Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 19/12/2022 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer voor het plaatsen van een verhuiswagen deels op de rijweg in de Tragelstraat op de hoek met Haagstraat 79 op 29 december 2022

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015).
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
motivering

Bij het verhuizen wensen de bewoners van Haagstraat 79 de verhuiswagen te plaatsen deels op de rijweg in de Tragelstraat op de hoek met de Haagstraat op 29 december 2022. Het is aangewezen hierbij verkeersveilige maatregelen te treffen. 

besluit

Art. 1:

Op 29 december 2022 tussen 9u en 17u kan er een verhuiswagen deels op de rijweg staan in de Tragelstraat op de hoek met Haagstraat 79. Fietsers en voetgangers hebben doorgang. Deze situatie zal verduidelijkt worden met een baken en de borden C3, UPV en D1c/Dd. 

Art. 2:

Indien de verhuiswagen het gemotoriseerd verkeer zal hinderen, dient de aanvrager de bewoners van de Tragelstraat schriftelijk en minstens 3 dagen voor aanvang van de verhuis van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 3:

De signalisatie zal aangeleverd worden door de gemeentelijke diensten en zal door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de verhuis en nadien terug verwijderd worden.

Art. 4:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 5:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 6:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 100.
  • De aanvrager.