Terug Besluit  Gemeenteraad

Gepubliceerd op 23/10/2023
ma 16/10/2023 - 20:00

Aanleg fietspad Baaigemstraat (deel II) - principieel goedkeuren ontwerp en voorlopig vaststellen rooilijnplan

Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegheid
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 17.
juridisch kader
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 09 september 2019 houdende goedkeuring aanpassing lokaal functioneel fietsroutenetwerk.
  • Besluit van de deputatie Oost-Vlaanderen van 17 oktober 2019 houdende vaststelling van het lokaal functioneel fietsroutenetwerk van de gemeente Gavere.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende goedkeuren van het meerjarenplan 2020-2025 (en latere aanpassingen), BD01-AP-131-ACT 270 (fietsvriendelijke gemeente).
  • Collegebesluit van 14 september 2020 houdende fietspad Baaigemstraat - opmaak start- en projectnota - goedkeuren lastvoorwaarden en gunningswijze
  • Collegebesluit van 2 november 2020 houdende fietspad Baaigemstraat - opmaak start- en projectnota - gunnen
  • Vademecum fietsvoorzieningen.
  • Advies overlegstructuur verkeer en mobiliteit van 28 maart 2022.
  • Projectnota van mei 2022.
  • Verslag projectstuurgroep (PSG) van 12 juli 2022.
  • Gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende de aanleg fietspad Baaigemstraat deelgebied 1b - goedkeuren ontwerp, lastvoorwaarden, raming en gunningswijze.
motivering

Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet de aanleg van een fietspad langs de Baaigemstraat (BD01-AP-131-ACT 270).
De actie wordt omschreven als volgt: "Het lokaal bestuur moedigt fietsverkeer aan en neemt maatregelen om de gemeente fietsvriendelijk te maken".
Dit omvat onder meer: (...) de aanleg van een fietspad langs de Baaigemstraat.

Studiebureau Goegebeur werd aangesteld als ontwerper en stelde een startnota op. De startnota geeft de visie weer over de toekomstige aanleg van fietsvoorzieningen voor de volledige Baaigemstraat, vanaf het kruispunt met de Onderstraat tot het kruispunt met de Hundelgemsesteenweg. Het volledige traject is ingedeeld in 3 deelgebieden (deelgebied I - met onderverdeling Ia en Ib, deelgebied II en deelgebied III - met onderverdeling in IIIa, IIIb en IIIc).

Er werd door het studiebureau een unieke verantwoordingsnota voor deelgebied Ib en een projectnota voor deelgebied II opgemaakt.
Deelgebied Ib heeft betrekking op het fietspad gelegen tussen het kruispunt met de Eeckhoutstraat en Baaigemstraat nr. 275.
Deelgebied II heeft betrekking op het fietspad gelegen tussen Baaigemstraat nr. 275 en het centrum van Baaigem.

Tijdens de gemeenteraad van 27 juni 2023 keurde de gemeenteraad het ontwerp, de lastvoorwaarden en de gunningswijze goed voor de aanleg van het fietspad in deelgebied Ib.

Studiebureau Goegebeur maakte voor deelgebied II een projectnota op met het voorstel voor een vrijliggend fietspad met een breedte van 3m.

De overlegstructuur voor verkeer en mobiliteit gaf bij een bespreking op 28 maart 2022 geen inhoudelijke opmerkingen.

Op 12 juli 2022 werd de projectnota goedgekeurd door de projectstuurgroep.

Het studiebureau maakte een ontwerp op voor de aanleg van het fietspad in deelgebied II.

Het ontwerp omvat :

  • verplaatsen van de bestaande gracht weg van de rijweg
  • opbraak bestaande fietspad inclusief kasseien naast het betonnen wegdek
  • aanleg van een bufferstrook tussen rijweg en fietspad. Deze bufferstrook bestaat uit een grasdal naast de rijweg en een infiltratiezone bestaande uit gras van 1m. Ter hoogte van opritten wordt voorzien in een betonnen klinkerverharding
  • de aanleg van het fietspad van 3m in asfalt omsloten door ter plaatse gegoten betonnen borduren
  • het aanleggen van een haltehaven voor De Lijn ter hoogte van het kruispunt met de Bossemstraat
  • het aanleggen van een rugdekking ter hoogte van de overgang naar het bestaande aanliggende fietspad ter hoogte van Baaigemstraat 275
  • aanpassen van het kruispunt met de Wannegatstraat

Voor de realisatie van voormeld ontwerp is een wijziging (lees "verbreding") van een deel van de gemeenteweg "Baaigemstraat" noodzakelijk, zoals voorzien op het ontwerp-rooilijnplan.

Het voornemen tot het wijzigen van de gemeenteweg geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en werd aan deze artikels getoetst.

Artikel 3 van het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt het volgende:

‘Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1. de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2. de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.’

De toetsing aan artikel 3 houdt in dat de voorgestelde maatregel beoogt om een veilige fietsverbinding aan te leggen tussen de het centrum van Gavere en het centrum van Baaigem, voor dit deeltraject meer bepaald tussen de Baaigemstraat nr. 275 en Baaigemstraat nr. 334, waarbij het gekozen ontwerp beantwoordt aan de meest logische en veilige inrichting, zoals blijkt uit het verslag van de projectstuurgroepvergadering van 12 juli 2022 en de bijhorende projectnota.

Artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt het volgende:

‘Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.’

In het kader van artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, werd rekening gehouden met de vooropgestelde principes, en kan de wijziging (verbreding) als volgt worden gemotiveerd:

1. Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang:

Het project omvat de aanleg van een veilige fietsverbinding langsheen de Baaigemstraat. Deze fietsverbinding maakt deel uit van het bovenlokaal functionele fietsnetwerk en zorgt voor een veilige fietsverbinding tussen Gavere en Baaigem en loopt zo verder richting Scheldewindeke. De aanleg van dit fietspad heeft als doel het bestaande fietspad te verbeteren en conform de voorschriften van het vademecum fietsvoorzieningen aan te leggen.
De beoogde verbreding van de gemeenteweg is nodig i.f.v. de aanleg van het tweerichtingsfietspad en de heraanleg van de gracht.
Er wordt maximaal ingezet op buffering en infiltratie van hemelwater via open systemen. De voorkeur gaat bijgevolg uit naar het behoud van grachten om hemelwater te bufferen en te infiltreren.
Conclusie: de verbreding van de gemeenteweg en de hiermee gepaard gaande in te nemen gronden zijn bestemd voor de aanleg van een buffergracht en fietspad zodat de wijziging van het gemeentelijk wegennet ten dienste staat van het algemeen belang.

2. Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd:

De wijziging kadert binnen de doelstelling om een veilige fietsverbinding aan te leggen langsheen de Baaigemstraat.
In dit project wordt het nieuwe fietspad in het buitengebied aangelegd als vrijliggend tweerichtingsfietspad, omdat dit het meest logische en veilige scenario is.
De beoogde verbreding van de gemeenteweg is nodig i.f.v. de aanleg van het tweerichtingsfietspad en de heraanleg van de gracht.

3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:

De wijziging van de gemeenteweg komt de verkeersveiligheid ten goede, zowel voor het gemotoriseerd verkeer als de fietser.
Het nieuwe fietspad wordt in het buitengebied volledig gescheiden van de rijweg aangelegd als tweerichtingsfietspad. Er wordt gezorgd voor een veilige overgang naar de bestaande fietsinfrastructuur in het centrum van Baaigem.

4. Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:

De wijziging van de gemeenteweg heeft ook impact op het grondgebied van Merelbeke. Ter hoogte van de Wannegatstraat ligt het fietspad op grondgebied Merelbeke. De gemeente Merelbeke legt de nieuwe rooilijn ook ter goedkeuring voor aan haar gemeenteraad.

5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen:

Het project "aanleg fietspaden langs de Baaigemstraat" is een duurzame ruimtelijke ontwikkeling welke kadert in de beleidsdoelstelling "Gavere, een aantrekkelijke landelijke gemeente" en meer bepaald in het actieplan "Leefbare en veilige mobiliteit".
Door deze wijziging van de gemeenteweg, zal de breedte van de gemeenteweg aangepast worden in de mate dat deze zowel door de huidige als door de toekomstige generatie kan gebruikt worden, zonder de verdere ontwikkeling van het gebied in het gedrang te brengen.

Met andere woorden is de wijziging van de gemeenteweg, inclusief de geplande wegeniswerken, een toekomstgerichte handeling die het wegenbeleid van de gemeente Gavere ten goede komt en geen afbreuk doet aan toekomstige ontwikkelingen van het gebied. Er worden immers door de wijziging geen andere projecten (bouwprojecten of verbindingen) in het gedrang gebracht.

In dit kader lijkt het de gemeente Gavere aangewezen en noodzakelijk om de gemeenteweg "Baaigemstraat" te wijzigen met het oog op de geplande wegenwerken, conform de procedure zoals bepaald in het decreet houdende de gemeentewegen.

Volgens het decreet stelt de gemeenteraad het ontwerp van rooilijnplan voorlopig vast.

Dit ontwerp van rooilijnplan bevat tevens een berekening van de waardevermindering in het kader van artikel 28 van het decreet houdende de gemeentewegen en de onteigeningsvergoeding.  Gelet op de samenlopende procedure tussen het rooilijnplan en het onteigeningsplan conform artikel 31 van het Vlaams Onteigeningsdecreet wordt een globaal bedrag voorgesteld in het bijgevoegd schattingsverslag van beëdigd landmeter-expert Benny Linden, waarin zowel de minwaardevergoeding als de onteigeningsvergoeding vervat zitten.

Publieke stemming
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

Art. 1:

Het ontwerp (grondplan) voor de aanleg van een fietspad langs de Baaigemstraat, zoals gezien in bijlage, wordt principieel goedgekeurd.

Art. 2:

Het volledige aanbestedingsdossier (technische plannen en lastvoorwaarden), de kostenraming en de plaatsingswijze voor de opdracht te gepaste tijde ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.

Art. 3:

De ontwerp-rooilijnplannen tot wijziging van de gemeenteweg "Baaigemstraat" met nummers '98902003 A GP Baaigem 1 tot 6', zoals gezien in bijlage, worden voorlopig vastgesteld.

Art. 4:

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen. Het openbaar onderzoek wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 17, §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Art. 5:

Akkoord te gaan met de voorgestelde vergoeding voor waardevermindering zoals bepaald door de heer Benny Linden, beëdigd landmeter-expert.