De voorzitter opent de zitting op 20/01/2025 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18 november en 2 december 2024 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 18 november 2024 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 13.
Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Het ontslag houdt van rechtswege het ontslag van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
De heer Seppe De Smet deelde zijn ontslag schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad op 6 januari 2025. De voorzitter van de gemeenteraad heeft op dezelfde datum kennis genomen van het ontslag, waardoor het ontslag definitief geworden is.
Het ontslag is het gevolg van de onverenigbaarheid bedoeld in artikel 10 1e lid 9° van het Decreet Lokaal Bestuur: de leidend ambtenaar van een intergemeentelijk samenwerkingsverband waaraan de gemeente deelneemt. De heer Seppe De Smet treedt in dienst bij Veneco, een dienstverlenende vereniging waar de gemeente Gavere lid van is.
Art. 1: | Kennis te nemen van het ontslag van gemeenteraadslid Seppe De Smet. Het mandaat van het gemeenteraadslid eindigt met onmiddellijke ingang. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan
De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 14.
Het gemeenteraadslid dat ontslag heeft genomen, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6 §3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De opvolgers van Team Burgemeester zijn:
De heer Tom Vandeputte diende op 7 januari 2025 zijn geloofsbrieven in.
De gemeenteraad heeft de geloofsbrieven van de heer Tom Vandepitte onderzocht en er zijn geen beletsels om die goed te keuren.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft de heer Tom Vandepitte uitgenodigd om, alvorens het mandaat te aanvaarden, de volgende eed in zijn handen af te leggen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen." Van deze eedaflegging wordt een individuele en afzonderlijke akte opgemaakt.
De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Art. 1: | De geloofsbrieven van de heer Tom Vandepitte goed te keuren. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: | Akte te nemen van de eedaflegging van de heer Tom Vandepitte en vervolgens de heer Vandepitte met ingang van 20 januari 2025 te installeren als gemeenteraadslid. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: | De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: | Tegen deze beslissing is beroep mogelijk bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank. |
Gemeenteraadsbesluit van 4 september 2023 houdende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021), artikel 40.
De aanduiding van de fractieleiders gebeurt op basis van de schriftelijke voordrachten ingediend door de fracties gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De volgende voordrachten werden ontvangen:
Art. 1: | Kennis te nemen van de aanduiding van de fractieleiders:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De mandaten in de commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld.
De mandaten worden als volgt verdeeld:
Elke fractie wijst de mandaten toe door middel van een schriftelijke voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Om ontvankelijk te zijn moet de voordracht minstens ondertekend zijn door de meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-lid deel van uitmaakt.
De volgende voordrachten werden ontvangen:
Alle voordrachten zijn ontvankelijk.
Art. 1: | In de gemeenteraadscommissie "algemeen beleid" de volgende stemgerechtigde leden aan te duiden:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De mandaten in de commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld.
De mandaten worden als volgt verdeeld:
Elke fractie wijst de mandaten toe door middel van een schriftelijke voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Om ontvankelijk te zijn moet de voordracht minstens ondertekend zijn door de meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-lid deel van uitmaakt.
De volgende voordrachten werden ontvangen:
Alle voordrachten zijn ontvankelijk.
Art. 1: | In de deontologische commissie de volgende stemgerechtigde leden aan te duiden:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 201.
De mandaten in de commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld.
De mandaten worden als volgt verdeeld:
Elke fractie wijst de mandaten toe door middel van een schriftelijke voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Om ontvankelijk te zijn moet de voordracht minstens ondertekend zijn door de meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-lid deel van uitmaakt.
De volgende voordrachten werden ontvangen:
Alle voordrachten zijn ontvankelijk.
Art. 1: | In de tuchtcommissie zoals bedoeld in artikel 201 van het decreet lokaal bestuur de volgende stemgerechtigde leden aan te duiden:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Het Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek) vormt het juridische kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen en voor de samenstelling en werking van de bekkenbesturen. Integraal waterbeleid omvat onder meer het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, het herstel van het watersysteem om de problematiek van overstromingen en verdroging aan te pakken, de ecologie van waterlopen en valleien en de sponswerking van het landschap.
Vlaanderen is voor het integraal waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens. De gemeente Gavere maakt deel uit van het Bovenscheldebekken en Benedenscheldebekken. Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau. Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur.
Bij voorkeur zijn de leden van het bekkenbestuur lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving, ...). In elk geval moeten het politiek mandatarissen zijn (burgemeester, schepen of lid van de gemeenteraad). Indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht (n.a.v. het MEP-decreet).
Art. 1: |
Zich akkoord te verklaren met de deelname van de gemeente in het Benedenscheldebekken onder voorzitterschap van de gouverneur. |
Art. 2: |
Schepen Tim Renshofer, wonende Hundelgemsesteenweg 78, te 9890 Gavere (tim.renshofer@gavere.be, 0496 16 44 43) aan te duiden als vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van Benedenschelde. |
Art. 3: |
Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van Benedenschelde. |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Benedenschelde. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Het Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek) vormt het juridische kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen en voor de samenstelling en werking van de bekkenbesturen. Integraal waterbeleid omvat onder meer het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, het herstel van het watersysteem om de problematiek van overstromingen en verdroging aan te pakken, de ecologie van waterlopen en valleien en de sponswerking van het landschap.
Vlaanderen is voor het integraal waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens. De gemeente Gavere maakt deel uit van het Bovenscheldebekken en Benedenscheldebekken. Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau. Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur.
Bij voorkeur zijn de leden van het bekkenbestuur lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving, ...). In elk geval moeten het politiek mandatarissen zijn (burgemeester, schepen of lid van de gemeenteraad). Indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht (n.a.v. het MEP-decreet).
Art. 1: |
Zich akkoord te verklaren met de deelname van de gemeente in het Bovenscheldebekken onder voorzitterschap van de gouverneur. |
Art. 2: |
Schepen Tim Renshofer, wonende Hundelgemsesteenweg 78, te 9890 Gavere (tim.renshofer@gavere.be, 0496 16 44 43) aan te duiden als vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van Bovenschelde. |
Art. 3: |
Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van Bovenschelde. |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Bovenschelde. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De Bosgroep verenigt eigenaars en beheerders van bossen, en heeft in Oost-Vlaanderen 2700 leden die samen 8000 ha bos bezitten. Dit zijn zowel private als openbare bossen. De Bosgroep geeft terreinadviezen over bosbeheer, maakt gezamenlijke natuurbeheerplannen en organiseert jaarlijks heel wat boswerken zoals bv. bosaanplantingen.
Bosgroep Oost-Vlaanderen is de fusie-vzw van de drie Oost-Vlaamse Bosgroepen en heeft sedert 1 januari 2024 ook de volledige werking overgenomen.
Bosgroep Oost-Vlaanderen verzoekt de gemeente Gavere om lid te worden van de vzw.
De gemeente Gavere doet beroep op de diensten van de Bosgroep en het Bosloket. De gemeente Gavere is een bosbeheerder in de zin van het Bosdecreet van 13 juni 1990 en komt in aanmerking voor een lidmaatschap als effectief lid. Het lidmaatschap is gratis.
Art. 1: | De gemeenteraad verzoekt de Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw om toe te treden als effectief lid. |
Art. 2: | De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur zullen het toetredingsformulier ondertekenen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
De gemeente Gavere verzocht Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw om de toetreding als effectief lid. Indien de toetreding door het bestuursorgaan wordt aanvaard, dan kan de gemeente Gavere één vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering.
Art. 1: |
Schepen Tim Renshofer, wonende Hundelgemsesteenweg 78, te 9890 Gavere (tim.renshofer@gavere.be, 0496 16 44 43) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw, Charles de Kerckhovelaan 189 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
De gemeente Gavere verzocht Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw om de toetreding als effectief lid. Indien de toetreding door het bestuursorgaan wordt aanvaard, dan kan de gemeente Gavere één lid aanduiden in de regioraad.
Het lidmaatschap van de regioraad is een niet-officieel mandaat. Het lid is een natuurlijke persoon die bijdraagt aan de vrijwilligerswerking van de vzw. Van het lid wordt verwacht dat hij een uitgesproken interesse toont in bossen en natuur en dat hij bereid is om als vrijwilliger mee na te denken over en vorm te geven aan activiteiten van de vzw. Het lid moet geen mandataris zijn.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Isabelle Tuypens, wonende Kasteelstraat 7, te 9890 Gavere (debuysscher-tuypens@telenet.be, 0489 10 78 22) voor te dragen als lid van de regioraad van Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw, Charles de Kerckhovelaan 189 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De centra voor basiseducatie moeten opgericht worden onder de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk. De algemene vergadering van de centra voor basiseducatie moeten voor ten minste een vierde uit vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, OCMW's of districten bestaan.
Alle lokale steden en gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering. De vertegenwoordiger kan een gemandateerd gemeenteraadslid zijn of een betrokken ambtenaar.
Art. 1: | Gemeenteraadslid Veronique Dedeyne, wonende te Dorpstraat 92, 9890 Gavere (veronique.dedeyne@n-va.be, 0476 40 27 62) aan te duiden als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van Centrum voor Basiseducatie Gent-Meetjesland-Leieland vzw (Ligo). |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Centrum voor Basiseducatie Gent-Meetjesland-Leieland vzw (Ligo), Kolveniersgang 133, 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Isabelle Tuypens, wonende Kasteelstraat 7, te 9890 Gavere (debuysscher-tuypens@telenet.be, 0489 10 78 22) wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Creat Services dv en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Karolien De Smet, wonende Kapellestraat 14, te 9890 Gavere (karolien.desmet@n-va.be, 0476 98 92 04) wordt aangeduid als plaatsvervanger. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Creat Services dv, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250325BAV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, Dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34.
De gemeente Gavere is aangesloten bij Creat Services en behoort tot regio 1.
De Raad van Bestuur van Creat Services bestaat uit maximaal 15 leden die in de Raad van Bestuur benoemd worden op voordracht van de deelnemers.
Minimaal 4 bestuurders worden benoemd op voordracht van de deelnemers van regio 1.
Art. 1: | Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van Creat Servives dv (regio 1). |
Art. 2: | Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad. |
Art. 3: | Een afschrift van dit besluit bezorgen, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250325BAV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Creat Services, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Creat Services op 25 maart 2025.
Op de gemeenteraad van 20 januari 2025 werd Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en Karolien De Smet, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 25 maart 2025 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services van 25 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
|
Art. 2: |
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services vastgesteld op 25 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Creat Services dv, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250325BAV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, Dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Karolien De Smet, wonende Kapellestraat 14, te 9890 Gavere (karolien.desmet@n-va.be, 0476 98 92 04) wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Farys ov en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Isabelle Tuypens, wonende Kasteelstraat 7, te 9890 Gavere (debuysscher-tuypens@telenet.be, 0489 10 78 22) wordt aangeduid als plaatsvervanger. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Farys ov, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250328BAV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Farys ov, Dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34.
De gemeente Gavere is aangesloten bij Farys ov en is houder van T-, D- en Z-aandelen. De gemeente Gavere behoort tot de regio IMWV.
De Raad van Bestuur van Farys bestaat uit maximaal 15 leden die in de Raad van Bestuur benoemd worden op voordracht van de deelnemers.
Er is minstens 1 mandaat voorbehouden voor de houders van T-, D-, Z- en/of V-aandelen behorende tot de regio IMWV.
Art. 1: | Voorzitter van de gemeenteraad Wim Malfroot, wonende Biesstraat 44, te 9890 Gavere (wim.malfroot@gavere.be, 0476 33 80 55), wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van Farys ov voor deelnemers, houder van T-, D-, Z- en/of V-aandelen. |
Art. 2: | Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad. |
Art. 3: | Een afschrift van dit besluit bezorgen, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250328BAV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Farys, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34.
De gemeente Gavere is aangesloten bij Farys ov en is houder van T-, D- en Z-aandelen. De gemeente Gavere behoort tot de regio IMWV.
De leden van de het Regionaal Adviescomité worden aangesteld door de algemene vergadering na aanduiding door de deelnemers. Elke deelnemer heeft recht op 1 lid in het adviescomité van de regio waaraan het deelneemt.
Art. 1: | Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38), wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in het Regionaal Adviescomité Domeindiensten van Farys ov en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen in het Regionaal Adviescomité Domeindiensten van Farys ov |
Art. 2: | Indien de (gemeente)raad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de (gemeente)raad. |
Art. 3: | Een afschrift van dit besluit bezorgen, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250328BAV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Farys, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Farys ov op 28 maart 2025.
Op de gemeenteraad van 20 januari 2025 werd Karolien De Smet, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 28 maart 2025 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Farys ov van 28 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
|
Art. 2: |
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 28 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Farys ov, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250328BAV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Farys ov, Dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
IVM nodigt de deelnemende gemeenten uit per brief van 4 december 2024 om nieuwe vertegenwoordigers af te vaardigen naar aanleiding van de nieuwe legislatuur.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Hugo Leroy, wonende Klonkeveldstraat 29, te 9890 Gavere (hugo.leroy@gmail.com, 0478 27 50 10), aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM). |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Karolien De Smet, wonende Kapellestraat 14, te 9890 Gavere (karolien.desmet@n-va.be, 0476 98 92 04) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM). |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
IVM nodigt de deelnemende gemeenten uit per brief van 4 december 2024 om nieuwe vertegenwoordigers af te vaardigen naar aanleiding van de nieuwe legislatuur.
Iedere deelnemende gemeente heeft het recht één gemeenteraadslid, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, aan te duiden tot lid van de raad van bestuur met raadgevende stem.
De raad van bestuur mag voor maximaal 2/3e bestaan uit leden van hetzelfde geslacht. IVM beveelt daarom aan 2 voordrachten te doen, één van elk geslacht.
Art. 1: |
Schepen Tim Renshofer, wonende Hundelgemsesteenweg 78, te 9890 Gavere (tim.renshofer@gavere.be, 0496 16 44 43) aan te duiden als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM). |
Art. 2: |
Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) aan te duiden als plaatsvervangend stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM). |
Art. 3: |
Gemeenteraadslid Peggy Demoor, wonende Kerkstraat 56, te 9890 Gavere (peggy.demoor@skynet.be, 0479 40 72 76), aan te duiden als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM). |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De gemeente Gavere kan één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aanduiden in de algemene vergadering.
Art. 1: |
Schepen Tim Renshofer, wonende Hundelgemsesteenweg 78, te 9890 Gavere (tim.renshofer@gavere.be, 0496 16 44 43) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen (RATO) vzw. |
Art. 2: | Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen (RATO) vzw. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen (RATO) vzw (sofie.standaert@oost-vlaanderen.be). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
De gemeente Gavere is werkend lid van het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw.
Elk werkend lid kan 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering.
Art. 1: |
Schepen Tim Renshofer, wonende Hundelgemsesteenweg 78, te 9890 Gavere (tim.renshofer@gavere.be, 0496 16 44 43) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Regionaal landschap Vlaamse Ardennen vzw. |
Art. 2: |
Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Regionaal landschap Vlaamse Ardennen vzw. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Regionaal landschap Vlaamse Ardennen vzw, Veemarkt 27, 9600 Ronse. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
De gemeente Gavere is werkend lid van het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw.
Het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw wordt bestuurd door een bestuursorgaan bestaande minimum 3 bestuurders. Het bestuursorgaan moet voor minstens 1/3e bestaan uit bestuurders voorgedragen door de gemeenten en de provincie.
Art. 1: |
Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als lid van het bestuursorgaan van Regionaal landschap Vlaamse Ardennen vzw. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Regionaal landschap Vlaamse Ardennen vzw, Veemarkt 27, 9600 Ronse. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraden richt Toerisme Oost-Vlaanderen een oproep aan alle gemeenten die lid zijn van de vzw om een afgevaardigde aan te duiden voor de algemene vergadering.
Volgens artikel 10 van de statuten dient er 1 vertegenwoordiger en een eventuele plaatsvervangend vertegenwoordiger te worden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergadering.
Art. 1: |
Schepen Nadine De Stercke, wonende Schokkaartstraat 38, te 9890 Gavere (nadine.destercke@gavere.be, 0477 72 47 83) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen. |
Art. 2: |
Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Toerisme Oost-Vlaanderen, Provinciehuis, Charles de Kerckhovelaan 189, 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraden richt Toerisme Oost-Vlaanderen een oproep aan alle gemeenten die lid zijn van de vzw om een afgevaardigde aan te duiden voor de algemene vergadering en een kandidaat voor te dragen voor de raad van bestuur.
Volgens artikel 19 van de statuten bestaat het bestuursorgaan uit minimum 21 en maximum 25 stemgerechtigde leden. De gemeenten hebben recht op 6 mandaten, waarvan 1 mandaat voor stad Gent en 1 mandaat per toeristische regio. Gemeente Gavere kan 1 kandidaat voor het ambt van lid van het bestuursorgaan voordragen.
Art. 1: |
Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62) voor te dragen als lid van het bestuursorgaan van Toerisme Oost-Vlaanderen. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Toerisme Oost-Vlaanderen, Provinciehuis, Charles de Kerckhovelaan 189, 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
Het toeristisch samenwerkingsverband Toerisme Vlaamse Ardennen vzw nodigt zijn leden uit om nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden in de bestuursorganen van de vzw.
Volgens artikel 10 van de statuten dient er 1 vertegenwoordiger te worden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergadering.
Art. 1: |
Schepen Nadine De Stercke, wonende Schokkaartstraat 38, te 9890 Gavere (nadine.destercke@gavere.be, 0477 72 47 83) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Toerisme Vlaamse Ardennen vzw. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Toerisme Vlaamse Ardennen vzw, Veemarkt 27, 9600 Ronse. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
Het toeristisch samenwerkingsverband Toerisme Vlaamse Ardennen vzw nodigt zijn leden uit om nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden in de bestuursorganen van de vzw.
Volgens artikel 19 van de statuten bestaat het bestuursorgaan uit 9 stemgerechtigde leden, waarvan 4 stemgerechtigde vertegenwoordigers namens stads- en gemeentebesturen. Gemeente Gavere kan 1 kandidaat voor het ambt van lid van het bestuursorgaan voordragen.
Art. 1: |
Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62) voor te dragen als lid van het bestuursorgaan van Toerisme Vlaamse Ardennen vzw. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Toerisme Vlaamse Ardennen vzw, Veemarkt 27, 9600 Ronse. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Gent.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Gent een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 9 februari 2024 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college en de gemeenteraad.
Art. 1: | Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeente Gavere in de vervoerregioraad van de Vervoerregio Gent. |
Art. 2: | Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeente Gavere in de vervoerregioraad van de aangrenzende Vervoerregio Vlaamse Ardennen. |
Art. 3: | Voorzitter van de gemeenteraad Wim Malfroot, wonende Biesstraat 44, te 9890 Gavere (wim.malfroot@gavere.be, 0476 33 80 55) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Gavere in de vervoerregioraad van de Vervoerregio Gent. |
Art. 4: | Deskundige Infrastructuur Mieke Dries, aan te duiden als de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente Gavere in de Vervoerregio Gent. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen. |
Art. 5: | Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregioraad Gent en de Vervoerregioraad Vlaamse Ardennen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De gemeente Gavere kan één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aanduiden in de algemene vergadering.
Art. 1: |
Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van het Vlaams Selectiecentrum voor Overheidspersoneel (Poolstok) cv. |
Art. 2: | Burgemeester Karel Hubau, wonende Veldstraat 26, te 9890 Gavere (karel.hubau@gavere.be, 0475 81 11 02) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van het Vlaams Selectiecentrum voor Overheidspersoneel (Poolstok) cv. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan het Vlaams Selectiecentrum voor Overheidspersoneel (Poolstok) cv middels online formulier. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De gemeente Gavere kan één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aanduiden in de algemene vergadering.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Isabelle Tuypens, wonende Kasteelstraat 7, te 9890 Gavere (debuysscher-tuypens@telenet.be, 0489 10 78 22) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Zefier cv. |
Art. 2: |
Voorzitter van de gemeenteraad Wim Malfroot, wonende Biesstraat 44, te 9890 Gavere (wim.malfroot@gavere.be, 0476 33 80 55) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Zefier cv. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan Zefier cv, Koning Albert II-laan 37, 1030 Brussel, via info@zefier.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 38 en 39.
De wijzigingen hebben betrekking op:
|
VERGADERWIJZE |
Art. 1: |
§1. De gemeenteraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. §2. De gemeenteraad vergadert in principe op maandag om 20 uur. §3. De gemeenteraad vergadert in beginsel fysiek, doch vergadert in de volgende omstandigheden hybride:
Om hybride te vergaderen dienen de volgende voorwaarden vervuld te zijn:
|
|
BIJEENROEPING EN AGENDA |
Art. 2: |
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden, van de de burgemeester (voor zover dit betrekking heeft op de de bevoegdheden van de burgemeester) of van het college van burgemeester en schepenen. De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus. Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid, roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. |
Art. 3: |
Behalve in spoedeisende gevallen en behalve in geval van toepassing van artikel 6 §1 van het decreet lokaal bestuur, wordt de oproeping ten minste acht dagen vóór de dag van de vergadering aan het raadslid bezorgd. De oproeping wordt op de volgende wijze verzonden aan het raadslid: elektronisch, per e-mail. |
Art. 4: |
De oproeping vermeldt in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en bevat een toegelicht voorstel van beslissing. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn. |
Art. 5: |
Voor elk agendapunt wordt het dossier dat erop betrekking heeft, ter beschikking van de raadsleden gesteld vanaf de verzending van de agenda. De dossiers worden op de volgende wijze ter beschikking gesteld: elektronisch, via de toepassing eNotulen. Het elektronisch dossier omvat minstens de ontwerpbeslissing, de beschikbare elektronische bijlagen. Het gemeenteraadslid kan slechts om de elektronische omzetting van de analoge bijlagen verzoeken indien die vraag fysiek en materieel mogelijk is en zonder dat die omzetting tot een onredelijke werklast voor het personeel leidt. |
Art. 6: |
Elk ontwerp van beleidsrapport wordt op zijn minst 14 dagen vóór de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd. Vanaf het ogenblik dat het ontwerp van het beleidsrapport bezorgd is aan de raadsleden, wordt aan hen ook de bijhorende documentatie ter beschikking gesteld. |
Art. 7: |
De algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden verstrekken aan de gemeenteraadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen over stukken die in het dossier voorkomen. Onder technische inlichtingen worden begrepen inlichtingen ter verduidelijking van de feitelijke gegevens die in de dossiers voorkomen en van het verloop van de procedure. De aanwijzing van de personeelsleden gebeurt door de algemeen directeur. De gemeenteraadsleden kunnen zonder tussenkomst van de algemeen directeur rechtstreeks deze aangewezen personeelsleden contacteren om met hen een afspraak dienaangaande te maken. De duur van de afspraak mag geen obstructie veroorzaken van de normale werking van de dienst en dient tot de hoogst noodzakelijk tijd beperkt te worden. |
Art. 8: |
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. Een lid van het college van burgemeester en schepenen kan niet gebruikmaken van de mogelijkheid, vermeld in het eerste lid. De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen. |
Art. 9: |
§1. Behalve in spoedeisende gevallen worden de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad uiterlijk acht dagen voor de vergadering openbaar gemaakt, zodat het publiek ervan kan kennisnemen op elk moment. De agenda wordt openbaar gemaakt op de volgende wijzen:
Als agendapunten aan de agenda worden toegevoegd overeenkomstig artikel 21 van het decreet lokaal bestuur, wordt de aangepaste agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, openbaar gemaakt overeenkomstig het eerste lid. In spoedeisende gevallen wordt de agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, en uiterlijk vóór de aanvang van de vergadering openbaar gemaakt overeenkomstig het eerste lid. §2. Een exemplaar van de agenda van de gemeenteraad wordt ter beschikking gesteld aan iedereen die de zitting van de gemeenteraad bijwoont. |
|
VOORZITTERSCHAP |
Art. 10: |
De voorzitter zit de vergaderingen van de gemeenteraad voor, en opent en sluit de vergaderingen. |
Art. 11: |
De voorzitter is belast met de handhaving van de orde in de (hybride) vergadering. Hij kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt, uit de zaal doen verwijderen. De voorzitter kan bovendien een proces-verbaal opmaken tegen die persoon en dat proces-verbaal bezorgen aan het openbaar ministerie met het oog op de eventuele vervolging van de betrokkene. |
Art. 12: |
De voorzitter neemt protocollair de plaats in na de burgemeester en voor de schepenen. De voorzitter draagt als ambtskledij een sjerp naar model van de schepenen, weliswaar met tweekleurig lint in rood en zilver. |
|
AANWEZIGHEDEN |
Art. 13: |
De algemeen directeur tekent de aanwezigheid van de leden op in een register. Wie niet aanwezig was vóór het sluiten van de openbare zitting, kan geen recht laten gelden op presentiegeld. |
Art. 14: |
De gemeenteraad kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zittinghebbende gemeenteraadsleden aanwezig is. Indien een kwartier na het vastgestelde uur niet voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, stelt de voorzitter vast dat de vergadering niet kan doorgaan. De algemeen directeur maakt hiervan melding in de notulen. De gemeenteraad kan echter, als hij eenmaal bijeengeroepen is zonder dat het vereiste aantal leden aanwezig is, na een tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, op geldige wijze beraadslagen of beslissen over de onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen. In die oproeping wordt vermeld dat het om een tweede oproeping gaat. In de tweede oproeping worden de bepalingen van artikel 26 van het decreet lokaal bestuur overgenomen. |
|
BERAADSLAGING |
Art. 15: |
De voorzitter kan, na het openen van de zitting, mededelingen doen die de gemeenteraad aanbelangen. De gemeenteraad vat daarna de behandeling aan van de punten die vermeld staan op de agenda, in de daarop bepaalde volgorde tenzij de gemeenteraad er anders over beslist. |
Art. 16: |
Nadat een agendapunt eventueel door de indiener werd toegelicht, vraagt de voorzitter welk gemeenteraadslid het woord wenst te nemen over het agendapunt. Indien het agendapunt een advies van een gemeentelijke adviesraad betreft, kan de voorzitter van de gemeenteraad de voorzitter van adviesraad uitnodigen om het agendapunt toe te lichten. De voorzitter verleent het woord naar de volgorde van de aanvragen en, ingeval van gelijktijdige aanvraag, naar rangorde van de gemeenteraadsleden. Indien de gemeenteraad deskundigen wenst te horen, bepaalt de voorzitter wanneer deze aan het woord komen. De voorzitter kan aan de algemeen directeur vragen om toelichting te geven. |
Art. 17: |
Het woord kan door de voorzitter niet geweigerd worden voor een rechtzetting van beweerde feiten. In de navermelde gevallen en volgorde wordt het woord verleend bij voorrang op de hoofdvraag, waarvan de bespreking wordt geschorst:
|
Art. 18: |
Niemand mag onderbroken worden wanneer hij spreekt, behalve voor een verwijzing naar het reglement of voor een terugroeping tot de orde. Als een gemeenteraadslid, aan wie het woord werd verleend, afdwaalt van het agendapunt, kan alleen de voorzitter hem tot de behandeling van het agendapunt terugbrengen. Indien na een eerste verwittiging het gemeenteraadslid van het agendapunt blijft afdwalen, kan hem het woord door de voorzitter worden ontnomen. Elk gemeenteraadslid, dat in weerwil van de beslissing van de voorzitter, probeert aan het woord te blijven wordt geacht de orde te verstoren. Dit geldt eveneens voor de gemeenteraadsleden, die het woord nemen zonder het te hebben gevraagd en bekomen en die aan het woord blijven in weerwil van het bevel van de voorzitter. Elk scheldwoord, elke beledigende uitdrukking en elke persoonlijke aantijging wordt geacht de orde te verstoren. Elk gemeenteraadslid dat de orde verstoort, wordt door de voorzitter tot de orde teruggeroepen. Elk gemeenteraadslid dat tot de orde wordt teruggeroepen, mag zich verantwoorden, waarna de voorzitter beslist of de terugroeping tot de orde gehandhaafd blijft of ingetrokken wordt. |
Art. 19: |
Geen enkel gemeenteraadslid mag meer dan tweemaal het woord nemen over hetzelfde agendapunt, tenzij de voorzitter er anders over beslist. |
Art. 20: |
Wanneer de vergadering rumoerig wordt, zodat het normale verloop van de vergadering in het gedrang wordt gebracht, kondigt de voorzitter aan dat hij, bij voortduring van het rumoer, de vergadering zal schorsen of sluiten. Indien het rumoer aanhoudt, schorst of sluit de voorzitter de vergadering. De leden van de gemeenteraad moeten dan onmiddellijk de raadzaal verlaten. |
Art. 21: |
Nadat de leden voldoende aan het woord zijn geweest en indien de voorzitter oordeelt dat het agendapunt voldoende werd besproken, sluit de voorzitter de bespreking. |
Art. 22: |
§1. Het is voor een gemeenteraadslid verboden deel te nemen aan de bespreking en de stemming over:
Het eerste lid is niet van toepassing op het gemeenteraadslid dat zich in de omstandigheden, vermeld in het eerste lid, bevindt louter op grond van het feit dat hij als vertegenwoordiger van de gemeente is aangewezen in andere rechtspersonen. §2. Het gemeenteraadslid dat zich in situatie bevindt zoals bedoeld in voorgaande paragraaf, meldt dit aan de voorzitter alvorens het punt in bespreking wordt genomen. §3. Dit artikel is eveneens van toepassing op de vertrouwenspersoon, bedoeld in artikel 16 van het decreet lokaal bestuur. §4. Als een gemeenteraadslid in de situatie verkeert vermeld in §1, moet dat punt op de vergadering behandeld worden, en kan de vergadering niet gesloten worden voor het punt in kwestie is behandeld of voor beslist is om het punt uit te stellen. |
Art. 23: |
§1. De vergaderingen van de gemeenteraad zijn openbaar, behalve als:
De vergaderingen over de beleidsrapporten zijn in elk geval openbaar. §2. De besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na de openbare vergadering, uitgezonderd in tuchtzaken. Als tijdens de openbare vergadering blijkt dat de behandeling van een punt in besloten vergadering moet worden voortgezet, kan de openbare vergadering, enkel met dit doel, worden onderbroken. Als tijdens de besloten vergadering blijkt dat de behandeling van een punt in openbare vergadering moet worden behandeld, wordt dat punt opgenomen op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad. In geval van dringende noodzakelijkheid van het punt kan de besloten vergadering, enkel met dat doel, worden onderbroken. |
Art. 24: |
Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. De voorzitter deelt bij aanvang van de openbare zitting mee dat dergelijke punten zich aandienen. Hij doet hierbij tevens een voorstel inzake de volgorde van behandeling. Tot spoedbehandeling kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld. |
|
PREROGATIEVEN |
Art. 25: |
§1. De gemeenteraadsleden hebben het recht van inzage in alle dossiers, stukken en akten, ongeacht de drager, die het bestuur van de gemeente betreffen. De gemeenteraadsleden kunnen een afschrift verkrijgen van die dossiers, stukken en akten. Deze bepalingen gelden niet voor dossiers, stukken en akten die geen betrekking hebben op het bestuur van de gemeente zoals bv. register en akten van de burgerlijke stand, bevolkingsregisters, strafregister, … §2. Zonder voorafgaande aanvraag kunnen worden ingezien tijdens de openingsuren van het gemeentehuis:
Alle andere documenten dan deze hierboven vermeld en die het bestuur van de gemeente betreffen kunnen door de gemeenteraadsleden worden ingezien tijdens de openingsuren van het administratief centrum. Om het college van burgemeester en schepenen in de mogelijkheid te stellen te onderzoeken of de gevraagde documenten het bestuur van de gemeente betreffen, delen de gemeenteraadsleden aan het college van burgemeester en schepenen schriftelijk mee welke documenten zij wensen te raadplegen. Aan de gemeenteraadsleden wordt uiterlijk binnen de 8 werkdagen na de ontvangst van de aanvraag meegedeeld wanneer de documenten kunnen worden ingezien. In het geval van een weigeringsbeslissing bezorgt het college van burgemeester en schepenen zijn motivatie aan het betrokken gemeenteraadslid binnen dezelfde termijn. Het gemeenteraadslid dat de documenten niet is komen inzien tijdens de week volgend op het tijdstip waarop hem/haar is meegedeeld dat ze ter inzage liggen, wordt geacht af te zien van de inzage. §3.De gemeenteraadsleden kunnen van de documenten die het bestuur van de gemeente betreffen een afschrift krijgen. Afschriften van door de diensten opgemaakte documenten zijn kosteloos. Wanneer het verzoek om afschriften onredelijk of overdreven is, kan steeds toepassing gemaakt worden van het aangaande geldende retributiereglement. In geval van betwisting oordeelt het college van burgemeester en schepenen of een verzoek onredelijk of overdreven is. Afschriften van niet door de diensten opgemaakte documenten kunnen, indien daarvoor in hoofde van de auteur geen bezwaar bestaat, tegen kostprijs bekomen worden. Om het college van burgemeester en schepenen in de mogelijkheid te stellen te onderzoeken of de gevraagde documenten het bestuur van de gemeente betreffen, delen de gemeenteraadsleden aan het college van burgemeester en schepenen schriftelijk mee van welke documenten zij een afschrift wensen. Aan de gemeenteraadsleden wordt uiterlijk binnen de 8 werkdagen na de ontvangst van de aanvraag een afschrift van de gevraagde documenten. In het geval van een weigeringsbeslissing bezorgt het college van burgemeester en schepenen zijn motivatie aan het betrokken gemeenteraadslid binnen dezelfde termijn. Alle informatie aan de gemeenteraadsleden wordt ten persoonlijken titel en in functie van de uitoefening van het mandaat verstrekt. De gemeenteraadsleden kunnen de informatie enkel met dit doel aanwenden. §4. De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden. §5. De gemeenteraadsleden mogen alle instellingen en diensten bezoeken die de gemeente opricht en beheert. Om het college van burgemeester en schepenen in de mogelijkheid te stellen het bezoek praktisch te organiseren, delen de gemeenteraadsleden minstens 8 werkdagen vooraf schriftelijk mee welke inrichting/dienst zij wensen te bezoeken en op welke dag en uur. Tijdens het bezoek van een inrichting moeten de gemeenteraadsleden passief optreden. §6. De gemeenteraadsleden, alsook alle andere personen die krachtens de wet of het decreet de besloten vergaderingen van de gemeenteraad bijwonen, zijn tot geheimhouding verplicht. Dit artikel doet geen afbreuk aan de mogelijkheid van strafrechtelijke vervolging van de gemeenteraadsleden, alsook van alle andere personen vermeld in het eerste lid, wegens schending van het beroepsgeheim, overeenkomstig artikel 458 van het Strafwetboek. |
Art. 26: |
§ 1. De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist. §2. De gemeenteraadsleden kunnen schriftelijke vragen stellen. Het gemeenteraadslid richt zijn vraag per e-mail aan de burgemeester, met kopie aan de algemeen directeur. De burgemeester of de door hem aangewezen schepen beantwoordt de ontvankelijke schriftelijke vraag binnen de 14 dagen na ontvangst, met een kopie aan de algemeen directeur. De algemeen directeur voegt de schriftelijke vraag en het antwoord toe aan agenda van de volgende zitting van de raad, als briefwisseling gericht aan de raad. §3. De gemeenteraadsleden kunnen mondelinge vragen stellen. Elke fractie kan vóór het sluiten van de openbare zitting maximaal 4 vragen stellen. De vragen dienen een actueel en hoogdringend karakter te hebben, uitgezonderd wanneer de vraag de herhaling betreft van een schriftelijk vraag waarop niet toereikend of tijdig is geantwoord. De vragen mogen geen operationeel karakter hebben en mogen niet peilen naar statistische of cijfergegevens. Het college van burgemeester en schepenen beantwoordt de ontvankelijke mondelinge vragen onmiddellijk. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt in elk geval uiterlijk de volgende zitting geantwoord. §4. Om ontvankelijk te zijn dient de vraag:
§5. De voorzitter oordeelt over de ontvankelijkheid van de vragen. Een beslissing tot onontvankelijkverklaring dient gemotiveerd te worden. |
Art. 27: |
De notulen van het college van burgemeester en schepenen worden uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het college van burgemeester en schepenen die volgt op de vergadering van het college van burgemeester en schepenen waarop de notulen zijn goedgekeurd ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. De notulen worden op de volgende wijze ter beschikking gesteld: elektronisch, via de toepassing eNotulen. |
|
STEMMEN |
Art. 28: |
Voor elke stemming omschrijft de voorzitter het voorwerp van de bespreking waarover de vergadering zich moet uitspreken. |
Art. 29: |
De besluiten worden genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen. In het eerste lid wordt verstaan onder volstrekte meerderheid van stemmen: meer dan de helft van de geldig uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet meegerekend. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen. |
Art. 30: |
De gemeenteraad stemt telkens over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport. In afwijking daarvan kan elk raadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de gemeenteraad pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming. Als deze afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering. |
Art. 31: |
De amendementen worden voor de hoofdvraag en de subamendementen voor de amendementen ter stemming gelegd. |
Art. 32: |
§1. De stemmingen in de gemeenteraad zijn niet geheim. Ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, maakt uitdrukkelijk zijn stem kenbaar. De voorzitter controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend. §2. In afwijking van §1 wordt over de volgende aangelegenheden geheim gestemd:
Bij geheime stemming, stemmen de gemeenteraadsleden ja, neen of onthouding. In het geval van een hybride vergadering wordt de geheime stemming op zodanige digitale wijze georganiseerd dat de voorzitter de authenticiteit van de uitgebrachte stem kan controleren, waarbij een geheime stem niet herleid kan worden tot het lid dat de stem heeft uitgebracht. De voorzitter maakt de uitslag onmiddellijk bekend. De voorzitter en de algemeen directeur zijn belast met de stemopneming. Ieder gemeenteraadslid is gemachtigd de regelmatigheid van de stemopnemingen na te gaan. Vooraleer tot de stemopneming over te gaan, wordt het aantal stembiljetten geteld. Stemt dit aantal niet overeen met het aantal gemeenteraadsleden die aan de stemming hebben deelgenomen, dan worden de stembiljetten, zonder deze te ontvouwen, door het bureau vernietigd en wordt elk gemeenteraadslid uitgenodigd opnieuw te stemmen. §3. Onder voorbehoud van §2 stemmen de leden van de gemeenteraad mondeling. De stemming begint met het college van burgemeester en schepenen in de volgorde van hun verkiezing waarna de raadsleden stemmen in tegenwijzerzin ten opzichte van de voorzitter. De gemeenteraadsleden stemmen ja, neen of onthouding. De gemeenteraadsleden kunnen hun stem herroepen vóór het volgende gemeenteraadslid zijn stem heeft uitgebracht. Van de herroeping wordt melding gemaakt in de notulen. Op verzoek van de voorzitter kan de mondelinge stemming vervangen worden door stemming bij handopsteking. Er wordt echter steeds mondeling gestemd als een derde van de aanwezige gemeenteraadsleden daarom verzoekt. §4. De voorzitter stemt het laatst, behalve bij geheime stemming |
Art. 33: |
Voor elke benoeming in ambten, elke contractuele aanstelling, elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten wordt een afzonderlijke stemming gehouden. Als bij de benoeming, de contractuele aanstelling, de verkiezing of de voordracht van kandidaten de vereiste meerderheid niet wordt verkregen bij de eerste stemming, wordt opnieuw gestemd over de twee kandidaten die de meesten stemmen hebben behaald. Als bij de eerste stemming sommige kandidaten een gelijk aantal stemmen behaald hebben, wordt de jongste kandidaat tot de herstemming toegelaten. Bij staking van stemmen heeft de jongste kandidaat de voorkeur. |
|
NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG |
Art. 34: |
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikelen 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur. Behalve in spoedeisende gevallen, worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. De notulen en het zittingsverslag worden op de volgende wijze ter beschikking gesteld: elektronisch, via de toepassing eNotulen. De goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag wordt geagendeerd als 1e punt op de agenda in openbare zitting. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de behandeling van het agendapunt opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering. Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend. |
Art. 35: |
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit. Een gemeenteraadslid kan, vóór de stemming over het agendapunt, vragen om in de notulen de rechtvaardiging van zijn stemgedrag op te nemen. |
Art. 36: |
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. Van de agendapunten die in de besloten vergadering van de gemeenteraad behandeld worden, wordt geen zittingsverslag opgesteld. |
Art. 37: |
De reglementen, verordeningen, beslissingen, akten van de gemeenteraad en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de gemeenteraad worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en medeondertekend door de algemeen directeur. |
|
TOEZICHT EN BEKENDMAKING |
Art. 38: |
§1. De burgemeester maakt via de webtoepassing van de gemeente, binnen de 10 dagen nadat ze aangenomen zijn, een lijst met de besluiten van de gemeenteraad bekend. De lijst bevat een beknopte omschrijving van de aangelegenheden die geregeld zijn in die besluiten. §2. Op dezelfde dag als de bekendmaking op de webtoepassing van de gemeente van de lijst, vermeld in §1, brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan. |
|
FRACTIEWERKING |
Art. 39: |
Behoudens de uitzonderingen vermeld in artikel 36 §§ 2 en 3 van het decreet lokaal bestuur, vormen de gemeenteraadsleden die op eenzelfde lijst verkozen zijn één fractie. |
Art. 40: |
Elke fractie duidt een fractieleider aan die het aanspreekpunt is van zijn/haar fractie. |
Art. 41: |
De aanduiding van de fractieleiders of de vertegenwoordiger(s) van de fracties gebeurt door de fracties zelf middels mededeling aan de voorzitter van de gemeenteraad. |
Art. 42: |
De fractieleiders of de vertegenwoordiger(s) van de fractie ontvangen, behoudens de gemeenteraads(commissies), als enige namens de fractie de uitnodigingen en bijhorende bijlagen van vergaderingen van adviesraden, commissies, … De andere gemeenteraadsleden worden op elektronische wijze van de verzending van de uitnodigingen in kennis gesteld. |
|
COMMISSIEWERKING |
Art. 43: |
De gemeenteraad kan commissies oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De gemeenteraad richt de volgende commissies op:
|
Art. 44: |
Artikelen 28 en 34 van het decreet lokaal bestuur zijn van overeenkomstige toepassing op de vergaderingen en de stemmingen in de commissies. De regels die betrekking hebben op de werking van de gemeenteraad zijn mutatis mutandis van toepassing op de gemeenteraadscommissies, behoudens afwijkende bepalingen. |
Art. 45: |
De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. Elke fractie wijst de mandaten toe door middel van een schriftelijke voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Als de voorzitter van de gemeenteraad voordrachten ontvangt voor meer kandidaten dan er mandaten te begeven zijn voor een fractie, dan worden de mandaten toegewezen volgens de volgorde van voorkomen op de akte van voordracht. Tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt een fractie geacht eenzelfde aantal leden in de commissies te behouden. Indien een of meerdere leden verklaren niet meer te behoren tot de fractie kan dit lid niet meer zetelen, noch als lid van deze fractie, noch als lid van een andere fractie. Niettemin behouden deze fracties het oorspronkelijke aantal leden in de commissie. Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht voor elk van de kandidaat-commissieleden ten minste ondertekend zijn door een meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-commissielid deel van uitmaakt. Indien de fractie van het kandidaat-commissielid slechts uit twee verkozenen bestaat, volstaat de handtekening van een van hen. Niemand kan meer dan een akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie. Als ten gevolge van de toepassing van de evenredige vertegenwoordiging overeenkomstig het eerste lid een fractie niet vertegenwoordigd is in een commissie, kan de fractie een raadslid aanwijzen dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt. |
Art. 46: |
Elke commissie bestaat uit negen stemgerechtigde leden die op de volgende wijze evenredig verdeeld worden over de fracties
|
Art. 47: |
De commissie kiest onder de stemgerechtigde leden een voorzitter. In afwachting van de verkiezing van de voorzitter treedt de voorzitter van de gemeenteraad op als voorzitter van de commissie. De burgemeester of schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. |
Art. 48: |
§1. De commissies worden door de voorzitter van de commissie bijeengeroepen. Op verzoek van een derde van de leden van de commissie is de voorzitter verplicht de commissie bij een te roepen. De agenda van de commissie wordt bekend gemaakt door:
§2. De gemeenteraadscommissie "algemeen beleid" vergadert minstens 2 maal per jaar.
|
Art. 49: |
De commissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. De gemeenteraadsleden kunnen de commissies waarvan ze geen deel uitmaken zonder stemrecht bijwonen. |
Art. 50: |
De algemeen directeur wijst een personeelslid aan dat het secretariaat van de commissie waarneemt. |
|
VERZOEKSCHRIFTEN |
Art. 51: |
Ieder heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, schriftelijk bij de organen van de gemeente in te dienen. Het verzoekschrift dient aangetekend verstuurd te worden en bevat minstens een toelichtende nota die omstandig het verzoek schetst. De algemeen directeur maakt het verzoekschrift over aan de voorzitter van het orgaan van de gemeente die beslist over de ontvankelijkheid. Ontvankelijke verzoekschriften worden door de voorzitter op de agenda geplaatst, in het geval van de gemeenteraad als laatste agendapunt van de openbare zitting. De voorzitter deelt eveneens mee dat hij onontvankelijke verzoekschriften heeft ontvangen en motiveert de onontvankelijkheid. Verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van de gemeente behoort, zijn onontvankelijk. Een schriftelijke vraag wordt niet als verzoekschrift beschouwd als:
De voorzitter kan de indiener desgevallend om een herformulering van het verzoekschrift verzoeken opdat het als ontvankelijk zou beschouwd kunnen worden. |
Art. 52: |
De gemeenteraad kan de bij hem ingediende verzoekschriften naar het college van burgemeester en schepenen of naar een gemeenteraadscommissie verwijzen met het verzoek om over de inhoud ervan uitleg te verstrekken. De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, kan worden gehoord door een orgaan van de gemeente. In dat geval heeft de verzoeker of de eerste ondertekenaar van een verzoekschrift het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze. |
Art. 53: |
De gemeente verstrekt, binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift. |
|
DEONTOLOGISCHE CODE |
|
I. Definities en toepassingsgebied |
Art. 54: |
De deontologische code omvat het geheel van beginselen, gedragsregels, richtlijnen en principes dat de lokale mandatarissen tot leidraad dient bij de uitoefening van hun mandaat en bij dienstverlenende activiteiten ten behoeve van de bevolking. Onder "lokale mandatarissen" moeten worden begrepen:
|
Art. 55: |
Lokale mandatarissen die krachtens een beslissing van de gemeenteraad andere mandaten bekleden, zijn er in die hoedanigheid eveneens toe gehouden de bepalingen van de deontologische code na te leven. Zij zullen er tevens over waken dat zij, ook buiten het kader van deze mandaten, geen dienstverlenende activiteiten ontplooien die afbreuk doen aan de eer en de waardigheid van hun ambt. |
Art. 56: |
De in de onderhavige code gehanteerde begrippen "burger" en "bevolking" moeten aldus begrepen worden dat zij ook slaan op groepen, verenigingen, bedrijven, en andere organisaties of entiteiten die particuliere belangen nastreven of behartigen. |
|
II. Algemene plichten, uitgangspunten en doelstellingen |
Art. 57: |
De lokale mandatarissen zullen voor de omschrijving van hun dienstverlenende activiteiten geen termen gebruiken die verwarring kunnen scheppen met officiële, door de overheden ingestelde instanties belast met het verstrekken van informatie of met de behandeling van klachten. Het gebruik van de termen "ombudsdienst", "klachtendienst" en andere afleidingen of samenstellingen is verboden. |
Art. 58: |
Bij hun optreden op en buiten het lokale bestuursniveau (gemeente) en in hun contacten met individuen, groepen, instellingen en bedrijven, geven de lokale mandatarissen ten allen tijde en principieel voorrang aan het algemeen boven het particulier belang. Zij zien er in het bijzonder op toe elke vorm of schijn van belangenvermenging te vermijden. |
Art. 59: |
Iedere vorm van dienstverlening, informatiebemiddeling, doorverwijzing of begeleiding gebeurt zonder enige materiële of financiële tegenprestatie van welke aard of omvang ook en mag geen enkele vorm van cliëntelisme inhouden. |
Art. 60: |
De lokale mandatarissen staan op dezelfde gewetensvolle manier ten dienste van alle burgers die op hun dienstverlening een beroep wensen te doen, zonder onderscheid naar geslacht, ras, afstamming, sociale status, nationaliteit, filosofische en/of religieuze overtuiging, ideologische of politieke voorkeur of persoonlijke gevoelens. |
|
III. Specifieke bepalingen |
|
1. De lokale mandataris als informatiebemiddelaar |
Art. 61: |
Het behoort tot de wezenlijke taken van de lokale mandataris informatie te ontvangen en te verstrekken, in het bijzonder over de diensten die instaan voor informatieverstrekking en over de manier waarop de burger zelf informatie kan opvragen in het kader van de openbaarheid van bestuur. |
Art. 62: |
De lokale mandatarissen stellen informatie ter beschikking van de burger met betrekking tot de werking van de ombudsdiensten en van de diensten die instaan voor de behandeling van klachten over het optreden of het stilzitten van de overheid. |
Art. 63: |
Bepaalde informatie mag door de lokale mandatarissen niet worden verstrekt. Het betreft o.m.:
|
|
2. De lokale mandataris als vertrouwenspersoon |
Art. 64: |
In het kader van hun publiek mandaat kunnen lokale mandatarissen de rol van vertrouwenspersoon vervullen. Zij nemen daarbij de nodige discretie in acht. |
|
3. De lokale mandataris als doorverwijzer |
Art. 65: |
De lokale mandatarissen verwijzen de vragensteller, waar mogelijk, naar de bevoegde administratieve dienst(en). Waar het gaat om de behandeling van klachten en/of conflicten, worden de belanghebbenden in eerste instantie doorverwezen naar de bevoegde klachten- of ombudsdienst. |
|
4. De lokale mandataris als doorverwijzer |
Art. 66: |
De lokale mandatarissen kunnen de burgers ondersteunen en begeleiden in hun relatie met de administratie of met de betrokken instanties. Zij kunnen de burgers helpen om, via de daartoe geëigende kanalen en procedures, een aanvraag te richten tot de overheid, informatie te verkrijgen nopens de stand van zaken in een dossier, daarover nadere uitleg en toelichting te vragen en vragen te stellen over de administratieve behandeling van dossiers. |
Art. 67: |
Bij de administratieve begeleiding en ondersteuning van de burgers respecteren de lokale mandatarissen de onafhankelijkheid van de diensten en van de ambtenaren, de objectiviteit van de procedures en de termijnen die als redelijk moeten worden beschouwd voor de afhandeling van soortgelijke dossiers. |
Art. 68: |
De briefwisseling met de overheid, gevoerd in het kader van de administratieve begeleiding en ondersteuning, wordt uitsluitend op naam van de burger gesteld. Er wordt op geen enkele wijze melding gemaakt van de begeleidende en ondersteunende rol van de lokale mandataris. |
|
IV. Tussenkomsten |
|
1. Bespoedigingstussenkomsten |
Art. 69: |
Bespoedigingstussenkomsten zijn tussenkomsten via dewelke lokale mandatarissen een administratieve procedure proberen te bespoedigen in gevallen of in dossiers die zonder die tussenkomst een regelmatige afloop of resultaat zouden krijgen, maar dan na verloop van een langere verwerkings- of behandelingstermijn. Dergelijke tussenkomsten, die een ongelijke behandeling van de betrokken burgers inhouden, zijn verboden. |
Art. 70: |
Worden niet beschouwd als bespoedigingstussenkomsten en zijn derhalve toegestaan:
|
|
2. Begunstigingstussenkomsten |
Art. 71: |
Begunstigingstussenkomsten zijn tussenkomsten waarbij de lokale mandataris zijn voorspraak aanwendt teneinde de afloop of het resultaat van een zaak of van een dossier te beïnvloeden in de door de belanghebbende burger gewenste zin. Dergelijke tussenkomsten zijn verboden. |
Art. 72: |
Tussenkomsten bij selectievoerende instanties, die tot doel hebben het verhogen van kansen op benoeming, aanstelling en bevordering in de administratie, zijn verboden. Lokale mandatarissen die om steun gevraagd worden door of voor kandidaten die een functie, aanstelling of bevordering ambiëren, delen betrokkene mee dat de aanstelling, de benoeming of de bevordering gebeurt op basis van de geldende normen en procedures. Zij verwijzen de belanghebbende naar de bevoegde dienst of instantie. |
Art. 73: |
Lokale mandatarissen mogen occasioneel en op eigen initiatief personen aanbevelen bij werkgevers in de particuliere sector. Ze mogen geen enkele tegenprestatie, van welke aard ook, beloven of leveren aan de betrokken werkgevers. |
Art. 74: |
Worden niet beschouwd als begunstigingstussenkomsten en zijn derhalve toegestaan:
|
|
V. Onrechtmatige en onwettige voordelen |
Art. 75: |
Iedere bevoordeling of poging tot bevoordeling, waarbij een burger door toedoen, bemiddeling of voorspraak van een lokale mandataris een resultaat poogt te bereiken dat onrechtmatig of onwettig is, is verboden. |
Art. 76: |
Tussenkomsten van lokale mandatarissen met de bedoeling de toewijzing en/of de uitvoering van contractuele verbintenissen met de lokale overheid te beïnvloeden, zijn verboden. |
|
VI. Schijndienstbetoon en ongevraagd dienstbetoon |
Art. 77: |
Alle vormen van schijndienstbetoon, waarbij lokale mandatarissen bewust maar onterecht de indruk wekken dat zij bij de goede afloop van een dossier daadwerkelijk tussenbeide gekomen zijn, zijn verboden. Wanneer een burger daar niet om heeft gevraagd, zal de lokale mandataris hem niet aanschrijven of contacteren teneinde hem, in plaats van of naast de officiële kennisgeving, in kennis te stellen van de beslissing die betreffende het dossier genomen werd. |
Art. 78: |
Alle vormen van ongevraagd dienstbetoon, waarbij lokale mandatarissen wel degelijk daadwerkelijk optreden teneinde een gunstige afloop van een dossier te bewerkstelligen, maar zonder dat de betrokken burger daarom heeft gevraagd, zijn verboden. |
|
VII. Bekendmaking van de dienstverlening |
Art. 79: |
Het is de lokale mandatarissen verboden publiciteit te maken voor dienstverlenende activiteiten. Ze kunnen bekendheid geven aan hun bereikbaarheid voor de bevolking. Die informatieverstrekking wordt beperkt tot het bekendmaken van een of meer contactadressen, naam en mandaat van de lokale mandataris, spreekuren, telefoon- en faxnummer en e-mailadres. Eventueel kan een foto van bescheiden afmetingen worden gepubliceerd. Het eerste lid is niet van toepassing op bladen van politieke partijen of op eigen politieke publicaties. |
Art. 80: |
De lokale mandatarissen maken in hun verkiezingspropaganda en -mailings, die individueel geadresseerd zijn, geen melding van diensten die zij desgevallend voor de betrokkenen hebben verricht. |
|
VIII. Bedrijfsbezoeken |
Art. 81: |
Volgende richtlijnen gelden bij bedrijfsbezoeken, op uitnodiging van de betrokken bedrijven, en dit met het oog op mogelijke overeenkomsten, met het gemeente- en/of OCMW-bestuur, inzake werken, leveringen en diensten : 1. lokale mandatarissen brengen enkel bezoeken aan bedrijven of realisaties vanuit :
3. het is de lokale mandatarissen in het kader van hun mandaat verboden deel te nemen aan door bedrijven gefinancierde reizen of verblijven, welke ook de doelstellingen of oogmerken van de reis of van het verblijf in kwestie zijn; 4. het is de lokale mandatarissen verboden dure geschenken te aanvaarden; giften en geschenken van geringe of symbolische waarde mogen aanvaard worden. |
|
IX. Naleving, controle en sanctionering |
Art. 82: |
De burgemeester en het college van burgemeester en schepenen nemen de nodige maatregelen opdat de dossierbehandelende ambtenaren alle tussenkomsten, welke ook de aard van de tussenkomst of de hoedanigheid van de interveniënt zij, opnemen in het desbetreffende administratieve dossier. De behandelende ambtenaar deelt de interveniënt mee dat de tussenkomst bij het dossier zal worden gevoegd. |
Art. 83: |
Worden niet beschouwd als tussenkomsten die in het administratief dossier dienen te worden opgenomen:
|
Art. 84: |
De lokale mandatarissen verbinden zich ertoe onderhavige deontologische code na te leven. |
|
X. Deontologische commissie |
|
1. Opdracht |
Art. 85: |
De deontologische commissie:
|
|
2. Samenstelling |
Art. 86: |
§1. De deontologische commissie wordt samengesteld overeenkomstig artikel 45 en 46. §2. Het lid van de deontologische commissie dat het voorwerp uit maakt van een melding over een inbreuk kan zich door een lid van dezelfde fractie laten vervangen. Indien de fractie uit slechts één lid bestaat, kan het lid zich laten vervangen door een lid uit een andere fractie. De vervanging geldt voor de volledige duur van de behandeling van de melding. |
|
3. Werking van de commissie |
Art. 87: |
De deontologische commissie vergadert achter gesloten deuren tenzij wanneer bij de behandeling van een melding de betrokken lokale mandataris om de openbaarheid van de vergadering verzoekt. |
|
4. Behandeling van inbreuken |
Art. 88: |
Meldingen over inbreuken worden binnen de 30 dagen volgend op de vermeende inbreuk medegedeeld aan de algemeen directeur. |
Art. 89: |
De algemeen directeur maakt de melding over aan de voorzitter. Een kopie van de melding wordt onverwijld ter kennis gebracht van de betrokken lokale mandataris. |
Art. 90: |
De voorzitter roept de deontologische commissie bij elkaar binnen de 30 dagen na ontvangst van de melding om te oordelen over de ontvankelijkheid van de melding. De termijn vermeld in vorig lid, wordt opgeschort tijdens de maanden juli en augustus. Minstens de volgende meldingen zijn onontvankelijk:
De beslissing over de ontvankelijkheid wordt met een gewone meerderheid genomen. |
Art. 91: |
Indien de deontologische commissie de melding ontvankelijk vindt, roept de voorzitter de deontologische commissie bij elkaar binnen de 30 dagen na de ontvankelijkheidsverklaring om te oordelen over de gegrondheid van de melding. De beslissing over de gegrondheid van de melding wordt met een tweederde meerderheid genomen. Indien de deontologische commissie de melding gegrond vindt, spreekt zij een publieke afkeuring van de handelswijze van de betrokken lokale mandataris uit. Die uitspraak wordt medegedeeld aan de gemeenteraad. |
Art. 92: |
De betrokken lokale mandataris heeft tijdens de behandeling van de melding recht op verdediging. |
|
VERGOEDINGEN EN TERUGBETALING VAN KOSTEN |
Art. 93: |
§1. De gemeenteraadsleden, met uitzondering van burgemeester en schepenen, ontvangen ten laste van de gemeente een presentiegeld voor hun aanwezigheid op de vergaderingen. De voorzitter van de gemeenteraad ontvangt voor de vergaderingen van de gemeenteraad een dubbel presentiegeld. Het presentiegeld bedraagt € 124,98 (gekoppeld aan de spilindex 138,01) voor de vergaderingen vermeld in het besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris, met uitzondering van:
Indien verschillende vergaderingen plaatsvinden op dezelfde dag, wordt slechts één presentiegeld gegeven. §2. De gemeenteraadsleden, inclusief burgemeester en schepenen, kunnen, middels voorlegging van een schuldvordering, om terugbetaling verzoeken van de volgende specifieke kosten die verband houden met hun mandaat:
§3. Aan de leden van het college van burgemeester en schepenen en aan de voorzitter van de gemeenteraad kunnen de volgende werkingsmiddelen ter beschikking gesteld worden:
§4. Aan de leden van het college van burgemeester en schepenen en aan de voorzitter van de gemeenteraad die persoonlijke middelen gebruiken voor de uitoefening van hun mandaat, worden de volgende vergoeding toegekend:
§5. Aan de leden van de gemeenteraad die persoonlijke middelen gebruiken voor de uitoefening van hun mandaat, worden de volgende vergoeding toegekend:
|
|
ERETITELS |
Art. 94: |
Een aftredend gemeenteraadslid, die zijn mandaat gedurende ten minste 10 jaar in Gavere heeft uitgeoefend, kan de gemeenteraad verzoeken hem de eretitel van zijn mandaat te verlenen. Een aftredend schepen, die zijn mandaat gedurende ten minste 10 jaar in Gavere heeft uitgeoefend, kan de gemeenteraad verzoeken hem de eretitel van zijn mandaat te verlenen. |
Art. 95: |
De uitoefening van een mandaat in de vroegere gemeenten Asper, Baaigem, Dikkelvenne, Semmerzake en Vurste, wordt beschouwd als een mandaat uitgeoefend in Gavere. |
Art. 96: |
Het verzoek tot verlening van een eretitel wordt door de betrokkene schriftelijk ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad. Met instemming van de betrokkene kan het verzoek ook worden ingediend door minstens 2 leden van de gemeenteraad. Als de betrokkene overleden is, kan het verzoek worden ingediend door de rechtsopvolgers van de betrokkene of door minstens 2 leden van de gemeenteraad, met instemming van de rechtsopvolgers. |
Art. 97: |
Bij het verzoek wordt, behoudens in het geval de betrokkene overleden is, een verklaring op eer gevoegd waarbij de betrokkene verklaart dat hij voldoet aan de in onderhavig reglement genoemde toekenningsvoorwaarden. |
Art. 98: |
De eretitel van gemeenteraadslid of schepen mag niet gevoerd worden: 1° gedurende de periode dat het mandaat van gemeenteraadslid werkelijk wordt uitgeoefend; 2° door een door een provincie, gemeente of openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bezoldigde persoon. Voorgaande tekst wordt opgenomen in de akte tot verlening van de eretitel. |
Art. 99: |
De gemeenteraad kan de eretitel intrekken. Hij kan dit alleszins doen als na de toekenning van de eretitel de betrokkene niet blijkt te voldoen aan de in onderhavig reglement genoemde toekenningsvoorwaarden. |
|
OPHEFFINGS- EN OVERGANGSBEPALINGEN |
Art. 100: |
Worden met ingang van heden opgeheven:
|
Art. 101: |
Onderhavig reglement treedt in werking met ingang van heden. |
Art. 102: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie) en elk individueel gemeenteraadslid. |
Decreet van 22 oktober 2021 tot regeling van de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen, de verplichtingen van de besturen van de eredienst en het toezicht daarop en tot wijziging van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen), artikel 39.
Het Bisdom Gent diende op 18 oktober 2024 bij het Agentschap Binnenlands Bestuur een aanvraag in tot samenvoeging van lokale geloofsgemeenschappen Sint-Bavo Baaigem en Sint-Amandus Gavere. De Vlaamse Regering heeft de samenvoegingsaanvraag ontvankelijk verklaard en heeft de gemeente van de aanvraag in kennis gesteld op 18 november 2024.
De gemeente dient, als financierende overheid van het te behouden bestuur van de eredienst, binnen de 4 maanden advies te verlenen over de aanvraag. De termijn voor advieslening verstrijkt op 17 maart 2025. Als de gemeente binnen deze termijn geen advies verleent, kan de Vlaamse Regering bij zijn beslissing over de samenvoeging voorbijgaan aan de adviesvereiste.
De samenvoeging van de lokale geloofsgemeenschappen Sint-Bavo Baaigem en Sint-Amandus Gavere is een logisch gevolg van de gemeenteraadsbesluiten van 12 februari 2024 en 18 november 2024. De gemeente Gavere nam op 1 december 2024 het beheer over van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem en vertrouwde vervolgens het beheer toe aan vzw B(r)avo. Hiermee gaf de gemeente Gavere uitvoering aan het bisschoppelijk decreet van 28 juni 2024 en werd de onttrekking van de Sint-Bavokerk Baaigem aan de eredienst definitief.
De gemeenteraad kan om die reden een gunstig advies verlenen voor samenvoeging van de lokale geloofsgemeenschappen Sint-Bavo Baaigem en Sint-Amandus Gavere.
Art. 1: | De gemeenteraad verleent gunstig advies voor de samenvoeging van de lokale geloofsgemeenschappen Sint-Bavo Baaigem en Sint-Amandus Gavere. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Het reglement houdende de gemeentelijke administratieve sancties werd vastgesteld op 16 december 2019.
De gemeenteraad bekrachtigde op 14 oktober 2024 het nieuwe protocolakkoord betreffende de inbreuken op het strafwetboek. De GAS-boete voor winkeldiefstal werd daarbij opgetrokken van € 250 naar € 500. Dit vereist een wijziging van artikel 64 van het reglement houdende de gemeentelijke administratieve sancties.
De gemeenten van een meergemeentenzone kunnen identiek reglement aannemen, weliswaar na overleg en na advies van de politieraad. De politieraad bracht op 21 november 2024 een gunstig advies uit.
Art. 1: | Het reglement houdende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) vast te stellen, zoals gezien bijlage. |
Art. 2: | Dit besluit vervangt het gemeenteraadsbesluit van 16 januari 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties (GAS) - vaststellen reglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015). Dit besluit treedt in werking op 1 februari 2025. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Op 15 juli 2022 werd door het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning voor het verkavelen van grond(en) verleend voor het perceel gelegen te Semmerzake, Schokkaartstraat, 2de afdeling sie A nr. 547 E2 in 5 loten.
Tegen deze beslissing werd beroep ingesteld bij de bestendige deputatie, die op 15 december 20222 besliste om het beroep niet in te willigen en de omgevingsvergunning te verlenen conform de voorwaarden en aandachtspunten zoals opgenomen in het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 juli 2022.
In de verkavelingsvergunning werden lasten opgelegd, waaronder: "De eigenaar/bouwheer is er toe gehouden de strook tot aan de nieuwe rooilijn (lot 6) ten kosteloze titel af te staan aan de gemeente ter realisatie van de nieuwe rooilijn. De eigenaar/bouwheer zal het opmetingsplan en de ontwerpakte van kosteloze overdracht aan het gemeentebestuur voorleggen, binnen het jaar na het bekomen van de definitieve vergunning."
De ontwerp-akte m.b.t. de kosteloze grondafstand voor deze verkaveling werd aan ons bestuur bezorgd op 27 november 2024.
Art. 1: |
De ontwerpakte goed te keuren, zoals gezien in bijlage, met betrekking tot de kosteloze grondafstand van deel van het perceel, kadastraal gekend 2de afdeling sie A nummer 547 E2 en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A nr. 547 N2, met een oppervlakte van honderd zevenenzeventig vierkante meter (177 m²), zoals aangeduid als lot 6 op bijgevoegd verkavelingsplan. |
Art. 2: |
De grond wordt geaffecteerd aan het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Art. 3: |
De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 4: |
De FOD Financiën in te lichten over de opname van de percelen in het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 20/01/2025 om 20:19.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Wim Malfroot
voorzitter van de gemeenteraad