De voorzitter opent de zitting op 27/06/2023 om 21:02.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 mei 2023 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 22 mei 2023 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere wordt uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
De agenda van de algemene vergadering van 28 juni 2023 bevat de volgende punten:
de agenda van de algemene vergadering van aandeelhouders van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening, die zal gehouden worden op 28 juni 2023
de jaarrekening over het boekjaar 2022
het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2022 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
het controleverslag van de commissaris van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening, over het boekjaar 2022
De volmacht betreffende de vertegenwoordiging op de algemene vergadering diende uiterlijk op 21 juni 2023 bezorgd te worden aan de Gemeentelijke Holding nv in vereffening. De eerstvolgende zitting van de gemeenteraad was gepland op 27 juni 2023 en bijgevolg niet tijdig voor het indienen van de volmacht. De kennisname van de agenda werd daarom eerst aan het college voorgelegd en vervolgens ter bekrachtiging aan de gemeenteraad.
Art. 1: |
De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 5 juni 2023 houdende Gemeentelijke Holding nv in vereffening - kennisname agenda algemene vergadering 28 juni 2023. |
Art. 2: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van Gemeentelijke Holding nv in vereffening die zal behandeld worden op de algemene vergadering van 28 juni 2023:
|
Art. 3: |
De heer Peter Declercq, schepen, wonende te Steenberglos 8, 9890 Gavere aan te duiden als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening op 28 juni 2023. |
Art. 4: |
De heer Denis Dierick, burgemeester, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening op 28 juni 2023. |
Art. 5: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening op 28 juni 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 6: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan Gemeentelijke Holding nv in vereffening, Kunstlaan 56 B4C, 1000 Brussel, uitsluitend per e-mailadres avgh@quinz.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 3°, 249, 260, 261 en 262.
De Vlaamse Regering keurde op 30 maart 2018 het besluit over de beleids- en beheerscyclus definitief goed. Dit besluit geeft uitvoering aan de aangepaste regels over de beleids- en beheerscyclus die zijn opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en vertaalt een aantal verbetervoorstellen uit de evaluatie van BBC. Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels geeft op zijn beurt uitvoering aan het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.
De jaarrekening 2022 van het lokaal bestuur van Gavere wordt ter vaststelling voorgelegd. Deze rekening met bijhorende documentatie werd opgemaakt door de financieel directeur en bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en aanvullende documentatie bij de jaarrekening.
Het boekjaar 2022 sluit af met een beschikbaar budgettair resultaat van € 10.361.462, een autofinancieringsmarge van € 2.122.734 en een overschot op de staat van opbrengsten en kosten van € 1.293.916.
Overeenkomstig artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur zorgt de gemeente ervoor dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. Voor 2022 bedroeg het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst aan het OCMW € 912.957. Deze bijdrage is berekend op basis van de autofinancieringsmarge 2022 van het OCMW als aparte budgettaire entiteit.
Het ontwerp van dit beleidsrapport werd tijdig en op zijn minst veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd. De financieel directeur maakte de jaarrekening 2022, inclusief toelichting, tijdig over aan de raadsleden. Dit gebeurde op vrijdag 9 juni 2023 digitaal en op maandag 12 juni 2023 via bedeling door de technische dienst.
Art. 1: | De jaarrekening 2022, zoals gezien in bijlage, wordt vastgesteld. |
Art. 2: | Het deel van de jaarrekening 2022 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 27 juni 2023 wordt goedgekeurd. |
Art. 3: | De volgende resultaten worden goedgekeurd:
|
Art. 4: | De tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW door de gemeente bedroeg in 2022 € 912.957. Deze tussenkomst is berekend op basis van de autofinancieringsmarge 2022 van het OCMW zoals verduidelijkt in de toelichting bij de jaarrekening 2022. |
Art. 5: | Dit besluit te hechten aan het beleidsrapport van de jaarrekening 2022. |
Art. 6: | De jaarrekening 2022 wordt neergelegd op dienst financiële organisatie van het administratief centrum waar iedereen er kennis van kan nemen. De jaarrekening 2022 wordt integraal gepubliceerd op de gemeentelijke website. |
Art. 7: | De jaarrekening 2022 en bijhorende bijlagen zal binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan de Provinciegouverneur en aan het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven digitale vorm. |
De dotaties van de gemeenten voor de hulpverleningszone worden jaarlijks vastgelegd door de gemeenteraad op basis van een akkoord bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenten. De bijdrage van de gemeente Gavere bedraagt voor het 2023 0,80% van de te verdelen dotaties.
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 31 mei 2023 keurde het college van de hulpverleningszone op 31 mei 2023 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2023 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2022 van in totaal 2,2 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2022. De ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).
Een ander belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting aan de recente evoluties inzake de wedde-index. In de oorspronkelijke begroting werden nog de vooruitzichten van april van vorig jaar gehanteerd. De voorliggende budgetwijziging houdt rekening met een aanpassing van deze index in de maanden januari en november 2023, conform de verwachtingen van het Federaal Planbureau van mei 2023. Wat betreft de werkingskosten wordt de begroting van de hulpverleningszone in beperkte mate bijgestuurd.
Aan de ontvangstenzijde worden de geïndexeerde federale dotaties in de begroting ingeschreven. In totaal liggen de federale dotaties 1,1 miljoen euro hoger dan geraamd in de oorspronkelijke begroting. Ook de subsidie van de FOD Volksgezondheid voor de financiering van het ambulancevervoer wordt bijgestuurd en aangepast aan het werkelijke bedrag voor 2023.
Deze aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend moeten worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties opgetrokken dienen te worden, en dat de investeringsdotaties ongewijzigd blijven. Ook de bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet. Een detail van de prognoses per economische rubriek van de ontvangsten en de uitgaven, zowel voor de gewone als de buitengewone dienst, zit in bijlage aan dit besluit.
In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging 2023 en door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel, dient de gemeente Gavere onderstaande dotaties te betalen voor 2023:
Het totaal aan dotaties bedraagt voor 2023 € 460.989,94. Enkel het bedrag van de exploitatiedotatie stijgt met € 5.433. De investeringsdotatie en de bijdrage voor de pensioenen blijven ongewijzigd.
Art. 1: |
De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2023 wordt vastgesteld op € 423.616,00 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2023. De bijdrage voor de pensioenen van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2019 wordt vastgesteld op € 1.356,94 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2023. |
Art. 2: |
De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2023 wordt vastgesteld op het bedrag van € 36.017,00 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2024. |
Art. 3: |
Bovenstaande kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
Art. 4: |
Een eensluidend afschrift wordt bezorgd aan Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70 te 9000 Gent, en de toezichthoudende overheid t.a.v. Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 10° en 296.
De garantie op onze Esxi-server, het kloppende IT-hart van het lokaal bestuur, vervalt in augustus 2023 waardoor een vervanging zich opdringt. De huidige machine voldoet niet meer aan de huidige noden en verwachtingen. De nood aan een betrouwbare up-to-date hardware is tegenwoordig ook van bijzonder belang omdat openbare besturen toch ook in het oog van de hackers zitten.
Voor de offerteaanvraag werd als uitgangspunt de configuratie van onze huidige Esxi-server genomen (het aantal virtuele machines dat er op draaien, de totale opslag capaciteit op dit moment,...). Er werd ook uitdrukkelijk gevraagd om met verder met Dell materiaal te werken. Daarnaast werden de noodzaken die op ons afkomen toegelicht (bv nood aan bijkomende virtuele servers i.f.v. een aantal lopend projecten, capaciteits- en powernoodzaken,...). Wegens de diversiteit aan mogelijkheden en om de visie en opties zo breed mogelijk te houden, kregen de aanbieders de kans om vragen te stellen en voorstellen te doen richting een optimale oplossing. Elke inzender heeft ook meerdere contactmomenten gehad vóór het indienen van zijn offerte met de dienst ICT.
Voor de aankoop werden door de dienst ICT prijzen opgevraagd bij diverse leveranciers, zijnde:
Cipal-Schaubroeck nv wou niet het materiaal aanbieden van Dell dat de dienst ICT in zijn offertevraag had opgenomen en diende geen offerte in.
De volgende leveranciers dienden een offerte in:
De offerte van GDC networks kan niet in overweging worden genomen omdat ze GDC geen antwoord kon bieden aan de complexiteit van de offertevraag. Bovendien kwam het bedrijf met een extreem hoge prijs en een aanbod dat niet voldeed aan de vraag.
Realdolmen en XiteHosting.be zorgden voor een degelijke en adequate offerte. Na afweging van de offertes gaat de voorkeur naar XiteHosting.be. Niet alleen is hun offerte de meest voordelige, maar als enige bedrijf dachten ze proactief mee met de dienst ICT over de vernieuwing. De service die XiteHosting.be aanbiedt i.v.m. jaarlijkse firmware-update van alle systemen en virtuele machines die er op draaien, biedt Realdolmen niet aan. XiteHosting.be kan de gemeente Zwalm als referentie voorleggen waar ze ondertussen in jaar 3 na hun installatie zijn. Zwalm bevestigt hun absolute tevredenheid op vlak van know how en service.
Na detailbespreking bezorgde XiteHosting.be ons zijn eindofferte met nummer #VOFF2023-035 op 24 april 2023 voor een bedrag van € 31.436,21 incl. btw.
De kredieten voor deze opdracht worden voorzien op het investeringsbudget 2023 van de gemeente Gavere en dit bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Op 15 juni 2023 verleende de financieel directeur zijn voorwaardelijk visum.
Art. 1: |
Over te gaan het aankopen van een nieuwe Esxi-server. |
Art. 2: |
De opdracht tot levering van de Esxi-server te gunnen tegen aanvaarde factuur aan XiteHosting.be, Hoefman-Buysse BV, Sparappellaan 19 - 9032 Wondelgem, België, BE 0780.825.551 voor een totaalbedrag van € 31.436,21 incl. btw. |
Art. 3: |
De uitgave wordt ten laste genomen van het investeringsbudget 2023, GBB-ICT, beleidsitem 0119-01 en algemene rekening 240200. In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan wordt daartoe de kredietsleutel met het benodigd bedrag van € 31.436,21 verhoogd. |
Art. 4: |
Afschrift van de beslissing zal overgemaakt worden aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Een van de klimaatadaptatiemaatregelen is het stimuleren van meer groen in private tuinen.
Het aandeel private tuinen in Gavere is aanzienlijk en het vergroenen van deze tuinen levert een bijdrage aan de realisatie van het klimaatplan.
De inwoners van Gavere kunnen reeds jaren via de groepsaankoop van het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen plantgoed aankopen. Het aandeel plantgoed is zeer ruim (hoogstammen, fruitbomen, struiken).
Het gemeentebestuur wil in Gavere meer groen in private tuinen en dit via een tegemoetkoming bij deelname aan de boomplantactie van het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen. Dit voorstel vervangt de jaarlijkse gratis bomenactie die een aantal nadelen/tekortkomingen aangetoond heeft (niet afhalingen, beperkt in keuze door administratieve beperkingen, enkel bomen, plaatsgebrek in de tuin voor bomen,....).
Er wordt voorgesteld om per (Gavers) adres 20 euro subsidie te verlenen en dit telkenmale men deelneemt aan de jaarlijkse boomplantactie voor een minimum bestelbedrag van 30 euro.
De gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur steunde dit voorstel tijdens de bespreking in de vergadering van 22 februari 2023.
Voor de boomplantactie werd jaarlijks een krediet voorzien van € 16.000 op de budgetsleutel ACT-254/0680-00/600230. Dit krediet wordt 'herbestemd' als toelage voor gezinnen die deelnemen aan de boomplantactie van het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen.
Art. 1: |
Met ingang van 1 juli 2023 verleent het gemeentebestuur per adres in Gavere die deelneemt aan de boomplantactie van Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen een subsidie. |
Art. 2: |
Het subsidiebedrag bedraagt per deelname aan de boomplantactie € 20 per adres in Gavere. |
Art. 3: |
De subsidie wordt automatisch verrekend bij de betaling van het bestelde plantgoed. |
Art. 4: |
Deze subsidie wordt opgenomen in het overzicht van de werkingssubsidies op basis van een gemeentelijk reglement. Het jaarlijkse krediet van € 16.000 wordt daartoe verschoven in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van ACT-254/0680-00/600230 naar ACT-257/0349-00/649200. |
In het kader van de opdracht "Heraanleg Markt en voortuin gemeentehuis" werd door studiebureau Sweco een onderzoek uitgevoerd m.b.t. het invoeren van een parkeerbeleid in het kerngebied van Gavere. Deze studie resulteerde in een concept op maat van Gavere, waarbij niet wordt gekozen voor betalend parkeren, maar wel voor het invoeren van een blauwe zone (1 uur op de Markt, 2 uur in het kerngebied rond de Markt), gecombineerd met ultrakort parkeren (shop & go - 30 minuten):
Art. 1: |
De retributie op het parkeren van voertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg gaat in vanaf 1 januari 2023 en geldt voor onbepaalde duur. |
Art. 2: | Dit retributiereglement heeft betrekking op het parkeren van voertuigen op plaatsen waar parkeren toegelaten is in de blauwe zone of waar een blauwe zone-reglementering van toepassing is. Onder openbare weg verstaat men de wegen en hun trottoirs of nabijgelegen bermen die eigendom zijn van de gemeentelijke, provinciale of gewestelijke overheden. Onder met een openbare weg gelijkgestelde plaatsen verstaat men de parkeerplaatsen gelegen op de openbare weg, zoals vermeld in artikel 4, § 2, van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten. |
Art. 3: |
Het parkeren van voertuigen op plaatsen waar parkeren toegelaten is in de blauwe zone of waar een blauwe zone-reglementering van toepassing is, is gratis voor de maximale duur zoals voorzien in het politiereglement en zoals aangegeven op de verkeersborden. Het bedrag van de retributie bedraagt: een forfaitair bedrag van 25,00 euro per dag voor elke periode die langer is dan deze die gratis is. De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig van de parkeerschijf, of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, overeenkomstig artikel 27.1.1 van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 gewijzigd op 9 januari 2007. Op de parkeerplaatsen die zijn uitgerust met sensoren of camera's, wordt de parkeertijd vastgesteld uit de gegevens ontvangen van deze detectoren en camera's. Deze registratie vervangt de controle van de parkeerschijf. |
Art. 4: | Deze reglementering is niet van toepassing in de blauwe zone 2u voor de bewoners die een officiële bewonerskaart bekomen hebben overeenkomstig het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart (cf. bijlage aan dit retributiereglement betreffende regeling bewonerskaarten). Deze reglementering is evenmin van toepassing in de blauwe zone 2u voor de toekomstige bewoners die volgens de voorwaarden bepaald in artikel 11§2 van dit retributiereglement een tijdelijke bewonerskaart bekomen hebben. Per wooneenheid kan maximum één tijdelijke bewonerskaart worden uitgereikt. Deze reglementering is evenmin van toepassing in de blauwe zone 2u voor personeelsleden van het lokaal bestuur Gavere die volgens de voorwaarden bepaald in artikel 11§3 van dit retributiereglement een parkeerkaart personeel lokaal bestuur Gavere bekomen hebben. Deze reglementering is evenmin van toepassing in de blauwe zone 2u en kortparkeren 1u voor houders van een servicekaart die volgens de voorwaarden bepaald in artikel 11§4 van dit retributiereglement een servicekaart bekomen hebben. |
Art. 5: | Een retributie volgens art. 3 wordt gevestigd op de parkeerplaatsen waarvan de parkeerduur beperkt is tot maximum 30 minuten (Shop&Go parkeerplaatsen). Een gemeentelijke parkeerkaart – zoals de bewonerskaart - of een parkeerkaart voor personen met een handicap zijn niet geldig op deze parkeerplaatsen. Met een bewonerskaart, servicekaart of een parkeerkaart voor personen met een handicap kan ook maximum 30 minuten geparkeerd worden. Deze parkeerplaatsen waarvan de parkeerduur beperkt is tot maximum 30 minuten zijn ter plaatse aangeduid met aangepaste signalisatie. |
Art. 6: | Een retributie volgens art. 3 wordt gevestigd op de parkeerplaatsen waarvan de parkeerduur beperkt is tot maximum 1 uur (Kort parkeren 1uur). Een bewonerskaart of een parkeerkaart voor personen met een handicap zijn niet geldig op deze parkeerplaatsen. Met een bewonerskaart of een parkeerkaart voor personen met een handicap kan ook maximum 1 uur geparkeerd worden. Deze parkeerplaatsen waarvan de parkeerduur beperkt is tot maximum 1 uur zijn ter plaatse aangeduid met aangepaste signalisatie. |
Art. 7: | Een retributie volgens art. 3 wordt gevestigd op de parkeerplaatsen waarvan de parkeerduur beperkt is tot maximum 2 uur (blauwe zone). Een bewonerskaart, servicekaart of een parkeerkaart voor personen met een handicap zijn geldig op deze parkeerplaatsen. |
Art. 8: | De parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen binnen de blauwe zone mogen enkel ingenomen worden met een maximumduur van 2 uur. Met een bewonerskaart, servicekaart of een parkeerkaart voor personen met een handicap kan ook maximum 2uur geparkeerd worden. Deze parkeerplaatsen waarvan het parkeren wordt voorgehouden voor het opladen van elektrische voertuigen zijn ter plaatse aangeduid met aangepaste signalisatie. |
Art. 9: | Als de parkeerschijf, gemeentelijke parkeerkaart of parkeerkaart voor personen met een handicap niet zichtbaar achter de voorruit van het voertuig is geplaatst, of als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, of in geval de gebruiker de pijl niet op het streepje plaatst dat volgt op het tijdstip van aankomst, of indien de gebruiker de aanduidingen wijzigt zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten, wordt de gebruiker steeds geacht te kiezen voor de betaling van het in artikel 3 bedoelde forfaitaire tarief. Bij toepassing van het hierboven vermelde forfait, zal de aangestelde van de gemeente een uitnodiging om de retributie te betalen aan de voorruit van het voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig aanbrengen. De retributie moet betaald worden overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het ticket. |
Art. 10: | Zijn vrijgesteld voor het betalen van een retributie:
|
Art. 11: | Parkeerkaarten § 1. Bewonerskaart Inwoners van de gemeente die voldoen aan de voorwaarden inzake residentieel parkeren, zoals vastgelegd in het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart, kunnen één bewonerskaart per wooneenheid bekomen met onbeperkte geldigheidsduur (cf. bijlage aan dit retributiereglement betreffende regeling bewonerskaarten). § 2. Tijdelijke bewonerskaart Personen kunnen een tijdelijke bewonerskaart bekomen op vertoon van een bewijs van aanvraag tot domiciliewijziging, afgeleverd door de dienst Burgerzaken (cf. bijlage aan dit retributiereglement betreffende regeling bewonerskaarten). Er kan maximaal één tijdelijke bewonerskaart worden afgeleverd per domicilieadres. De tijdelijke bewonerskaart is geldig voor de duur van drie maanden, aanvang nemend op de datum van aanvraag. De tijdelijke bewonerskaart is één maal verlengbaar voor de duur van drie maanden § 3. Parkeerkaart personeel lokaal bestuur Gavere (gemeentelijke parkeerkaart) Personeelsleden van het lokaal bestuur Gavere kunnen een parkeerkaart aanvragen. Deze kaart is enkel geldig op de voorziene parkeerplaatsen. § 4. Servicekaart Zelfstandigen en vrije beroepen die voor het uitoefenen van hun activiteiten binnen de blauwe zone moeten parkeren, kunnen een servicekaart aanvragen. Het aantal aanvragen per jaar is beperkt tot 1 aanvraag, waarbij 1 kaart per maand/BTW-nummer kan worden toegewezen (aanvraag in januari geeft recht op 12 kaarten, een aanvraag in juli geeft nog recht op 6 kaarten). De kaarten kunnen vrij gedurende het volledige jaar worden gebruikt. |
Art. 12: | Bewonerskaarten worden schriftelijk aangevraagd bij de gemeente. Voor de bewoners gelden volgende voorwaarden om een bewonerskaart te kunnen aanvragen:
Hiervoor gelden de volgende modaliteiten:
|
Art. 13: | Servicekaarten worden schriftelijk aangevraagd bij de gemeente. Voor de zelfstandigen en vrije beroepen gelden volgende voorwaarden om een servicekaart aan te kunnen vragen:
Hiervoor gelden de volgende modaliteiten:
|
Art. 14: | Vernietiging, verlies of diefstal van de bewonerskaart. |
Art. 15: | Vastgesteld misbruik van de bewonerskaart en servicekaart.
|
Art. 16: | De retributie is hoofdelijk verschuldigd door de houder van de nummerplaat. De retributie is verschuldigd zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de tijd die toegelaten is zoals voorzien in het politiereglement en zoals aangegeven op de verkeersborden of zodra vastgesteld wordt dat er misbruik wordt gemaakt van de bewonerskaart. De retributie is betaalbaar door overschrijving op de rekening van de gemeente of aangestelde opdrachtnemer/concessiehouder. |
Art. 17: | Bij gebrek aan betaling van de retributie binnen de voorgeschreven termijn zoals aangeduid op de retributie, wordt de éérste herinnering gratis verzonden aan de nummerplaathouder door de beheerder van de gegunde parkeerplaatsen. |
Art. 18: | Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 19: | Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 houdende vaststellen van een retributie op het tijdelijk parkeren in de blauwe zone en het parkeren met beperkte parkeertijd (vervangen gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2022) wordt opgeheven met ingang van heden en vervangen door onderhavig reglement. |
Art. 20: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst infrastructuur, de dienst administratieve organisatie, de dienst financiële organisatie en de financieel directeur. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, artikel 5.
De gemeentelijke adviesraden voor cultuur (cultuurplatform) en voor toerisme en erfgoed stellen voor om volgende trage wegen een officiële straatnaam te geven op basis van het gebruik en/of natuurlandschappelijke relevantie. De adviesraad voor toerisme en erfgoed (VVV 't Gaverland) en de gemeentelijke adviesraad voor cultuur (cultuurplatform) gaven een advies betreffende de naamgeving van deze trage wegen.
Door het college van burgemeester en schepenen worden nog twee alternatieve voorstellen gedaan voor trage weg 31 (Steegerken - 't Ketsken) en trage weg 35 (Bavopad - Akkerwegel).
Nr. |
Ligging van de Trage Weg (TW) |
Lengte |
gebruik |
voorgestelde naam |
toelichting bij voorstel van straatnaam |
1 |
Trage weg tussen Evenakkerstraat en Wassenkerkhofstraat | 380 | Veel in gebruik als “beweegparcours” door wandelaars en fietsers | Dreekenshoek of Dreekenspad | Bron voor naamgeving: Dreekenshoek: gevonden in Artikel AMOK van december 2003 (20ste penningcohier van Wassene) |
2 |
Trage weg tussen Populierkensweg en Hullestraat | 220 | Unieke "doorsteek" enkel voor wandelaars. Biedt de mogelijkheid om wandellussen te maken die Vurste, Gavere en Dikkelvenne verbinden. Mooi brugje over de Lange Meerbeek. | Lackemoortelweg | Bron voor naamgeving: OSM (Open Street Map) als enige bron voor naamgeving - in de atlas der Buurtwegen: "Sentier n° 48" |
3 |
Trage weg tussen Lindeboomstraat en Biestjeslos | 320 | Doorsteek | Lenacker | Bron voor naamgeving: Oude plaatsnaam uit 1284 (uit documenten Pastoor E. De Kinder uit Vurste) |
4 |
Trage weg tussen Bukkestraat en kerkhof Vurste | 500 | Loopt langs een van de langste gemetste ommuringen van Vlaanderen. | Minnepad | Bron voor naamgeving: nieuwe naamgeving op basis van romantische sfeer die hangt over dit pad: nl werd/wordt gebuikt door verliefde koppeltje om af te spreken… |
5 |
Trage weg tussen Hofvijverstraat en trekweg (Semmerzake) | 810 | Aardeweg gebruikt als rechtstreekse verbinding naar Schelde vanuit dorp Semmerzake | Bloedmeerspad | Bron voor naamgeving: historisch - Slag bij Gavere 1453 "De massale afslachting leverde een dermate immens bloedbad op, dat er in de volksmond in Semmerzake nog lang plaatsnamen als ‘Bloedmeersen‘ en ‘Rode Zee’ of de ‘Roozee’ in zwang zouden geweest zijn. Wetenschappers hebben echter hierover niets overtuigends teruggevonden in geschriften."(persblog.be – Verhalen uit en over Gent) |
6 |
Trage weg tussen Grenadierslaan en vorige trage weg (slag Duportail) | 750 | Deze weg is een verlengstuk o.a. voor fietsers uit Merelbeekse Scheldevallei | Taerwemeerschpad | Bron voor naamgeving: in de Semmerzaakse Scheldemeersen ligt een natuurreservaat met dezelfde naam: Taerwemeersch. |
7 |
Trage weg tussen trekweg (Semmerzake) en vorige trage weg (slag Duportail) | 720 | Doorsteek naar de Schelde; natuurbeleving | Grotenbroekpad | Bron voor naamgeving: gebied "Grotenbroek" |
8 |
Trage weg tussen Hofvijverstraat (trage weg) en trekweg | 330 | Natuurbeleving | Boomstamwegel | Bron voor voorstel benaming: - OpenStreetMaps: Huysstedeken. Nieuwe benaming i.f.v. de ondergrond van deze TW nl boomstammetjes |
9 |
Trage weg tussen Palmstraat en Kriephoekstraat | 520 | Intens gebruikt pad | Peugem | Bron voor naamgeving: naam gegeven via overlevering door plaatselijke oudere bewoners, verwijzend naar de omgeving "Peugem" (zo uitgesproken) |
10 |
Trage weg tussen Berggatstraat en Grotenbroekstraat | 230 | Verbinding via bos met hoogteverschil: natuurbeleving. | Fonteynwegeling | Bron voor naamgeving: Topografische kaart Vandermaelen (1846-1854): "de Groote Fonteyne" |
11 | Trage weg tussen Berggatstraat en Schokkaertstraat | 80 | Lokale verkorting voor wandelaars | Gootje | Bron voor naamgeving: in de atlas der Buurtwegen: "Sentier n° 41" en in OSM: "Gootje" |
12 | Trage weg tussen Kleine Hulle en Assels | 155 | Veilige verbinding voor wandelaars naar de Wilgenstraat | Hoekje om | Bron voor naamgeving: de vorm van deze trage weg geldt als uitgangspunt voor de nieuwe naamgeving: " een rechte hoek" . |
13 | Trage weg tussen Vluchtenboerstraat (bekken) en Openveldstraat | 740 | Beleving van hoge, open kouter met panoramisch zicht op Gavere | Hoge Weg | Bron voor naamgeving: in de atlas der Buurtwegen: "Chemin n° 13"- een brede weg over een hoge kouter: nieuwe naam: Hoge Weg |
14 | Trage weg tussen Tonnekestap en vorige trage weg | 500 | Doorsteek opgenomen in vele wandeltochten | Het Losken | Bron voor naamgeving: POPP kaart: op de plaats van de huidige trage weg: Vluchtenboerlos staat "Het Losken". Deze naam wordt nu behouden voor de verbinding Hoge Weg-Tonnekestap |
15 | Trage weg tussen verlengde Baaigemstraat en Vluchtenboerstraat | 550 | Beleving van open kouter en panoramisch zicht op Gavere | Den Boom | Bron voor naamgeving: POPP kaart naam van het vroeger gehucht: "Bom Straet" |
16 | Trage weg tussen Hofkouterstraat en verlengde Openveldstraat | 240 | Openheid voor de wijk en de scouts naar de open kouter | Vleermuispad | Bron voor naamgeving: verwijzend naar de in Gavere-Dikkelvenne goed gekende scoutsgroep die daar haar lokalen heeft. |
17 | Trage weg tussen Sint-Amandswijk en Eeckhoutstraat | 350 | Belangrijke uitbreiding voor een veilige wandelweg ook voor mindervaliden in Gavere | Melkbaantje | Openheid voor de wijk en de scouts naar de open kouter |
18 | Trage weg tussen Warande en Molenstraat | 100 | Veel gebruikte doorsteek; deel van veilige wandeling voor mindervaliden in Gavere | Tonuspad | Bron voor naamgeving: verwijzing naar de reuzen van de Peerdekouter |
19 | Trage weg tussen Molenstraat en Middelwijk | 95 | Veel gebruikte en veilige doorsteek tussen Middelwijk en hoofdweg nl. Molenstraat; deel veilige wandeling voor mindervaliden | Tonia's wegel | Bron voor naamgeving: verwijzing naar de reuzen van de Peerdekouter |
20 | Trage weg tussen Hofmeerspad en Halsberg | 165 | Mooi kort en heel steil laantje, dat erg gegeerd wordt door mountainbikers. | Walwegel | Bron voor naamgeving: dit heel steil stukje brede trage weg, werd vroeger in de volksmond "walkeiwegel" of kortweg "walwegel" genoemd. Het verwijst naar de afkorting van de Halsberg naar de wal achter het kasteel Grenier. |
21 |
Trage weg tussen Saksenboomstraat en Heilige Donatusstraat | 420 | Brede weg over hoge kouter | Vaerenkouterweg | Bron voor naamgeving: op de Popp-kaart staat het hele gebied bekend als "Vaerenkauter"- op OSM start deze trage weg vanaf de H. Donatuskapel met bankje, kruist de Saksenboomstraat en loopt versmald tot bijna aan de Provinciebaan |
22 |
Trage weg tussen Saksenboomstraat en Provinciebaan |
75 |
Trage 21 en 22 vormen één geheel. |
Vaerenkouterweg |
Bron voor naamgeving: op de Popp-kaart staat het hele gebied bekend als "Vaerenkauter"- op OSM start deze trage weg vanaf de H. Donatuskapel met bankje, kruist de Saksenboomstraat en loopt versmald tot bijna aan de Provinciebaan |
23 |
Trage weg tussen Steenberglos en Eikstraat | 215 | Is één lange wegel naar de Dikkelvense Scheldemeersen. Je loopt van de bebouwing meteen de weids natuur in | Paddenwegel | Bron voor naamgeving: verbinding vanaf de Kerkstraat naar de drassige scheldeweiden waar de reigers naar hartenlust padden en kikkers vangen. |
24 |
Trage weg tussen Steenberglos en Kerkstraat | 155 | Trage weg 23 en 24 vormen één geheel. |
Paddenwegel |
Bron voor naamgeving: verbinding vanaf de Kerkstraat naar de drassige scheldeweiden waar de reigers naar hartenlust padden en kikkers vangen. |
25 |
Trage weg tussen Kouterstraat en Boechoutestraat |
285 |
Natuurbeleving |
Hollebolle |
Bron voor naamgeving: naam op OSM: Bochouteweg doch het heet daar allemaal Bochoute of Boechhoute. Nieuwe benaming: Hollebolleweg: de verbinding tussen de Zavelputstraat (Kouterstraat) en de Boechoutestraat is grotendeels een holle weg. Een holle weg is een opmerkelijke geografische verschijning. Gezien een deel hol is en een deel min of meer bol, voor de luchtigheid: "Hollebolleweg". |
26 |
Trage weg tussen Blokstraat en Boechoutestraat |
140 | Doorsteek | Konijnenpad | Bron voor naamgeving: geen aanduidingen op historische kaarten. De bevraging van de eigenaar dhr. Bruno Jeurissen die eigenaar is van de aanliggende gronden aan beide zijden van deze trage weg levert de naam Konijnenpad op. Er zitten nl enorm veel konijnen in die buurt die ook over het pad huppelen. |
27 |
Trage weg tussen Hoogstraat en Wieleman |
210 | Enig overblijvend deel van een lange Trage weg die liep van de basisschool van Dikkelvenne over de Nijverheidsstraat tot aan het gehucht de Rotse. | Lampenhovewegel | Bron voor naamgeving: op OSM staat Lampenhoveweg verwijzend naar het hof Ten Lampenhove dat daar ooit gestaan heeft. De nieuwe kleine verkaveling met ingang langs de Nijverheidsstraat kreeg recent de naam Ten Lampenhove. |
28 |
Trage weg tussen Kasteelstraat en Bossemstraat |
110 |
Afkorting voornamelijk voor wandelaars |
't Smalpad |
Bron voor naamgeving: op OSM staat "Bossemweg" naar de aanliggende straat die Bossemstraat heet. Om verwarring en herhaling te vermijden een nieuwe naam " 't Smalpad", dit heel smal paadje snijdt een serieuze hoek af tussen de Kasteelstraat en de Bossemstraat. Deze afkorting is in de Atlas der Buurtwegen een deel van een langere "Sentier nr. 43" |
29 |
Trage weg tussen Kerkhofstraat en Hulstraat |
300 |
Eeuwenoude voetweg door de kouter, die gered werd door de herziening van het woonuitbreidingsgebied aldaar. |
Gaverweg |
Bron voor naamgeving: is een deel van een eeuwenoude voetweg die vroeger door de inwoners van het huidige Kruisem werd gebruikt om naar de markt in Gavere te gaan. |
30 |
Trage weg tussen Biesstraat en Burgemeester P. Ceuterickstraat |
|
Functioneel stukje voetweg |
Meuleveld |
Bron voor naamgeving: plaats zo genoemd naar de toen aanwezige 'watermeulen' die er stond en terug te vinden op kaarten van de 18de eeuw. |
31 |
Trage weg tussen Tempelstraat en Veldstraat |
55 |
Doorsteek | Steegerken | Bron voor naamgeving: een naam uit de volksmond en afgeleid van het verwante 'steeg': een nauw straatje of paadje. College: ook in de volksmond gekend als 't Ketsken |
32 |
Trage weg tussen Bosstraat en Hundelgemsesteenweg |
680 |
Mooie trage weg tussen de akkers aan de achterkant van het Blauw Kasteeltje. | Wittelingweg | Bron voor naamgeving: in de Popp-kaart (1842-1879) staat de naam Wittelingweg. De weg komt ook voor in de Villaretkaart (1745-1748) en de Ferrariskaart (1777) echter zonder benaming, In de atlas de Buurtwegen is dit "Sentier 24". |
33 | Trage weg tussen Torrekenstraat en trage weg zonder naam (B10) |
600 | Mooie doorsteek langs oude militaire installaties en bunkers van de "Munte cauter" | Doorn | Bron voor naamgeving: in de Popp-kaart (1842-1879) op die plaats: "Doornweg". Naam voor deze trage weg verkort naar "Doorn" |
34 | Trage weg tussen Baaigemstraat en Prinsenmolenstraat |
290 | Mooie doorsteek met hoogteverschil | Zavelberglos | Bron voor naamgeving: in de Popp-kaart (1842-1879) staat de naam "Zavelberglos" allicht verwijzend naar zavelwinning, Deze naamgeving behouden voor deze trage weg. |
35 | Trage weg tussen Baaigemstraat en Wilgenstraat |
430 | Goed onderhouden doorsteek, ideaal voor mountainbikers | Bavopad | Bron voor naamgeving: in de Popp-kaart (1842-1879) heet het hele gebied: "Raebaecker". Er zijn verschillende parallelle verbindingen tussen de Baaigemstraat en de Wilgenstraat. Eén daarvan heet al "Raapakkerlos" (OSM) en de andere is de bekende trage weg "Dikvijverswegel". De nieuwe naam verwijst naar de patroonheilige van de kerk van Baaigem: Bavo, dus "Bavopad" Alternatief voorstel college: Akkerwegel |
Art. 1: |
De straatnamen voor de hierna opgenoemde trage wegen voorlopig als volgt vast te leggen:
|
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het houden van een onderzoek de commodo et incommodo. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling vrije tijd en afdeling ruimte. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de gemeentelijke adviesraad voor toerisme en erfgoed en de gemeentelijke adviesraad voor cultuur. |
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
Het regionaal mobiliteitsplan (RMP) kadert binnen "basisbereikbaarheid", de Vlaamse visie op mobiliteit. Met basisbereikbaarheid zet Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer waarin het combineren van verschillende vervoermiddelen centraal staat. Voor de realisatie van basisbereikbaarheid werden de driehonderd Vlaamse steden en gemeenten opgedeeld in 15 vervoerregio’s. Binnen deze vervoerregio’s werken de gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio.
De vervoerregio Gent heeft een voorlopig ontwerp RMP uitgewerkt. Dit plan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar (met een doorkijkperiode van 30 jaar) vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau, en dat voor alle vervoerswijzen. In dit voorlopig ontwerp RMP werd rekening gehouden met het ontwerp plan-MER. Het ontwerp plan-MER bevat de rapportage over de milieueffectenbeoordeling die bij de opmaak van het voorlopig ontwerp RMP mee in overweging werd genomen.
De voorbereiding van dit ontwerp RMP voor Vervoerregio Gent werd voorbereid door de verschillende organen van de vervoerregio: de ambtelijke werkgroep, team MOW, de vervoerregioraad en het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Gent. De oriëntatienota werd goedgekeurd op de vervoerregioraad van 7 juli 2020. Vervolgens werden de visienota en een ontwerp synthesenota voorgelegd ter kennisname aan de vervoerregioraad op resp. 28 januari 2022 en 21 oktober 2022.
Daarbij werd een participatietraject doorlopen in overeenstemming met het participatieplan dat op de vervoerregioraad van 4 december 2019 en 4 april 2021 werd goedgekeurd. De participatie gebeurt/gebeurde in de vorm van mobiliteitsateliers, mobiliteitscafés, logistieke werkgroepen, bevragingen van burgers en gemeenteraadsleden.
De minister heeft op 8 mei 2023 het ontwerp RMP goedgekeurd.
Om het RMP definitief vast te stellen dienen nog volgende stappen doorlopen te worden:
De vervoerregioraad heeft volgende bezorgdheden geformuleerd op het ontwerp regionaal mobiliteitsplan:
De vervoerregioraad volgende opmerkingen heeft op het voorlopig ontwerp RMP:
Art. 1: |
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan het ontwerp regionaal mobiliteitsplan, zoals gezien in bijlage, onder de voorwaarde dat rekening wordt gehouden met de bezorgdheden en opmerkingen van de vervoerregioraad. |
De Steenweg te Asper is dringend aan vernieuwing toe.
Met het collegebesluit van 24 augustus 2020 ging het college akkoord met het gunningsvoorstel van Farys voor het aanstellen van studiebureau Lobelle voor de opmaak van een ontwerpdossier voor Dwars door Asper.
Via participatie en de samenwerking met een klankbordgroep bestaande uit inwoners van Asper werd samen met het studiebureau een gedragen ontwerp opgemaakt.
Samen met rioolbeheerder Farys en studiebureau Lobelle werd een ontwerp en bestek opgemaakt met als referentie BD-01-AP-128-ACT-362.
De uitgave voor de totale opdracht wordt geraamd op € 2.954.957,90 excl. btw onderverdeeld als volgt:
De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-362 (ACT-362).
Art. 1: |
Het ontwerp voor de doortocht Dwars door Asper, omvattende het grondplan, dwarsprofielen en lengteprofielen, wordt goedgekeurd zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Het bestek met nr. BD-01-AP-128-ACT-362 en de raming voor de opdracht “Dwars door Asper”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming voor het gemeentelijke aandeel bedraagt € 810.396,18 excl. btw of € 980.579,37 incl. 21% btw (€ 170.183,20 btw medecontractant). |
Art. 3: |
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure. |
Art. 4: |
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau. |
Art. 5: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-362 (ACT-362). |
Art. 6: |
Afschrift van dit besluit wordt aan Farys en aan de afdeling interne zaken, dienst financiële organisatie. |
Voor de opdracht “Aanleg fietspad Ten Edestraat” werd een bestek met nr. BD-01-AP-131-ACT-270 opgesteld door Studiebureau Lobelle BV. De lastvoorwaarden zijn opgenomen in dit bestek.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 581.197,08 excl. btw of € 703.248,47 incl. 21% btw (€ 122.051,39 btw medecontractant).
Van deze werken komt een bedrag van € 521.823,28 excl. btw of € 631.406,17 incl. btw in aanmerking voor subsidies.
De gemeente kan e 252.562,47 aan subsidies bekomen via de Provincie Oost-Vlaanderen (subsidie voor fietsvoorzieningen op het lokaal functioneel fietsroutenetwerk - 40% van de subsidiabele posten).
Via de Vlaamse Regering (Kopenhagen-subsidie) heeft de gemeente trekkingsrechten bekomen voor een bedrag van e 291.960,82. Deze trekkingsrechten zullen verdeeld worden over de fietspadendossiers Ten Edestraat en Baaigemstraat-deel 1b. Voor het deel fietspad Ten Edestraat worden deze subsidies geraamd op € 150.228,67.
Het gemeentelijke aandeel voor de aanleg van het fietspad Ten Edestraat wordt geraamd op € 300.457,33 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-270 (ACT-270).
Art. 1: |
Het ontwerp voor de aanleg van het fietspad langs de Ten Edestraat, omvattende het grondplan, dwarsprofielen en lengteprofielen, wordt goedgekeurd, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Het bestek met nr. BD-01-AP-131-ACT-270 en de raming voor de opdracht “Aanleg fietspad Ten Edestraat”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 581.197,08 excl. btw of € 703.248,47 incl. 21% btw (€ 122.051,39 btw medecontractant). |
Art. 3: |
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure. |
Art. 4: |
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau. |
Art. 5: |
Deze opdracht wordt gesubsidieerd door de Provincie Oost-Vlaanderen (subsidie voor fietsvoorzieningen op het lokaal functioneel fietsroutenetwerk) en door de Vlaamse Regering (Kopenhagen subsidie). |
Art. 6: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-270 (ACT-270). |
Art. 7: |
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken, dienst financiële organisatie. |
Het fietspad in de Baaigemstraat is dringend aan vernieuwing toe, voornamelijk de delen buiten de dorpskom van Baaigem.
In het beleidsplan 2020-2025 werd onder beleidsdoelstelling 1 (Gavere, een aantrekkelijke landelijke gemeente), actieplan 131 (Een leefbare en veilige mobiliteit) actie 270 "Fietsvriendelijke gemeente" voorzien.
Deze actie omvat onder meer het deels vernieuwen en deels verbeteren van het fietspad Baaigemstraat.
Het fietspad langs de Baaigemstraat maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF), waardoor de aanleg/vernieuwing van fietsvoorzieningen in aanmerking komen voor subsidiëring via het Fietsfonds.
In het kader van deze subsidieprocedure is het noodzakelijk om een startnota op te maken waarbij de toekomstige visie op het volledige traject wordt vastgelegd. Na de goedkeuring van de startnota wordt dan per (deel)project een (deel)projectnota opgemaakt. Beide nota's (start- en projectnota) dienen voorgelegd te worden aan de Projectstuurgroep (PSG).
Met het collegebesluit van 2 november 2020 werd voor de heraanleg van het fietspad Baaigemstraat studiebureau Goegebeur aangesteld voor het opmaken van een start- en projectnota.
De startnota voor het fietspad Baaigemstraat werd goedgekeurd door de PSG op 30 augustus 2021.
Deze visienota voorziet 3 deelgebieden:
Voor elk van deze deelgebieden voorziet de startnota een visie op de aanleg en uitrusting van het toekomstig fietspad:
Omwille van de grote afstand van het fietspad (en bijgevolg de budgettaire impact), alsook de mogelijke toekomstige wegenis en rioleringswerken, werd beslist om deze legislatuur enkel in deelgebied 2 uitvoering te geven aan de visie van de startnota (nieuw vrijliggend fietspad). Immers dit vrijliggend fietspad kan bij toekomstige riolerings- en wegenwerken behouden blijven.
Omwille van de heel slechte toestand van het fietspad in deelgebied 1b werd er voorgesteld om het huidig fietspad op te breken en te vervangen door een nieuw (breder) tweerichtingsfietspad. Deze werken komen in aanmerking voor subsidiëring via de Kopenhagen subsidies.
Voor beide deelprojecten werd een projectnota opgemaakt en goedgekeurd door de PSG.
Het project "Fietspad Baaigemstraat" werd besproken in de gemeentelijke overlegstructuur voor verkeer en mobiliteit op 28 maart 2022 en 30 november 2022. Er waren geen inhoudelijke opmerkingen op het dossier.
Onderhavig dossier heeft betrekking op het vernieuwen van het fietspad in deelgebied 1b (tussen de Eeckhoutstraat en Baaigemstraat nr. 275).
Tijdens de vergadering van de PSG van 12 juli 2022 werd de projectnota voor het project in deelgebied 1b besproken en goedgekeurd. Het studiebureau maakte daarna het ontwerpplan op.
Dit plan werd op 13 februari 2023 toegelicht aan de bewoners van de Baaigemstraat (deelgebied 1b).
Er werd nadien een aanpassing aangebracht aan het ontwerp m.b.t. de inpassing van het fietspad in de bocht t.h.v. huisnummers 259 en 202-204.
Deze aanpassing werd met de PSG besproken en goedgekeurd op 15 juni 2023.
Het studiebureau Goegebeur maakte het definitief ontwerp op, het bestek met lastvoorwaarden en de raming.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 871.712,60 excl. BTW of 919.150,30 incl. 21% btw (159.521,95€ BTW medecontractant).
Via de Vlaamse Regering (Kopenhagen subsidie) heeft de gemeente trekkingsrechten bekomen voor een bedrag van 291.960,82€. Deze trekkingsrechten zullen verdeeld worden over de fietspadendossiers Ten Edestraat en Fietspad Baaigemstraat-deel 1. Voor het deel fietspad Ten Edestraat worden deze subsidies geraamd op € 150.228.67, de resterende subsidies voor een bedrag van 141.732,15€ komen dan ten voordelen van het fietspad Baaigemstraat.
De werken ten laste van Farys hebben een aandeel van € 112.084,25 excl. btw.
Het gemeentelijke aandeel waarbij de subsidies in mindering zijn gebracht, bedraagt € 777.418,15€ incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-270 (ACT-270).
Art. 1: |
Het ontwerp voor de aanleg van het fietspad Baaigemstraat deelgebied 1b, omvattende het grondplan, dwarsprofielen en lengteprofielen, wordt goedgekeurd zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Het bestek met nr. BD-01-AP-131-ACT-270 en de raming voor de opdracht “Aanleg fietspad Baaigemstraat deel 1b”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 816.247,90 excl. btw of € 861.152,95 incl. 21% btw (€ 149.456,30 btw medecontractant). Het gemeentelijke aandeel rekening houdend met subsidies bedraagt € 584.910,29 incl. btw. |
Art. 3: |
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure. |
Art. 4: |
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau. |
Art. 5: |
De gemeente vraagt subsidies aan bij het Vlaamse Regering volgens de trekkingsrechten voor aanleg en/of verbeteren van fietspaden (subsidie Kopenhagen). |
Art. 6: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-270 (ACT-270). |
Art. 7: |
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken, financiële organisatie. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
De gemeente Gavere sloot in 2019 een samenwerkingsovereenkomst af met De Lijn voor de aanleg van een busknooppunt op het mobipunt, intussen Hoppinpunt genoemd. In deze overeenkomst werd afgesproken dat de zakelijke rechten middels een afzonderlijke overeenkomst geregeld zouden worden.
De gemeenten Gavere sloot in 2021 een overeenkomst houdende vestiging van erfpacht af met De Lijn. Het recht van erfpacht werd onderworpen aan een opschortende voorwaarde, met name dat diende te worden voldaan aan de bepalingen van het Bodemsaneringsdecreet. De partijen verbonden zich ertoe de akte te verlijden binnen de 4 maanden dat voldaan is aan de opschortende voorwaarde.
Notaris Eline Goovaerts stelde in opdracht van de partijen een erfpachtakte op voor de percelen die ingenomen worden door het busknooppunt. Het gaat om delen van de huidige kadastrale percelen:
met een totale oppervlakte van 1845 m².
De gemeente verwerft een accessoir opstalrecht in functie van de halte-infrastructuur, die eigendom is van de gemeente.
Art. 1: |
De akte houdende vestiging van erfpacht tussen de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn en de gemeente Gavere goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen de overeenkomst namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11° en 293.
In punt 4 van het addendum aan de overeenkomst met Flanders Immo JB nv en Fenixco nv werd de volgende erfdienstbaarheid m.b.t. de waterhuishouding afgesproken:
"De wadi zoals opgenomen in de omgevingsvergunning (OMV_2020055087 dd 22/03/2021) zal op eigendom van de gemeente gerealiseerd worden (LOT A en lot: 1e afdeling, A1119a). Om deze te kunnen realiseren zal op termijn een opstalrecht verleend moeten worden alsook een erfdienstbaarheid van de gemeente aan de private partner zodat zijn waterhuishouding te allen tijde voldoet aan de regelgeving.
De ontwerpakte geeft uitvoering aan deze afspraak en bevat verschillende onderdelen. Voor de gemeente Gavere is enkel "B. Vestiging erfdienstbaarheid betreffende de wadi" van toepassing.
De erfdienstbaarheid heeft betrekking op het overstorten van regenwater afkomstig van woonproject 'Gaverling', gelegen in de Onderstraat, naar een wadi gelegen op de percelen Gavere, 1e afdeling, sectie 1, nr. 1119 B P0000 en nr. 1127A P000, eigendom van de gemeente Gavere.
Art. 1: | De ontwerpakte, opgemaakt door de geassocieerde notaris Verbist uit Gent, in het kader van de publiek-private samenwerking woonproject Onderstraat en gemeentelijk park, goed te keuren, zoals gezien in bijlage, meer bepaald deel "B. Vestiging erfdienstbaarheid betreffende de wadi". |
Art. 2: | De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen de akte te ondertekenen. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Op 28 juni 2021 werd een verkavelingsvergunning afgeleverd om een perceel te verdelen in 2 kavels voor open bebouwing met plaatselijke wegverbreding.
In de vergunning is als last opgenomen dat de vergunninghouder ertoe gehouden is om lot 3 (zie opmetingsplan), zijnde een strook grenzend aan de Oude Pastorijstraat, op te nemen in de gemeenteweg en ten kosteloze titel af te staan aan de gemeente ter realisatie van de nieuwe rooilijn.
Het betreffend perceel is volgens het kadaster bekend onder Vurste - 3de afdeling sie A nr. 213C, ingevolge prekadastratie genummerd 213F, met een oppervlakte van 29m²,zoals dit goed staat afgebeeld als lot 3 op een blijkens verklaring van partijen, ongewijzigd - opmetingsplan, opgemaakt door landmeter-expert Wouter De Maegt.
Art. 1: |
De ontwerpakte met betrekking tot de kosteloze grondafstand van een perceel grond (lot 3) gelegen Oude Pastorijstraat z/n, volgens het kadaster bekend onder Vurste - 3de afdeling sie A nr. 213C, ingevolge prekadastratie genummerd 213F met een oppervlakte van 29m², goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De grond wordt geaffecteerd aan het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Art. 3: |
De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 4: |
De FOD Financiën in te lichten over de opname van het perceel in het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41.
Bijzondere algemene vergadering van 14 maart 2023 betreffende goedkeuring van de renovatiewerken.
Gemeente Gavere is mede-eigenaar in Residentie Scheldegalm en heeft hiervan 240 aandelen op 1000, opgesplitst in 152 aandelen voor de kelderruimten van de bibliotheek en 88 aandelen voor de bibliotheek zelf. Renovatiewerken aan de buitenschil dringen zich op en bestaan uit:
Er werd door de syndicus een prijsvraag gelanceerd en de hierna volgende firma's werden uitgenodigd om een offerte in te dienen (detail terug te vinden in het verslag van de bijzondere algemene vergadering van 14 maart 2023):
Firma De Vroe diende de economisch meest voordeligste offerte in, zijnde € 636.298,00 excl. BTW.
Het ereloon van de architect bedraagt € 44.540,88 excl. BTW, waarvan reeds € 20.917 werd gevorderd aan de mede-eigenaars.
Het gemeentelijk aandeel bedraagt € 47.011,51 excl. BTW zijnde € 56.883,93 incl. 21% BTW.
Een eerste schijf van 50% wordt per 1 juni 2023 opgevraagd.
Een 2de schijf van 50% wordt per 1 september 2023 opgevraagd (of later indien de werken later aanvatten).
Art. 1: | De opdracht tot het uitvoeren van de renovatiewerken en het voorstel van het gemeentelijk aandeel in deze opdracht t.b.v. € 47.011,51 excl. BTW of € 56.883,93 incl. BTW, worden goedgekeurd zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De kredieten voor deze opdracht worden voorzien in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing van het investeringsbudget 2023, op budgetcode 0703-00/AR 22100/GBB-INF. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11° en 56 §3 1° en 8° b).
Vzw KISP gebruikt al vele jaren lokalen van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver - vestiging Gavere.
Uit een overleg met vzw KISP blijkt o.a. dat
De laatste versie van de gebruiksovereenkomst dateert van 2010 en is aan actualisatie toe.
De aanwezigheid en het aanbod van vzw KISP in Gavere wordt als een meerwaarde ervaren. Het college stelt daarom voor om de lokalen verder tegen dezelfde prijs ter beschikking te stellen.
De vraag van vzw KISP kan niet ingepast worden binnen de voorwaarden bepaald in het huishoudelijk reglement. Zodoende dient de gemeenteraad te beslissen over de toestemming en de voorwaarden tot gebruik.
Art. 1: | Lokalen van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver - vestiging Gavere - in gebruik te geven aan vzw Katholieke Instituten voor Sociale Promotie (KISP), met zetel te Industrieweg 228 te 9030 Mariakerke. |
Art. 2: | De overeenkomst voor het gebruik van de lokalen vast te stellen, zoals gezien in bijlage. De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de gebruiksovereenkomst namens de gemeente Gavere te ondertekenen. |
Art. 3: | Het 'collegebesluit van 22 januari 2010 houdende ter beschikking stellen van lokalen van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver aan Centrum voor Volwassenenonderwijs, afdeling Gavere - vaststellen overeenkomst' wordt opgeheven. |
Art. 4: | Een afschrift over te maken aan:
|
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37.
Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Meer specifieke afspraken worden, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de afsprakennota.
Het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de afsprakennota) is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: | Het schoolreglement (inclusief afsprakennota) vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de afsprakennota wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022 houdende gemeentelijke basisschool De Vierklaver - vaststellen schoolreglement (inclusief afsprakennota) (vervangen gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022). |
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: |
Het arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver, zijnde De Vierklaver A en De Vierklaver BGV, vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van het arbeidsreglement wordt tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de personeelsleden. |
Art. 3: |
Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op het schoolsecretariaat. |
Art. 4: |
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 september 2023 het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 houdende Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - vaststellen arbeidsreglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2021). |
Art. 5: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A en in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV vond de telling voor de organisatie van het schooljaar 2023-2024 plaats op 1 februari 2023.
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het kleuteronderwijs:
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het lager onderwijs:
In het 5de leerjaar zitten 33 leerlingen. Er is een te kort is van 7 lestijden om het 5de leerjaar voltijds te kunnen opsplitsen.
Er zijn vermoedelijk 9 lestijden vanuit het lerarenplatform. Er zijn 3 lestijden te kort om een halftijdse job te kunnen aanbieden.
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV kunnen in het kleuteronderwijs:
In vestiging Baaigem zijn er 12 lestijden te kort om de oudste kleuters halftijds te ontdubbelen.
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV kunnen in het lager onderwijs:
In de vestiging Vurste zijn er 2 lestijden te kort om 2 klassen te kunnen maken.
In de vestiging Baaigem zijn er 12 lestijden te kort om de eerste graad halftijds te ontdubbelen.
In de 4 scholen zijn verschillende leerlingen met zorgnoden. Er is nood aan 12 lestijden zorg om deze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.
Om de nascholing Rots en Water te kunnen organiseren worden er 12 lestijden gevraagd.
Met ingang van 1 september 2023 is er een te kort van:
In het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 5 juni 2023 werd een consensus bereikt door de aanwezige leden voor de aanvraag van:
ten laste van het schoolbestuur met ingang van 1 september 2023.
Art. 1: | Het lestijdenpakket lager onderwijs voor het schooljaar 2023-2024 goed te keuren. |
Art. 2: | De aanvraag om met ingang van 1 september 2023
ten laste van het schoolbestuur goed te keuren.
|
Art. 3: | De aanvraag van 12 lestijden voor zorg, te presteren in het kleuter- of lager onderwijs, ten laste van het schoolbestuur goed te keuren. |
Art. 4: | De aanvraag van 12 lestijden voor de opstart van Rots en Water, te presteren in het kleuter- of lager onderwijs, ten laste van het schoolbestuur goed te keuren. |
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (administratieve en financiële organisatie) en de schooldirectie. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 161.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur "komt het de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om een gezamenlijk organogram van de diensten van zowel de gemeente als het OCMW vast te stellen, elk binnen het eigen bevoegdheidsdomein. Het begrip “gezamenlijk” staat voor een identiek voorstel. Dat betekent dat er twee besluiten over eenzelfde voorstel zullen worden genomen".
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van het organogram.
Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 4 mei 2023 en gaf een positief advies.
Het hoog overlegcomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 2 juni 2023 en gaf een gunstig advies.
Het organogram werd op de volgende punten gewijzigd:
De personeelsformatie vermeldt het aantal betrekkingen per graad in voltijdse equivalenten en maakt een onderscheid tussen de statutaire betrekkingen en de contractuele betrekkingen.
Hoewel de besluiten van de Vlaamse regering met betrekking tot de minimale personeelsformatie van gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn onverkort gelden, heeft de decreetgever het begrip in het decreet lokaal bestuur niet hernomen wegens "niet (...) eigentijds en adequaat (...) voor de weergave van de reële personeelsbehoefte en voor het concrete personeelsbeheer". De decreetgever gaat evenwel uit van een vorm van personeelsplanning want hij meent dat "het organogram de vertaling is van het personeelsbehoefteplan dat onder meer het aantal betrekkingen per graad, een vermindering of vermeerdering van het aantal betrekkingen (de behoefte), het afschaffen en de omvorming van betrekkingen voor een welbepaalde dienst aangeeft. De concrete vaststelling van dit personeelsplan (PEP) is een beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie als vermeld in artikel 11, §1, 1°,van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel". De geldende personeelsformaties van gemeente en OCMW zijn gebaseerd op een globaal personeelsbehoeftenplan dat daarna telkens incrementeel wordt bijgestuurd, zodat ze verder als instrument van personeelsplanning kunnen aangewend worden. We gebruiken voortaan de term personeelsomkadering.
De personeelsomkadering werd op de volgende punten gewijzigd:
De financiële effecten werden berekend op basis van de gemiddelde loonkost (gemiddelde van de 1e weddeschaal-trap 6 en de 3e weddeschaal-trap 27).
De financiële effecten op het meerjarenplan kunnen als volgt samengevat worden:
Art. 1: |
Het organogram vast te stellen, zoals gezien in bijlage. In het organogram de functies aan te duiden waaraan het stemgerechtigd lidmaatschap van het managementteam verbonden is. Het gaat in concreto om de volgende functies:
De burgemeester, of de schepen door hem aangewezen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: |
De personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: |
De uitdovende personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: |
Onderhavige beslissing treedt in werking op heden en vervangt integraal:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: |
De nodige aanpassingen van de personeelskredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 6: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en aan alle diensten. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2023 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad