, bezoekersparking en groenzone), met een oppervlakte van 740,49m².
De aansluiting van lot 16 met de Burgemeester Paul Ceuterickstraat wordt uitgewerkt in grijze klinkerverharding in elleboogverband over een breedte van +/-5,00m. De wegenis wordt afgeboord door een geprefabriceerde boordsteen. De aansluitende parkeerplaatsen voor bezoekers t.h.v. van de toerit (5 stuks) zijn voorzien in betongrasdallen - waterdoorlatend. Deze parkeerplaatsen hebben een breedte van 2,6m op een diepte van 5,5m.
Er wordt geopteerd om het gebied zo autoluw als mogelijk te maken door de inrichting als woonerf met een beperkte indringing van gemotoriseerd verkeer tot de twee parkeerclusters. Er wordt geen doorgaand verkeer voorzien. De openbare wegenis stopt ter hoogte van de tweede parkeerclusters voor de bewoners van de verkaveling, nl. achter loten 1 t.e.m.3.
Vooraan, ter hoogte van straatzijde, wordt een publieke groene zone voorzien in aansluiting met de publieke parkeerplaatsen. Deze wordt ingericht met groen en enkele bomen, zoals weergeven op het plan openbare weginfrastructuur – groen. Tussen de wegenis en de perceelgrens van lot 3 is een groenzone in gras aanwezig.
De overige verhardingen, toegangen tot de woningen en omvangrijke groenzone blijven privatief en worden niet overgedragen naar het openbaar domein.
De gekozen (verhardings-)materialen zijn hedendaags, kwalitatief en duurzaam, waardoor een hoge kwaliteit van het toekomstig openbaar domein wordt nagestreefd en gerealiseerd. Maximaal wordt gebruik gemaakt van waterdoorlatende materialen of kan nieuwe verharding infiltreren op voldoende grote groenzones op eigen terrein. Er is voldoende aandacht voor waterinfiltratie en de eventueel extra noden inherent aan het project.
Het hierboven beschreven deel van de interne wegenis (lot 16) behoort in de toekomst tot het openbaar domein en is kosteloos over te dragen. Hierin kunnen alle werken van algemeen nut voorzien worden, naast de nodige nutsvoorzieningen en toegangen tot de aanpalende percelen.
Adviezen
In het kader van de aanvraag werden onderstaande adviezen gevraagd.
Naar aanleiding van een ingediend wijzigingsverzoek (m.b.t. rioleringsplan en de uitvoering van de WADI) ten gevolge van de binnengekomen adviezen werd een nieuwe adviesronde gestart. Er werd geen tweede openbaar onderzoek georganiseerd omdat de wijzigingen tegemoet kwamen aan de ontvangen adviezen en de wijzigingen geen schending van de rechten van derden met zich meebrachten (zie eveneens collegebesluit van 28 augustus 2023).
De hulpverleningszone Centrum bracht op 5 juni 2023 een ongunstig advies uit. Naar aanleiding van een wijzigingsverzoek werd opnieuw advies gevraagd. Op 11 september 2023 werd een volledig gunstig advies uitgebracht.
PROXIMUS bracht op 4 juli 2023 en op 6 september 2023 een gunstig advies uit.
FLUVIUS bracht op 23 mei 2023 een gunstig advies uit.
WYRE bracht op 30 augustus 2023 een gunstig advies uit.
TELENET bracht op 26 mei 2023 een gunstig advies uit.
FARYS bracht op 26 mei 2023 en op 6 september 2023 gunstig advies uit.
ASTRID Veiligheidscommissie bracht op 23 mei 2023 en 31 augustus 2023 gunstig advies uit.
Motivatie vanuit de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen (artikel 3).
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1. de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2. de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Bij elke beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstelling vermeld in artikel 3 van dit decreet.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes (artikel 4 decreet gemeentewegen):
1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg.
De aanleg en overname van het openbaar domein in dit gebied kan gekaderd worden binnen het algemeen belang. Het betreft een verdichtingsproject in de nabijheid van de dorpskern van Asper waarbij voorzien wordt in residentieel wonen. Een kwalitatieve, comfortabele aanleg met groen en publieke parkeerplaatsen draagt bij aan het verhogen van de belevingskwaliteit.
De nieuwe (binnen)ruimte biedt een belangrijke meerwaarde voor de leefbaarheid van het nieuwbouwproject. Er wordt voorzien in een verdichting op deze site, het aanbieden van kwalitatieve buitenruimte en groen is onontbeerlijk om een aangename (be)leefomgeving te kunnen creëren.
De trage assen doorheen het gebied – die direct aansluiten op de nieuwe openbare wegenis - zorgen voor aangename ruimte voor zwakke weggebruikers; de auto wordt maximaal uit deze binnenruimte geweerd. Hiermee wordt in het bijzonder voldaan aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit, zoals voorgeschreven in artikel 3 van het decreet gemeentewegen. Er wordt voor voorliggend project eveneens voldaan aan artikel 4, 3° decreet gemeentewegen.
Om al deze redenen samen is het een zaak van algemeen belang, conform artikel 4, 1° van het decreet gemeentewegen, om het openbaar domein uit te breiden met het oog op de leefbaarheid en veiligheid van de toekomstige bewoners en met het oog op de verbetering van de globale infrastructuur voor gebruikers op deze site nabij de kern van Asper. Op deze wijze wordt uitvoering gegeven aan een geïntegreerd beleid gericht op de uitbouw van een veilig (wegen)net op lokaal niveau en het voorzien van een kwalitatief openbaar domein, zoals bedoeld in artikel 3 decreet gemeentewegen.
Uit voorliggende plan blijkt eveneens dat het vastleggen van een rooilijn niet gelijk staat met een volledige inname door verharde oppervlaktes. De vorm van de rooilijn wordt bepaald in functie van een globale kwaliteitsvolle en duurzame inrichting van het openbaar domein. Daarbij houdt de inrichting maximaal rekening met waterbuffering en -infiltratie en groeninrichting met het oog op een zo minimaal mogelijke belasting van de directe omgeving.
Openbaar onderzoek
Het project werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het project valt immers onder het toepassingsgebied van de gewone vergunningsprocedure zoals vastgelegd in artikel 11 t.e.m. 14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het project, met geïntegreerde procedure inzake rooilijn/wegenis volgens het decreet gemeentewegen, werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 16/05/2023 tot en met 14/06/2023.
Conform artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een besluit over de zaak van de wegen en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek
Er werden 4 bezwaarschriften ingediend welke bij onderhavig besluit zijn gevoegd.
De bezwaren hebben geen betrekking op de voorgestelde vastlegging van de rooilijn van het toekomstig openbaar domein alsook niet tegen de voorgestelde werken m.b.t. de aanleg van het gebied.
Art. 1: | De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan het (wegenis)dossier inzake het deel van het toekomstig openbaar domein inclusief bestek en raming der werken en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘zaak der wegen’ in kader van de aanvraag tot een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden en de stedenbouwkundige handeling voor het aanleggen van openbare wegenis gelegen Burgemeester Paul Ceuterickstraat te Gavere (OMV_ 2023051866). |
Art. 2: | De rooilijn zoals weergegeven op het betreffende rooilijnplan “Rooilijnplan Burgemeester P. Ceuterickstraat”, d.d. 06/04/2023, opgemaakt door landmeter-expert Tom Martens (TOPOMAR), Lepelstraat 77a te 9660 Brakel wordt goedgekeurd. Dit rooilijnplan maakt integraal deel uit van dit besluit. Voormalig goedgekeurde rooilijnen komen te vervallen indien strijdig met voorliggende plannen. |
Art. 3: | De gemeenteraad gaat akkoord met de overname van de betrokken gronden in het openbaar domein zoals aangegeven op het plan van grondafstand (lot 16), het verkavelingsplan en het rooilijnplan. De gronden waarop de openbare wegen, groenvoorzieningen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen zullen worden aangelegd, en die gelegen zijn binnen de aangeduide rooilijn op het betreffende rooilijnplan “Rooilijnplan Burgemeester P. Ceuterickstraat” met een oppervlakte van +/-740,49m², d.d. 15/05/2023, opgemaakt door landmeter-expert Tom Martens (TOPOMAR), Lepelstraat 77a te 9660 Brakel, zullen kosteloos worden overgedragen naar het openbaar domein van de gemeente Gavere vanaf het ogenblik van de definitieve oplevering ervan. |
Art. 4: | De voorwaarden met betrekking tot het (toekomstig openbaar domein) die voortvloeien uit de adviezen van de bevraagde adviesinstanties (nutsmaatschappijen, brandweer) dienen overgenomen te worden in de omgevingsvergunning. De nutsleidingen worden uitgevoerd op kosten van de aanvrager volgens het bestek en de offertes van de nutsmaatschappijen. Alle voorziene groenaanleg dient uitgevoerd te worden het eerstvolgende plantseizoen na het verkrijgen van een uitvoerbare omgevingsvergunning voor de omgevingsaanleg. De wegenis en de verbinding met de voetweg moet duidelijk privatief worden gehouden. De nodige voorzieningen dienen te worden getroffen zodat dit niet publiek toegankelijk wordt. |
Art. 5: | De gemeenteraad neemt kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. |
Art. 6: | Afschrift van dit besluit met bijhorende stukken als bijlage bij de omgevingsvergunningsaanvraag te voegen. |
Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet de aanleg van een fietspad langs de Baaigemstraat (BD01-AP-131-ACT 270).
De actie wordt omschreven als volgt: "Het lokaal bestuur moedigt fietsverkeer aan en neemt maatregelen om de gemeente fietsvriendelijk te maken".
Dit omvat onder meer: (...) de aanleg van een fietspad langs de Baaigemstraat.
Studiebureau Goegebeur werd aangesteld als ontwerper en stelde een startnota op. De startnota geeft de visie weer over de toekomstige aanleg van fietsvoorzieningen voor de volledige Baaigemstraat, vanaf het kruispunt met de Onderstraat tot het kruispunt met de Hundelgemsesteenweg. Het volledige traject is ingedeeld in 3 deelgebieden (deelgebied I - met onderverdeling Ia en Ib, deelgebied II en deelgebied III - met onderverdeling in IIIa, IIIb en IIIc).
Er werd door het studiebureau een unieke verantwoordingsnota voor deelgebied Ib en een projectnota voor deelgebied II opgemaakt.
Deelgebied Ib heeft betrekking op het fietspad gelegen tussen het kruispunt met de Eeckhoutstraat en Baaigemstraat nr. 275.
Deelgebied II heeft betrekking op het fietspad gelegen tussen Baaigemstraat nr. 275 en het centrum van Baaigem.
Tijdens de gemeenteraad van 27 juni 2023 keurde de gemeenteraad het ontwerp, de lastvoorwaarden en de gunningswijze goed voor de aanleg van het fietspad in deelgebied Ib.
Studiebureau Goegebeur maakte voor deelgebied II een projectnota op met het voorstel voor een vrijliggend fietspad met een breedte van 3m.
De overlegstructuur voor verkeer en mobiliteit gaf bij een bespreking op 28 maart 2022 geen inhoudelijke opmerkingen.
Op 12 juli 2022 werd de projectnota goedgekeurd door de projectstuurgroep.
Het studiebureau maakte een ontwerp op voor de aanleg van het fietspad in deelgebied II.
Het ontwerp omvat :
Voor de realisatie van voormeld ontwerp is een wijziging (lees "verbreding") van een deel van de gemeenteweg "Baaigemstraat" noodzakelijk, zoals voorzien op het ontwerp-rooilijnplan.
Het voornemen tot het wijzigen van de gemeenteweg geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en werd aan deze artikels getoetst.
Artikel 3 van het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt het volgende:
‘Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1. de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2. de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.’
De toetsing aan artikel 3 houdt in dat de voorgestelde maatregel beoogt om een veilige fietsverbinding aan te leggen tussen de het centrum van Gavere en het centrum van Baaigem, voor dit deeltraject meer bepaald tussen de Baaigemstraat nr. 275 en Baaigemstraat nr. 334, waarbij het gekozen ontwerp beantwoordt aan de meest logische en veilige inrichting, zoals blijkt uit het verslag van de projectstuurgroepvergadering van 12 juli 2022 en de bijhorende projectnota.
Artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt het volgende:
‘Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.’
In het kader van artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, werd rekening gehouden met de vooropgestelde principes, en kan de wijziging (verbreding) als volgt worden gemotiveerd:
1. Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang:
Het project omvat de aanleg van een veilige fietsverbinding langsheen de Baaigemstraat. Deze fietsverbinding maakt deel uit van het bovenlokaal functionele fietsnetwerk en zorgt voor een veilige fietsverbinding tussen Gavere en Baaigem en loopt zo verder richting Scheldewindeke. De aanleg van dit fietspad heeft als doel het bestaande fietspad te verbeteren en conform de voorschriften van het vademecum fietsvoorzieningen aan te leggen.
De beoogde verbreding van de gemeenteweg is nodig i.f.v. de aanleg van het tweerichtingsfietspad en de heraanleg van de gracht.
Er wordt maximaal ingezet op buffering en infiltratie van hemelwater via open systemen. De voorkeur gaat bijgevolg uit naar het behoud van grachten om hemelwater te bufferen en te infiltreren.
Conclusie: de verbreding van de gemeenteweg en de hiermee gepaard gaande in te nemen gronden zijn bestemd voor de aanleg van een buffergracht en fietspad zodat de wijziging van het gemeentelijk wegennet ten dienste staat van het algemeen belang.
2. Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd:
De wijziging kadert binnen de doelstelling om een veilige fietsverbinding aan te leggen langsheen de Baaigemstraat.
In dit project wordt het nieuwe fietspad in het buitengebied aangelegd als vrijliggend tweerichtingsfietspad, omdat dit het meest logische en veilige scenario is.
De beoogde verbreding van de gemeenteweg is nodig i.f.v. de aanleg van het tweerichtingsfietspad en de heraanleg van de gracht.
3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
De wijziging van de gemeenteweg komt de verkeersveiligheid ten goede, zowel voor het gemotoriseerd verkeer als de fietser.
Het nieuwe fietspad wordt in het buitengebied volledig gescheiden van de rijweg aangelegd als tweerichtingsfietspad. Er wordt gezorgd voor een veilige overgang naar de bestaande fietsinfrastructuur in het centrum van Baaigem.
4. Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
De wijziging van de gemeenteweg heeft ook impact op het grondgebied van Merelbeke. Ter hoogte van de Wannegatstraat ligt het fietspad op grondgebied Merelbeke. De gemeente Merelbeke legt de nieuwe rooilijn ook ter goedkeuring voor aan haar gemeenteraad.
5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen:
Het project "aanleg fietspaden langs de Baaigemstraat" is een duurzame ruimtelijke ontwikkeling welke kadert in de beleidsdoelstelling "Gavere, een aantrekkelijke landelijke gemeente" en meer bepaald in het actieplan "Leefbare en veilige mobiliteit".
Door deze wijziging van de gemeenteweg, zal de breedte van de gemeenteweg aangepast worden in de mate dat deze zowel door de huidige als door de toekomstige generatie kan gebruikt worden, zonder de verdere ontwikkeling van het gebied in het gedrang te brengen.
Met andere woorden is de wijziging van de gemeenteweg, inclusief de geplande wegeniswerken, een toekomstgerichte handeling die het wegenbeleid van de gemeente Gavere ten goede komt en geen afbreuk doet aan toekomstige ontwikkelingen van het gebied. Er worden immers door de wijziging geen andere projecten (bouwprojecten of verbindingen) in het gedrang gebracht.
In dit kader lijkt het de gemeente Gavere aangewezen en noodzakelijk om de gemeenteweg "Baaigemstraat" te wijzigen met het oog op de geplande wegenwerken, conform de procedure zoals bepaald in het decreet houdende de gemeentewegen.
Volgens het decreet stelt de gemeenteraad het ontwerp van rooilijnplan voorlopig vast.
Dit ontwerp van rooilijnplan bevat tevens een berekening van de waardevermindering in het kader van artikel 28 van het decreet houdende de gemeentewegen en de onteigeningsvergoeding. Gelet op de samenlopende procedure tussen het rooilijnplan en het onteigeningsplan conform artikel 31 van het Vlaams Onteigeningsdecreet wordt een globaal bedrag voorgesteld in het bijgevoegd schattingsverslag van beëdigd landmeter-expert Benny Linden, waarin zowel de minwaardevergoeding als de onteigeningsvergoeding vervat zitten.
Art. 1: |
Het ontwerp (grondplan) voor de aanleg van een fietspad langs de Baaigemstraat, zoals gezien in bijlage, wordt principieel goedgekeurd. |
Art. 2: |
Het volledige aanbestedingsdossier (technische plannen en lastvoorwaarden), de kostenraming en de plaatsingswijze voor de opdracht te gepaste tijde ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen. |
Art. 3: |
De ontwerp-rooilijnplannen tot wijziging van de gemeenteweg "Baaigemstraat" met nummers '98902003 A GP Baaigem 1 tot 6', zoals gezien in bijlage, worden voorlopig vastgesteld. |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen. Het openbaar onderzoek wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 17, §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. |
Art. 5: |
Akkoord te gaan met de voorgestelde vergoeding voor waardevermindering zoals bepaald door de heer Benny Linden, beëdigd landmeter-expert. |
Het college van burgemeester en schepenen stelde op 25 april 2022 "Atelier Arne Deruyter" aan als ontwerper voor de aanleg van het Egmontpark.
Deze opdracht omvat enerzijds de opmaak van het ontwerp, bestek en meetstaat voor het Egmontpark en anderzijds het toezicht op de uitvoering van de werken.
De werken omvatten:
De ontwerper heeft een bestek en meetstaat opgemaakt met als referentie BD01 AP-125-ACT-346.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 360.322,08 excl. btw of € 435.989.72 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0340-00/220007/BESTUUR/CBS/0/IP-346 (ACT-346).
Art. 1: |
Het ontwerp, het bestek met nr. BD01 AP-125-ACT-346 en de raming voor de opdracht “aanleg Egmontpark”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 360.322,08 excl. btw of € 435.989,72 incl. 21% btw. |
Art. 2: |
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. |
Art. 3: |
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau. |
Art. 4: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0340-00/220007/BESTUUR/CBS/0/IP-346 (ACT-346). |
Art. 5: |
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken, dienst financiële organisatie en de afdeling Ruimte. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 16/10/2023 om 20:52.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad