Terug
Gepubliceerd op 19/11/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 18/11/2024 - 20:00

Rechtspositieregeling gemeentepersoneel - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022)

Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jef Vermaere, gemeenteraadslid
Afwezig: Sara De Mulder, gemeenteraadslid
bevoegheid

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 186.

juridisch kader
  • Richtlijn 2003/88/EG van het Europese Parlement en de Raad van 4 november 2003 betreffende een aantal aspecten van de organisatie van de arbeidstijd.
  • Decreet van 21 december 2018 tot wijziging wijziging van regelgeving betreffende politiek verlof.
  • Wet van 7 oktober 2022 gedeeltelijke omzetting van de Richtlijn (EU) 2019/1158 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende het evenwicht tussen werk en privéleven voor ouders en mantelzorgers, en tot intrekking van Richtlijn 2010/18/EU van de Raad en tot regeling van een aantal andere aspecten op het vlak van de verloven.
  • Wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid.
  • Decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid.
  • Wet van 17 juli 2023 tot wijziging van de wet 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en wet 08.04.1965 tot instelling van de arbeidsreglementen met betrekking tot de samenloop van jaarlijkse vakantie en arbeidsongeschiktheid.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • Koninklijk besluit van 7 oktober 2022 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 oktober 1994 betreffende de omzetting van het moederschapsverlof in vaderschapsverlof bij overlijden of hospitalisatie van de moeder.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 10 november 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 8 juli 2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de social/non-profitsectoren en het besluit van Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 12 januari 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 8 juli 2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de social/non-profitsectoren en het besluit van Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 17 mei 2024 tot wijziging van het Vlaamse personeelsstatuut van 13 januari 2006 en het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, wat betreft het toekennen van omstandigheidsverlof in geval van zwangerschapsverlies.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 januari 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de social/non-profitsectoren en het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
  • Ministerieel besluit van 11 januari 2024 tot vaststelling van de diplomavereisten voor de functie van maatschappelijk werker in een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende rechtspositieregeling gemeentepersoneel - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022).
  • Gemeenteraadsbesluit van 9 september 2024 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024).
  • Verslag van het managementteam van 6 september 2024.
  • Verslag van het bijzonder onderhandelingscomité van 23 september 2024.
  • Verslag en protocol (van niet-akkoord) van het bijzonder onderhandelingscomité van 21 oktober 2024.
motivering

De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van de rechtspositieregeling.

Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 6 september 2024 en gaf een positief advies.

Het bijzonder onderhandelingscomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 23 september 2024 en 21 oktober 2024, en sloot een protocol van niet-akkoord af.

De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:

  • de opheffing van het onderscheid tussen een vast aangesteld statutair personeelslid en een statutair personeelslid op proef (BVR 12/01/2024).
  • de opheffing van de proeftijd voor statutairen (BVR 12/01/2024) en de veralgemening van de inlooptijd.
  • de uitbreiding van de extraterritoriale externe personeelsmobiliteit (BVR 10/11/2024).
  • de wijziging van de herplaatsing (BVR 12/01/2024).
  • de wijziging van het verlies van de hoedanigheid van statutair personeelslid en de definitieve ambtsbeëindiging (BVR 12/01/2024).
  • de bepaling van de geldelijke anciënniteit (BVR 10/11/2023).
  • de aanpassing van het maximale bedrag van de permanentietoelage.
  • de invoering van de verstoringstoelage.
  • de aanpassing van de kilometervergoeding voor dienstreizen (artikel 39 BVR).
  • de afschaffing van de vergoeding voor het privaat gebruik van professionele middelen en van het professioneel gebruik van persoonlijke middelen (pc/internet).
  • de aanpassing van de jaarlijkse vakantiedagen (Richtlijn 2003/88/EG en artikel 52-54 BVR).
  • de wijziging van het begrip 'bevallingsverlof' naar 'moederschapsverlof' en van het 'vaderschapsverlof' naar 'verlof voor de vader of de meemoeder' (wet van 07/10/2022 en KB van 07/10/2022).
  • de invoering van de verplichting om bij ziekte tijdens verlof een geneeskundig getuigschrift voor te leggen, ook bij 1 dag ziekte (artikel 31/2 arbeidsovereenkomstenwet, ingevoerd bij wet van 17/07/2023).
  • de wijziging van het verlof voor gedeeltelijke werkhervatting (BVR 12/01/2024).
  • de invoering van de verplichting om de verblijfplaats mee te delen bij 1 dag ziekte (artikel 31 §2/1 arbeidsovereenkomstenwet, ingevoerd bij wet van 30/10/2022).
  • de automatische toepassing van de disponibiliteit bij uitputting van het ziektekrediet.
  • de opheffing van de disponibiliteit wegens ambtsontheffing (BVR 12/01/2024).
  • de uitbreiding van het geboorteverlof van 15 naar 20 werkdagen (artikel 30 §2 arbeidsovereenkomstenwet, ingevoerd bij wet van 07/10/2022).
  • de aanpassing van sommige omstandigheidsverloven aan de langdurige pleegzorg (BVR 10/11/2023).
  • de invoering van een omstandigheidsverlof voor zwangerschapsverlies van 2 werkdagen (BVR 17/05/2024).
  • de invoering van een verlof om dwingende redenen en een zorgverlof voor statutaire personeelsleden (BVR 10/11/2023).
  • de invoering van een zorgverlof voor contractuele personeelsleden (artikel 30bis arbeidsovereenkomstenwet, ingevoerd bij wet van 07/10/2022).
  • de invoering van de tijdelijke afwezigheid wegens overmacht (artikel 68 BVR voor statutairen).
  • de invoering van flexibele werkregelingen voor zorgdoeleinden (wet van 07/10/2022 voor contractanten, BVR 12/01/2024 voor statutairen).
  • de aanpassing van de term onbetaald verlof naar onbezoldigd verlof (artikel 66 BVR).
  • de invoering van een spreidingsvoorwaarde aan het onbezoldigd verlof als recht.
  • de invoering van een gemotiveerd uitstel van het ouderschapsverlof in loopbaanonderbreking (KB 07/10/2022).
  • de aanpassing van het politiek verlof (decreet 22/12/2018).
  • de schrapping van de tuchtstraffen ontslag van ambtswege en afzetting (decreet 16/06/2023).
  • de schrapping van overbodig geworden overgangsbepalingen.
  • de toevoeging van de weddeschaal C4-C5.
  • de update van de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden.
  • de aanpassing van de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor maatschappelijk werker (MB 11/01/2024).

De overige wijzigingen worden geduid in het ontwerp.

Publieke stemming
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit
Art. 1: De rechtspositieregeling vast te stellen, zoals gezien in bijlage.
Art. 2:

Behoudens andersluidende bepalingen treedt de rechtspositieregeling in werking op 1 januari 2025.

Onderhavige beslissing vervangt bij zijn inwerkingtreding het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende rechtspositieregeling gemeentepersoneel - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022).

Art. 3:

Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt op de gemeentelijke website.

Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur gemeld aan de toezichthoudende overheid.

Art. 4:

Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie).